Auteur Topic: De Wankelmotor komt terug  (gelezen 3623 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
De Wankelmotor komt terug
« Gepost op: zondag 08 november 2015 - 21:08:26 »
Tegenover Otto- en Dieselmotoren met heen en weer gaande zuigers is een Wankelmotor een technisch juweel. Eerder gebouwde Wankelmotoren hadden helaas een hoog brandstof- en olieverbruik, sterk vervuilende uitlaatgassen en een geringe betrouwbaarheid.

Op de Tokio Motorshow van 2017 zal Mazda zijn nieuwe sportwagen op basis van de RX-Vision voorstellen. Hij zal uitgerust zijn met een 300 PK sterke Wankelmotor. Deze Skyactiv-R motor werd compleet opnieuw ontwikkeld en voormelde problemen van zijn voorgangers niet meer vertonen.

Artikel
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #1 Gepost op: zondag 08 november 2015 - 21:30:28 »
Zou mooi zijn.

Mss een benzinemotor voor VAG ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #2 Gepost op: zondag 08 november 2015 - 22:32:20 »
Om de zoveel jaar hoor je weer over een heropleving van de wankelmotor.
Na de NSU RO 80 eind jaren 60, een uiteindelijke miskleun, is het nog altijd niet echt terug van de grond gekomen.
Het verbaast me dat, in de theoretisch ideale motor, gedurende meer dan 40 jaar zo weinig research is gevoerd.
Misschien toch niet zo ideaal?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #3 Gepost op: zondag 08 november 2015 - 23:07:57 »
Na de NSU RO 80 eind jaren 60, een uiteindelijke miskleun, is het nog altijd niet echt terug van de grond gekomen.

De NSU RO 80 was een prachtwagen, er waren alleen de problemen met de Wankelmotor.

Citaat
Het verbaast me dat, in de theoretisch ideale motor, gedurende meer dan 40 jaar zo weinig research is gevoerd.
Misschien toch niet zo ideaal?

Bij de Otto- en Dieselmotor verandert de snelheid van de zuigers voordurend: van een krukasverdraaiing van 0° tot 90° en van 180° tot 270° neemt ze toe, van 90° tot 180° of van 270° tot 360° neemt ze af, met alle gevolgen vandien wegens de inertie van de zuigers en de drijfstangen. In het BDP en in het ODP moeten de zuigers volledig tot stilstand komen en van richting veranderen.

Bij de Wankelmotor daarentegen voeren de zuigers altijd een draaiende beweging met constante snelheid in dezelfde zin uit. Het is heel gemakkelijk om op een stationair draaiende Wankelmotor een muntstuk op zijn kant te laten staan (niet met de wagen schudden, hé Walter  ;D).

Ik vermoed dat het moderne materialen en constructietechnieken zijn die het uiteindelijk mogelijk maken om de vroegere nadelen van de Wankelmotor te vermijden. Moderne motoren kunnen gebouwd worden met veel kleinere spelingen dan vroeger. Eén van de problemen van de Wankelmotor was vroeger de afdichting tussen de rotor(en) en de achtvormige behuizing. Er zijn in de loop van de geschiedenis wel meer uitvindingen gebeurd die pas later praktisch verwezenlijkbaar werden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #4 Gepost op: zondag 08 november 2015 - 23:59:16 »
Om de zoveel jaar hoor je weer over een heropleving van de wankelmotor.
Na de NSU RO 80 eind jaren 60, een uiteindelijke miskleun, is het nog altijd niet echt terug van de grond gekomen.
Het verbaast me dat, in de theoretisch ideale motor, gedurende meer dan 40 jaar zo weinig research is gevoerd.
Misschien toch niet zo ideaal?

Wist je dat een wankelmotor van Mazda de 24 hr van Le Mans gewonnen heeft in 1991 ? 40 jaar zei je?  ;)
uitslag 1991:
https://fr.wikipedia.org/wiki/24_Heures_du_Mans_1991
3 Mazda´s gestart, plaats 1 - 6 - 8 aan de meet...
onder andere M. Schumacher in Mercedes C11 haalde de 5e plaats op 7 ronden...

http://carjournals.net/mazda-787b-the-legend-of-le-mans/#
Gokje: enkel n° 55 moest er een sprint van maken vanaf de start, de auto (en piloten) hielden het wel uit tot aan de meet...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_787B

Als die nieuwe wankel echt de emissienormen Euro-6c kan halen zou dat fantastisch goed nieuws zijn.
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor
« Laatst bewerkt op: maandag 09 november 2015 - 00:26:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #5 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 16:50:18 »
De NSU RO 80 was een prachtwagen, er waren alleen de problemen met de Wankelmotor.

Een prachtige auto, alleen problemen met de motor...
Ik heb ooit eens gelezen dat rijders van de RO 80 bij het kruisen met een andere een aantal vingers opstaken om te zeggen met de hoeveelste motor ze al reden.

Bij de Otto- en Dieselmotor verandert de snelheid van de zuigers voordurend: van een krukasverdraaiing van 0° tot 90° en van 180° tot 270° neemt ze toe, van 90° tot 180° of van 270° tot 360° neemt ze af, met alle gevolgen vandien wegens de inertie van de zuigers en de drijfstangen. In het BDP en in het ODP moeten de zuigers volledig tot stilstand komen en van richting veranderen.

Bij de Wankelmotor daarentegen voeren de zuigers altijd een draaiende beweging met constante snelheid in dezelfde zin uit. Het is heel gemakkelijk om op een stationair draaiende Wankelmotor een muntstuk op zijn kant te laten staan (niet met de wagen schudden, hé Walter  ;D).

Inderdaad, het is de ideale motor.(als ze doet wat ze moet doen)

Ik vermoed dat het moderne materialen en constructietechnieken zijn die het uiteindelijk mogelijk maken om de vroegere nadelen van de Wankelmotor te vermijden. Moderne motoren kunnen gebouwd worden met veel kleinere spelingen dan vroeger. Eén van de problemen van de Wankelmotor was vroeger de afdichting tussen de rotor(en) en de achtvormige behuizing. Er zijn in de loop van de geschiedenis wel meer uitvindingen gebeurd die pas later praktisch verwezenlijkbaar werden.

Mijn punt was eerder: als die motor zo fantastisch is, waarom zit die nog niet in iedere auto? en enkel, af en toe, in dure prototypes.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #6 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 16:54:23 »
Om de zoveel jaar hoor je weer over een heropleving van de wankelmotor.
Na de NSU RO 80 eind jaren 60, een uiteindelijke miskleun, is het nog altijd niet echt terug van de grond gekomen.
Het verbaast me dat, in de theoretisch ideale motor, gedurende meer dan 40 jaar zo weinig research is gevoerd.
Misschien toch niet zo ideaal?

Wist je dat een wankelmotor van Mazda de 24 hr van Le Mans gewonnen heeft in 1991 ? 40 jaar zei je?  ;)
uitslag 1991:
https://fr.wikipedia.org/wiki/24_Heures_du_Mans_1991
3 Mazda´s gestart, plaats 1 - 6 - 8 aan de meet...
onder andere M. Schumacher in Mercedes C11 haalde de 5e plaats op 7 ronden...

http://carjournals.net/mazda-787b-the-legend-of-le-mans/#
Gokje: enkel n° 55 moest er een sprint van maken vanaf de start, de auto (en piloten) hielden het wel uit tot aan de meet...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_787B

Als die nieuwe wankel echt de emissienormen Euro-6c kan halen zou dat fantastisch goed nieuws zijn.
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor

Het blijft bij wat dure prototypes. 2015: otto, diesel, e-motor: asynchroon, synchroon, ik weet niet wat ze gebruiken bij auto's. de tijd van de =seriemotoren is bij de trein ook al een tijdje voorbij.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #7 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 17:03:58 »
Ik heb ooit eens gelezen dat rijders van de RO 80 bij het kruisen met een andere een aantal vingers opstaken om te zeggen met de hoeveelste motor ze al reden.

De Wankelmotor van de RO 80 had een levensduur van ca. 40.000 km. Er zijn inderdaad wagens van het type NSU RO 80 geweest waarbij de motor al meermaals vervangen werd. Wel telkens zonder kosten voor de klant.

NSU heeft dan ook niet lang meer geleefd. De VW K 70, de eerste VW met een vloeistofgekoelde motor voorin, werd nog ontwikkeld door NSU.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #8 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 20:12:23 »
Mijn punt was eerder: als die motor zo fantastisch is, waarom zit die nog niet in iedere auto? en enkel, af en toe, in dure prototypes.
enkel, af en toe in dure prototypes ? De RX-9 is voorlopig een prototype maar kan zeker toekomst hebben.

Je moet toch wat gemist hebben, in elk RX-model van Mazda lag een wankelmotor, dat waren seriewagens. Het laatste model was de vierdeurs RX-8.
Gebouwd van 2003 tot 2012:
https://de.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-8

of via Wiki al de mazda wankelmodellen van 1967 tem einde 2012
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Mazda#Modelle_mit_Wankelmotor

Modelle mit Wankelmotor

Mazda 110 S Cosmo Sport (1967–1972) erster Serienwankel mit Zweischeibenmotor
Mazda R100 (1968–1975)
Mazda R130 (1969–1972) Coupé mit 13A-Wankelmotor
Mazda RX-2 (1971–1974)
Mazda RX-3 (1972–1977) Versionen Coupé, Limousine und Caravan
Mazda RX-4 (1972–1977) Versionen Coupé, Limousine und Caravan
Mazda Rotary Pickup (1973–1977) nur in den USA verkauft
Mazda Parkway Rotary 26 (1974–1976) erster Bus mit Wankelmotor
Mazda Road Pacer AP (1975–1977)
Mazda RX-5 (1975–1981)
Mazda Luce Legato (1977–1981) Topversion 929L
Mazda Cosmo AP RX-5 (1981–1990)
Mazda Luce (1981–1986) Topversion 929
Mazda Luce (1986–1991) Topversion 929
Eunos Cosmo (1990–1995) Oberklassen-Coupé, erstes serienmäßiges Auto mit Dreischeibenwankelmotor
Mazda RX-7 (1978–2002) Baureihe SA (FB), FC, FD
Mazda RX-8 (2003–2012)
Al die modellen waren zeker betaalbaar en niet zo duur bij aankoop, maar als je het ~20 % hogere verbruik meerekende was hij wel duurder-totaalplaatje tov een vergelijkbare klassieke otto-benzine.

En met de 50e verjaardag van "de Mazda Wankel", in 2017 dus, zou Mazda een nieuw wankelmodel RX-9 ? of RX-Vision willen uitbrengen.

Ook indien men dat doet met een beperkt aantal of in een dure wagenklasse zal die auto indien gehomologeerd zeker waardevol worden, hoe minder exemplaren ze ervan bouwen hoe zeldener en hoe minder het waardeverlies, eventueel zal de waarde later kunnen stijgen. Autoliefhebbers zullen hem dan ook kopen als investering (en dus zeker als 2e of meestal 3e wagen)
« Laatst bewerkt op: maandag 09 november 2015 - 20:53:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 20:57:52 »
Er werden trouwens Wankelmotoren gebouwd door een 26-tal constructeurs, en toegepast in auto's motorrijwielen, boten en vliegtuigen.

Rolls-Royce bouwde zelfs een Wankel dieselmotor.

http://www.der-wankelmotor.de/
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 november 2015 - 08:36:25 »
Al die modellen waren zeker betaalbaar en niet zo duur bij aankoop, maar als je het ~20 % hogere verbruik meerekende was hij wel duurder-totaalplaatje tov een vergelijkbare klassieke otto-benzine.

En was/is dat dan de reden waarom de meeste constructeurs geen wankelmotor bouw(d)en ?  Of is er nog een andere reden geweest ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: De Wankelmotor komt terug
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 november 2015 - 11:36:40 »
Al die modellen waren zeker betaalbaar en niet zo duur bij aankoop, maar als je het ~20 % hogere verbruik meerekende was hij wel duurder-totaalplaatje tov een vergelijkbare klassieke otto-benzine.

En was/is dat dan de reden waarom de meeste constructeurs geen wankelmotor bouw(d)en ?  Of is er nog een andere reden geweest ?

CO2=verbruik, en natuurlijk ook het gepaarde méér-emissies (wslk enkel NOx) waren inderdaad de hoofdreden voor zover ik weet en lees#, de wankelmotor van de RX-8 haalde de NOx-grenswaardes van euronorm 5 niet (1 jan 2011), dus ook die motor zou aangepast moeten worden; Mazda stopte dan liever de productie ipv verdere kosten te doen (zie onderaan).

De NOx max-waarde bij benzinemotoren is tot 60 mg/km vanaf 1.1.2011, Euro 4 was nog max 80 mg/km dat haalde die wankelmotor nog, de andere emissiegrenzen buiten NOx zijn immers niet veranderd.

Mazda speelde het eerlijk en heeft geen sjoemelsoftware gebruikt.  ;D
#
Citaat
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/wankelcoupe-mazda-rx-8-abschied-per-gesetz-1577033.html
30.12.2010
Mazda RX-8: Abschied per Gesetz  (Afscheid door de (emissie)wet)

Das Wankelcoupé scheitert an der Euro-5-Abgasnorm. Zum 31. Dezember stellt Mazda den Verkauf des RX-8 in Europa ein. Damit verschwindet das letzte Auto mit Wankelmotor vom deutschen Neuwagenmark - und bleibt ein Fall für Kenner und Liebhaber.

Sein hoher Benzinverbrauch und, damit verbunden, die schlechten Emissionswerte sorgen dafür, dass der stilvolle Viertürer an der strengen, seit Jahresbeginn gültigen Euro-5-Abgasnorm für alle neu zugelassenen Kraftfahrzeuge scheitert

* https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor

Bij de euronorm 6c* vanaf 1 sep 2018 is de NOx grenswaarde onveranderd 60 mg/km gebleven, enkel massa- en het aantal (benzine)roetdeeltjes is erbij gekomen en wat verstrengt. Mazda gaat het NOx-probleempje van 2010 nu wel aanpakken anders zouden ze geen nieuwe wankelmotor -euro 6c- ontwikkelen die bovendien 300 PK gaat leveren, de RX-8 had toen 231 PK.
En qua aantal (benzine)roetpartikels lijkt het ook geen probleem, zoals bij de andere benzinemotoren.

In de Faz-link staat ook te lezen dat Mazda al met een schonere wankel bezig was vóór 2007, of de navolger van RX-8-motor (ze kenden tenslotte de euronorm 5 grenzen):
Citaat
Aus und vorbei? Vielleicht nicht. Mazda hat auf dem Autosalon von Tokio 2007 einen möglichen RX-8-Nachfolger präsentiert, dessen intern 16X genanntes Triebwerk deutlich bessere Verbrauchs- und Abgaswerte bieten soll. Wir sind gespannt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 november 2015 - 13:38:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I