Auteur Topic: brief aan de minister  (gelezen 1306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
brief aan de minister
« Gepost op: woensdag 09 december 2015 - 21:40:28 »
Veilig, veiliger, veiligst.
Nemen we bij wijze van concreet geval eens de evolutie van de verkeersveiligheid op een kruispunt. Naarmate het autoverkeer toenam ontstond de noodzaak om de kruispunten veiliger te maken. Aanvankelijk plaatste men verkeersborden die de automobilisten waarschuwden dat ze een kruispunt naderden en werd de voorrangsregel ingevoerd.
Maar die regel en de verkeersborden volstonden niet. Er kwamen allerlei obstakels voor de snelrijder: versmallingen, verhogingen en een slalomparcours. Op de weg die geen voorrang had kwam een groot ‘STOP’ teken. Door al die verschillende borden verwaterde de dwingende boodschap en hadden ze alleen nog belang na een ongeval, als het te laat was.
Ondanks die borden gebeurden er nog altijd ongelukken en de bevolking riep moord en brand. Hoeveel doden moeten er nog vallen, mijnheer de minister, vooraleer u daar iets zult aan doen? Er kwamen dus verkeerslichten. Groen en Rood, zo zou het toch wel voor iedereen duidelijk zijn? Helaas zo bleek. Er waren nog altijd onverlaten die het rode licht niet respecteerden. En ze reden ook nog altijd te snel.
Opnieuw was de overheid de zondebok en ja, er kwamen flitspalen, die zouden zorgen dat niemand nog ongestraft door het rood licht kon rijden of de snelheid niet zou respecteren. Maar toen bleek dat er geen camera in die palen zat of dat het filmpje niet regelmatig werd vernieuwd. Erger nog, de flitscamera’s werden gesaboteerd en dus kwam er een tweede paal met een veiligheidscamera om de saboteur te kunnen pakken.
Tussen al die borden werd het moeilijk om nog de wegwijzers te vinden. Temeer daar ieder zichzelf respecterend bedrijf eiste om bij elk kruispunt binnen een straal van drie kilometer, ook een wegwijzer naar zijn zaak te mogen plaatsen. En ja, die oudere bestuurder had moeite om zijn weg te vinden in het oerwoud van verkeersborden en wegwijzers. Agressief werden ze achter hem toen hij stilstond om het eens ‘op zijn gemak’ uit te zoeken. Een nieuw gevaar op de weg. Hallo, minister, wanneer gaat u dáár iets aan doen? Utopia.
 In afwachting keken we eens over de grenzen.
In Rome kan het anders
Rome! Wie daar een jaar kan rijden zonder brokken te maken, verdient een medaille.
Claxonneren is voor de Italianen een liefdesverklaring, geen doodsbedreiging zoals in Brussel. Het is wennen, maar eenmaal gewend, werkt het. Iedereen een beetje gladiator. Met veel minder ergernis dan in Brussel. Wie in Rome leerde rijden, lacht met die macho’s in de Brusselse tunnels.
 Rome is een verkeersjungle, maar de beesten zijn er veel minder agressief dan de opgefokte Belgen die nergens tijd voor hebben. In Rome hebben ze onnoemelijk veel politieagenten. Een politieman mag daar wel gezien worden. Met zijn ‘haute couture’ cape van Pierre Cardin. Voor snedige interventies zijn er de ‘special forces’ die in opgefokte Alfa Romeo’s en Ferrari’s door de straten scheuren. Eénrichtingsverkeer wordt dan facultatief.
Zouden er in Rome veel meer ongelukken zijn dan in Brussel? Een ding weet ik wel zeker, daar zijn meer auto’s met builen en blutsen maar veel minder stresstoestanden en hartinfarcten. Mensen van hier, doe eens een schepje Romeins bloed in jullie adrenaline.
Zouden we dat ook bij ons kunnen doen? Verkeersagenten terug invoeren in plaats van al dat flitsgedoe? Dat het trager zou gaan? En dan? Nu spoeden we ons van file naar file.
Begint (en eindigt) de verantwoordelijkheid van de overheid niet met het te voorzien van degelijke en goed onderhouden auto-, fietswegen en voetpaden? Met duidelijke signalisatie en eenvoudige verkeersregels? Mochten ze dat doen in functie van de noden in plaats van dikke boeken vol regeltjes die niemand leest maar toch verondersteld wordt te kennen, dan zouden ze een waardevolle bijdrage geleverd hebben tot de verkeersveiligheid.
Is het ondenkbaar dat politici de moed zouden hebben om te zeggen wat iedereen weet: dat verkeersonveiligheid en -ongevallen niets te maken hebben met te weinig of verkeerde verkeersregels maar alles met het toenemend ongepast en agressief gedrag van de automobilisten, motorrijders, fietsers én voetgangers.
Zouden politici de moed kunnen opbrengen om minder maar duidelijkere regels te voorzien en meer verantwoordelijkheid voor de overtreder? Veel van de bestaande regels maken het verkeer nauwelijks veiliger, alleen moeilijker. Ze zorgen vooral voor ergernis. Én voor een onuitputtelijke stroom inkomsten die noodzakelijk zijn voor ‘meer staat’. Het laatste weetje dat ik hoorde was de aankondiging dat er nu ook in Wallonië meer dan duizend snelheidsmeters staan. Alleen zijn er meer dan zeshonderd waarop men enkel de snelheid kan aflezen; rood wanneer men te rap rijdt, groen wanneer men braaf is. Niks boete en geen inkomsten. Waarom kan dat ‘minder staat’ in Vlaanderen niet?
Zou het niet veel efficiënter zijn – op langere termijn - om de veroorzakers van de verkeersongevallen op te voeden. Maak een rijbewijs moeilijker om krijgen. Niet enkel gebaseerd op de kennis van de verkeersregels, maar pas na een degelijke praktijkervaring gedurende een langere periode. Er bestaan veel concrete mogelijkheden en het zou de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.
Mensen die om actie roepen? Pak de overtreders aan in plaats van nog maar eens iedereen te straffen met nieuwe beperkingen. Hardleerse brokkenrijders vragen om op een afschrikwekkende manier aangepakt te worden. Houd het menselijk voor wie eens over de schreef gaat. Zij zijn niet het grootste probleem.
Dames en heren politici, stop nu eens om naar het pijpen te dansen van mensen die in een staat van enorme emotionaliteit, gerechtigheid eisen. U treft geen schuld, tenminste als u zou zorgen voor een degelijke infrastructuur voor automobilisten fietsers en voetgangers. Daar ligt nog een heel eind te gaan maar u kan dat. Daarom moet dat uw belangrijkste opdracht zijn.
 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: brief aan de minister
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 19:19:59 »
Mazda, zou je, nu je in Frankrijk woont, eens een vergelijking van het verkeer met Vlaanderen kunnen maken? Autosnelweg, nationale wegen, ondergeschikte wegen. Dorpen versus steden. Regelgeving, infrastructuur, mentaliteit in het verkeer. Met dank vooraf.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: brief aan de minister
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 22:03:34 »
Ik kan voorlopig alleen maar stellen dat alles hier veel eenvoudiger en uniform geregeld is. De streek waar ik zit is een natuurpark met weinig inwoners ik kan dus niet spreken voor het dagelijkse woon-werk verkeer in en rond de steden.  De snelheid op gewone wegen buiten de bbk is 90 en bij regen 80 en niet zoals in vlaanderen waar bijna overal bordjes 70 staan. Door 90 toe te laten heb je meer ademruimte en kan je ook gemakkelijk een trager voertuig inhalen.
Op kleine bochtige landwegen staan meestal geen bordjes die de snelheid beperken terwijl 90 dan toch te snel is en je zelf je snelheid moet aanpassen. De meeste bestuurders proberen wel zoveel mogelijk 90 te rijden als dat mogelijk is, alles gaat vlotjes, er zijn geen bestuurders die zonder reden trager rijden omdat ze daar zin in zouden hebben want dat wordt als vrij storend en egoistisch ervaren. Snelwegen 130 en bij regen 110 niet te vergelijken met de Duitse snelwegen maar in ieder geval minder agressief dan in Vlaanderen minder vastrijders en duwers. De meesten spelen mooi spel.  In de bbk 50, wordt vrij goed nageleefd. Geen fantasietjes ten voordele van zwakke weggebruikers die in Vlaanderen van alle kanten kunnen opduiken en je ogen tekort komt om dat allemaal te verwerken. Van de andere kant zijn er weinig fietsvoorzieningen maar is men wel verplicht om buiten de bebouwde kom minstens 1,5 meter tussen te laten bij het inhalen van een fietser. Hierdoor ben je in de meeste gevallen verplicht om uit te wijken naar het weggedeelte van de tegenliggers waardoor inhalen onmogelijk wordt bij tegemoedkomend verkeer.
De regel wordt vrij goed gerespecteerd door bestuurders van auto's, vrachtwagens en bussen zonder te morren.  Fietsers en voetgangers zijn gewoon minder agressief dan bij ons, kan natuurlijk aan de rust in de streek liggen. De meeste automobilisten rijden vlot maar jagen je niet op als je eens wat trager rijd om iets te zoeken. Ze zijn in het algemeen niet agressief op een aantal getelde zotten na maar die kom je overal wel tegen denk ik.
Volgens mij maakt men in Vlaanderen alles te ingewikkeld zodat niemand er nog aan uit kan waardoor net de agressie ontstaat tussen weggebruikers die denken te menen dat ze goed bezig zijn en anderen die goed bezig zijn.
In Vlaanderen is het niet meer te doen als je het hier gewoon bent, hier is gewoon minder stress op de weg,  er is ook meer begrip voor situaties en voor elkaar, minder agressie en duidelijke, geen verwarrende verkeerssignalisatie. Terwijl het rijden eigenlijk moeilijker is op smalle bochtige wegen met af en toe een groot voertuig of een fietser, zeker in het donker zonder verlichting want sommige bochten of situaties zijn niet aangegeven. Je moet dus op sommige plaatsen nog echt autorijden wat naar mijn mening veel vlamingen gewoon niet meer kunnen. Voorrang van rechts wordt zeer goed nageleefd en als de bestuurder die voorrang moet verlenen zich per ongeluk vergist zal deze eerder een gebaar maken van sorry in plaats van een vuist op te steken zoals in Vlaanderen.  Ze hebben hier natuurlijk dat rijbewijs met punten wat niet mals is en waar iedereen bang voor is. Ik kom bijna elke week enkele dagen naar Vlaanderen (verplichtingen) de rest van de week zit ik afgelegen in Frankrijk ver genoeg van deze heksenketel.

 
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2015 - 22:15:29 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: brief aan de minister
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 01:32:05 »
Bedank voor jouw alvast voor mij leerrijke uiteenzetting.

Ik heb nog een klein bijvraagje om jouw perceptie van het verkeer in Frankrijk te kunnen evalueren: rijd jij in Frankrijk nog met een Belgische kentekenplaat, of heb je al een Franse kentekenplaat? Met mijn Begische kentekenplaat had ik het vroeger namelijk gemakkelijker in Duitsland; nu heb ik het in België gemakkelijker met mijn Duitse kentekenplaat.

Het voornaamste verschil blijkt alvast te zijn dat de Franse bestuurders minder egoïstisch, onverdraagzaam en agressief zijn dan de Belgische.

Een Nederlander zei me ooit: "Ik ben soepel in het verkeer. Ik neem een andere bestuurder een fout niet kwalijk, want ik weet dat ik zelf ook fouten maak."

Misschien zit er bij de Fransen iets bij van "je m'en fous". Ik heb al heel wat oldtimer praktijkstages gevolgd in Schweinfurt (Duitsland) en in Tours (Frankrijk). In beide landen heb ik veel geleerd, maar de werkmethodes zijn totaal verschillend. Als ik in Schweinfurt nog maar zou proberen wat ik in Tours geleerd heb, vrees ik dat de Duitse lesgever zelfmoord pleegt.

In Duitsland hebben we niet veel marge om andere weggebruikers te pesten. Een te trage voorligger opjagen met lichtsignalen, sterk afremmen om een bumperklever een lesje te leren, een middenvinger opsteken: het kan hier al gauw een boete met 4 cijfers tot gevolg hebben. De grootste problemen zijn hier: overdreven snelheid (niet alleen sneller dan toegestaan, maar werkelijk gevaarlijk), voorrangsnegatie en alcohol.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: brief aan de minister
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 07:01:04 »
Met belgische platen maar dat geeft problemen omdat ik meer dan 185 dagen per jaar in Frankrijk ben en mij volgens de prefectuur daar zonder probleem franse platen kan aanvragen op mijn adres in Frankrijk maar mijn officieel adres staat nog in Belgie gezien een heel complexe wetgeving specifiek in mijn situatie en dus kan ik in Belgie dan weer niet met die franse platen rijden. Ik overweeg om in Frankrijk een tweede auto (tje) aan te schaffen met franse nummerplaten om voorlopig dat probleem op te lossen.