Auteur Topic: dubbel voorzichtig  (gelezen 11175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
dubbel voorzichtig
« Gepost op: woensdag 14 oktober 2015 - 19:22:06 »
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.


Vraag : is artikel 12.2 van toepassing voor elke bestuurder, of alleen voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen volgens de titel van artikel 12?

Verduidelijking : moet een bestuurder die op een weg met B9 waar 90 km per uur gereden mag worden op elk kruispunt, (dus bij elke zijstraat waar een B1 of B5 staat) zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid om dubbel voorzichtig het kruispunt te kunnen oprijden?

Dank voor antwoord

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 oktober 2015 - 23:52:42 »
De formulering van de bepaling laat er geen twijfel over bestaan dat ze voor elke bestuurder geldt (dus onder meer ook voor bestuurders van prioritaire voertuigen, fietsers en de boer die met zijn koe op stap gaat), en geldt ongeacht de voorrangsregeling aan het kruispunt of hoe het verkeer er geregeld wordt door verkeerslichten of door een bevoegd [al dan niet ook nog bekwaam] persoon.

Dit betekent niet dat je bijvoorbeeld op een voorrangsweg aan ieder kruispunt dermate zou moeten vertragen, dat je zo nodig zou kunnen stoppen voor een voorrangsplichtige bestuurder die jou geen voorrang verleent.

Persoonlijk vind ik het een nietszeggende dooddoener. In welke eenheid wordt voorzichtigheid gemeten, wat anders kan ik niet weten vanaf wanneer ik dubbel voorzichtig ben? Dient men dan elders slechts half zo voorzichtig te zijn dan aan een kruispunt?

Artikel 7.1 omvat een gelijkaardige bepaling waar het oplegt om dubbel voorzichtig te zijn bij de aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden (bijvoorbeeld het kind dat dikwijls komt aangelopen achter een bal die over de weg rolt). Wat deze kwetsbare weggebruikers betreft, bepaalt de vorige paragraaf dat het met name gaat om fietsers en voetgangers, en inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap [bijvoorbeeld vele politiebeamten] betreft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 11:44:27 »
Waarom mijn vraag : wel ik ben vorige week aangesproken door de politie nadat ik op een T kruispunt met B17 borden uit de T kwam en in tweede versnelling rechts wou afslaan zonder te stoppen toen er een auto van links kwam die geen enkele aanstalte maakte om mij voorrang te verlenen gevolgd door een politiecombi. Uiteindelijk heb ik geclaxoneerd om een ongeval te vermijden en heb moeten remmen en stoppen want de andere bestuurder ging gewoon door tegen ongeveer 50 per uur.
De politie verwijt mij dat ik niet dubbel voorzichtig het kruispunt ben opgereden, spreekt mij aan en laat de agressieve voorrangsnegator gewoon doorrijden.   Help wat een wereld.
Ik ben niet zoveel meer in Vlaanderen daar ik verhuisd ben naar het buitenland in een natuurgebied.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 12:32:29 »
Zoals je wellicht al weet, is de kennis van het wegverkeersrecht en zijn toepassing bij politieambtenaren meestal zeer erbarmelijk.

Niet twijfelen: klacht indienen bij het Comité P (kan eenvoudig via de website http://www.comitep.be/NL/index.asp?ID=Form). Er zal weliswaar geen ernstige sanctie van komen, maar elke politieambtenaar heeft wel een grondige hekel aan een dergelijk onderzoek, en zal een volgende keer wel eens nadenken vooraleer een burger lastig te vallen met dronkemanspraat.

Proficiat met je verhuis naar het buitenland! "Vlaanderen zendt zijn zonen uit"! Mogen we weten waar je naartoe getrokken bent (ik vermoed naar Zuid-Frankrijk)?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015 - 19:06:31 »
Ik ben inderdaad naar Frankrijk verhuisd maar niet naar het zuiden. Verder wil ik hier liever niets over kwijt.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 21:07:34 »
Waarom mijn vraag : wel ik ben vorige week aangesproken door de politie nadat ik op een T kruispunt met B17 borden uit de T kwam en in tweede versnelling rechts wou afslaan zonder te stoppen toen er een auto van links kwam die geen enkele aanstalte maakte om mij voorrang te verlenen gevolgd door een politiecombi. Uiteindelijk heb ik geclaxoneerd om een ongeval te vermijden en heb moeten remmen en stoppen want de andere bestuurder ging gewoon door tegen ongeveer 50 per uur.
De politie verwijt mij dat ik niet dubbel voorzichtig het kruispunt ben opgereden, spreekt mij aan en laat de agressieve voorrangsnegator gewoon doorrijden.   Help wat een wereld.
Ik ben niet zoveel meer in Vlaanderen daar ik verhuisd ben naar het buitenland in een natuurgebied.
Welkom terug in Vlaanderen ...

PV gekregen ?
Dat zou dan wel alles slaan ... maar we hebben hier het laatste nog niet gezien.
Voorrangsplichtige bestuurder laten rijden en bestuurder die ongeval vermijdt beboeten.

Feit dat je  - ondanks je voorrang - het ongeval vermeden hebt, toont overigens aan dat je wél "dubbel" voorzichtig was ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 21:11:23 »
Rechtspraak gaat alle kanten uit - dat krijg je met dubbelzinnige formuleringen die altijd kunnen gedraaid worden zoals men wenst ..

Er zijn vonnissen waarbij een bestuurder die niet vertraagde aan een kruispunt mee verantwoordelijk gesteld werd.
Er zijn (hopen) vonnissen waarin dat niet gebeurt.
Er is een arrest van Cassatie dat stelt dat een voorrangsgerechtigde bestuurder, redelijkerwijs mag verwachten dat de voorrang hem ook verleend zal worden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015 - 22:10:14 »
Persoonlijk vind ik het een nietszeggende dooddoener. In welke eenheid wordt voorzichtigheid gemeten, wat anders kan ik niet weten vanaf wanneer ik dubbel voorzichtig ben? Dient men dan elders slechts half zo voorzichtig te zijn dan aan een kruispunt ?

Niet overal mag je dan slechts half zo voorzichtig zijn .... er zijn namelijk NOG wel plaatsen waar je dubbel voorzichtig moet zijn volgens het verkeersreglement.  ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 oktober 2015 - 22:12:03 »
http://www.gratisrijbewijsonline.be/verkeerslichtenwet1.htm       

Lees punt 2 bij algemene regels, voorrang verlenen of krijgen.

Bij gratis rijbewijs online lees ik dat de bestuurder die voorrang heeft gewoon mag doorrijden. Moet deze dan niet dubbel voorzichtig het kruispunt oprijden of is het toch enkel de bestuurder die voorrang moet verlenen die dubbel voorzichtig het kruispunt moet oprijden?
Artikel 12 is voorrang verlenen en artikel 12.2 is daar een onderdeel van, daarom kunnen we misschien stellen dat de bestuurder in 12.2 de bestuurder is die voorrang moet verlenen. De bestuurder die voorrang heeft moet natuurlijk steeds voorzichtig zijn maar mag naar mijn mening toch verwachten dat de voorrang hem verleend zal worden anders is normaal verkeer niet meer mogelijk.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 oktober 2015 - 22:13:52 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 oktober 2015 - 23:59:52 »
Mazda, je moet kiezen. Wat wil je nu eigenlijk: weten wat er in de wegcode staat, of geloven wat GRO schrijft? Beide vallen helaas dikwijls niet met elkaar te rijmen. Ook na zovele jaren verschijnen er op het GRO Forum nog altijd berichten van leerlingen die, dikwijls terecht, erop wijzen dat Eugeen weer maar eens een bok geschoten heeft, en gaat Inazuma om de haverklap over tot rechtzettingen.

Citaat
Bij gratis rijbewijs online lees ik dat de bestuurder die voorrang heeft gewoon mag doorrijden. Moet deze dan niet dubbel voorzichtig het kruispunt oprijden of is het toch enkel de bestuurder die voorrang moet verlenen die dubbel voorzichtig het kruispunt moet oprijden?

Uiteraard moet ook de voorranghebbende bestuurder een kruispunt dubbel voorzichtig oprijden. Het is toch niet zo moeilijk om uit artikel 12.2 van de wegcode te verstaan dat ELKE bestuurder die een kruispunt oprijdt, dubbel voorzichtig moet zijn.

Als je natuurlijk begint met geloof te hechten aan de stelling van GRO volgens dewelke de voorranghebbende bestuurder gewoon mag doorrijden, en op basis daarvan met deze vooringenomenheid artikel 12.2 van de wegcode gaat interpreteren, dan kom je vanzelfsprekend tot de verkeerde conclusie dat artikel 12.2 enkel betrekking zou hebben op de voorranghebbende bestuurder, niettegenstaande dat er niet staat.

Als je de verkeerswetgeving wil kennen, dan kan ik jou alleen maar aanraden om daarover enkel ernstige bronnen te raadpegen, en niet ten rade te gaan bij kluchtzangers of bij de politie.

Je hoeft mij niet te geloven. Er zijn hier voldoende ernstige mensen, zoals Bert Covens, Inazuma en de Rijprof, die in staat zijn om ernstig advies te geven.
« Laatst bewerkt op: maandag 19 oktober 2015 - 00:02:53 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 oktober 2015 - 11:35:29 »
'dubbel voorzichtig' zijn, vind ik ook wat ongelukkig geformuleerd.
Meestal gebruik ik 'extra voorzichtig' zijn of nog beter 'extra alert' zijn.
Maar elk kruispunt is anders, waarbij een goed bestuurder potentieel gevaar tracht in te schatten.
Zo ga je een kruispunt met voorrang aan rechts meestal heel anders benaderen dan wanneer je rijdt op een voorrangsweg.

En ik weet het, we verschillen hier op dit forum wel eens van mening over nuances terwijl we ongeveer hetzelfde bedoelen.
Zo ben ik nog steeds van mening dat, aan een kruispunt met voorrang aan rechts, een bestuurder die van links komt voorrang moet verlenen aan een bestuurder die van rechts komt (zo staat het in de wegcode) en bijgevolg dat de voorrangsgerechtigde bestuurder ook extra voorzichtig moet inschatten of hij de voorrang wel zal krijgen, rekening houdend met zichtbaarheid, snelheid en afstand.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015 - 23:39:20 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 oktober 2015 - 13:25:47 »
'dubbel voorzichtig' zijn, vind ik ook wat ongelukkig geformuleerd.
Meestal gebruik ik 'extra voorzichtig' zijn of nog beter 'extra alert' zijn.
Maar elk kruispunt is anders, waarbij een goed bestuurder potentieel gevaar tracht in te schatten.
Zo ga je een kruispunt met voorrang aan rechts meestal heel anders benaderen dan wanneer je rijdt op een voorrangsweg.

En ik weet het, we verschillen hier op dit forum wel eens van mening over nuances terwijl we ongeveer hetzelfde bedoelen.
Zo ben ik nog steeds van mening dat, aan een kruispunt met voorrang aan rechts, een bestuurder die van links komt voorrang moet verlenen aan een bestuurder die van rechts komt (zo staat het in de wegcode) en dat de voorrangsgerechtigde bestuurder ook extra voorzichtig moet inschatten of hij de voorrang wel zal krijgen, rekening houdend met zichtbaarheid, snelheid en afstand.
Idd, aan kpn is men in de regel automatisch extra alert zeker als er iemand staat te wachten (aan een B1 of B5)

... dubbel voorzichtig is idd relatief, want ik ben altijd driedubbel voorzichtig aan kpn (ik hou soms mijn voet klaar boven het rempedaal).

Diegene aan een B1/B5 voorrang moet verlenen moet altijd rekening houden met gereden snelheden, enz...(art 12.5) van "het voorrangsverkeer", ook al is die gereden snelheid soms hoger als daar toegelaten, snelheid is evident aan het rijdend verkeer. Men moet als bestuurder steeds de snelheden/traagheden  ;D kunnen inschatten.

Citaat
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Een bestuurder die trager of veel trager rijdt heeft eerder zelden iets te maken met voorzichtiger of alerter rijden...
(mss aan gsm-en, prullen, smartphone, in discussie met passagiers, enz.... ?).
Geef mij maar een alerte-vlotte bestuurder dan hoef ik minder lang te wachten aan een B1-B5.  :)
« Laatst bewerkt op: maandag 19 oktober 2015 - 14:34:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #12 Gepost op: maandag 19 oktober 2015 - 13:48:24 »
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.


Vraag : is artikel 12.2 van toepassing voor elke bestuurder, of alleen voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen volgens de titel van artikel 12?

Verduidelijking : moet een bestuurder die op een weg met B9 waar 90 km per uur gereden mag worden op elk kruispunt, (dus bij elke zijstraat waar een B1 of B5 staat) zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid om dubbel voorzichtig het kruispunt te kunnen oprijden?

Dank voor antwoord
Wat is een kruispunt oprijden ? Enkele gekende bepalingen in de ring gooien :
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.
Tja dan staat daar:
Citaat
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

Ander vb, wat doen "de miljoenen 90/120 kmh snelle voertuigen" op de snelwegrijstroken bij elke snelwegoprit waar een B1 voor de oprijdende bestuurders geldt ? Mogen die nog normaal snel rijden op een snelweg als er enkele voertuigen willen invoegen (dus zonder het achteropkomend verkeer te hinderen) ?

Wat alerter zijn OK, maar waarom verbinden sommige (jij @ mazda blijkbaar  :-\) voorzichtigheid altijd aan de gereden snelheid van het voorrangsverkeer en niet andersom ?
Daarbij moet deze zelfs voldoende snel rijden om veilig in te voegen op de snelweg, best even snel of sneller als het snelwegverkeer op de aanliggende rijstrook. Dat is idd zijn snelheid aanpassen (naar boven), maar dan door diegene die voorrang moet verlenen.

Het is zeer moeilijk een aparte verkeersregel te interpreteren (zeker de nietszeggende/vage 12.2) zonder met alle verkeersregels en alle omstandigheden rekening te houden. Enerzijds artikel 12.2 staat nooit los van de andere verkeersregels, alle artikels in artikel 12 is één context, dit om te beginnen (zie ook post hierboven)

Anderzijds voor aangepaste snelheid is vooral ook Art 10 richtingwijzend.

De snelheid-foei-propaganda heeft zo zijn sporen nagelaten en wordt dikwijls verkeerd begrepen. Een kruispunt gepast snel (Art 10) oversteken of oprijden is altijd veiliger als te traag.  ;D
Citaat
Artikel 10. Snelheid

10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 oktober 2015 - 00:54:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 23:44:23 »
Citaat
Wat alerter zijn OK, maar waarom verbinden sommige (jij blijkbaar  :-\) voorzichtigheid altijd aan de gereden snelheid van het voorrangsverkeer en niet andersom ?
Wie bedoel je met  (jij blijkbaar  :-\)?
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 oktober 2015 - 00:14:05 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: dubbel voorzichtig
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 00:50:24 »
Citaat
Wat alerter zijn OK, maar waarom verbinden sommige (jij blijkbaar  :-\) voorzichtigheid altijd aan de gereden snelheid van het voorrangsverkeer en niet andersom ?
Wie bedoel je met  (jij blijkbaar  :-\)?

Oh sorry dat moest natuurlijk @ mazda zijn, te lezen in topicstarter.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 oktober 2015 - 00:51:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I