Uit Vroom:
http://www.vroom.be/nl/autonieuws/getest-werkelijke-verbruik-12-wagens-turbomagazineDat werkelijke verbruik blijkt dan in veel gevallen niet fel af te wijken van het gemiddelde verbruik dat door de fabrikant werd opgegeven. Dit stemt overeen met mijn ervaringen. Mits men vooruitziend rijdt en enkele principes van eco-rijden toepast is het makkelijk om de door de fabrikant opgegeven waarden de benaderen en zelfs te overtreffen!
Je kan altijd stellen dat jouw verbruik hoger ligt dan wat de fabrikant opgeeft. Je rijdt zelf dan ook geen testcyclus waardoor je het niet kan vergelijken. Rijd je altijd korte ritten met een diesel dan zal je het verbruik sterk in hoogte zien gaan. De rit in het artikel was ook geen testcyclus maar een rit over 220 km.
Mij lukte het om met quasi al mijn wagens in mijn dagelijks verkeer in België in de buurt van het opgegeven verbruik te komen en dikwijls (fel) te overtreffen. Eigenlijk heb ik maar één uitzondering, ik heb een tijde met een Renault Scenic gereden (gruwel). Daar is het me niet mee gelukt om een deftig verbruik te realiseren.
Belangrijkste redenen voor een hoger verbruik dan de fabrikant opgeeft:
- (te) korte ritten
- niet vooruitziend rijden
- verkeerd gebruik versnellingen
- straatmeubilair kwistig rondgestrooid door de weg(wan)beheerder
- sterk vertraagd verkeer tot file gedurende het grootste gedeelte van de dag in de Vlaamse ruit.