En als ik dat sprookje niet geloof, vertel je mij er dan een ander?
Maar jij vertelt hier toch sprookjes over de doorsnee Belgische bestuurder? Ga je me nog andere vertellen als ik die niet geloof ?
Tja de cijfers uit Denemarken tonen het nochtans zwart op wit aan, jij moogt dat sprookje dan niet geloven, het is wel te zien op hun statistieken dat ze zo tot 20 % minder ongevallen hebben. En ook op hun metingen ga je inhoudelijk niet op in, één 20 kmh-hogere limiet betekent helemaal niet "gevaarlijkere snelheden" of navenant 20 kmh hogere snelheidsverschillen, zelfs integendeel, zwart op wit gemeten.
De BIVV heeft nochtans ook jaarlijks V85-metingen gedaan op alle limieten behalve die van 120 kmh op de snelweg, heel raar.
Maar natuurlijk ga je nu zeggen het waren wel Denen, dus geen Belgen, en als ik de cijfers van Nederland geef zeg je dat ook, en als ik de cijfers van Oostenrijk geef zeg je dat ook.
Op de Belgische snelwegen zit je in principe met een maximum snelheidsverschil van 30 km/h (vrachtwagens 90 km/h vs Vmax 120 km/h). De meeste Belgen negeren het als ze van rijstrook veranderen, en bij zo een relatief gering verschil kan de voorranghebbende bestuurder meestal nog wel voldoende afremmen om een ongeval te vermijden.
En op andere Europese snelwegen zal dat niet anders zijn.
Met een snelheidsverschil van 70 km/h bij een Vmax van 160 km/h wordt het gevaarlijk, want ook daar houden de meeste Belgen geen rekening mee. Ik heb vroeger dikwijls geprobeerd om op de E17 tegen 150 km/h te rijden: hopeloos, je moet constant stevig in de remmen.
Ik heb vroeger ook op de onbeperkte Belgische snelwegen gereden, stevig in de remmen kan wel eens gebeuren maar dat is in het buitenland ook niet anders.
Dus is dat dan een sprookje dat enkel voor de meeste Belgen geldt of geldt dat ook voor andere Europese nationaliteiten?
En toen ze die dynamische 160 kmh enkele maanden invoerden op een stuk A10 in Oostenrijk werd ze maar tenvolle (160 kmh of +) door *15 % bestuurders benut, dit enkel tijdens optimale omstandigheden tussen 5h00-22h00
De meeste van die bestuurders waren dan ook geen Belgen.
Moet dat ergens een tegenargument voorstellen?
Als uitsmijter nog een paar sprookjescijfers uit 2012, het aantal snelwegdoden per miljard km:
(van de landen die er hebben en doorgeven aan Irtad:
http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/risk.pdf )
Road user fatalities per 1 billion Veh·Km Motorways
Austria : 1.7 (130 kmh)
Belgium: 2.1 (120 kmh)
Czech Republic: 2.8 (130 kmh)
Denmark: 0.7 (130 kmh 55 % /110 Kmh 45 %
(ook V-gemiddelde-metingen in andere post, ~ 1/3 veegt zijn voeten aan die limieten)Finland: 1.9 (120 kmh)
France: 1.7 (130 kmh/110 kmh regen)
Germany: 1.7 (130 aanbevolen op 2/3, rest limieten van 130-120-100-80)
Hungary: 4.8 (130 kmh)
Slovenia: 3.2 (130 kmh)
Switzerland: 2.9 (120 kmh)(die 2.9 wegens Belgisch busongeval Sierre 28 doden, anders doet CH zo goed als D)
USA : 3.4 (105 à 129 kmh, gemiddeld ~120 kmh)
gemiddelde 11 landen : 2.4 (26,9/11);
- BE met 2.1 zou dan ook quasi bij de veiligere snelweglanden behoren met een paar maatregelen (teveel kopstaartdoden, ontbrekende afstandshandhaving..., infrastructuur kan zeker beter)
- Maar met 20 % beter ttz 1,7 hoort men echt bij de veiligere, uitschieter is wel DK die hebben nochtans ook 130 kmh, maar als men over verkeersdoden spreekt gaat het vooral over talrijke andere parameters zoals passieve veiligheid (wat men zelf mee bepaalt) en voertuigmassa die betrokken is, natuurlijk ook de snelwegrandinfra, enz...