Intussen had ik hier een rijvaardigheidscursus gevolgd.
Mag ik hier uit afleiden dat het zijn nut bewijst? Waarom dan niet voor snelle e-bikes?
Uiteraard bewijst zo een rijvaardigheidscursus zijn nut. Hier in Duitsland is hij dan ook nog betaalbaar. Voor een ganse dag intensieve training na de theorie kostte het mij 150 Euro, inclusief een jaar gratis lidmaatschap van de automobielclub ADAC ter waarde van 50 Euro. Veel dat ik al wel in theorie kende, maar pas bruikbaar werd nadat ik het uitvoerig kon inoefenen onder radiobegeleiding van de instructeur (en hij ziet het verdomd goed als je een stabiliteitssysteem zoals ESP niet uitgeschakeld hebt). Als je het nooit geoefend hebt, mag je nog zo goed weten wat je moet doen als de wagen uitbreekt, maar je hebt er geen idee van hoeveel en hoe lang je moet tegensturen. Het is zoals de eerste keer dat je met een auto remt: je weet wel dat je het rempedaal moet induwen, maar niet met hoeveel kracht. Probeer maar eens met je linker voet te remmen (alleen doen als je geen achterligger hebt).
Nog afgezien van de povere Belgische rijopleiding voor het rijbewijs, zou elke nieuwe bestuurder pakweg tussen 6 en 12 maanden na het behalen van zijn rijbewijs een dergelijke cursus moeten volgen. Maar dat kun je natuurlijk niet bij een gebrevetteerd rijschoolinstructeur die zelfs niet eens in bergop kan vertrekken. En de Belg vindt een rijopleiding zo al te duur, dat geld geeft hij liever aan opties die zijn wagen opvallender maken.
Ook voor een e-bike zou enig onderricht, al was het maar één uur, wellicht de veiligheid kunnen verhogen. Ik denk dat dit wel zou kunnen verlangd worden van de verkoper. Want als de klant ervoor moet betalen, loop je weer het risico dat hij dan maar aan een fiets verzaakt en in zijn auto kruipt om 500 meter verder een brood te gaan kopen.
Toch is het niet zo dat iedereen te snel rijdt met een e-bike. Ik zie hier bij ons heel wat oudere mensen die er rustig mee rijden, maar er ondanks hun hogere leeftijd nu nog een berg kunnen mee oprijden waar ze vroeger dan maar te voet met de fiets aan de hand gingen. Hier in het dorp, waar de huizen relatief ver uit elkaar staan en elk huis wel een inrit heeft, rijden de postbodes met een auto rond (jawel, ze brengen de post - ook 's zaterdags - tot aan de inkomdeur, je hoeft hier geen brievenbus aan de rand van de straat te hebben). Maar in de stad hebben ze een e-bike, en dat mag ook wel, als je ziet hoe zwaar beladen ze dikwijls zijn.