Ik denk ook dat het de olietemperatuur is.
Bij onze 1,2 TSi-benzine staat het watertemperatuur redelijk snel op 90° en stabiel (
onder druk) maar dan moet ik nog zeker enkele minuten rijden vooraleer de olietemperatuur 50°C bereikt (vóór 50°C geeft die helemaal geen indicatie), de olietemperatuur gaan dan -
na x-kms(f)parameters- als de motor echt warm is meestal schommelen rond de 95°C.
Wat erger voor het milieu is dat bij snelheden
tot 70 kmh bepaalde oude roetfiltersystemen niet op werkingstemperstuur kunnen komen en dus niet zal naverbranden. (
ondertussen zullen ze dat wel verholpen hebben, maar vele euro 4 diesels zullen dat nog hebben):
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1b
Wat gebeurt er met het roet als de filter vol is?
Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.
Kan ik stilvallen als de roetfilter verstopt is ?
Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen.
Voor filters in nieuwe auto’s (= gesloten filters) hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om de filter ook bij lage snelheden schoon te branden.
Een roetfilter die nadien wordt geplaatst kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Als je vooral korte afstanden rijdt of aan lage snelheden (minder dan 70 km/h) is een bezine- of LPG wagen een properdere en gezondere oplossing.
Is een roetfilter onveilig door de hoge temperaturen die bereikt worden bij de regeneratie?
Bij de regeneratie van de roetfilters wordt het roet verbrand. Roet verbrandt bij temperaturen van 650 °C. Deze temperatuur wordt bereikt bij thermische filters. Door het gebruik van katalysatoren kan de verbrandingstemperatuur echter worden teruggebracht tot 250 °C. De meeste roetfilters werken daarom katalytisch.
Sommigen denken dat door de hoge temperatuur die thermische filters bereiken, het onveilig is om een roetfilter te installeren. Vooraleer een roetfilter mag geïnstalleerd worden moet deze echter een aantal testen ondergaan (de typegoedkeuring). Hierbij wordt ondermeer de thermische stabiliteit van de roetfilter onderzocht. De slechts mogelijke regeneratie waarbij de temperatuur maximaal oploopt wordt hierbij getest. Dit is juist om te vermijden dat er een probleem van oververhitting van de roetfilter zou kunnen optreden. In het buitenland (Nederland en Duitsland) worden dergelijke geteste filters ook reeds jaren in de praktijk gebruikt. Er zijn geen problemen vastgesteld van oververhitting van de roetfilters.
Het is dus wel belangrijk dat er een roetfilter wordt geïnstalleerd die dergelijke testen heeft ondergaan en waarvoor door de federale overheid dus een validatieverslag werd uitgekeerd. Zonder dit validatieverslag komt de roetfilter niet in aanmerking voor de premie.
De Vlaamse 70 kmh -zelfs op de goede Gewestwegen- is dus eerder zeer nefast voor de fijnstofemissies, dieselmotoren hebben ook meer tijd nodig om op temperatuur te komen, waardoor de emissies nog maar eens verhogen, de VAB deed daar een typisch Vlaamse rit in de winter 2011, de resultaten zijn duidelijk:
https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking Maarja zoals "we" weten interesseert dat de Vlaamse overheid niet, vlot verkeer betekend namelijk ook minder innames aan brandstof en lagere limieten doen de flitskassa meer klingelen, ook allerlei vlotheidsremmend wegmeubilair verhoogt de schadelijke uitstoot, dit plaatselijk tot 100 % méér. En BE-Vlaanderen is sowieso het recordland van de strukturele files door de nalatigheid van de overheid, enz...
Redelijk veel verkeersdoden op de snelweg gebeuren ook door inrijden op de filestaart... ik hoor het net op de E314 Genk-centrum richting Lummen,
4 aanrijdingen-kopstaart op korte tijd minstens één dode, een zwaargewonde... ook zwaar verkeer waren er in betrokken:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2578850/2016/01/08/E314-afgesloten-na-dodelijk-ongeval.dhtml
Het verkeer op de E314 in Genk richting Lummen is volledig in de knoop geraakt door een reeks ongevallen. In totaal gebeurden er vier aanrijdingen. Een Roemeense man liet het leven toen een bestelwagen achterop een bus knalde. De tweede inzittende, een vrouw, raakte levensgevaarlijk gewond. Rond 13.30 uur was de bestelwagen getakeld. Er stond een file van ruim 2,5 kilometer tot aan de afrit Genk-Oost.
De twee personen van Roemeense origine zaten in een gehuurde bestelwagen met Britse nummerplaten. Voor de mannelijke passagier kon geen hulp meer baten. De bestuurster werd in kritiek toestand afgevoerd naar het ziekenhuis.
Kort voor de afrit Genk-centrum botsten een bus, een bestelwagen en een trekker-oplegger met elkaar. Op de oprit Genk-centrum voor de E314 richting Lummen was er een ongeval tussen twee vrachtwagens.
4 maand eerder gebeurde daar ook een dodelijk ongeval op een filestaart, deze keer reed een autobestuurder dodelijk op een vrachtwagen in:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150910_01859475/verkeershinder-na-zwaar-ongeval-op-e314
Na het dodelijke ongeval gebeurden er nog verschillende ongevallen in de staart van de file. Daarbij vielen zeker twee gewonden.
Het wordt pas echt dodelijk gevaarlijk op bepaalde wegen als de snelheid van de verkeersstroom plots verminderd, onoplettendheid en-of veel te weinig afstand doen de rest. Bij één botsing blijft het dan meestal niet. En zeer zwaar verkeer of massa is rechtevenredig...