Auteur Topic: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1  (gelezen 11776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 09:25:32 »
Op de website van Radio 1 kan je de uitzending van deze morgend 20/10/2015 tussen 8:00 en 9:00 terug beluisteren wanneer je deze nog niet beluisterd hebt. Na 8:30 komt Ben Weyts zijn plannen toelichten aangaande nieuwe rijopleiding. Ik ben er geen grote voorstander van. De rijopleiding wordt professioneler, meer rijschoolbegeleiding, een terugkomdag na 6 à 12 maanden, ... Dingen die hier al meermaals zijn besproken. Helaas is het nog altijd zo dat je rijbewijs levenslang geldig blijft, zonder enige controle later. Veel verschil zal het allemaal niet maken vrees ik.

Er was echter een interessante passage. Ben Weyts verwijt enkele websites dat ze het te gemakkelijk maken om een theoretisch rijbewijs te halen. Deze websites focussen zich te fel op het van buiten leren van de examenvragen en minder op het verwerven van de kennis. Het verwijt is letterlijk dat ze zich verrijken op de kap van de verkeersveiligheid. Met Christophoros voel ik me totaal niet aangesproken. We kennen echter allemaal een website die zich daar wel aan schuldig maakt. ;)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015 - 17:56:08 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 14:14:45 »
Op de website van Radio 1 kan je de uitzending van deze morgend 20/10/2015 tussen 8:00 en 9:00 terug beluisteren wanneer je deze nog niet beluisterd hebt. Na 8:30 komt Ben Weyts zijn plannen toelichten aangaande nieuwe rijopleiding. Ik ben er geen grote voorstander van. De rijopleiding wordt professioneler, meer rijschoolbegeleiding, een terugkomdag na 6 à 12 maanden, ... Dingen die hier al meermaals zijn besproken. Helaas is het nog altijd zo dat je rijbewijs levenslang geldig blijft, zonder enige controle later. Veel verschil zal het allemaal niet maken vrees ik.

Je hoort het woord "rijschool", en dat werkt als een rode lap op een stier bij jou.  Nu, de opleiding die ik destijds had (ik meen dat het de formule leervergunning was), voorzag dat de laatste twee uren rijles verplichtend bijgewoond werden door mijn twee begeleiders, vooraleer ik m'n leervergunning kon gaan afhalen.  Ik kreeg ook een soort boekje overhandigd waar de lesgever m'n vaardigheden les na les evalueerde, en waarover ik uiteraard ook feedback kreeg.  Tijdens die laatste twee uren rijles, kregen m'n begeleiders vln. (oa aan de hand van dit evaluatieboekje), en tijdens de rijles zélf enige feedback over m'n vaardigheden, m'n werkpunten, etc.  En verder was het ook voor hen een aardige opfrissing van de wegcode.  Ook was er een terugkom-moment voorzien, die voor mij zeker nuttig was.  Een "weten-we-het-nog ?"moment, en terug wat bijschaven aan de puntjes waar er via m'n begeleiders foutjes in de rijstijl geslopen waren.  An sich, vind ik die formule beslist niet slecht voor wie ervoor opteert om via de rijschool te gaan.  En déze formule, kan perfect bestaan naast een formule via vrije begeleiding.  Ik weet niet meteen wat hij erover gezegd heeft op de radio, maar in de geschreven pers, vind ik niet meteen terug dat die afgeschaft zou worden.

Voor het theorie-examen, wil hij zwaardere verkeersovertredingen zwaarder laten doorwegen.  Ook dat is iets wat terugkomt van vroeger.  Nu is de norm 41/50, ongeacht hoe zwaar de verkeersovertredingen zijn.  De leerling kon dus perfect slalommen tussen de slagbomen van een overweg, keren of achteruitrijden op een autosnelweg, een bevel van een bevoegd persoon negeren ..... en de computer geeft na afloop van het examen mee: 47/50 PROFICIAT, U BENT GESLAAGD.  Toen ik mijn theorie ging afleggen, waren het 40 vragen.  Minimum slagingspercentage: 32/40, maar ik mocht slechts 1 fout antwoord geven mbt zware overtredingen.  (overtredingen waren toen nog niet onderverdeeld in graden, er was enkel een onderscheid tussen lichte en zware overtredingen).  Maw: ook al behaalde men toen 38/40, men was toch nog gebuisd als het om twee zware overtredingen ging.

Voorts, lees ik nochtans een aantal zaken die me wél wat zeggen.  Zo wil hij oa méér maneuvers (her ?)invoeren, en wil hij het rijden met een GPS toetsen tijdens het praktijkexamen.

Het rij-examen in zijn huidige vorm, is eigenlijk een lachertje.  Als de leerling zijn auto in beweging krijgt, en geen te zotte (of al te overdreven veel) verkeersovertredingen begaat, is hij al een héél eind op weg om te slagen.  Zélf heb ik het bvb altijd jammer gevonden dat de basismaneuvers op privé-terrein ineens volledig afgeschaft werden, en vervangen door twee maneuvers (keren/parkeren) op de openbare weg.  De garage inrijden en uitrijden, was bvb toch al aardigheidje.  Als ik nu merk hoe het voor veel van die jonge gasten een zowat onoverkomelijke zaak is om zich in een simpel haaks parkeervakje op te stellen op de parking van een supermarkt .... pfffft.  Ook het in rechte lijn achteruit rijden tussen paaltjes, was niet eens zo slecht.  Je kon er behoorlijk accuraat uit opmaken of de kandidaat iets of wat een idee had van de breedte en lengte van zijn voertuig en of hij iets of wat een benul had van naar welke richting (en hoeveel) hij moest bijsturen.

Ergens hoop ik nog, dat oa een stukje autosnelweg verplichte kost wordt.  Nu kàn de examinator de leerling de autosnelweg opsturen, maar een verplichting is het niet.  Neem ik dan Deurne, dan kan men op de Bisschoppenhoflaan nog sommige stukken 70 rijden, en de Merksemsebaan in Wijnegem nog 90.  En verder is het in de omgeving van het examencentrum van Deurne zowat 1 en al zone 30 dat de klok slaat .... Een examenrit zélf duurt dan hooguit een groot half uur, mét inbegrip van die twee maneuvers.  Een examinator moet daar dus al aardig z'n best doen, wil hij op die korte duur de vaardigheden mbt rijden aan iets hogere snelheden kunnen aftoetsen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2495877/2015/10/20/Meer-manoeuvres-en-rijden-met-de-gps-tijdens-rijexamen.dhtml

Er was echter een interessante passage. Ben Weyts verwijt enkele websites dat ze het te gemakkelijk maken om een theoretisch rijbewijs te halen. Deze websites focussen zich te fel op het van buiten leren van de examenvragen en minder op het verwerven van de kennis. Het verwijt is letterlijk dat ze zich verrijken op de kap van de verkeersveiligheid. Met Christophoros voel ik me totaal niet aangesproken. We kennen echter allemaal een website die zich daar wel aan schuldig maakt. ;)

Je bedoelt dit gedeelte :

http://www.gva.be/cnt/dmf20151019_01928351/ben-weyts-gaat-ten-strijde-tegen-sjoemelen-met-theoretisch-rijexamen

Citaat
Minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) laat de vragen voor theoretische rijexamens veranderen. Zo hoopt hij bedrijfjes te slim af te zijn die stoomcursussen geven met trucs en knepen om erdoor te geraken.

Dat zegt Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA), die over deze “wanpraktijken”, zoals hij het noemt, een schriftelijke vraag stelde aan de minister. “Ik wacht nog op het schriftelijke verslag, maar op het kabinet is mij verzekerd dat wordt ingegrepen”, zegt Parys.

Het gaat om bedrijfjes zoals Zekerslagen.be en Altijdgeslaagd.be, die “honderd procent slaagkans” beloven en die op een of andere manier (waarschijnlijk door opnames met smartphone) alle mogelijke vragen kennen en allerlei ezelsbruggetjes en andere trucs hebben bedacht om de kans op succes te vergroten.

De deelnemers aan de stoomcursussen leren op deze manier niet de verkeersregels grondig kennen, ze weten alleen welke antwoorden ze moeten geven.

Neen, ik meen dat christophoros zich geenszins aangesproken moet voelen.  Of 'k moet ergens wat gemist hebben.  Ik lees hier nergens de mogelijke examenvragen, noch eenvoudige trucjes om zéeker te slagen in het examen.

Maar valt jou niks op ? 

Er worden twee spookbedrijfjes bij naam en toenaam genoemd.  Over de site waarnaar je verwijst .... wordt braafjes gezwegen, hoewel die in feite voor 1,5 euro GRATIS (kuch) hetzelfde doet.  Ik moet het de maker en bezieler van de site nageven: hij is verdomd leep genoeg om z'n product aan de man te brengen.  Zowel bij kandidaat-bestuurders, als bij overheidsinstanties.  Die bruine tong heeft hem beslist geen windeieren gelegd.  Of het ook een kwalitatief goed product is, laat ik over aan de wijsheid van de lezer.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 oktober 2015 - 15:06:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 17:20:06 »
Over de site waarnaar je verwijst .... wordt braafjes gezwegen, hoewel die in feite voor 1,5 euro GRATIS (kuch) hetzelfde doet.  Ik moet het de maker en bezieler van de site nageven: hij is verdomd leep genoeg om z'n product aan de man te brengen.  Zowel bij kandidaat-bestuurders, als bij overheidsinstanties.  Die bruine tong heeft hem beslist geen windeieren gelegd.  Of het ook een kwalitatief goed product is, laat ik over aan de wijsheid van de lezer.

En je mag er zeker van zijn dat, zelfs al verandert Ben Weyts al de examenvragen vijf keren per dag, GRO ze nog zal te weten komen.

Door zekerslagen.be en altijdgeslaagd.be in een negatief daglicht te stellen, maar GRO te ontzien, boort Ben Weyts zijn geloofwaardigheid de grond in en toont hij aan dat hij enkel maar wat gebakken lucht verkoopt om zich in de belangstelling te werken.

Weliswaar zullen een aantal lezers de kwaliteit van het product kunnen beoordelen met hun wijsheid. Anderen zullen dat kunnen zodra ze verongelukt zijn omdat ze bijvoorbeeld in een afdaling een hogere versnelling ingeschakeld hebben. Maar the show must go on.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 18:19:25 »
Over de site waarnaar je verwijst .... wordt braafjes gezwegen, hoewel die in feite voor 1,5 euro GRATIS (kuch) hetzelfde doet.  Ik moet het de maker en bezieler van de site nageven: hij is verdomd leep genoeg om z'n product aan de man te brengen.  Zowel bij kandidaat-bestuurders, als bij overheidsinstanties.  Die bruine tong heeft hem beslist geen windeieren gelegd.  Of het ook een kwalitatief goed product is, laat ik over aan de wijsheid van de lezer.

En je mag er zeker van zijn dat, zelfs al verandert Ben Weyts al de examenvragen vijf keren per dag, GRO ze nog zal te weten komen.

Door zekerslagen.be en altijdgeslaagd.be in een negatief daglicht te stellen, maar GRO te ontzien, boort Ben Weyts zijn geloofwaardigheid de grond in en toont hij aan dat hij enkel maar wat gebakken lucht verkoopt om zich in de belangstelling te werken.

Weliswaar zullen een aantal lezers de kwaliteit van het product kunnen beoordelen met hun wijsheid. Anderen zullen dat kunnen zodra ze verongelukt zijn omdat ze bijvoorbeeld in een afdaling een hogere versnelling ingeschakeld hebben. Maar the show must go on.

Op de radio noemde Ben Weyts geen enkel initiatief zoals zekerslagen, e.a. Ik denk niet dat hij GRO op voorhaand uitsluit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 18:28:24 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20151019_01928351/ben-weyts-gaat-ten-strijde-tegen-sjoemelen-met-theoretisch-rijexamen
Citaat van: GVA
Het gaat om bedrijfjes zoals Zekerslagen.be en Altijdgeslaagd.be, die “honderd procent slaagkans” beloven en die op een of andere manier (waarschijnlijk door opnames met smartphone) alle mogelijke vragen kennen en allerlei ezelsbruggetjes en andere trucs hebben bedacht om de kans op succes te vergroten.

Wees gerust dat Ben Weyts de site www.gratisrijbewijsonline.be, waar een aantal mensen van dit forum aan meegewerkt hebben, goed kent en heeft daar geen probleem mee. Hij kent ook de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be,  geen probleem.

Even ernstig zijn, je kan altijdgeslaagd.be en zekerslagen.be helemaal niet vergelijken met www.gratisrijbewijsonline.be of de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be
Ze hebben, naar mijn weten, geen pagina's waar je de theorie kan vinden en ook geen oefenvragen.
Je wordt er in een plaatselijk kantoor klaargestoomd met tips en tricks om te slagen voor het theorie-examen en diezelfde dag gaat men met de kandidaten naar het examencentrum.

Dat www.gratisrijbewijsonline.be  veel gevraagde vragen verwerkt in hun oefenreeksen is toch ook geen bezwaar. Theorielesgevers doen net hetzelfde.
Het zou eerder dom zijn om het niet te doen.
Belangrijk is dat de leerlingen de leerstof begrijpen, zelfs al verandert men de volgorde of de foto's,
i.p.v. eventjes voor 1 dag klaargestoomd worden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 oktober 2015 - 18:57:17 door de rijprof »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 19:12:44 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20151019_01928351/ben-weyts-gaat-ten-strijde-tegen-sjoemelen-met-theoretisch-rijexamen
Citaat van: GVA
Het gaat om bedrijfjes zoals Zekerslagen.be en Altijdgeslaagd.be, die “honderd procent slaagkans” beloven en die op een of andere manier (waarschijnlijk door opnames met smartphone) alle mogelijke vragen kennen en allerlei ezelsbruggetjes en andere trucs hebben bedacht om de kans op succes te vergroten.

Wees gerust dat Ben Weyts de site www.gratisrijbewijsonline.be, waar een aantal mensen van dit forum aan meegewerkt hebben, goed kent en heeft daar geen probleem mee. Hij kent ook de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be geen probleem.

Even ernstig zijn, je kan altijdgeslaagd.be en zekerslagen.be helemaal niet vergelijken met www.gratisrijbewijsonline.be of de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be
Ze hebben, naar mijn weten, geen pagina's waar je de theorie kan vinden en ook geen oefenvragen.
Je wordt er in een plaatselijk kantoor klaargestoomd met tips en tricks om te slagen voor het theorie-examen en diezelfde dag gaat men met de kandidaten naar het examencentrum.

Dat www.gratisrijbewijsonline.be  veel gevraagde vragen verwerkt in hun oefenreeksen is toch ook geen bezwaar. Theorielesgevers doen net hetzelfde.
Het zou eerder dom zijn om het niet te doen.
Belangrijk is dat de leerlingen de leerstof begrijpen, zelfs al verandert men de volgorde of de foto's,
i.p.v. eventjes voor 1 dag klaargestoomd worden.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 19:21:52 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20151019_01928351/ben-weyts-gaat-ten-strijde-tegen-sjoemelen-met-theoretisch-rijexamen
Citaat van: GVA
Het gaat om bedrijfjes zoals Zekerslagen.be en Altijdgeslaagd.be, die “honderd procent slaagkans” beloven en die op een of andere manier (waarschijnlijk door opnames met smartphone) alle mogelijke vragen kennen en allerlei ezelsbruggetjes en andere trucs hebben bedacht om de kans op succes te vergroten.

Wees gerust dat Ben Weyts de site www.gratisrijbewijsonline.be, waar een aantal mensen van dit forum aan meegewerkt hebben, goed kent en heeft daar geen probleem mee. Hij kent ook de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be geen probleem.

Even ernstig zijn, je kan altijdgeslaagd.be en zekerslagen.be helemaal niet vergelijken met GRO.be of de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be
Ze hebben, naar mijn weten, geen pagina's waar je de theorie kan vinden en ook geen oefenvragen.
Je wordt er in een plaatselijk kantoor klaargestoomd met tips en tricks om te slagen voor het theorie-examen en diezelfde dag gaat men met de kandidaten naar het examencentrum.

Dat GRO.be  veel gevraagde vragen verwerkt in hun oefenreeksen is toch ook geen bezwaar. Theorielesgevers doen net hetzelfde.
Het zou eerder dom zijn om het niet te doen.
Belangrijk is dat de leerlingen de leerstof begrijpen, zelfs al verandert men de volgorde of de foto's,
i.p.v. eventjes voor 1 dag klaargestoomd worden.

Ik kom nu nog uiterst zelden op het forum van GRO. Vroeger las ik daar nochtans dikwijls van kandidaten dat ze enkel de oefenreeksen oplosten en dan naar het examen gingen. Je mag dan wel aanraden om de theorie ook in te studeren, je facilliteert wel met alle oefenreeksen een andere gedrag.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2015 - 19:34:12 »
Wees gerust dat Ben Weyts de site www.gratisrijbewijsonline.be, waar een aantal mensen van dit forum aan meegewerkt hebben, goed kent en heeft daar geen probleem mee.


Mede daardoor, ondergraaft hij z'n eigen geloofwaardigheid dus.

Hij kent ook de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be geen probleem.

Over de eerste site, heb ik meanwhile al tot twee keer toe de verantwoordelijken op een kemel gewezen.  De eerste keer omdat hun schema voor rijbewijs B+E onjuist was, een tweede keer omdat hun uitleg over recidive onjuist was.  De eerste hebben ze aangepast, de tweede werd gewoon verwijderd.

Over de laatste site.  Heb je gezien welke kemels er zoal in stonden ?  Het was gewoon te érg voor woorden om een deftige rijbewijs op school cursus te geven met die site.

Even ernstig zijn, je kan altijdgeslaagd.be en zekerslagen.be helemaal niet vergelijken met GRO.be of de VAB-site, hittheroad.be, rijbewijsopschool.be

GRO pakt nochtans vooral ook graag uit met argumenten als "zeker slagen", of  "als je alle oefenvragen hebt gemaakt, heb je àlle examenvragen minstens 1 of 2 x gezien " etc..

Ze hebben, naar mijn weten, geen pagina's waar je de theorie kan vinden en ook geen oefenvragen.
Je wordt er in een plaatselijk kantoor klaargestoomd met tips en tricks om te slagen voor het theorie-examen en diezelfde dag gaat men met de kandidaten naar het examencentrum.

En wat doet de gemiddelde leerling die komt oefenen bij GRO, denk je ?  Een sms-code versturen, om dan à 1,5 euro in blitstempo alle oefenvragen te maken, in de wetenschap dat hij dan alle examenvragen minstens 1x gemaakt heeft.  Akkoord, dit enigszins in weerwil van wat hij schrijft over zijn leermethode.  Anderzijds zijn z'n eigen uitspraken genre "zeker slagen" "alle échte examenvragen" daar natuurlijk een belangrijke mede-oorzaak van.

Dat GRO.be  veel gevraagde vragen verwerkt in hun oefenreeksen is toch ook geen bezwaar. Theorielesgevers doen net hetzelfde.
Het zou eerder dom zijn om het niet te doen.

Mag ik even zo vrij zijn om je op een verschil te wijzen tussen twee dingen ?  Je kan leerstof overbrengen, iets aanleren en vervolgens dmv oefenvragen aftoetsen of de leerling(en) je les begrepen hebben of niet.  De hoofdbedoeling blijft dan: je leerling inzichten verwerven in de wegcode.  De oefenvragen zijn dan een evaluatie of de materie begrepen is of niet.  Indien niet, kan je zelfkritisch worden.  Waarom is de boodschap niet of verkeerd overgekomen ?  Dat is althans wat ik probeer te doen.  En ik ben er zeker van, dat jij dat ook probeert te doen.   Of.... mogelijkheid 2: je kan een vage poging doen om wat materie over te brengen, en daar dan honderden (ik denk zelfs een paar duizend?) oefenvragen over maken zodat de leerling élke examenvraag minstens 1, en wss zelfs 2x de revue heeft zien passeren.  De leerling zal zo wel door het theorie-examen geraken.  Maar of hij de materie ook enigszins beheerst, is vaak andere peperkoek.  Zie je het verschil tussen beide ? 

Uit aardig wat vragen op het forum, kan je toch ZO zien dat ze de theorie niet geleerd hebben ?  Hoe vaak reageert Eugeen zélf niet genre "Ik heb de indruk dat je onze leermethode niet volgt".  Een terechte indruk.  Alleen verzuimt Eugeen het dan om de hand 's in eigen boezem te steken, en zich af te vragen hoe dàt zou komen.  Een beter voorbeeld dan dit topic, zou ik hierover niet kunnen geven: http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=2&t=19964&p=92333#p92333 .  GRO telt héél erg veel vragen.  Vééééls te veel.  Overkill.  De wetgeving wijzigt, en GRO ziet zélf door de bomen het bos niet meer.  In dit geval: oude F1's zijn sinds dit jaar niet langer geldig.  Blijkbaar zijn nog niet alle oefenvragen aangepast.  De oplossing voor GRO: "als ge nog zo'n oude F1 vindt op onze site, fantaseer je maar dat het een recente is".   >:(   Duh !  Jongens, toch.   tjt tjt tjt

Wil GRO de jongeren écht iets bijleren over de wegcode ?  Wel: doe dan een pak minder oefenvragen, en steek er wat structuur in.  Zo kan je -waar nodig- later nog altijd oefenvragen aanpassen als de wegcode links of rechts een wijziging ondergaat, zonder dat er tig vragen door de mazen van het net glippen.  En besteed vééééél meer aandacht aan de theorie.  Steek ook daar wat structuur in, en let wat meer op HOE je dingen overbrengt.  Soit, da's mijn mening.

Over dat laatste: kijk bvb maar eens naar het onderwerp snelheid.  Verwondert het jou dan nog, dat nogal wat leerlingen het bordje autoweg associëren met een maximaal toegestane snelheid van 90 km/u ?  Onnoemelijk vaak heb ik geprobeerd hem te doen inzien dat ook zonder dat hij (strikt letterlijk) een fout schrijft, hij toch ongewild veroorzaakt dat leerlingen verkeerdelijk een verband zien tussen het bord en de geldende maximaal toegestane snelheid. 

Ik zal je nog een tweede voorbeeldje geven.  Ziehier: http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=2&t=20485&p=93474#p93474 .  Bij het onderwerp pakeerverbod op de rijbaan, vermeldt de theorie dat het verboden is om te parkeren op minder dan 1m voor/achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig.  De leerling raakt begrijpelijkerwijs in de war, daar voormeld parkeerverbod niet beperkt is tot de rijbaan, doch evenzeer van toepassing is op de berm.  Eugeen reageert dan door te schrijven: "het hoofdstuk gaat om parkeren op de rijbaan".  Juist, Eugeen.  Dàt was dus net de oorzaak van de verwarring, en reden tot de vraag op je forum.  Aan zo'n antwoord heeft je leerling nu écht veel .....  Zelfs Benny reageert nog op een constructieve manier. .... maar Eugeen is ineens in geen velden of wegen meer te bespeuren.  Laat staan dat hij de moeite zal doen om te bekijken hoe hij dit op een andere manier kan aanbrengen.

En nog erger is dan het feit dat hij moedwillig (sorry, andere woorden heb ik er niet voor) een bok van formaat gaat publiceren door te schrijven dat stilstaan op een busstrook toegestaan is.  Hij legt botweg de wegcode naast zich neer, en verdraait dan ook nog eens de woorden van de Fod Mob zoals 't hem uitkomt.  ("Men neigt te besluiten dat het mag" versus "Het mag").

Belangrijk is dat de leerlingen de leerstof begrijpen, zelfs al verandert men de volgorde of de foto's,
i.p.v. eventjes voor 1 dag klaargestoomd worden.

Met nogal wat onderwerpen, is het pertang een kleine moeite om een simpele oefenvraag op te stellen waarop gegarandeerd een fout antwoord komt van de leerlingen.  Doe maar 's een simpel testje.  Laat een leerling gewoon het onderwerp snelheid leren via de site.  Zo grondig als hij zélf wil.  Teken hem de volgende dag een 2x2 in de bebouwde kom, met het bordje autoweg erbij.  En vraag 's hoe snel je hier mag rijden ?  50 , 90 , 120.   Je mag 's driemaal raden welk antwoord je zelden of nooit zal krijgen. 

Met een minimum slagingspercentage van 41/50 (ongeacht hoe ernstig de fout), is het natuurlijk niet écht een probleem om zich door het theorie-examen te spartelen.  Of de leerling dan ook maar een sikkepit snapt van het verkeersreglement, is dan helaas andere peperkoek.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 oktober 2015 - 08:12:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 08:29:24 »
Ik ben nog eventjes zo vrij om terug te komen op je eerste posting (als je dat niet erg vindt) :

Helaas is het nog altijd zo dat je rijbewijs levenslang geldig blijft, zonder enige controle later. Veel verschil zal het allemaal niet maken vrees ik.

Ik denk dat men een duidelijk onderscheid moet maken tussen twee zaken:

1) het verwerven van een rijbewijs
2) het behoud van dat verworven rijbewijs

Dat er aan dat laatste wat schort, akkoord.  Niet elke bestuurder die gaandeweg te kampen krijgt met medische aandoeningen die de rijvaardigheid in het gedrang brengen, of die gaandeweg z'n rijvaardigheid verliest, zal het vereiste doen: het rijbewijs spontaan inleveren (hetzij voorgoed, hetzij om er beperkende maatregelen op te laten aanbrengen).  Daar moet zeker over nagedacht worden om er wat aan te doen. 

Alleen is het voor mij géén reden om de wijze waarop het rijbewijs verworven wordt, niet te herbekijken.  Integendeel zelfs.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 09:49:39 »
Het is een totaalplaatje daarmee ben ik akkoord, zowel verwerving als behoud. Echter dat behoud wordt nooit aangepakt. Het resultaat van je betere opleiding zal dus gaandeweg vervagen. Na enkele jaren zal er helaas niet zoveel meer van overblijven. Stel iemand die typisch zijn rijbewijs rond zijn 18e haalt. Stel dat die de positieve effecten van zijn opleiding nog een 5-tal jaar meeneemt, dan zal die nog meer dan 50 jaar rond rijden zonder een bijsturing of controle van zijn capaciteiten! Dit is toch hallucinant! De mensen die indertijd (voor 1967 als ik me niet vergis) hun rijbewijs gewoon konden ophalen komen nu op een leeftijd waar medische problemen een probleem beginnen te vormen. Ze hebben nooit een opleiding gehad, hebben al dan niet medische problemen en er wordt niet naar gekeken.

Ik ben ervan overtuigd dat een initiatief dat focust op het behoud van het rijbewijs een duurzamer en groter effect heeft dan het focussen op verwerving. Politiek is het wel moeilijker te verkopen, je gaat een aantal mensen hun rijbewijs afnemen of op zijn minst beperkingen opleggen en dat gaan maar weinig mensen zonder mopperen nemen. Dat dit een electoraal staartje heeft zal wel de voornaamste reden zijn dat niemand hieraan wil beginnen.

Ik ken de excuses van de mensen in mijn omgeving:

- ik rijd al meer dan 40 jaar zonder ongelukken
- ik pas mij aan (lees rijd zeer traag) waardoor ik nog veilig ben
- ik rijd alleen maar rond mijn kerktoren
- ...

Allemaal excuses die er echt niets toe doen. Als je echt overtuigd bent dat je nog deftig rijdt kan een controle van deze capaciteiten echt geen probleem opleveren. Bovendien kunnen de ouderen die problemen krijgen met hun verzekering dit gebruiken om toch nog een polis te verkrijgen.

Het medische moet eveneens bekeken worden. Onze lichamen verouderen nu éénmaal en dat gebeurt niet bij iedereen in hetzelfde tempo. Mijn moeder onderging een paar jaar geleden een operatie aan haar ogen, de troebele lens (staar) werd verwijderd en een heldere in de plaats gezet. Daarna pas gaf ze door dat ze de laatste jaren als het ware in een mistige omgeving had geleefd. Verder dan 100 à 150 m zag ze daarvoor eigenlijk niet meer. Natuurlijk reed ze nog altijd met de wagen en begrijp ik nu ook waarom ze niet op de snelweg wilde rijden, zelfs meerijden op de snelweg was angstaanjagend voor haar.
Nu enkele jaren later wordt er bij haar diabetes vastgesteld. Het is blijkbaar zo erg dat ze risico had op een coma bij een hyper, natuurlijk reed ze nog steeds met de wagen.
Zo'n personen als mijn moeder rijden er met de duizenden rond op de Belgische wegen! Doe daar iets aan en maak het verkeer veiliger.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 10:07:51 »
Dat is een heel gevoelig thema, maar medische schifting vanaf een bepaalde leeftijd zou al een eerste stap zijn.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 10:46:47 »
Dat is een heel gevoelig thema, maar medische schifting vanaf een bepaalde leeftijd zou al een eerste stap zijn.

Dat is inderdaad gevoelig, maar daarom niet onmogelijk. Vrijwel overal zie je die medische schifting. Taxichauffeurs, buschauffeurs, piloten, treinbestuurders, ... allemaal moeten ze deze schifting hebben. Privé doe je echter wat je wil en mag je zo blind als een mol achter het stuur kruipen. Slechts zelden worden er beperkingen opgelegd bij medische problemen. Wijzigingen in de rijvaardigheid n.a.v. een ongeval, operatie, medicamentengebruik, ... worden quasi nooit doorgegeven. Men raadt deze mensen, in het beste geval, aan om niet meer achter het stuur te kruipen, maar men laat het over aan hun verantwoordelijkheidszin en dit werkt niet!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 21 oktober 2015 - 14:15:22 »
@ Bert, naar aanleiding van reactie #8:

Het is niet de eerste keer dat je hier aantoont dat je ook op pedagogisch vlak echt wel zeer bekwaam bent . Hoed af!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 22 oktober 2015 - 20:25:20 »
Het gebruik van de gps, in de praktijk getest:

http://nieuws.vtm.be/binnenland/163201-rijden-met-gps-tijdens-nieuw-rijexamen


Eeeeeeuhhhhhhh ...... een gps-toestel PAL in het midden van de voorruit, en daarnaast niet minder dan drie spiegels ....  Mag ik mij afvragen wat déze leerlinge überhaupt nog door haar voorruit ziet ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone