Auteur Topic: 12 voertuigen getest op het werkelijke verbruik!  (gelezen 1173 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
12 voertuigen getest op het werkelijke verbruik!
« Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 07:57:05 »
Uit Vroom:

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/getest-werkelijke-verbruik-12-wagens-turbomagazine

Dat werkelijke verbruik blijkt dan in veel gevallen niet fel af te wijken van het gemiddelde verbruik dat door de fabrikant werd opgegeven. Dit stemt overeen met mijn ervaringen. Mits men vooruitziend rijdt en enkele principes van eco-rijden toepast is het makkelijk om de door de fabrikant opgegeven waarden de benaderen en zelfs te overtreffen!
Je kan altijd stellen dat jouw verbruik hoger ligt dan wat de fabrikant opgeeft. Je rijdt zelf dan ook geen testcyclus waardoor je het niet kan vergelijken. Rijd je altijd korte ritten met een diesel dan zal je het verbruik sterk in hoogte zien gaan. De rit in het artikel was ook geen testcyclus maar een rit over 220 km.

Mij lukte het om met quasi al mijn wagens in mijn dagelijks verkeer in België in de buurt van het opgegeven verbruik te komen en dikwijls (fel) te overtreffen. Eigenlijk heb ik maar één uitzondering, ik heb een tijde met een Renault Scenic gereden (gruwel). Daar is het me niet mee gelukt om een deftig verbruik te realiseren.

Belangrijkste redenen voor een hoger verbruik dan de fabrikant opgeeft:

- (te) korte ritten
- niet vooruitziend rijden
- verkeerd gebruik versnellingen
- straatmeubilair kwistig rondgestrooid door de weg(wan)beheerder
- sterk vertraagd verkeer tot file gedurende het grootste gedeelte van de dag in de Vlaamse ruit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 12 voertuigen getest op het werkelijke verbruik!
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 15:37:10 »
Belangrijkste redenen voor een hoger verbruik dan de fabrikant opgeeft:

- (te) korte ritten
- niet vooruitziend rijden
- verkeerd gebruik versnellingen
- straatmeubilair kwistig rondgestrooid door de weg(wan)beheerder
- sterk vertraagd verkeer tot file gedurende het grootste gedeelte van de dag in de Vlaamse ruit.

- voorrang van rechts
- slecht afgestelde verkeerslichten
- onnodige bagage
- te langzaam versnellen, waardoor de wagen te lang in lagere versnellingen rijdt
- te lage bandenspanning
- onderhoud niet tijdig of slecht uitgevoerd
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."