Auteur Topic: Knelpunten in het Belgische verkeersnet  (gelezen 1430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Knelpunten in het Belgische verkeersnet
« Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 10:26:05 »
Misschien kunnen we deze draad gebruiken om zeer belangrijke knelpunten in het Belgische verkeersnet op te sommen. Ik begin alvast met één van de grootste kwakkels in het Belgische snelwegennet en nee dat is niet het rondmaken van de Antwerpse ring (althans volgens mijn mening)!

Knelpunt: Brusselse binnenring tussen afrit 11 (Sint Agatha Berchem) en afrit 9 (Jette)

Vanaf het aansluitingscomplex met de E40 heeft de ring daar nog 3 rijstroken. Enkele honderden meters voor de oprit van de ring voor het verkeer dat van de E40 komt vanuit de richting Gent houdt men nog 2 rijstroken over. Dit alleen al levert de nodige vertragingen op omdat de ring al zo druk is dat 2 rijstroken onvoldoende zijn. Het verkeer vanuit richting Gent komt met 2 extra rijstroken op de ring, waarna even verder onmiddellijk weer een rijstrook wordt weggenomen. Er blijven dus terug 3 rijstroken over. Om het nog erger te maken komt er dan nog een extra aansluiting, nl. het verkeer vanuit centrum Brussel en het verkeer van de N9.
Heel dit kluwen wordt op enkele honderden meters afgehandeld. Veel vrachtverkeer van de E40 en N9 komen tegen lage snelheid op de ring terecht en moeten dan de helling op accelereren richting Jette. Door de aard van het kluwen bevinden zich ook veel (trage) vrachtwagens op de middenrijstrook. Tot overmaat van ramp is net op deze helling geen pechstrook aanwezig. De minste panne of ongeval sluit daar dan ook minstens 1 of 2 rijstroken af.
De laatste weken zie ik daar vrijwel dagelijks ongevallen en zit dit stukje ring dus geregeld potvast. Het fileverkeer beperkt zich daar al lang niet meer tot enkel de spits. Overdag zit het daar ook geregeld vast, het minste ongeval veroorzaakt daar zeer veel vertraging.

Mijn voorstel is dan ook om daar 1 rijstrook extra aan te leggen tot en met de aansluiting met de A12. Politiek ligt dit gevoelig omdat er net aan die helling een snippertje bos aanwezig is. De oplossing zou kunnen zijn om heel de ring dan maar wat meer naar buiten te verplaatsen, aan de andere kant bevinden zich immers hoofdzakelijk akkers. De andere kant van de ring zou trouwens ook een extra rijstrook kunnen gebruiken, alhoewel daar de situatie minder nijpend is.
Om het verkeer vlot te krijgen lijkt het me noodzakelijk dat een ring altijd vlot verkeer krijgt. Als de doorstroming op de ring stokt zal dit zijn gevolgen hebben op alle toevoerwegen tot die ring. Het verkeer van de E40 vanuit het centrum, vanuit Gent en de N9 kan dus beter voor de ring al samengebracht worden en dan met 1 oprit op de ring gebracht worden. Dit kan de capaciteit van de ring enkel maar vergroten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Knelpunten in het Belgische verkeersnet
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 december 2015 - 23:09:18 »
Antwerpen Oost vanaf de E34/313

Probleem richting Gent zet steevast richting NL mee vast
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Knelpunten in het Belgische verkeersnet
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 december 2015 - 09:49:07 »
Antwerpen Oost vanaf de E34/313

Probleem richting Gent zet steevast richting NL mee vast
Probleem daar is dat bij het samenvloeien van de 313 en de ring iedereen op 100 meter ineens van vak wilt wisselen ; die van de ring willen direct rechts zitten voor Brussel en die van de 313 willen direct links zitten voor de Kennedy.
De doorlopende witte meet met langs rechts de onderbroken meet daar 500 meter verlengen tot voorbij de oprit Borgerhout zodat het verkeer van de ring later die wave maakt zou de 313 zeker ontlasten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien