Auteur Topic: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen  (gelezen 4178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 22:58:36 »
Oei. De Duitse constructeurs schieten nu echt wakker, en willen tesamen zelf een batterijfabriek bouwen vooraleer Tesla dat doet in D of in een buurland van D...

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/tesla-verhandelt-mit-dem-bund-baut-elon-musk-bald-in-deutschland-batterien/12601218.html
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-17/tesla-in-talks-with-germany-over-possible-battery-factory

Tja waarom niet in Genk zou ik zeggen... helaas vrees ik dat de belastingen hier te hoog liggen...

verder eerste details en geruchten van het Model 3 indien die CW < 0,2 of 0,2 lukt is een beterkope 50 kWh-versie zelfs zeer realistisch:
http://teslamag.de/news/tesla-model3-erste-design-details-5601

Aerodynamica is het allerbelangrijkste punt om de reikwijdte van een E-wagen te verbeteren, want bij lage snelheden zoals 50-70 kmh is dat quasi geen thema, wel bij > 90 kmh en heel zeker bij > 120 kmh.

Een grafiek van de Tesla S-versies die CW 0,24 hebben met de 19" wielen/banden: 90 kWh staat er niet bij (+ tot 6 %)
snelheden tot 137 kmh (85 mph)


http://www.extremetech.com/extreme/196607-what-is-the-real-range-of-an-electric-car-tesla-helps-us-find-the-answer


« Laatst bewerkt op: woensdag 18 november 2015 - 23:09:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 12:32:53 »
BMW en andere zijn al een tijdje geleden voldoende verwittigd...:

Citaat
http://www.deraktionaer.de/aktie/neues-tesla-papier-zum-model-3--bmw-muss-aufwachen--152740.htm

19.06.2015 - 16:43 Uhr - FLORIAN SÖLLNER - Leitender Redakteur

Neues Tesla-Papier zum Model 3: BMW muss aufwachen!
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 november 2015 - 12:49:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 13:35:20 »
Tja waarom niet in Genk zou ik zeggen... helaas vrees ik dat de belastingen hier te hoog liggen...

 ;D ;D ;D

In Antwerpen zouden ze zeggen: "Zwanst na ni hei". België heeft massaal de autoindustrie buitengekegeld (Citroën, Ford, Michelin, Opel, Renault).

De fiscale druk is inderdaad zeer hoog in België, maar ook de sociale lasten. En, wat ik vroeger niet wist, doch wel sinds ik in Duitsland woon: werken, dat is hier iets anders dan in België, dat een paradijs is voor werknemers. Voor diegenen die aan de slag zijn, maar ook voor de anderen. Uitkeringen van de ziekenkas en de werkloosheid duren hier hoogstuitzonderlijk eens 2 jaar, daarna is het gedaan. Blijvend werkonbekwaam? Je kan hier gerust al op vervroegd pensioen gezet worden als je amper 30 bent. En zelfs na een volledige loopbaan bedraagt een pensioen hier gemiddeld slechts 800 à 1.000 Euro per maand (de pensioenen voor ambtenaren liggen wel veel hoger).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 13:51:55 »
Tja waarom niet in Genk zou ik zeggen... helaas vrees ik dat de belastingen hier te hoog liggen...

 ;D ;D ;D

In Antwerpen zouden ze zeggen: "Zwanst na ni hei". België heeft massaal de autoindustrie buitengekegeld (Citroën, Ford, Michelin, Opel, Renault).

De fiscale druk is inderdaad zeer hoog in België, maar ook de sociale lasten. En, wat ik vroeger niet wist, doch wel sinds ik in Duitsland woon: werken, dat is hier iets anders dan in België, dat een paradijs is voor werknemers. Voor diegenen die aan de slag zijn, maar ook voor de anderen. Uitkeringen van de ziekenkas en de werkloosheid duren hier hoogstuitzonderlijk eens 2 jaar, daarna is het gedaan. Blijvend werkonbekwaam? Je kan hier gerust al op vervroegd pensioen gezet worden als je amper 30 bent. En zelfs na een volledige loopbaan bedraagt een pensioen hier gemiddeld slechts 800 à 1.000 Euro per maand (de pensioenen voor ambtenaren liggen wel veel hoger).

Idd ik weet het maar al te goed (mijn vrouw is origineel Oostenrijkse, maar ze is al jong Duitse geworden ttz heeft nu een zeer karig Duits pensioen).

Mijn aangetrouwde familie woont in D en Oostenrijk (het Oostenrijks pensioen is al stukken beter dan het Duitse, ik heb het wel niet over ambtenaren).

"De Belgen" weten idd meestal niet hoe relatief goed dat ze het hebben (zeker de werklozen en de leefloners... :'( )
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 november 2015 - 13:54:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 21:51:30 »
Een Cw van 0,2 of kleiner zie ik niet direct gebeuren.
Dan praat je over aerodynamica stijl Mercedes Bionic of iets dat richting Prius gaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Bionic

De verlaging van de luchtweerstand is ondermeer door de NEDC testcyclus gestopt.
Hoe lager men komt, hoe lastiger het wordt om er nog wat af te krijgen binnen de wettelijke vereisten (bvb spiegels, overbouw, ...) en de verwachtingen van de marketingboys.

http://aerowolf.de/kraftstoffverbrauch_messen.htm



Met wat Tesla doorgaans aan rubberen pletwalsen onder zijn tanks zet om de excessieve trekkracht en vermogen over te brengen, geraken ze daar al helemaal niet.
Dan praat je over iele wieltjes : hoog en smal, Kever stijl (of de spuuglelijke i3 in basistrim)

Hoog gewicht = ook hogere rolweerstand.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2015 - 21:53:08 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 23:01:08 »
Een Cw van 0,2 of kleiner zie ik niet direct gebeuren.

Euh uw grafiek lijkt wel wat oud een Tesla S heeft wel degelijk al CW 0,24 in diverse testen zelfs bevestigd, en 0,2 is zeker mogelijk voor een electroauto,
 EV1 vergeten ?

Namelijk tussen 1996-1999 ca. 800 GM EV1 met CW 0,195

Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Je ein Elektromotor treibt die Vorderräder an. Der Wagen hat einen der niedrigsten Strömungswiderstandskoeffizienten eines Serienfahrzeuges (0,195). Die Akkupacks sind zentral T-förmig angeordnet. Das EV1 erreichte eine Höchstgeschwindigkeit von 129 km/h (abgeregelt), bei einer Beschleunigung von 0-100 km/h in unter 9 Sekunden. Die Reichweite mit voll geladenen Batterien lag bei maximal 140 Meilen (225 Kilometer).

Der EV1 wurde von der GM Marke Saturn vermarktet. Insgesamt wurden 1117 EV1 gebaut, von denen ca. 800 an ausgewählte Kunden weitergegeben wurden. Darunter waren auch Prominente wie Tom Hanks oder Mel Gibson. Aktuell besitzt GM noch drei fahrbereite EV1.

veel meer in de Engelse Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1  zelfs een tweede generatie EV1´s tot 2003.

Citaat
Hoe lager men komt, hoe lastiger het wordt om er nog wat af te krijgen binnen de wettelijke vereisten (bvb spiegels, overbouw, ...) en de verwachtingen van de marketingboys.

Als men het in 1996 al haalde - zelfs de EV1 met 2 buitenspiegels en niet gans verdoken deurhandvatten - waarom zou men het 20 jaren later niet halen?

Tesla denkt ook aan een afdekking van het achterwiel en aan het weglaten van de spiegels  -> daavoor camera´s, die # link had ik nochtans geciteerd.
Ook aan de bodemplaat valt zeker nog wat af te pitsen, ** kwestie van de nodige koeling zodanig te bewerkstelligen die zeker in 2000 nog niet toegepast werd.

Citaat
Drastische Veränderungen für eine bessere Aerodynamik

Um den cW-Wert auf unter 0,20 zu senken hat Tesla Motors jedoch bereits konkrete Pläne, die für das Model 3 umgesetzt werden sollen. Diese wären:

Man möchte, wie bereits beim Model X, noch einmal den Versuch starten, die Seitenspiegel gegen Kameratechnik auszutauschen.
Man arbeitet an einem einarmigen Scheibenwischer ähnlich dem des Tesla Roadster, der verstaut wird, wenn er nicht gebraucht wird.
Man gestaltet das Akkupaket und den Unterbodenschutz neu.
Es wird ein engerer Radkasten angestrebt mit sportlichen, aber effizienten Felgen. Die Reifen zu verdecken wurde zumindest diskutiert.
Man experimentiert mit einem kegelförmigen Heck, jedoch nicht so extrem wie einige Bastler es für das Hypermiling nutzen.
Man arbeitet mit einigen Reifenherstellern daran, einen Reifen mit möglichst wenig Rollwiderstand zu entwickeln.
Es soll in der Front keine Lufteinlässe geben, **die das Akkupaket und den Antriebsstrang kühlen, vielmehr sollen die Front und der Unterboden des Fahrzeugs als lüfterlose Kühlkörper dienen. Woher diese Idee stammt, kann man sich möglicherweise denken.

Natuurlijk hebben de designboys ook wat in de pap te brokken, het zal wslk een compromis met CW 0,192 worden.  :)

nog ff gegoogled dit zijn de laatste geruchten, van CEO en ook van de designer:
Citaat
http://www.techtimes.com/articles/108540/20151120/elon-musk-wants-the-tesla-model-s-to-have-super-sleek-aerodynamics-says-it-won-t-look-like-other-cars.htm

If Elon Musk had his way, today's vehicles would no longer have side view mirrors. That, however, would require just as much effort as getting a rocket into space.

Despite Tesla's efforts to actually get certain laws changed so that Musk's Model X could use cameras instead of side view mirrors, regulatory bodies denied his company's moves.

That may change, nonetheless, if Musk's electric vehicle for the masses takes off like one of his Space X rockets. The Tesla Model 3 is to be the "everyman" electric vehicle with a rumored entry price of just $35,000.

With the Model 3 added to Tesla's lineup of cars, the company intends to sell 500,000 electric vehicles by 2020. By then, there might be enough of Tesla's cars on American roads that the government might just finally give in to Musk's request to once and for all eject side view mirrors from modern day car design.

But that might not be all Elon Musk intends to change about modern car design.

"It won't look like other cars," Musk once said over a Reddit AMA (Ask Me Anything) thread from a few months ago. Safe to say, we should expect the unexpected.

What we do know, nonetheless, is that the Model 3 will have more character to it compared to the Model S. Rather, it will be "more expressive" with a more "couture" design according to Tesla's Chief Designer, Franz von Holzhausen.

The latest news making the rounds reveals that Elon Musk is driving Tesla engineers to push vehicular design physics even further.

"Elon Musk is intensely driving the engineering designers to deliver a design with a drag coefficient lower than .20 which would make it the lowest of any mass production car in the world and close to extreme vehicles like GM's EV1 and Volkswagen's XL," sources have revealed.


If Tesla can pull off a drool-worthy design in the Model 3 (much unlike GM's and Volkswagen's models) at a favorable price point and still deliver on the technological goods, then we sure do hope Elon Musk can finally get those side view mirrors replaced with cameras, too.

« Laatst bewerkt op: zondag 22 november 2015 - 00:00:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 07:39:33 »
Euh uw grafiek lijkt wel wat oud een Tesla S heeft wel degelijk al CW 0,24 in diverse testen zelfs bevestigd,
Niet met de wielen die daar optioneel onder staan, en de standaard wielen heb ik nu pas op hun site gezien, nooit in 't echt  ;-)

Citaat
en 0,2 is zeker mogelijk voor een electroauto,
 EV1 vergeten ?
Er zijn hopen experimentele auto's die beter doen, maar nooit verkocht zijn.
De EV-1 is nooit verkocht, die auto's bleven allemaal eigendom van GM en zijn zonder boe of bah plots teruggeëist door GM.


Citaat
Als men het in 1996 al haalde  waarom zou men het 20 jaren later niet halen?
Kunnen halen is geen echt probleem.
Willen behalen, en dan nog verkocht krijgen, is een ander probleem ...

De stagnatie rond de 0,25 à 0,23 (Lexus indertijd al) waar Hucho naar verwijst, is eerder een smaak / marketing grens.
Wil je daar onder, kom je op EV-1 (uiteindelijk maar een 2-zitter ook) of prius vormen, en die worden niet altijd goed gesmaakt.

De huidige trend is ook net het omgekeerde : grote tanks met een groot frontaal oppervlak, ipv aërodynamisch efficiënte voertuigen

Citaat
Ook aan de bodemplaat valt zeker nog wat af te pitsen,  kwestie van de nodige koeling zodanig te bewerkstelligen[/color] die zeker in 2000 nog niet toegepast werd.
De koeling toen zal wat minder geweest zijn, maar de EV-1 had een vlakke onderkant


Het Impact prototype had een gemodelleerde onderkant - het geheel zag er zelfs beter uit dan de productieversie.
 

Citaat
Es wird ein engerer Radkasten angestrebt mit sportlichen, aber effizienten Felgen.
Tesla heeft één set efficiënte velgen, die zien er niet uit, en ik heb ze nog op geen enkele Tesla die ik al tegengekomen ben zien staan  8)
De rest, ... da's marketing speech.

Van de aerodynamische, maar loodzware (bijna) gesloten velgen is men intussen al teruggekomen.
De gaten worden nu met plastiekjes gedicht ipv met metaal.

Citaat
elon-musk-wants-the-tesla-model-s-to-have-super-sleek-aerodynamics-says-it-won-t-look-like-other-cars
Dat betekent of allemaal dezelfde vorm, of naar de gangbare smaak, erg rare ontwerpen - zie Merc Bionic.


Citaat
If Elon Musk had his way, today's vehicles would no longer have side view mirrors. That, however, would require just as much effort as getting a rocket into space.
De EU heeft het bij mijn weten toegelaten voor nieuwe types vanaf 2016 of 2017 ?
Komt er in elk geval aan.

Citaat
"Elon Musk is intensely driving the engineering designers to deliver a design with a drag coefficient lower than .20 which would make it the lowest of any mass production car in the world and close to extreme vehicles like GM's EV1 and Volkswagen's XL," sources have revealed.[/color]
Dat zal dan zonder platwalsen zoals op zijn bestaand gamma zijn, want die blazen elk plan om onder 0,2 te geraken finaal uit het water.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 10:11:55 »
Dat zal dan zonder platwalsen zoals op zijn bestaand gamma zijn, want die blazen elk plan om onder 0,2 te geraken finaal uit het water.
Wacht gewoon nog 5 maanden en dan zal het Model 3 ergens wel te zien zijn en kennen we de specs.

Ken je overigens een fossiele SUV waar een CW-waarde van 0,24 geclaimd wordt ? Het Model X zou 0,24 hebben...

Musk heeft tonutoe steeds zijn beloftes gehouden, dus ... (en na 3 eerdere modellen, -roadster, -S en -X nog wat meer feeling met CW x X en nodige accupacks)

Als 320 km realistische reikwijdte haalbaar zou zijn met 50 kWh of mss 45 kWh ? des te beter voor de consument want voor elke kWh minder grote accu wordt de auto wat goedkoper, lichter, zuiniger, laat navenant iets sneller op, enz... (nadeel -indien nodig- minder max. actieradius)

Natuurlijk gaat er naast zo´n spaarversie nog een 60 kW of wslk ook 70 kWh keus zijn, zoals men vandaag keus heeft van 70 à 90 kWh bij een grote Tesla S. De spaarversie zal ook enkel RWD hebben, de sterkere wslk keus tussen RWD en AWD.
 (Een Tesla S van 40 en 60 kWh is er ook geweest)

Er worden zelfs polls gehouden hoe groot het accupack van het model 3 kan worden. 50-55-60-70  halen de meeste stemmen.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 november 2015 - 10:27:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 november 2015 - 21:03:57 »
De EU heeft het bij mijn weten toegelaten voor nieuwe types vanaf 2016 of 2017 ?
Komt er in elk geval aan.

Idd dat blijkt uit de Audi e-tron die vanaf 2018 zou komen, met kamera´s ipv spiegels:

http://www.topgeardeutschland.de/index.php/133-aktuelle-news/336-audis-e-tron-quattro-zielt-auf-das-model-x-von-tesla

Ondanks die camera´s zou de Audi cw= 0,25 hebben, zijn concurrent Tesla X (voorlopig mét spiegels#) die nu al uitkomt haalt cw= 0,24:
http://teslamag.de/news/tesla-model-x-audis-cw-4656
#of toch zonder spiegels : http://teslamag.de/news/tesla-model-x-display-rueckspiegel-4584 hangt van de plaatselijke wetgeving af...

Tesla S is overigens grondig getest op die Cw 0,24: (haalde het nipt voor Toyota Prius versie 2014)
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test

alle resultaten:
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 november 2015 - 22:49:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 00:19:36 »
Met een EU COC volstaat het een goedkeuring te hebben in één EU land, van wat door de EU toegelaten is, en de rest moet die goedkeuring volgen ...

Er was bvb ook al bochtverlichting lang voor dat in de Belgische wetgeving terecht kwam.
Gebruik van een alternatief licht bij defect van een ander licht is ook goed te keuren elders in de EU - staat afaik zelfs nog niet in de Belgische wetgeving.?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 11:46:01 »
Met een EU COC volstaat het een goedkeuring te hebben in één EU land, van wat door de EU toegelaten is, en de rest moet die goedkeuring volgen ...
Idd, dacht ik ook al.
Ik denk dat buitenspiegels en binnenspiegel in de toekomst enkel op oldtimers terug te vinden zijn.

Eens die buitencamera´s (aantal ?) in de smaak vallen zal de vraag enorm stijgen.
Ik denk dan aan dat inklapgedoe van die zijspiegels, dodehoek... vertekend zicht... het beslagen-verwarmen-ontdooien dan verleden tijd zijn.

Men ziet dan alles rondom de auto op 1 grote "full-HD-binnendisplay" op de plaats van de binnenspiegel of desnoods erboven:
simpel getoond: https://www.youtube.com/watch?v=YcKXd2LzY-0

Over-de-schouder-kijken kan men dan nog altijd...

Wat anders dan, in de USA worden vanaf 2018 achteruitrijcamera´s verplicht voor voertuigen minder als 4,5 ton
Citaat
http://www.freenet.de/auto/neuheiten/kameras-statt-rueckspiegel_4371996_4717844.html
Rückfahrkameras in den USA ab 2018 vorgeschrieben

Die Anfrage bei der NHTSA geschieht in direktem Zusammenhang mitder neue Verordnung der NHTSA und des US-Verkehrsministeriums, dieab 2018 Rückfahrkameras an allen Fahrzeugen unter 4,5 Tonnenvorschreibt. Diese müssen einen Bereich von ca. 3 x 6 Metern hinterdem Fahrzeug darstellen.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2015 - 11:59:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 17:22:06 »
Ik denk dat buitenspiegels en binnenspiegel in de toekomst enkel op oldtimers terug te vinden zijn.

 ::)

Je denkt al meer dan 30 jaar verder. Want zolang duurt het nog vooraleer de vandaag nieuwe wagens hier in Duitsland oldtimers kunnen zijn (althans volgens de huidige wetgeving). Maar als jij en ik dan nog leven, zijn we zelf ook al oldtimers, zij het dan in de Engelse betekenis van het woord.  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 18:04:58 »
Ik denk dat buitenspiegels en binnenspiegel in de toekomst enkel op oldtimers terug te vinden zijn.
::)

Je denkt al meer dan 30 jaar verder.
Idd, wat ik niet meer ga meemaken.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 21:51:15 »
Ik denk dat buitenspiegels en binnenspiegel in de toekomst enkel op oldtimers terug te vinden zijn.
::)

Je denkt al meer dan 30 jaar verder.
Idd, wat ik niet meer ga meemaken.

Niet pessimistisch zijn, Michel: onkruid vergaat niet.  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 29 november 2015 - 22:07:00 »
Niet pessimistisch zijn, Michel: onkruid vergaat niet.  ;D ;)
:) ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I