Auteur Topic: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1  (gelezen 11769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2015 - 00:41:26 »
Het gebruik van de gps, in de praktijk getest:

http://nieuws.vtm.be/binnenland/163201-rijden-met-gps-tijdens-nieuw-rijexamen


Eeeeeeuhhhhhhh ...... een gps-toestel PAL in het midden van de voorruit, en daarnaast niet minder dan drie spiegels ....  Mag ik mij afvragen wat déze leerlinge überhaupt nog door haar voorruit ziet ?

Niet te geloven waar die raamplakkergps aangebracht is, in de regel is die plaats midden in het gezichtsveld verboden.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/09/bekeuring_voor_tomtom_op_de_vo
https://www.comparis.ch/autoversicherung/news/2014/02/navi-geraet-falsch-montiert-busse.aspx

Tja rijopleiding noemen ze dat....  :P
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 oktober 2015 - 00:51:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2015 - 08:26:15 »
Dat is toch schering en inslag. Die raamplakkers hangen altijd zo erg in het zicht dat het waarschijnlijk beter is ze gewoon te verbieden!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2015 - 13:22:38 »
Ik ben toevallig in Belgie en ben zo in de mogelijkheid om aan dit topic deel te nemen.
Enkele misverstanden over mijn site wil ik toch even rechtzetten, als het mag.

Uiteraard kennen minister Weyts en Goca mijn site zeer goed. En als de minister mijn site had bedoeld, had hij die zeker vermeld, i.p.v. enkele obscure sites aan te duiden.

Bij Gratis Rijbewijs Online komt de theorie op de eerste plaats. Onze leermethode is immers:
Van elke les:
1. Filmpje met de theorie bekijken;
2. De theorie onder het filmpje of in het handboek nalezen;
3. Daarna alle oefenvragen maken die bij die les horen.
Eenmaal alle lessen gedaan zijn, nog wat proefexamens maken.
Er staan 1500 verschillende vragen (oefenvragen en proefexamens) op de site bij Rijbewijs B.

Wij geven inderdaad ook slaagkansen en die worden als volgt op de site gegeven:



Wie daaruit opmaakt dat wij aanbevelen om enkel proefexamens te maken, kan ik niet goed volgen. Het advies om op onze site proefexamens te gaan maken, is een advies dat gegeven wordt door heel veel rijschoollesgevers aan leerlingen die in een rijschool theorieles volgen.

Uiteraard weet Gratis Rijbewijs Online, net zoals elke lesgever die met zijn job bezig is, heel goed wat er gevraagd wordt. De service die sommige rijscholen geven om leerlingen aan de rijschool te laten samenkomen, om ze vervolgens met een minibusje naar het examencentrum te brengen, doet de rijschool niet om te kunnen gratis taxi spelen, maar wel om op de hoogte te blijven van wat er wordt gevraagd. En inderdaad, die vragen wijzigen regelmatig.

Sommige rijscholen vinden het immers niet kunnen dat een leerling 100 of 120 euro moet betalen voor 10 of 12 uren theorieles in de rijschool en dat vervolgens tijdens het examen een reeks vragen gesteld worden over onderwerpen, waarover in hun handboek of in de theorieles met geen woord zou zijn gerept. Maar in reacties van leerlingen lees ik soms dat leerlingen die niet via onze site hebben geleerd, soms toch voor dit probleem stonden. 

Ook Gratis Rijbewijs Online is heel goed op de hoogte wanneer door Goca over een nieuw onderwerp een examenvraag wordt gesteld. En dit is de procedure die de site dan volgt:
Laat ik als voorbeeld ESP nemen.
- Het onderwerp wordt op de theoriepagina toegevoegd en uitgelegd;
- Er worden enkele oefenvragen over het onderwerp gemaakt, en zeker niet letterlijk de ene vraag die Goca daarover stelt,
- Er worden enkele examenvragen over dat onderwerp gemaakt.

Vaak duurt het dan maanden voor je in een ander handboek of op een andere site daarover iets terugvindt. En het is dan best mogelijk dat, als het er uiteindelijk verschijnt, er  intussen weer over iets anders een vraag wordt gesteld. Je kan het mij toch niet kwalijk nemen dat ik de site onmiddellijk up-to-date houdt.

Van tal van instanties en van tal van jongeren krijg ik reacties dat ze onze leermethode zeer goed vinden.  Duidelijk uitgelegd, zeer goede structuur, in de lessen worden verbanden tussen regels gelegd en het is niet beperkt  tot een louter eenmalige opsomming van regels, ingedeeld in hoofdstukken. En een voortdurende herhaling, in de theorie en door een massa oefenvragen. Wanneer jongeren die via onze site de theorie leren, met hoofdstuk 12 (de snelheid) beginnen, is dat voor 90% al herhaling van zaken die ze in eerdere lessen al geleerd hebben.

Niemand is perfect. Geen enkel handboek, geen enkele site. En uiteraard kan ook GRO nog verbeterd worden. Alleen vind ik het wat jammer dat enkelen geen enkel goed woord over GRO uit hun mond krijgen en een tekortkoming graag uitgebreid in de verf zetten. Misschien kunnen zij met een eigen site beginnen, want binnen enkele jaren ga ik met pensioen en stop ik met GRO.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2015 - 13:51:58 »
Wie daaruit opmaakt dat wij aanbevelen om enkel proefexamens te maken, kan ik niet goed volgen.

Er werd hier ook niet gesteld dat GRO aanbeveelt om enkel de proefexamens te maken. Je kan merken op het forum dat dit echter wel de weg is die veel kandidaten volgen. De site faciliteert dit soort gebruik, maar beveelt het niet aan. Veel jongeren nemen de (denken ze) gemakkelijkste manier en willen de theorie niet studeren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2015 - 14:08:05 »
Citaat
Veel jongeren nemen de (denken ze) gemakkelijkste manier en willen de theorie niet studeren.

Duidelijk de verkeerde wijze. Door de meer dan 800 verschillende examenvragen, moet men heel veel examens maken om zeker over elk onderwerp een vraag tegen te komen.
Die tijd gebruiken ze beter om de theorie van een les door te nemen en de bijhorende oefenvragen te maken als controle of men alles begrepen heeft.

Ik weet niet op welke cijfers jij je juist baseert, maar als de cijfers van google analytics worden nagekeken, blijkt toch dat ook heel veel jongeren de theoriepagina's op de site doornemen. Uiteraard zullen jongeren die lessen gevolgd hebben in een rijschool of via een ander boek geleerd hebben zich nadien beperken tot proefexamens.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 oktober 2015 - 14:09:41 door eugeen »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 12:41:48 »
Ik ben toevallig in Belgie en ben zo in de mogelijkheid om aan dit topic deel te nemen.
Enkele misverstanden over mijn site wil ik toch even rechtzetten, als het mag.

Uiteraard kennen minister Weyts en Goca mijn site zeer goed. En als de minister mijn site had bedoeld, had hij die zeker vermeld, i.p.v. enkele obscure sites aan te duiden.

Bij Gratis Rijbewijs Online komt de theorie op de eerste plaats. Onze leermethode is immers:
Van elke les:
1. Filmpje met de theorie bekijken;
2. De theorie onder het filmpje of in het handboek nalezen;
3. Daarna alle oefenvragen maken die bij die les horen.
Eenmaal alle lessen gedaan zijn, nog wat proefexamens maken.
Er staan 1500 verschillende vragen (oefenvragen en proefexamens) op de site bij Rijbewijs B.

Wij geven inderdaad ook slaagkansen en die worden als volgt op de site gegeven:



Wie daaruit opmaakt dat wij aanbevelen om enkel proefexamens te maken, kan ik niet goed volgen.

Zo'n grote schoenen heb ik nochtans niet aangetrokken.  Blijkbaar lees jij niet wat ik geschreven heb.  Wacht, ik zal het je gemakkelijk maken, even mezelf citeren:

En wat doet de gemiddelde leerling die komt oefenen bij GRO, denk je ?  Een sms-code versturen, om dan à 1,5 euro in blitstempo alle oefenvragen te maken, in de wetenschap dat hij dan alle examenvragen minstens 1x gemaakt heeft.  Akkoord, dit enigszins in weerwil van wat hij schrijft over zijn leermethode.  Anderzijds zijn z'n eigen uitspraken genre "zeker slagen" "alle échte examenvragen" daar natuurlijk een belangrijke mede-oorzaak van.

(...)

Uit aardig wat vragen op het forum, kan je toch ZO zien dat ze de theorie niet geleerd hebben ?  Hoe vaak reageert Eugeen zélf niet genre "Ik heb de indruk dat je onze leermethode niet volgt".  Een terechte indruk.  Alleen verzuimt Eugeen het dan om de hand 's in eigen boezem te steken, en zich af te vragen hoe dàt zou komen. 

Het advies om op onze site proefexamens te gaan maken, is een advies dat gegeven wordt door heel veel rijschoollesgevers aan leerlingen die in een rijschool theorieles volgen.

En ik kan je garanderen dat ik nogal wat theorielesgevers ken die daar op z'n zachtst gezegd een genuanceerdere mening over hebben.

1) Er zitten goeie vragen tussen, maar ook een hele hoop irrelevante vragen.  Vooral dan de negative teaching -vragen zijn mij, en veel van m'n collega's een doorn in het oog.
2) Het is een overkill aan vragen, waarin geen structuur meer zit.  Zodra de wegcode wijzigt, zit GRO met het probleem dat er gegarandeerd achterhaalde oefenvragen aan hun aandacht ontsnapt.

Nogmaals: het zou verkeerd zijn om het kind met het badwater weg te gooien, maar er zijn zéér zeker aardig wat elementen die op z'n zachtst gezegd voor verbetering vatbaar zijn. 

Uiteraard weet Gratis Rijbewijs Online, net zoals elke lesgever die met zijn job bezig is, heel goed wat er gevraagd wordt. De service die sommige rijscholen geven om leerlingen aan de rijschool te laten samenkomen, om ze vervolgens met een minibusje naar het examencentrum te brengen, doet de rijschool niet om te kunnen gratis taxi spelen, maar wel om op de hoogte te blijven van wat er wordt gevraagd. En inderdaad, die vragen wijzigen regelmatig.

Tsja.  Ik ken wel zo'n site waar leerlingen voor 1,5 euro gratis hun theorie kunnen oefenen.  De maker ervan, houdt een wedstrijd: "stuur ons leuk mailtje als je geslaagd bent, en maak kans op een leuke prijs". Oh ja, geen misverstanden: jaarlijks wint er idd. iemand een prijs.  Da's het kleine visje die de maker van die bewuste site gooit, om een grote vis te vangen.  Die grote vis is dan heel simpel.  En bestaat er uiteraard in, om diegenen die gemaild hebben (en mss ook van de gsmnrs die een code aanvragen ?) te kunnen benaderen.  "Weet je nog wat men je zoal gevraagd heeft ?", of  "Welke vragen vond je moeilijk ?" enz.  Als eenzelfde vraag meermaals opduikt, weet de maker dat dit wel 's een examenvraag zou kunnen zijn.  Kortom: voor de deelnemers is het een leuke wedstrijd zonder verdere verplichtingen.  Maar wie meent dat de maker dit louter uit liefdadigheid doet, vergist zich uiteraard schromelijk.  Hij heeft er wel degelijk een onderliggende bedoeling mee.  Ik begrijp dan ook niet dat je de bewuste concullega's iets verwijt, wat je zélf ook doet.  Te weten: een kleine geste stellen, met als onderliggende bedoeling mogelijke examenvragen te ontfutselen.  Een klein visje gooien, om een grote vis te kunnen vangen, weet je wel ?  Een beetje zoals die beenhouwer die aan ne kleine een stukje vleesworst geeft, in de hoop dat de mama van die kleine haar vlees telkens bij hém zou komen kopen.

Sommige rijscholen vinden het immers niet kunnen dat een leerling 100 of 120 euro moet betalen voor 10 of 12 uren theorieles in de rijschool en dat vervolgens tijdens het examen een reeks vragen gesteld worden over onderwerpen, waarover in hun handboek of in de theorieles met geen woord zou zijn gerept. Maar in reacties van leerlingen lees ik soms dat leerlingen die niet via onze site hebben geleerd, soms toch voor dit probleem stonden.

Is dat ZO onbegrijpelijk voor jou, Eugeen ?  Je klant betaalt 120 euro, dus wil je die klant voor die prijs een goeie kwaliteit bieden.  Is dat nu ook al verkeerd ?  Toen ik mijn rijbewijs ging halen, was het voor ongeveer 99 % wegcode waarover vragen gesteld werden.  Vandaag de dag, zijn daar aardig wat onderwerpen bijgekomen.  Er worden al méér vragen gesteld over mechanica, EHBO, alcohol en dronkenschap etc.  Een écht proefexamen aan het einde van je cursus, houdt nu ook 50 oefenvragen ipv 40.  Dat zijn dus 10 extra oefenvragen à 15 sec. per vraag + ook 10 oefenvragen extra die je nadien moet zien te overlopen.  Op zich is dat laatste niet onoverkomelijk, maar het komt er allemaal extra bij.  En vele kleintjes maken samen een groot geheel.  Méér uren les krijgen (ik weet zelfs niet zeker of dat wettelijk toegelaten zou zijn) = hogere kostprijs.  Ofwel méér materie zien te behandelen op slechts evenveel tijd, wat natuurlijk het aan te houden tempo aardig opdrijft.

Bij een ROS cursus, is het dan nog wat grelliger: ipv 12, doorgaans slechts 8 uur.  Een schooluur = 50 min ipv 60 min.  Reken eventjes mee:

theoriecursus in rijschool : 12 x 60 min = 720 min.
ROS:                                    8 x 50 min = 400 min.

Ook Gratis Rijbewijs Online is heel goed op de hoogte wanneer door Goca over een nieuw onderwerp een examenvraag wordt gesteld. En dit is de procedure die de site dan volgt:
Laat ik als voorbeeld ESP nemen.
- Het onderwerp wordt op de theoriepagina toegevoegd en uitgelegd;
- Er worden enkele oefenvragen over het onderwerp gemaakt, en zeker niet letterlijk de ene vraag die Goca daarover stelt,
- Er worden enkele examenvragen over dat onderwerp gemaakt.

Vaak duurt het dan maanden voor je in een ander handboek of op een andere site daarover iets terugvindt. En het is dan best mogelijk dat, als het er uiteindelijk verschijnt, er  intussen weer over iets anders een vraag wordt gesteld. Je kan het mij toch niet kwalijk nemen dat ik de site onmiddellijk up-to-date houdt.

Daar is op zich niks mee, maar je gaat voorbij aan wat ik schrijf.  Hoeveel oefenvragen heb je ?  Een paar duizend ?  Dat is overkill, teveel. 

Neem ik als voorbeeldje die oefenvraag over die intussen verouderde F1.  Je site up to date ?  Neen, blijkbaar niet.  Want déze oefenvragen zijn door de mazen van het net geglipt.  Je schreef dan als reactie: "Als je nog zo'n vraag tegenkomt, fantaseer je maar dat het om een nieuwe F1 gaat".  Remember ?

Neem ik >>> dit als tweede voorbeeldje.  Een vraag, waarin als antwoord gerefereerd wordt naar een eerder topic.  In dat topic, wordt dan nog eens verwezen naar een derde topic .... waar de jongere dan eindelijk het juiste antwoord vindt op zijn vraag.  Te weten: dat verschil tussen onmiddellijke intrekking, en een verval uit het recht een motorvoertuig te besturen anderzijds.  Aan de manier waarop de jongere zijn vraag stelt, valt af te leiden dat hij wel degelijk je theorie gelezen heeft: "In de theorie staat, en in de oefenvraag staat ....".  ttz: Hij heeft je theorie wel gelezen, maar blijkbaar is de boodschap toch niet helemaal overgekomen.  Ik wil niet beweren dat WAT je schrijft fout is.  Hier is het eerder HOE je het aanbrengt .... want wàt je schrijft wordt blijkbaar door velen toch nog misbegrepen zoals duidelijk blijkt uit meerdere topics mbt oefenvragen terzake.  Als er welgeteld 1 leerling je die vraag komt stellen, kan je nog menen dat hij de theorie niet grondig genoeg gelezen heeft.  Maar nu dezélfde vraag keer op keer terugkomt, zou je toch enigszins zelfkritisch kunnen worden.  Maar dat verzuim je helaas ....

Van tal van instanties en van tal van jongeren krijg ik reacties dat ze onze leermethode zeer goed vinden.  Duidelijk uitgelegd, zeer goede structuur, in de lessen worden verbanden tussen regels gelegd en het is niet beperkt  tot een louter eenmalige opsomming van regels, ingedeeld in hoofdstukken. En een voortdurende herhaling, in de theorie en door een massa oefenvragen. Wanneer jongeren die via onze site de theorie leren, met hoofdstuk 12 (de snelheid) beginnen, is dat voor 90% al herhaling van zaken die ze in eerdere lessen al geleerd hebben.

Eugeen, Eugeen, Eugeen ....  Beetje serieus blijven hé.  We weten allebei wel beter dan dat hé.  Ik ken alvast minstens 1 rijschool die toch euh .... links en rechts een paar dingen anders wilde zien. 

En dan zal ik het nog héél voorzichtig hebben uitgedrukt.  En ik kan je met de hand op het hart zeggen, dat ik beslist niet de enige was die zich aan bepaalde dingen bont en blauw erger.

Niemand is perfect. Geen enkel handboek, geen enkele site. En uiteraard kan ook GRO nog verbeterd worden. Alleen vind ik het wat jammer dat enkelen geen enkel goed woord over GRO uit hun mond krijgen en een tekortkoming graag uitgebreid in de verf zetten. Misschien kunnen zij met een eigen site beginnen, want binnen enkele jaren ga ik met pensioen en stop ik met GRO.

Wel, dat is weer een reactie die jou typeert.  Er zitten goeie dingen in je site, maar er zijn dingen die serieus beter kunnen.  Maar zelfkritiek is niet direct je sterkste punt.  En owee als er iemand het ook maar wààgt enige vorm van kritiek te uiten.

Wat dat betreft, ben je het prototype van "Ik wil graag dat je me eerlijk je mening geeft, maar owee als je eerlijk bent en ook maar dùrft om kritiek te uiten". Ik heb me daar achter de schermen lelijk mijn vingers aan verbrand, ja.  Gevolg: ambras in 't kot.  1 Van je medewerkers haalde zelfs z'n stiefzoon binnen om mij nog wat méér 't leven zuur te maken als ik m'n mond zou opentrekken.  Een overigens beproefd concept.  Ik ken nog wel zo'n site, waar flikken een boycot opzetten tegen iemand die z' gedacht dierf schrijven.  Mss niet altijd even gat-likkend, ma bon ... wel recht voor de raap.   En oh ja, bijkomend voordeeltje: zijn vrijwilligerswerk vormde een ideaal argument om de juryleden te overtuigen van 's mans sociale engagementen, om zo de politieschool binnen te kunnen.  Resultaat:  het voordeel was tweeledig.  Dieje lastigen Bert weg achter de schermen, en voormelde stiefzoon geraakte door de selectieproeven waarover hij eerder struikelde.  Iedereen content, toch ?  Euh .... klein detailke: enig idee hoe lang het intussen alweer geleden is dat hij nog gepost heeft, Eugeen ? 

Voormelde medewerker heeft zijn stiefzoon gebruikt om mij 't leven er zuur te maken, en voormelde stiefzoon heeft op zijn beurt het forum gebruikt om door de selectieproeven te geraken.  Toch geweldig hé ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 oktober 2015 - 14:04:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 13:42:49 »
Citaat
Hoe vaak reageert Eugeen zélf niet genre "Ik heb de indruk dat je onze leermethode niet volgt".  Een terechte indruk.  Alleen verzuimt Eugeen het dan om de hand 's in eigen boezem te steken, en zich af te vragen hoe dàt zou komen. 

@ Bert,
Het is niet mijn bedoeling om in een oeverloze discussie te gaan treden.
Als ik schrijf: "Ik heb de indruk dat je onze leermethode niet volgt" bedoel ik meestal dat ze gebruik hebben gemaakt van een ander handboek en de theorie en de filmpjes op onze site niet hebben bekeken.

Uiteraard zijn er jongeren die uitsluitend ofwel bij ons, of VAB, of Wees Wegwijs of via een CD die ze in de boekhandel kopen, vragen oplossen. De kans is klein dat ze dan van de eerste keer slagen. Als ik op onze site reacties lees van jongeren die tussen 46 en de 50/50 hebben gehaald, dan gaat het meestal toch over onze filmpjes en theorie.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beginreacties.htm

Citaat
Ik begrijp dan ook niet dat je de bewuste concullega's iets verwijt
Lezen wat ik schrijf Bert.
Ik verwijt helemaal niets. Ik zeg alleen dat wat ik doe, rijscholen die met hun job begaan zijn dat ook doen.

Citaat
Is dat ZO onbegrijpelijk voor jou, Eugeen ?  Je klant betaalt 120 euro, dus wil je die klant voor die prijs een goeie kwaliteit bieden.  Is dat nu ook al verkeerd ?
Lezen wat ik schrijf Bert.
Dat is een zeer begrijpelijke en zeer goed en terechte houding van rijscholen. Ik beweer nergens dat dit onbegrijpelijk of verkeerd zou zijn.
Doe dus niet alsof ik dat geschreven heb.

Citaat
Hoeveel oefenvragen heb je ?  Een paar duizend ?  Dat is overkill, teveel.
Lezen wat er staat Bert: "Er staan 1500 verschillende vragen (oefenvragen en proefexamens) op de site bij Rijbewijs B."
850 oefenvragen bij 32 hoofdstukken. Dat zijn gemiddeld 27 vragen over een hoofdstuk.
Jij noemt het overkill. Leerlingen waarderen het en klagen dat op andere sites waar ze oefenden, steeds dezelfde vragen terugkwamen.

Citaat
Er zitten goeie vragen tussen, maar ook een hele hoop irrelevante vragen
Graag een voorbeeld van zo een irrelevante vraag.

Ik krijg soms reacties van lesgevers.
Voorbeeld 1.
"Jij hebt geen enkele vraag over het beurtelings parkeren binnen de bebouwde kom, met pare en onpare huisnummers. Dat is toch belangrijk dat leerlingen dat goed inoefenen."
Antwoord: "Neen, want dat wordt in geen enkele gemeente meer toegepast. Men heeft het bij de geplande aanpassingen van de wegcode al een paar keer willen schrappen. En Goca gaat ook met de tijd mee, er wordt al een paar jaar niets meer gevraagd over iets wat in realiteit niet meer bestaat."

Voorbeeld 2.
"Jij hebt op je site vragen staan over (...) Dat is toch ballast, want daar staat niets van in het handboek dat wij gebruiken".
Antwoord: "Ik kan er ook niet aan doen dat het niet in uw handboek staat, maar tijdens het examen stellen ze daarover al meer dan een jaar vragen".

Citaat
Vooral dan de negative teaching -vragen zijn mij, en veel van m'n collega's een doorn in het oog.
Juist, wij hebben een aantal 'negatieve' vragen. In plaats van altijd te vragen: "Wat is juist..." vragen wij soms: "Wat is fout..."
Wij hebben hiermee twee bedoelingen:
1. Leerlingen moeten leren een vraag te lezen en niet te antwoorden op wat ze denken dat er staat.
2. Zo gaat het truukje dat sommige sites gebruiken: 'als er 'dat' in het antwoord staat, moet je 'dat' antwoorden', niet op.

Tijdens een vergadering die het VSV organiseerde met lesgevers voor Buso, beweerde een lesgever dat hij zei:
"Als je het antwoord niet weet, klik je de langste antwoordkeuze aan".

Ik stel voor dat ikzelf hier de discussie stop. Zoals altijd krijg jij het laatste woord.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 oktober 2015 - 14:38:20 door eugeen »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 14:42:38 »
@ Bert,
Het is niet mijn bedoeling om in een oeverloze discussie te gaan treden.

Waarom doe je het dan toch ?

Als ik schrijf: "Ik heb de indruk dat je onze leermethode niet volgt" bedoel ik meestal dat ze gebruik hebben gemaakt van een ander handboek en de theorie en de filmpjes op onze site niet hebben bekeken.

Ach zo, je schrijft dus àndere dingen dan wat je eigenlijk écht wil zeggen.  En de lezer moet maar raden wat je werkelijk bedoelt.

Citaat
Citaat
Ik begrijp dan ook niet dat je de bewuste concullega's iets verwijt
Lezen wat ik schrijf Bert.
Ik verwijt helemaal niets. Ik zeg alleen dat wat ik doe, rijscholen die met hun job begaan zijn dat ook doen.

Citaat
Is dat ZO onbegrijpelijk voor jou, Eugeen ?  Je klant betaalt 120 euro, dus wil je die klant voor die prijs een goeie kwaliteit bieden.  Is dat nu ook al verkeerd ?
Lezen wat ik schrijf Bert.
Dat is een zeer begrijpelijke en zeer goed en terechte houding van rijscholen. Ik beweer nergens dat dit onbegrijpelijk of verkeerd zou zijn.
"Begrijpend lezen" is niet je sterkste kant he.

Neen, Eugeen.Ik lees wel degelijk wat je schrijft.   De éne keer schrijf je andere dingen dan wat je werkelijk bedoelt en de andere keer zijn je citaten dan blijkbaar weer letterlijk te lezen.  Uiteraard volstrekt afhankelijk van hoe het jou goed uitkomt als iemand op je schrijfsels reageert.  Eerlijke en ondubbelzinnige communicatie, zijn niet jouw sterkste kant.  En je moet de dingen niet gaan omdraaien.

Goed geprobeerd, hoor.

Citaat
Hoeveel oefenvragen heb je ?  Een paar duizend ?  Dat is overkill, teveel.
850 oefenvragen bij 32 hoofdstukken. Dat zijn gemiddeld 27 vragen over een hoofdstuk.
Jij noemt het overkill. Leerlingen waarderen het en klagen dat op andere sites waar ze oefenden, steeds dezelfde vragen terugkwamen.

Hmm, volgens jou niet zo gek veel, dus.  En toch .... verscheen er zéér recent een topic over oefenvraag 10608 ?  Of mis ik ergens wat ?  En toch .... ontsnappen er oefenvragen aan je aandacht ?  Zo grellig zelfs dat je je gaat indekken en zélf in een reactie op een vraag over die F1 schrijft dat leerlingen dan maar moeten fantaseren dat het om een nieuw model F1 gaat als ze een oefenvraag tegenkomen.  Hoe verklaar je dat dan ? 

Citaat
Citaat
Er zitten goeie vragen tussen, maar ook een hele hoop irrelevante vragen
Graag een voorbeeld van zo een irrelevante vraag.

Daar heb ik achter de schermen al urenlang werk in gestoken, en ik heb het je daar ook al vaak genoeg aangekaart.  En dan was ik natuurlijk ineens weer de boeman, remember ?

Enfin, voor wat waard is (want ik maak me niet de illusie dat je ook maar enigszins openstaat voor opbouwende kritiek, laat staan dat je bereid zou zijn verbeteringen aan te brengen) :

1) je negative teaching vragen. 
2) je vragen genre: "Hoe snel mag ik op deze autoweg rijden" ==> veroorzaken onbedoeld dat je leerlingen het bordje autoweg associëren met de maximaal toegestane snelheid
==> >>> Hier begaat een grote erkende rijschool krek dezélfde fout, en zie je de gevolgen in de reacties.  Veel lezers associëren het bordje autoweg met de maximaal toegestane snelheid, terwijl de boodschap nu net moet zijn dat dit bordje NIKS zegt over de geldende maximum toegestane snelheid.  Kortom, hiermee lever ik je het bewijs dat men dergelijke misvatting mee kan veroorzaken door een ongelukkige woordkeuze.  Ook ZONDER dat men -strikt letterlijk genomen- een fout schrijft, creërt men die foute associatie.  En ook GRO puilt geregeld uit van dergelijke manier van vraagstelling.  Maar als ik jou daarop attent maak, kom je niet verder dan: "Jama, ik heb dat toch niet gezegd hé dat er een verband bestaat tussen dat bord en de maximum toegestane snelheid" ..... en ga je voorbij aan het feit dat je toch verwarring creërt.

3) je JUIST/FOUT vragen ==> daar zitten teveel dubbelzinnigheden tussen

En 4) >>> deze vraag, waar zélfs Benny idd. ook constructief op reageert.  ttz: Hier is het niet de oefenvraag, het is eerder de theorie die enige verwarring veroorzaakt.  Ik heb dit voorbeeld hier al eerder aangehaald, maar blijkbaar WIL je het maar niet inzien waar het misloopt.  Laat staan dat je bereid zou zijn hier een verbetering aan te brengen.  Wat voor zin heeft het dan, dat ik je bepaalde dingen schrijf ?

En neen, Eugeen.  Ik kan er verder geen concrete nummers op kleven, ik kan (en wil) niet aan je oefenvragen.  En ik ga er nu 's genen 1,5 euro aan spenderen om jou rijk te maken, dat snap je wel zeker ?  En bovendien héb ik het ooit al grotendeels gedaan achter de schermen.  Gevolg: een hoop gejammer, en een boycot waren mijn deel.

Ik stel voor dat ikzelf hier de discussie stop. Zoals altijd krijg jij het laatste woord.

Dat zou je daarnet al doen.  Intussen heb je je posting al aardig uitgebreid.  Ik ben 's benieuwd of je nu ook van je woord zal zijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 oktober 2015 - 15:49:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 15:34:03 »
Ik wist wel, dat je de discussie niet zou stoppen.  Alleen ben je opnieuw zo achterbaks om géén nieuwe reactie te plaatsen, doch je oude te herbewerken, zodat het natuurlijk zou lijken alsof ik de boeman ben die telkens het laatste woord wil.  Je ziet helaas een klein detailke over 't hoofd m'n beste.  De schrandere lezer heeft natuurlijk wél in de gaten wanneer jij je bericht voor de laatste keer bewerkt hebt.

Het komt evenwel de leesbaarheid niet écht ten goede.  Want nu reageer jij in je eerdere posting naderhand nog (verwijzend naar) een latere reactie van mezelf. 

Dus kies nu eindelijk eens.  Ga je de discussie stoppen (en dus ook stoppen met je bericht te blijven herwerken) ?  Of wil je verder van gedachten wisselen ?  Mij om het even, zenne.  Maar toon dan tenminste enige fairplay, en plaats dan een nieuwe posting ipv telkens je bericht te herwerken met als enige doel de indruk te wekken dat ik de boeman ben die 't laatste woord wil.  Want daar is het je natuurlijk weer om te doen hé.  Is het niet ? 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 oktober 2015 - 15:58:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 19:12:56 »
Dat is een heel gevoelig thema, maar medische schifting vanaf een bepaalde leeftijd zou al een eerste stap zijn.
Neen, dat is dure, overbodige onzin.
De diagnose is namelijk al gesteld bij de personen in kwestie ... door de huisdokter of specialist.

Het is louter een kwestie met die informatie iets extra te doen dan louter de patiënt genezen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 24 oktober 2015 - 21:07:18 »
och medische schifting ;
 ben je ziek? neen
 denk je dat je ziek gaat worden? neen
alles is dus ok? ja
dat was mijn medische schifting in het kort.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #26 Gepost op: zondag 25 oktober 2015 - 00:35:04 »
Dat is een heel gevoelig thema, maar medische schifting vanaf een bepaalde leeftijd zou al een eerste stap zijn.
Neen, dat is dure, overbodige onzin.
De diagnose is namelijk al gesteld bij de personen in kwestie ... door de huisdokter of specialist.

Het is louter een kwestie met die informatie iets extra te doen dan louter de patiënt genezen.
Wat is de werkelijkheid?
Dokter zegt:" je mag eigenlijk niet meer met de auto rijden."
Patiënt antwoordt:"Echt? Dat vind ik heel erg".
Buitengekomen denkt patiënt:"Wat denkt die dokter nu, dat ik niet meer kan rijden? Belachelijk!"
Stap in zijn auto en rijdt weg.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #27 Gepost op: zondag 25 oktober 2015 - 01:00:41 »
Welnu, in feite zou men artsen een zekere meldingsplicht kunnen opleggen. 

Nederland staat op dat vlak al véél verder.  Daar is het CBR ondermeer gelast met het onderzoek naar iemands rijvaardigheid.  Dergelijk onderzoek kan een rij-examen inhouden, en daarnaast kàn het ook zijn dat het CBR een arts gelast met een onderzoek naar iemands medische geschiktheid om een voertuig te besturen.  Alle tests en eventuele examenrit worden dan naast elkaar gelegd en er wordt een oordeel gevormd over hoe het nu verder moet.  Mag deze bestuurder zijn rijbewijs integraal behouden, of houdt het hier en nu op ?  Of kan deze bestuurder zijn rijbewijs behouden, mits zich te houden aan welbepaalde beperkingen die hem opgelegd worden ?

Niet iedereen die gaandeweg zijn rijvaardigheid verliest, is zich daar altijd van bewust.  Idem met mensen die gaandeweg een aandoening krijgen die een te ernstig risico inhouden inzake verkeersdeelname.  Daarom zou het niet slecht zijn om érgens een instantie te hebben die daarop kan controleren, en bijsturen waar nodig.  Een leuke boodschap om over te brengen, zal het nooit zijn.  "Kijk beste man, je hebt jarenlang met je auto gereden, maar nu .... ben je op een punt gekomen dat het écht niet meer verantwoord is.".  Let wel: louter leeftijd is géén objectieve parameter in deze.  Bij de ene mens treden ouderdomsverschijnselen sneller op dan bij de andere, en de ene is zich beter bewust dan de andere van het feit dat het moment gekomen is om andere oplossingen te zoeken inzake mobiliteit.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #28 Gepost op: zondag 25 oktober 2015 - 18:59:11 »
Wat is de werkelijkheid?
Dokter zegt:" je mag eigenlijk niet meer met de auto rijden."
Dokter: draait doorgaans wat rond de pot, wil de boeman niet zijn die rijbewijs van zijn patiënt afpakt, en informeert hem terzake totaal onvoldoende.

Deze mensen hebben dus géén geldig rijbewijs vanaf de diagnose hé ...

Daarom, zowel patiënt als politie verplicht laten inlichten bij diagnose van de aandoeningen in bijlage whatever van KB rijbewijs ...

Ik heb mijn vader ook zelf uit de auto moeten houden, ik kreeg zelf schrik terwijl ik er nog eens een zeldzame keer mee meereed.
En dat was dik tegen zijn goesting.


Citaat
Patiënt antwoordt:"Echt? Dat vind ik heel erg".
Buitengekomen denkt patiënt:"Wat denkt die dokter nu, dat ik niet meer kan rijden? Belachelijk!"
Stap in zijn auto en rijdt weg.
Zoiets ...
« Laatst bewerkt op: zondag 25 oktober 2015 - 19:01:06 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Ben Weyts over de nieuwe rijopleiding op Radio 1
« Reactie #29 Gepost op: maandag 26 oktober 2015 - 09:28:55 »
Citaat
Voorbeeld 1.
"Jij hebt geen enkele vraag over het beurtelings parkeren binnen de bebouwde kom, met pare en onpare huisnummers. Dat is toch belangrijk dat leerlingen dat goed inoefenen."
Antwoord: "Neen, want dat wordt in geen enkele gemeente meer toegepast. Men heeft het bij de geplande aanpassingen van de wegcode al een paar keer willen schrappen. En Goca gaat ook met de tijd mee, er wordt al een paar jaar niets meer gevraagd over iets wat in realiteit niet meer bestaat."

Volgens mij bestaan er nog veel te veel straten zo ...

https://goo.gl/maps/MpvyQRbpsZB2