Woensdag de laatste les van een reeks ROS. M'n collega en ik, zullen het weer mogen gaan uitleggen dat voetgangers niet altijd en overal voorrang hebben, en behalve rechten ook plichten. Ik zie de reacties NU al: "jama, 't staat toch in de gazet. Zelfs het BIVV zegt het".
En begrijp me in deze vooral niet verkeerd: ik zal de éérste zijn om de rechten van medeweggebruikers te doen respecteren. Maar om voetgangers nu altijd en overal voorrang te gaan geven, en hen zodoende een vals gevoel van veiligheid te geven, dàt gaat me te ver.
Dat gaat inderdaad menselevens kosten. Wat hebben we ook alweer gezien bij de invoering van de WAM wetgeving ? Juist: die werd verkeerd uitgelegd, en teveel mensen maken er verkeerdelijk uit op dat een zwak(zinnig)e weggebruiker altijd in z'n recht is bij een ongeval. KNAL: zoveel procent méér doden en gekwetsten bij die categorie weggebruikers. Véél heeft het BIVV er dus duidelijk niet uit geleerd, want ze begaat nu exact dezélfde fout. Maak die voetgangers nog maar wat meer wijs dat ze altijd en overal voorrang zouden hebben, ja.
Het BiVV zou haar naam dan ook beter veranderen in BIVO of zoiets. (Belgisch Instituut voor VerkeersONveiligheid).