Auteur Topic: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E  (gelezen 1939 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 17:16:30 »
Citaat van: BGLand24
Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E

- 4 deuren
- 4 individuele zitplaatsen
- 4 aangedreven wielen
- 4 gestuurde wielen
- meer dan 500 km autonomie
- 600 PK (440 kW)
- 3,5 s van 0 tot 100 km/h
- 15 min oplaadtijd voor 80% van de capaciteit

Bekijk de foto's: een bijzonder mooie wagen.

Voorziene prijs richt zich naar de Tesla: ± 100.000 Euro

http://www.bgland24.de/auto/porsche-mission-e-iaa-2015-antrieb-design-reichweite-zr-5528837.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 17:43:22 »
Ik ben benieuwd, kan alleen maar postief zijn als Porsche (Audi*) die wagen echt gaat produceren.

Aan 800 volt kunnen snelladen vergt natuurlijk de nodige laadinfra...

Ik ben benieuwd of de *VW-groep met hun 2 geplande E-auto´s* het vb van Tesla met hun superchargers gaat volgen.
Of gaan ze daar tegen betaling dan ook mogen bijladen (aan 400 V*---A)?

* http://www.greencarcongress.com/2015/09/20150915-vwiaa.html *

Audi e-tron quattro  -> concurrent Tesla X sinds 2015 ...
Porsche Mission E  -> concurrent Tesla S sinds 2012, versie 2018-2019 ?
----  ? ---        -> Tesla Model 3  2017
----  ? ---        -> Tesla Model Y   2018 #
Tiguan GTE PHEV (plug-in benzine 1,4 TSI)

Citaat
Porsche is a front-runner in introducing innovative 800-volt technology for the first time. Doubling the voltage—compared to today’s electric vehicles that operate at 400 volts—offers multiple advantages: shorter charging times and lower weight, because lighter, smaller gage copper cables are sufficient for energy transport.

A moveable body segment on the front left wing in front of the driver’s door gives access to the charging port for the innovative “Porsche Turbo Charging” system. Via the 800-volt port, the battery can be charged to approximately 80% of its capacity in around 15 minutes. As an alternative, the technology platform can be connected to a conventional 400-volt charging station, or it can be replenished at home in the garage via convenient inductive charging by simply parking over a coil embedded in the floor of the garage from which the energy is transferred without cables to a coil on the car’s underbody.

# http://www.autoblog.nl/nieuws/elon-musk-er-komt-een-tesla-model-y-80909

BMW (I5 ? Plug-in) en Mercedes zullen tegen 2018 ook iets brengen:
http://inhabitat.com/mercedes-benzs-tesla-model-s-rival-may-arrive-by-2018/
http://www.greencarreports.com/news/1097770_bmw-i5-in-2018-to-have-very-electric-plug-in-hybrid-why-its-important
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 18:22:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:25:36 »
Mooi, helaas heb ik 5 zitplaatsen nodig.  >:(

Die 800 V-technologie laadt sneller opladen toe bij gelijke stroomsterkte. Wat uiteindelijk de laadtijd bepaald is voltage (V) x stroomsterkte (A). Dus zomaar stellen dat 800 V tweemaal sneller kan, is een beetje kort door de bocht. Zoals terecht wordt opgemerkt vraagt die 800 V de nodige infrastructuur.

Gelukkig komen er nu meer wagens met een deftige range op de markt. De doorbraak van elektrisch rijden is er nu echt gekomen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:54:13 »
Mooi, helaas heb ik 5 zitplaatsen nodig.  >:(

Die 800 V-technologie laadt sneller opladen toe bij gelijke stroomsterkte. Wat uiteindelijk de laadtijd bepaald is voltage (V) x stroomsterkte (A). Dus zomaar stellen dat 800 V tweemaal sneller kan, is een beetje kort door de bocht. Zoals terecht wordt opgemerkt vraagt die 800 V de nodige infrastructuur.

Gelukkig komen er nu meer wagens met een deftige range op de markt. De doorbraak van elektrisch rijden is er nu echt gekomen.
Idd

Volgens deze link zou de Porsche Mission E in productie gaan:
Citaat
http://www.autoblog.nl/nieuws/hoera-de-porsche-mission-e-gaat-in-productie-82475

Hoera! De Porsche Mission E gaat in productie

Gepost op 04-12-2015 om 17:48 door rubenpriest - 18 Reacties »

De allereerste emissievrije productie-Porsche is een feit. Het groene licht is vandaag officieel gegeven.

Porsche noemt het “Het begin van een nieuw hoofstuk”. En dat is het ook. De Mission E zal de eerste volledige elektrische productie-Porsche zijn. Aangedreven door twee elektromotoren levert de Duitser 600 pk. Een 0-100 tijd moet 3.5 seconden in beslag gaan nemen en het rangebereik is ‘meer dan 500 kilometer’. De topsnelheid zal hoger liggen dan 250 km/u, wat redelijk uniek is voor een volledig elektrische auto. Het interieur zal overigens een Nederlands tintje krijgen. Ontwerper Ivo van Hulten zal hier mede-verantwoordelijk voor zijn.

Tegelijkertijd met de start van de productie van de Mission E, zal Porsche ook zijn fabriek in Stuttgart gaan uitbreiden. Er wordt 700 miljoen euro in het project gepompt, waar Porsche naar eigen zeggen 1000 banen mee weet te creëren.

De auto krijgt een speciaal ontwikkelde lader met zich mee, die er voor moet zorgen dat de accu’s voor 80 procent zijn volgeladen in 15 minuten. De Mission E werd eerder dit jaar tentoongesteld op de IAA in Frankfurt.

Die naam is trouwens zeer goed gekozen... ik hoop dat die missie iets opbrengt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 18:55:39 »
De oorspronkelijke Porsche-lijn zit er nog steeds in. Hoogstwaarschijnlijk kan de technologie ook dienen voor een 5 zitter (VW, Audi, Skoda, Seat).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektro-Power-Schönheit! Porsche Mission E
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 05 december 2015 - 12:19:05 »
Mooi, helaas heb ik 5 zitplaatsen nodig.  >:(

Die 800 V-technologie laadt sneller opladen toe bij gelijke stroomsterkte. Wat uiteindelijk de laadtijd bepaald is voltage (V) x stroomsterkte (A). Dus zomaar stellen dat 800 V tweemaal sneller kan, is een beetje kort door de bocht. Zoals terecht wordt opgemerkt vraagt die 800 V de nodige infrastructuur.

Gelukkig komen er nu meer wagens met een deftige range op de markt. De doorbraak van elektrisch rijden is er nu echt gekomen.

De Europeanen spreken van laadzuilen in stappen van 150 kW tot 350 kW # in de toekomst of na 2020, Tesla (120 kW) deed ook al voorspellingen via 150 kW** naar 200 kW en meer te gaan, voorlopig heeft enkel Tesla al een serieus net van laadstations uitgebouwd met tot 9 laadpalen per station.

#
Citaat
http://ecomento.tv/2015/12/03/warum-wir-auf-800-volt-elektroautos-mit-350-kw-ladeleistung-noch-etwas-warten-muessen/

Warum wir auf 800-Volt-Elektroautos mit 350 kW Ladeleistung noch etwas warten müssen

03/12/2015

Warum wir auf 800-Volt-Elektroautos mit 350 kW Ladeleistung noch etwas warten müssen
Bis zu 350 Kilowatt Ladeleistung: Das ist eins der erklärten Hauptziele des Vereins Charging Initiative Interface, abgekürzt CharIN. Hinter CharIN stehen bekannte Namen wie Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Porsche und Volkswagen, die Hersteller von Steckern Mennekes und Phoenix Contact, sowie der TÜV Süd und der Infrastrukturanbieter ABB.

Eine Grundvoraussetzung für den Durchbruch von Elektromobilität ist das schnelle und einfache Laden unterwegs. Zuletzt hatte Porsche mit dem auf der IAA enthüllten Mission E die Richtung vorgegeben: Dank einer höheren Spannung von 800 Volt statt wie bisher 400 Volt könne die Batterie des 440 kW / 600 PS starken Elektrosportlers innerhalb von 15 Minuten zu 80 Prozent aufgeladen werden. In anderen Worten: Porsche spricht von Strom für 400 Kilometer Reichweite innerhalb einer kurzen Pinkel- und Kaffeepause.

Noch allerdings seien die Batteriezellen ein „begrenzender Faktor“, wie Heise Autos berichtet. Man komme erst auf etwa 225 kW Ladeleistung, sei aber zuversichtlich, mit bald zur Verfügung stehenden neuen Zellen noch weiter zu kommen.

Allerdings: „Was so einfach klingt“, so Heise Autos, „einfach die Spannung erhöhen und zappzarapp fahren wir schnell und elektrisch weiter“, sei eine „mittelfristige Perspektive“. Das Laden mit 150 kW, an dem z.B. Audi bastelt, sei ein wichtiger Zwischenschritt und werde „bis 2017 in Infrastruktur und auch in einigen E-Autos verfügbar sein“. Die 350-kW-Porsche-Ladung jedoch „wird bis 2020 eine Rarität sein“.

** Beter gekoelde 150 kW Tesla-zuilen, voorlopig in USA ? :
http://www.teslarati.com/tesla-liquid-cooled-supercharger-cables/
https://chargedevs.com/newswire/teslas-liquid-cooled-supercharger-cable-could-enable-faster-charge-times/

In elk geval hebben de 120 kW laadzuilen geen koelroosters onderaan, ook de kabel en handvat verschillen, het kleurdesign van de zuilen is ook duidelijk anders. De laadkabel zelf zou ook vloeistofgekoeld zijn.

In Europa staan wslk voornamelijk de 135 kW lees ik: vb Kamen 8 zuilen à 135 kW rood-wit design met roosters.
https://nl.chargemap.com/points/details/tesla-supercharger-kamen

oude 120 kW USA:


135-150 kW ?:

Tesla Supercharger site in Newburgh, New York, up and running - June 2015

Tesla Supercharger site with photovoltaic solar panels, Rocklin, California, Feb 2015
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 december 2015 - 12:41:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I