Auteur Topic: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra  (gelezen 19468 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Immense verschillen in slaagcijfers examencentra
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 19:57:09 »
Dat verwondert mij. Er is onlangs te Kontich nog een nieuwe stagiair begonnen die ex-(VAB)lesgever was...
Ex lesgevers zijn meestal de besten.
Flauw van de rijschool sector, ze moeten dan maar betere voorwaarden geven als ze hun mensen willen houden. De markt is vrij en ik heb het niet zo voor geheime afspraken (gentlement agreements).

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 20:18:22 »
Ik vind er niet meteen iets online van terug, maar ik blijf nog even zoeken.

Mss zit ik er naast, en houdt 't eerder in, dat GOCA niet zélf actief op zoek gaat bij de lesgevers, maar is er tezelfdertijd niks of niemand die haar kan beletten om een sollicitatie van een lesgever desondanks toch mee te weerhouden.  Ik blijf nog ff zoeken, maar ik vrees dat er online niet veel te vinden gaat zijn.   Openlijk toegeven dat lesgevers geweerd worden = discriminatie weet je wel.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 december 2015 - 21:16:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 22:07:25 »
Citaat van: Jozef
een vermeende kandidaat
Rijschoolinstructeurs kunnen (anoniem) een schat aan informatie geven.

Waarbij we niet mogen vergeten om ons, telkens een kandidaat terecht als niet geslaagd beschouwd wordt, eerlijkheidshalve de vraag te stellen: "Wie heeft er niets van gebakken? De instructeur, de leerling, of beiden?"
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 22:12:28 »
maar niet dat ik als examinator stiekem tekortkomingen zou noteren en achteraf zeggen dat ze niet geslaagd zijn. Ook dat laatste zou me geen voldoening geven.

Natuurlijk heeft een examinator het liever dat hij goed nieuws kan brengen aan de kandidaat: "Proficiat, u bent geslaagd". 

Maar draai of keer het hoe je wil.  Een rijbewijs al of niet toekennen, is en blijft nog altijd een erg gewetensvolle beslissing die de examinator moet nemen.  Een buis moeten uitdelen, heeft voor de kandidaat vaak zware (financiële) gevolgen.  Te beginnen met de 36 euro examenretributie.  Daarbovenop nog desgevallend de examenbegeleiding in de rijschool, of de begeleider die zich een halve dag moet vrijmaken.  Mogelijks nog een job die aan de kandidaat z'n neus voorbijgaat bij gebreke aan dat rijbewijs enz. 

Daartegenover staat dan uiteraard dat het wél toekennen ook weer geenszins lichtzinnig mag gebeuren.  Geen enkele examinator zit erop te wachten om maandagochtend in de krant te moeten lezen dat de kandidaat die hij vrijdag nog een rijbewijs toekende, zaterdagnacht omgekomen is bij een zwaar verkeersongeval....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 04 december 2015 - 22:25:48 »
Waarbij we niet mogen vergeten om ons, telkens een kandidaat terecht als niet geslaagd beschouwd wordt, eerlijkheidshalve de vraag te stellen: "Wie heeft er niets van gebakken? De instructeur, de leerling, of beiden?"

Huh ? 

Ik denk dat ik je ff niet goed begrijp.  Hoe kan een leerling die goed gereden heeft terecht mislukken ?  Ofwel heeft de leerling goed (genoeg) gereden, en was de buis om 1 of andere reden onterecht.  Niet ?  Of mis ik wat ?

Ja, op 1 of andere manier is de boodschap dan niet goed genoeg overgekomen, en kan 't geen kwaad om wat zelfkritisch te worden, althans als je 'm zelf les gegeven hebt (°).  "Waarom is m'n boodschap déze keer, bij déze leerling niet goed genoeg aangekomen ? ".  Maar op een gezonde manier, welteverstaan.

(°) soms komen leerlingen voor een evaluatieles, en wil de leerling ondanks een ontradend advies met alle geweld examen gaan doen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 05 december 2015 - 02:36:51 »

Huh ? 

Ik denk dat ik je ff niet goed begrijp.  Hoe kan een leerling die goed gereden heeft terecht mislukken ?  Ofwel heeft de leerling goed (genoeg) gereden, en was de buis om 1 of andere reden onterecht.  Niet ?  Of mis ik wat ?

Ja, op 1 of andere manier is de boodschap dan niet goed genoeg overgekomen, en kan 't geen kwaad om wat zelfkritisch te worden, althans als je 'm zelf les gegeven hebt (°).  "Waarom is m'n boodschap déze keer, bij déze leerling niet goed genoeg aangekomen ? ".  Maar op een gezonde manier, welteverstaan.

(°) soms komen leerlingen voor een evaluatieles, en wil de leerling ondanks een ontradend advies met alle geweld examen gaan doen.

Ik bedoel het volgende. Destijds zijn wij met onze hond naar de hondenschool geweest. De cursus werd afgesloten met een examen, en de examinator zei: "Uw hond is gebuisd". "Neen," zei ik, "niet onze hond, maar wij zijn gebuisd; want wij zijn er niet in geslaagd om hem, buiten de oefeningen in de hondenschool, voldoende voor te bereiden op het examen".

Ik ga ervan uit dat de meeste rijschoolinstructeurs degelijke lesgevers zijn, en het niet aan hen ligt als er een leerling niet slaagt. Maar je kan wel eens een leerling hebben die het extra moeilijk heeft om te leren rijden. En als die mislukt, zou ik mij als instructeur toch afvragen: "Heb ik geen techniek over het hoofd gezien die ik in dit geval had kunnen aanwenden om het te doen doordringen?"

Je zult ze ook nog wel kennen, die leraars uit de middelbare school die zichzelf nooit in vraag stelden, ook al hadden ze bar slecht les gegeven. Zo een exemplaar zei me ooit: "Als een vader komt vragen waarom zijn zoon zo weinig punten heeft, zou ik eigenlijk alleen maar kunnen antwoorden dat elke boer wel eens slecht zaad heeft".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 05 december 2015 - 15:49:37 »
Een beetje vergelijkbaar met een sportcoach, met dat verschil dat hij zijn beste leerlingen kan inzetten.  :)
Is het succes te danken aan de coach, de leerling of beiden? En wat was de invloed van de scheidsrechter?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 december 2015 - 23:48:16 door de rijprof »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #52 Gepost op: zondag 06 december 2015 - 21:55:41 »
Waarom "poolen" ze de examinatoren niet tussen verschillende examencentra :?:
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #53 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 03:27:52 »

Niet moeilijk: elke examinator wil zo dicht mogelijk bij huis kunnen werken.

Ergens ook begrijpelijk: een examinator van Hasselt naar Oostende sturen is niet zo voor de hand liggend.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 08:32:20 »

Ergens ook begrijpelijk: een examinator van Hasselt naar Oostende sturen is niet zo voor de hand liggend.

Een beperkte mobiliteit kan ook, van Alken naar Bree of Geel is nog geen ramp. Het hangt er natuurlijk van af waar die examinator woont. Hetzelfde voor een examinator die bv. in Mechelen woont. Kontich, Deurne, Heverlee, St. Niklaas zijn geen abnormale verplaatsingen. Als de examinator tweetalig is kan daar nog Schaarbeek bij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #55 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 09:34:45 »
Er zijn er enkelen die hoppen maar de meerderheid heeft z'n vaste stek.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #56 Gepost op: maandag 07 december 2015 - 16:19:45 »

Deels gebeurt dat wel, hoor.  Ik heb in Deurne al gezichten gezien die je even later weer in Kontich tegenkomt.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 19:04:05 »

Een beperkte mobiliteit kan ook, van Alken naar Bree of Geel is nog geen ramp. Het hangt er natuurlijk van af waar die examinator woont. Hetzelfde voor een examinator die bv. in Mechelen woont. Kontich, Deurne, Heverlee, St. Niklaas zijn geen abnormale verplaatsingen. Als de examinator tweetalig is kan daar nog Schaarbeek bij.
Deurne naar Heverlee? Een uur
St. Niklaas naar Deurne? zal niet veel minder dan een uur zijn.
Deurne naar Schaarbeek? ook minstens een uur.
Heverlee naar St. Niklaas? We gaan dat voor de lol 's morgens doen.
Nu ja met een bedrijfswagen en dito tankkaart en als de uren vanaf thuis mogen meetellen peanuts.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 19:39:51 »

Deurne naar Heverlee? Een uur
St. Niklaas naar Deurne? zal niet veel minder dan een uur zijn.
Deurne naar Schaarbeek? ook minstens een uur.
Heverlee naar St. Niklaas? We gaan dat voor de lol 's morgens doen.
Nu ja met een bedrijfswagen en dito tankkaart en als de uren vanaf thuis mogen meetellen peanuts.

Waar mag je de uren van thuis nog meetellen? Dat is al geruime tijd verleden tijd, behalve bij misschien wat semi-overheidsbedrijven.

In 2002 deed ik veldwerk in Nieuwpoort in volle zomer. Om maximaal te profiteren van het goede weer en de lange dagen reed ik 's morgens heel vroeg door. Voor 8 u kwam ik al in Nieuwpoort aan vanuit Mechelen. Ik werkte daar door tot ongeveer 21:00 's avonds. Dat geeft dus meer dan 12 u per dag. Voor de firma waren dat 8u gewerkt, rijtijd werd niet meegerekend. Als ik aan mijn bureau had gewerkt was het 5 min met de fiets! Vergeet het maar, die gereden tijd als werkuren.
Waar ik nu werk verwacht men dat je zelfs uitprikt als je een stuk chocola of een flesje water uit de automaat gaat halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 08 december 2015 - 19:45:06 »
Bijna alle techniekers werken vanaf thuis tenzij ze 's morgens een keer op de zaak moeten zijn.
Maar de trend is dat men wil vanaf de eerste klant, compensatie is dan een grotere kilometer vergoeding (met de wagen van de zaak)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien