Auteur Topic: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra  (gelezen 19516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 22:18:14 »
Je kan in principe zowel de examinatoren onderling als de examencentra onderling vergelijken, waarbij je eigenlijk ook nog de opleidingsvorm en, in geval van een rijschool, deze laatste zou moeten betrekken.

En hoe zou een examencentrum dan objectief kunnen weten welke opleidingsvorm het betreft ?  Het gekozen type rijbewijs, zegt niet noodzakelijk iets over het aantal uren dat een kandidaat gevolgd heeft.  ttz: Het énige wat je met zekerheid weet, is dat iemand met een vrb 18m, minstens 20 uur rijles gevolgd heeft.  Aan de hand van de keuze om met de rijschool of via eigen wagen te gaan dan maar ?

* Kandidaat 1, komt voor een evaluatieles met de rs en een examenbegeleiding.  ==> te bestempelen als iemand die opleiding via rijschool gevolgd heeft ?
* Kandidaat 2, volgt 20 uur rijles, na x aantal maanden nog 1 of meerdere lessen om bij te schaven waar nodig, en gaat met eigen wagen op examen ==> te bestempelen als iemand die thuis heeft leren rijden ?
* Kandidaat 3, volgt starterspakket of basispakket, en gaat nadien aan de slag thuis ==> pfieuw ....

Lijkt me niet simpel om dat éénduidig correct in het juiste vakje te plaatsen allemaal.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 22:23:53 »
Citaat van: Bert
Tenzij ik mij vergis, gaat het om het aantal geslaagden.  Niet om het aantal geslaagden van de eerste keer.  (kleine nuance)
Wat wil zeggen dat velen 2, 3 of meer pogingen nodig hebben om aan een rijbewijs te geraken.
Maar de immense verschillen blijven zowel voor de 1ste, 2de, als voor nog meer pogingen.

Citaat van: Mazda
Volgens mij is jou perceptie op de feiten vervormd door de band die je hebt met de kandidaat.
Ik herken dat.
Vaak komen ouders hun zoon- of dochterlief inschrijven voor 6 uur verplichte rijschool na 2 mislukkingen. Dan hoor ik ook allerlei verhalen over onterecht gebuisd zijn, enz. Dan hoor je uitspraken zoals:"Onze Jonas kan nochtans heel goed rijden en ons Liesbeth rijdt ook heel goed."
Enkele dagen (of weken) later begint de rijles. Wat je dan allemaal ziet en meemaakt! Hoe die leerlingen verrast zijn over hoeveel fouten ze nog maken waar hun begeleider nooit op gewezen heeft.

Ik denk dat de begeleider, bij een mislukking, er zwaarder aan tilt dan de leerling omdat dan duidelijk naar boven komt dat de fouten vaak onrechtstreeks aan de begeleider te wijten waren die vaak dacht dat hij/zij het juist had aangeleerd. De leerling kun je dan niets verwijten en de blaam valt dan voor een groot stuk op de begeleider die het soms niet kan verteren en dan maar de schuld bij een ander gaat zoeken, met name de examinator die dan de boeman wordt.

Te nauw betrokken zijn, geeft vaak een valse perceptie en als ik daar achteraf naar kijk, was dat t.o.v. mijn kinderen ook zo wanneer ze hun rij-examen gingen afleggen. Ik had ook een beter beeld over de rijvaardigheden mijn kinderen dan de werkelijkheid en moest (weliswaar enkele dagen later) inzien dat de betreffende examinator toen toch gelijk had.

« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2015 - 23:43:22 door de rijprof »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 03 december 2015 - 23:21:30 »
Even terug on topic.

Over die slaagkansen.  Blijft voor mij dan nog de vraag hoe je dit gaat onderzoeken.  Hoe ga je éénduidig aantonen welke factoren in welke mate meespelen bij die grote verschillen ?  Moet je je onderzoek toespitsen op examencentrum per examencentrum ?  Of eerder tussen de verschillende examinatoren onderling ?  Of beide ?  En wat dan met examinatoren die werkzaam zijn in méér dan 1 examencentrum ? enz.

Je kan in principe zowel de examinatoren onderling als de examencentra onderling vergelijken, waarbij je eigenlijk ook nog de opleidingsvorm en, in geval van een rijschool, deze laatste zou moeten betrekken.

Correct statistisch onderzoek kan hier wel degelijk waardevolle informatie opleveren. Dat veronderstelt evenwel dat aan twee voorwaarden voldaan wordt.

Ten eerste moet ieder staal voldoende elementen bevatten (bijvoorbeeld 2.000 examens) om een uitspraak te kunnen doen met ongeveer 97% zekerheid dat dit resultaat ook voor alle examens geldt.

Ten tweede moeten de elementen volkomen willekeurig tot een staal behoren. Je kan aldus bijvoorbeeld geen rijschoolinstructeurs vergelijken als systematisch de ene de gemakkelijke leerlingen krijgt en de andere de moeilijke gevallen.

Ook dan moet je meer berekenen dan alleen maar het gemiddelde. Op een groep van 50 mannen en 50 vrouwen bijvoorbeeld is de kans groot dat ze gemiddeld één teelbal hebben, maar er geen enkele bij is met één en slechts één teelbal.
Als de verschillen immens zijn, is er nood aan diepgaander onderzoek, zowel kwantitatief en ook in dit geval kwalitatief onderzoek. Je moet de variabele factoren laten meespelen, gespreid over een grote groep respondenten om met 97% zekerheid conclusies te kunnen trekken. Dat wordt een duur en empirisch onderzoek. Budget waarschijnlijk te beperkt.
Het zal kiezen worden 'wat' men wil onderzoeken.

- de kandidaten (voorgeschiedenis, socio-demo, aantal pogingen, waar, met wie)
Kan interessant zijn maar voor dit onderzoek niet relevant. Ik ga er van uit dat je per regio overal zwakke, middelmatige en sterke kandidaten hebt waarbij je met 97% zekerheid kan zeggen dat je dat kunt doortrekken over heel Vlaanderen.

- de examencentra. (verhouding geslaagden/niet geslaagden) Dat weten we al, hetzij over een te korte termijn van slechts 6 maand = een te korte referentieperiode (momentopname) bijgevolg nog geen 97% statistische zekerheid.

- de examinator (verhouding geslaagden/niet geslaagden)
Wanneer zich hier abnormale verschillen aftekenen, moet er iets mis zijn en is verder kwalitatief onderzoek nodig.


« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2015 - 23:38:29 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 08:26:13 »
- de examinator (verhouding geslaagden/niet geslaagden)
Wanneer zich hier abnormale verschillen aftekenen, moet er iets mis zijn en is verder kwalitatief onderzoek nodig.


Akkoord: als er bij een welbepaalde examinator buitensporig méér kandidaten mislukken, is er wss wel iets aan de hand.  En akkoord, dat moet dan nader onderzocht worden.  Doch zich louter baseren op cijfers, is te beperkt.  Vraag is dan: HOE ga je dat onderzoeken ?  Hoe ga je na hoe de examinator omgaat met de kandidaat en z'n begeleider ?  Hoe ga je na of de examinator z'n aanwijzingen duidelijk genoeg, correct enz. en vooral: tijdig genoeg geeft aan de leerling ?  Hoe ga je na of de examinator de gemaakte fouten correct inschat, rubriek per rubriek ?  enz.

Een inspecteur met de examinator meesturen, die alles aandachtig meevolgt ?  Die nadien ook het resultatenblad opvraagt, en de examinator bevraagt over waarom hij welke beoordelingen gegeven heeft.  Ik weet dat zulks NU al kàn gebeuren.  Mss zou men behalve het gemiddeld aantal geslaagden, ook andere relevante cijfers mee in kaart moeten brengen ?  Bijvoorbeeld: hoe vaak is er dispuut geweest, die tot bij de hoofdexaminator kwam ?  Hoe vaak heeft de hoofdexaminator dan de examinator gevolgd ? En hoe vaak nam de hoofdexaminator een andere beslissing (bijvoorbeeld: kandidaat rijdt opnieuw examen, ditmaal door de hoofdexaminator afgenomen).  En mss moeten alle examinatoren zich te allen tijde aan inspectie kunnen verwachten, terwijl een examinator die duidelijk buiten de gemiddelden scoort 's ne keer vaker inspectie meegestuurd krijgt dan zijn collega's ?

Anders weet ik niet meteen hoe je dit correct kan onderzoeken.  En zoals je zelf al te kennen gaf: geef mij maar liever een bekwame examinator, dan een "ik-werk-volgens-het-boekje-streepjeszetter".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 09:41:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 11:35:58 »
Eerst vaststellen dat er te grote verschillen zijn. Daarna uitzoeken waarom (kwalitatief onderzoek) = specialistenwerk.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 11:38:54 »
Persoonlijk had ik liever gezien dat men dat éérst grondig onderzocht had,  (liefst zelfs eerst nog oplossen) en er pas dan ruchtbaarheid aan geven.  Nu gaan leerlingen gegarandeerd examencentrum-shopping doen.  Genre: "ik ga in examencentrum X, want daar zijn ze blijkbaar zo streng ni" .... 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 11:47:53 »
Persoonlijk had ik liever gezien dat men dat éérst grondig onderzocht had,  (liefst zelfs eerst nog oplossen) en er pas dan ruchtbaarheid aan geven.  Nu gaan leerlingen gegarandeerd examencentrum-shopping doen.  Genre: "ik ga in examencentrum X, want daar zijn ze blijkbaar zo streng ni" ....
Ja, dat had ik ook liever gezien. Ik denk niet dat de ruchtbaarheid vanuit de GOCA-hoek komt  ;D
Anderzijds denk ik dat vele kandidaten niet op de hoogte zijn dat ze mogen shoppen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 11:55:32 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 16:35:13 »
Lijkt me niet simpel om dat éénduidig correct in het juiste vakje te plaatsen allemaal.

Ik gaf inderdaad maar een eerste benadering, de parameters zouden nog nader bijgesteld moeten worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 16:38:43 »
Een inspecteur met de examinator meesturen, die alles aandachtig meevolgt ?  Die nadien ook het resultatenblad opvraagt, en de examinator bevraagt over waarom hij welke beoordelingen gegeven heeft.

Daarmee zou je kunnen verhelpen aan de hiaten inzake beroepsbekwaamheid van de examinator, maar niet aan zijn ingesteldheid. Want een examinator gaat uiteraard extra zijn best doen als hij weet dat er een inspecteur meerijdt. Veeleer zou er iemand die de examinator niet kent, maar in staat is om hem te beoordelen, als een vermeende kandidaat een examen moeten afleggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 17:09:34 »
Daarmee zou je kunnen verhelpen aan de hiaten inzake beroepsbekwaamheid van de examinator, maar niet aan zijn ingesteldheid. Want een examinator gaat uiteraard extra zijn best doen als hij weet dat er een inspecteur meerijdt. Veeleer zou er iemand die de examinator niet kent, maar in staat is om hem te beoordelen, als een vermeende kandidaat een examen moeten afleggen.

Zoals ze wel 's bij de veiligheidsdiensten op de luchthaven doen, bedoel je ?  1 nep-passagier die verboden spullen bij heeft, om na te gaan of hij door de veiligheidscontroles geraakt of niet. 

Hmmm .... ik geef toe, ik heb er ook al aan gedacht.  Maar ik bots toch op een paar klein praktische probleempjes.  De kandidaten zijn meestal jongeren, of twintigers.   Een enkele uitzondering niet te na gesproken natuurlijk.  Dan moet je behalve de geheime inspecteur (die de zogezegd de rol van begeleider speelt), ook nog een kandidaat-jongere in het bezit van een nep-vrb, zogezegd sedert minder dan 3 jaar geslaagd in zijn theorie ... mee in het complot betrekken.  Zoniet, is de geheime inspectie al bij voorbaat verraden.  Als er anders een veertiger staat die examen komt doen, is de examinator natuurlijk ook op z'n hoede.  Het moest maar 's een inspectierit zijn ....

Daarnaast, zou je dan al véél verschillende inspecteurs moeten hebben.  Eénmaal een inspecteur zich bekendgemaakt heeft, is zijn gezicht uiteraard bekend.  Een tweede keer, kan hij zich dan niet meer in hetzelfde examencentrum aanbieden zonder dat hij op voorhand herkend wordt.

En verder herhaal ik nog 's dat ikzelf eerder huiver bij "examinatoren-die-alles-volgens-'t-boekske-doen".  Je zal zo iemand nav een inspectie hoogstwaarschijnlijk niet kunnen betrappen op fouten, .... alles is immers prima volgens 't boekje verlopen.  Maar of zo iemand ook wéét waarmee hij bezig is .....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 17:14:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 17:31:55 »
Waar ik het moeilijk mee heb (maar ik besef dat dit louter persoonlijk is) zijn de examinatoren die voordien rijschoollesgever waren, en geen andere motivatie hadden om examinator te worden dan dat ze het avond- en weekendwerk beu waren.

Ik kan me voorstellen dat ik een aantal jaren in een garage auto's zou nakijken en gebreken verhelpen, maar niet dat ik dan plots in een keuringsstation auto's zou nakijken en in plaats van de gebreken te verhelpen gaatjes in een kaart zou knippen. Dat laatste zou me geen voldoening geven.

Ik kan me voorstellen dat ik mensen het autorijden zou aanleren, ze gerust zou stellen en zelfvertrouwen zou geven, maar niet dat ik als examinator stiekem tekortkomingen zou noteren en achteraf zeggen dat ze niet geslaagd zijn. Ook dat laatste zou me geen voldoening geven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:12:01 »
Citaat van: Jozef
Dat laatste zou me geen voldoening geven.
Inderdaad, bij mij ook niet. Dat is een persoonlijk aanvoelen en we weten niet zeker hoe een examinator daar zelf over denkt. Nochtans denk ik dat je voldoening kunt vinden wanneer je je werk ter harte neemt.

Citaat van: Jozef
een vermeende kandidaat
Rijschoolinstructeurs kunnen (anoniem) een schat aan informatie geven.

Waar het in wezen om draait, is wanneer er immense verschillen zijn in de slaagpercentages dat men dat moet onderzoeken per examencentrum en per examinator.
Aan de leerling-kandidaten die zich aanbieden, zal het waarschijnlijk niet liggen.

Wanneer een examencentrum veel lagere slaagpercentages heeft dan het gemiddelde, is er iets mis.
Wanneer een examinator veel lagere slaagpercentages heeft dan zijn naaste collega's, is er iets mis.

GOCA zou eerst best zelf intern onderzoek moeten doen.
En bovendien kunnen ze een vragenlijst geven aan elke geslaagde kandidaat om een beter beeld te krijgen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 18:47:37 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:17:01 »
Ik van mijn kant, besef dat het uiteraard ook persoonlijk is.  Het idee dat een voormalig lesgever iemand is die het avond- en weekendwerk beu is en dan maar compleet gedemotiveerd als examinator aan de slag gaat, klopt naar mijn mening niet.

Ja, om eerlijk te zijn : ik krijg zo iemand héél graag.  Ten eerste, heeft zo iemand jarenlange ervaring in het lesgeven zelf.   Hij weet als geen ander welke weg de leerling afgelegd heeft vooraleer hij aan dé grote dag van de waarheid staat. Je krijgt iemand van achter in de lesauto die de kandidaat doorgaans meteen geruststelt.  Er is géén al te kille sfeer tijdens de examenrit, hoewel hij wél alles gezien heeft.  Iemand die het geheel bekijkt, en géén zwart-wit denker.

Met dat laatste bedoel ik dan: iemand die een fout ziet, maar daarbij verder kijkt dan z'n neus lang is. Hoe ernstig is deze fout NU, op DIT moment ?  Gebeurt het 1x, of vaker ?  Is het NU, op DIT moment storend geweest (of eerder gevaarlijk) ?  Allemaal elementen die meespelen in de beoordeling van de fout.  Gaande van: ok, dit is een klein foutje die de leerling uit zenuwachtigheid gemaakt heeft, tot een beoordeling voorbehoud, ..... of erger naarmate de ernst van dezelfde fout.

Concreet voorbeeldje: Leerling geeft 's aan het begin van een examenrit geen richting aan, vooraleer hij omheen een geparkeerd voertuig rijdt.  Hij  heeft verder wél goed gekeken, de beweging vlot, correct en veilig gemaakt.  De fout overkomt de leerling welgeteld die 1e keer, op een moment dat er verder niemand in de buurt is.  Verder geeft hij voor de rest van de examenrit steeds correct en tijdig richting aan.   Wees maar zeker dat zo'n examinator het écht wel gezien heeft, maar dan niet onnodig met een bazooka op een mug zal schieten.  Doet diezelfde leerling dat wel vaker ?  En is het dan louter hinderlijk voor mede-weggebruikers, of creërt de leerling verwarring en aldus een gevaar ?  Allemaal factoren die een rol spelen in de beoordeling van dezelfde fout.  De "streepjezetter-die-alles-volgens-het-boekje-doet" gaat hier bvb al véél minder onderscheid in maken.  Fout ... is dan fout.  En je zal die laatste niet kunnen betrappen op een fout: de examinator heeft immers het vademecum perfect gevolgd.

Ook is de feedback na de examenrit vaak véél gestructureerder en duidelijker naar de leerling toe.  De leerling krijgt te horen wat er fout was, waarom een bepaalde fout hem zo zwaar werd aangerekend, en wat hij daar dan wél had moeten doen.  Anderen sommen wel de fouten op, that 's it, en verder aanzien ze het lesgeven niet als hun taak.  Strikt genomen klopt dat laatste natuurlijk, maar het maakt de feedback er m.i. minder waardevol door.  De eerlijkheid gebiedt mij evenwel te zeggen dat een ontgoochelde leerling vaak minder dan de helft van de uitleg gehoord heeft.  Laat staan begrepen ......

Nu, als het je een troost mag zijn.  Huidige lesgevers die een job als examinator ambiëren, kunnen die ambities maar beter bijschaven.  Lesgevers worden systematisch geweerd bij sollicitatie.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:48:40 »
Citaat van: Bert
Lesgevers worden systematisch geweerd bij sollicitatie.
Weet jij iets meer? Vertel eens.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 19:20:50 »
Het was toch al jarenlang de rijschool-sector een doorn in het oog dat er tijd en energie gestoken werd in het opleiden, en nadien aanwerven van lesgevers.  Wanneer die lesgevers dan écht begonnen mee te draaien, en een aantal jaartjes ervaring hadden, maakten er nogal wat de overstap naar de functie van examinator.  Géén avondwerk meer, géén weekendwerk meer, en mss ook interessantere loonsvoorwaarden.

Het was een soort van "gemakkelijke" oplossing.  De selectieprocedure was relatief simpel.  Het volstond vaak al dat examinatoren zich al 's links of rechts tegen lesgevers lieten ontvallen dat er weldra een vacature zou vrijkomen, om een aantal spontane sollicitaties van lesgevers te krijgen.  De hoofdexaminator kende z'n volk.  Hij had de sollicitant(en) immers al wel 's ontmoet tijdens praktijkexamens.

Er kwam dus wat gemor van de rijscholen.  Het was immers frustrerend dat ze zoveel tijd en energie gestoken hadden in opleiding, en jaarlijkse bijscholingen van hun lesgevers, terwijl GOCA nadien moeiteloos  aan de haal ging met een aantal van hun beste werkkrachten.  Het kwam zodoende tot een soort gentlemen's-agreement, dat GOCA dat niet langer zou doen.  GOCA zou niet langer spontaan examinatoren recruteren onder de lesgevers die bij hen over de vloer komen.

Ik ga 's kijken of ik er online nog iets van kan terugvinden, maar ik betwijfel het.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone