Auteur Topic: Toekomst van de VW-groep na dieselgate  (gelezen 1233 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 12:53:16 »
Hoe gaat het aflopen met de VW-groep na dieselgate? Dit is een vraag die je dikwijls hoort.

Het bedrijf heeft enorme imago-schade opgelopen en zal zeer waarschijnlijk minder wagens verkopen, bv. in de VS. Ze zullen in uiteindelijk meerdere miljoenen voertuigen terug naar de garage moeten roepen om deze aan te passen. Dit gaat hen natuurlijk een aardige duit kosten. Verder hangt het er natuurlijk van af hoe ze de problemen gaan oplossen.
Snel en goedkoop zie ik een software aanpassing als het meest plausibele scenario. Dit zal vrijwel zeker resulteren in een verminderd vermogen en koppel. Iets waar de eigenaars van deze voertuigen natuurlijk niet mee kunnen lachen. Mede omwille hiervan zullen veel eigenaars (al dan niet gegroepeerd) naar de rechtbank stappen om hiervoor een schadevergoeding te verkruigen.

Volkswagen moet de komende jaren dus serieus bloeden om hier doorheen te komen. De vraag is dan of ze niet volledig zullen doodbloeden.

Mijn persoonlijke mening is de volgende. Het zal niet leiden tot een faillisement van de volkswagen groep. Ze zullen echter onderdelen moeten verkopen om de nodige fondsen vrij te maken. Hierbij denk ik dan bv. aan het aandeel dat ze hebben in MAN en Scania, of misschien enkele van hun luxemerken: Bugatti, Bentley, Lamborgini.

Hoe zijn de forumleden dit?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 18:52:20 »
Misschien de kever weer in productie brengen, maar met een e-motor in plaats van een boxer.  ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 20:24:55 »
Ik denk dat de uiteindelijke impact in het huidig stadium zelfs voor Volkswagen zelf zeer moeilijk in te schatten valt.

De aanpassing van de software kan wellicht nog enigermate becijferd worden. Als ze die doorvoeren ter gelegenheid van een servicebeurt, terwijl de auto toch al aan de computer hangt, kan dat eventueel zelfs volautomatisch gebeuren.

Het aantal schadeclaims en wat er daarvan uiteindelijk door de rechtbanken zal toegekend worden, is een grote onbekende.

Ik voorspel niet dat wat er gebeurt is lang een noemenswaardige invloed op de verkopen zal hebben. Want als er één merk is dat hoogstwaarschijnlijk niet meer gaat sjoemelen, dan zal het wel VW zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 20:28:04 »
Misschien de kever weer in productie brengen, maar met een e-motor in plaats van een boxer.  ;D ;D

Die krijg je aan de straatstenen niet verkocht, want dat typische motorgeluid is minstens 50% van de charme van een kever.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 21:41:25 »
Misschien de kever weer in productie brengen, maar met een e-motor in plaats van een boxer.  ;D ;D

Die krijg je aan de straatstenen niet verkocht, want dat typische motorgeluid is minstens 50% van de charme van een kever.

Dat krijg je opgelost met een paar luidsprekers achterin.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 21:29:17 »
Zwitserland heeft de type-goedkeuring ingetrokken, wat de verkoop de facto stopt, hier doet men ... niets.

In Oostenrijk en Duitsland is het herstel-voorstel van VW al afgeschoten, ze worden daar nu verplicht alle wagens aan te passen via terugroepactie.
http://www.motor-talk.de/news/das-kba-greift-bei-vw-durch-t5467369.html


In Belgie "bekijkt" men het zaakje .
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151015_01920479

d'Ieteren heeft de betrokkenen een brief gestuurd.
Zij weten nu dat hun voertuig niet meer conform is.
Dat het voertuig niet meer op de weg mag volgens de geldende wetgeving, staat NIET in de brief ... en wordt volop genegeerd door de "powers that be" .

Wat het effect op VW gaat zijn is moeilijk te voorspellen, maar goed gaat het niet zijn ...
Die zgn "clean diesels" gaan effectief méér verbruiken, minder goed presteren, én duurder zijn in onderhoud.
Beter verbruik en prestaties waren immers net mogelijk door de sjoemelsoftware :
De maatregelen voor NOx reductie gaan immers gepaard met meer verbruik, minder prestaties, en meer roetvorming

Bestaande klanten gaan dat niet graag hebben.
Nieuwe klanten gaat het afschrikken.


In de VS blijken de modellen 2016 ook "besmet" ondanks eerdere beweringen van het tegendeel - ginds en bij ons.
Als nu blijkt dat ze ook hier de Euro 6 norm niet eens halen ziet het er niet best uit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 21:45:50 »
De aanpassing van de software kan wellicht nog enigermate becijferd worden.
Briefje dat ik gezien heb, gaat over andere software en installatie extra uitlaatgasreiniging .

Op een 1.9 TDi  BTW ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Toekomst van de VW-groep na dieselgate
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 09:50:32 »
Het betreft alle EA-189 motoren, of de 1,2, 1,6, 2.0 TDI´s van alle VAG-merken.
De zeer recente euronorm 6 motoren EA-189 zouden NIET betroffen zijn.

Een bron met lijst (en foto´s):

Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/ea189-motor-mit-betrugssoftware-diese-autos-sind-betroffen-9982008.html

Nahezu alle 2.0 TDIs von 2008 bis 2013 nutzen den EA189

Wie sein Vorgänger wurde auch der EA189 zur Allzweckwaffe von VW. Vom Beetle über die passatige Mittelklasse bis hin zum großen Multivan: Überall pappte das TDI-Schild hinten drauf. Die Konzerntöchter Audi, Skoda und Seat bedienten sich gerne beim - auch von uns - hochgelobten, als effizient geltenden TDI-Motor. Alles, was von 2008 bis 2013 gebaut und als "2.0 TDI oder 1.6 TDI" gekennzeichnet wurde, hat aller Wahrscheinlichkeit nach den EA189-Motor unter der Haube. Inzwischen ist klar: Auch 1,2 TDI-Modelle gehören dazu.

Erfüllt das Aggregat dann nur die Euro 5-Norm, ist es definitiv betroffen. Dies bestätigte ein Audi-Sprecher im Gespräch mit auto motor und sport. Die EA189-Motoren mit der Einstufung "Euro 6" sind demnach nicht betroffen.

Insgesamt sollen rund zehn Millionen Autos weltweit mit dem "Schummeldiesel" unterwegs sein. VW spricht von 9,6 Millionen betroffenen Konzern-Fahrzeugen. Allein in Europa sind nach jüngsten Angaben von VW 8 Millionen Fahrzeuge mit der Manipulationssoftware ausgestattet.

Derzeit nennt der Konzern folgende Verteilung nach Marken:

Audi: 2,1 Millionen betroffene Fahrzeuge
Seat: 700.000 betroffene Fahrzeuge
Skoda: 1,2 Millionen betroffene Fahrzeuge
VW: etwa 5 Millionen betroffene Fahrzeuge
VW-Nutzfahrzeuge: etwa 1,8 Millionen betroffene Fahrzeuge

2013 kam mit der Einführung des "Modularen Querbaukastens" (MQB) der neu entwickelte Motor EA288 auf den Markt - ohne Manipulationssoftware. Der EA189 sitzt also nur noch in Modellen, die nicht auf dem MQB aufbauen. Ob Ihr Fahrzeug auch vom "Dieselgate" betroffen sein könnte, sehen Sie in unserer Bildergalerie.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015 - 10:01:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I