Al die modellen waren zeker betaalbaar en niet zo duur bij aankoop, maar als je het ~20 % hogere verbruik meerekende was hij wel duurder-totaalplaatje tov een vergelijkbare klassieke otto-benzine.
En was/is dat dan de reden waarom de meeste constructeurs geen wankelmotor bouw(d)en ? Of is er nog een andere reden geweest ?
CO2=verbruik, en natuurlijk ook het gepaarde
méér-emissies (wslk enkel NOx) waren inderdaad de hoofdreden voor zover ik weet
en lees#, de wankelmotor van de RX-8 haalde de NOx-grenswaardes van euronorm 5 niet (1 jan 2011), dus ook die motor zou aangepast moeten worden; Mazda stopte dan liever de productie ipv verdere kosten te doen (zie onderaan).
De NOx max-waarde bij benzinemotoren is
tot 60 mg/km vanaf 1.1.2011, Euro 4 was nog max 80 mg/km dat haalde die wankelmotor nog, de andere emissiegrenzen buiten NOx zijn immers niet veranderd.
Mazda speelde het eerlijk en heeft geen sjoemelsoftware gebruikt.
#
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/wankelcoupe-mazda-rx-8-abschied-per-gesetz-1577033.html
30.12.2010
Mazda RX-8: Abschied per Gesetz (Afscheid door de (emissie)wet)
Das Wankelcoupé scheitert an der Euro-5-Abgasnorm. Zum 31. Dezember stellt Mazda den Verkauf des RX-8 in Europa ein. Damit verschwindet das letzte Auto mit Wankelmotor vom deutschen Neuwagenmark - und bleibt ein Fall für Kenner und Liebhaber.
Sein hoher Benzinverbrauch und, damit verbunden, die schlechten Emissionswerte sorgen dafür, dass der stilvolle Viertürer an der strengen, seit Jahresbeginn gültigen Euro-5-Abgasnorm für alle neu zugelassenen Kraftfahrzeuge scheitert
*
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_OttomotorBij de
euronorm 6c* vanaf 1 sep 2018 is de NOx grenswaarde onveranderd 60 mg/km gebleven, enkel massa- en het aantal (benzine)roetdeeltjes is erbij gekomen en wat verstrengt. Mazda gaat het NOx-probleempje van 2010 nu wel aanpakken anders zouden ze geen nieuwe wankelmotor -euro 6c- ontwikkelen die bovendien 300 PK gaat leveren, de RX-8 had toen 231 PK.
En qua aantal (benzine)roetpartikels lijkt het ook geen probleem, zoals bij de andere benzinemotoren.
In de Faz-link staat ook te lezen dat Mazda al met een schonere wankel bezig was vóór 2007, of de navolger van RX-8-motor (ze kenden tenslotte de euronorm 5 grenzen):
Aus und vorbei? Vielleicht nicht. Mazda hat auf dem Autosalon von Tokio 2007 einen möglichen RX-8-Nachfolger präsentiert, dessen intern 16X genanntes Triebwerk deutlich bessere Verbrauchs- und Abgaswerte bieten soll. Wir sind gespannt.