Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 40485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 19:49:21 »
Moest het milieu geen prioriteit zijn zou de optimale Vmax zelfs *160 kmh zijn

Dat acht ik in België niet haalbaar met het oog op de veiligheid. Daarvoor heeft de doorsnee Belg veel te weinig rijvaardigheden en verkeersinzicht, en veel te veel egoïsme en agressie in zich. Veel waarmee bij 120 km/h nog net een ongeval kan vermeden worden, pardonneert niet meer bij 160 km/h, en de gevolgen van een ongeval zijn veel zwaarder ((160/120)^2 = 1,78 maal meer kinetische energie).

De "doorsnee Belg" zal die 160 kmh ook maar heel zelden benutten. Het is een Vmax hé.  ;)
En de "(andere) Belgen" gaan wie weet beter/geconcentreerder rijden of opletten als ze soms wat sneller kunnen rijden/inhalen en meer snelheidsmarge hebben. enz... de elfendertig voordelen waar niet naar gekeken wordt.

Zoals de "doorsnee Deen" zelfs de 130 kmh niet tenvolle benutte volgens de snelheidsmetingen (1 jaar lang), pakweg 60 % van "de Denen" reed zeker wat trager als 130 kmh: http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432 tabel p 5:  Efter: 64,2 % onder 130 kmh, de rest 130 kmh en sneller. 22 % reed trager als 110 kmh, de oude limiet.

Før/efter, seneste 12 måneder: Før: 2003, Efter: sept. 2004 til aug. 2005

Ny hastighedsgrænse 130 km/t 
                                                      Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed  0 - 110 km/t  110 - 130 km/t  130 - 140 km/t  140 - 180 km/t
Før    120,1 km/t                26,7 %         47,5 %          15,8 %            10,0 %
Efter  120,3 km/t            22,0 %         42,2 %         27,1 %            8,7 %
Ændring 0,2 %                  -17,8 %        -11,0 %         71,9 %          -13,4 %

Een 20 kmh hogere limiet gaf uiteindelijk maar een 0,2 kmh hogere gemiddelde snelheid (120,3 vs 120,1) door de "doorsnee Deen" (één jaar ervoor en één jaar erna gemeten). Men meette ook een -13,4 % daling van bestuuurders die tussen 140 en 180 kmh reden, zoals je ziet.

Terwijl jij redeneert dat er ineens hypothetisch 40 kmh bijkomen voor de doorsnee Belg?  :-\

Tijdens 10 jaar werden er verhoudingsgewijs-lengte bijna 20 % minder ongevallen geteld op de Deense 130 kmh-snelwegen tov de 110 kmh-snelwegen.

En toen ze die dynamische 160 kmh enkele maanden invoerden op een stuk A10 in Oostenrijk werd ze maar tenvolle (160 kmh of +) door *15 % bestuurders benut, dit enkel tijdens optimale omstandigheden tussen 5h00-22h00 (´s nachts of 22h00-5h00 was het altijd 110 kmh)

*
Citaat
http://www.news.at/a/tempo-160-maessige-bilanz-teststrecke-nur-15-geschwindigkeitslimit-142322
Tempo 160 - Mäßige Bilanz auf Teststrecke:

Nur 15% erreichten Geschwindigkeitslimit
35% fuhren mit 145 bis 155 km/h über die Autobahn Gorbach sieht dennoch einen "eindrucksvollen Erfolg"

Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Tauern_Autobahn#160_km.2Fh

160 km/h
Von 2. Mai bis 30. Juni 2006 war auf der Tauern Autobahn zwischen Spittal an der Drau und Paternion eine Höchstgeschwindigkeit von 160 km/h erlaubt. Diese wurde per Section Control überwacht. 160 km/h wurde nur am Tag von 5:00 bis 22:00 Uhr bei optimalen Bedingungen freigegeben. Waren die Bedingungen nicht optimal, wurde eine niedrigere Höchstgeschwindigkeit angezeigt. Bei sehr schlechten Verhältnissen wurde die Geschwindigkeit auf bis zu 80 km/h gesenkt. In den Nachtstunden zwischen 22:00 und 5:00 Uhr galt eine 110-km/h-Beschränkung. Am 6. November 2006 startete ein erneuter, zweimonatiger Test, um Tempo 160 auch in der kalten Jahreszeit zu testen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2015 - 21:27:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 20:11:26 »
Het invoeren van een hogere snelheid in Belziek moet hoedanook gefaseerd gebeuren. Het eerste dat er bij de automobilisten moet ingestampt worden is afstand houden. Snelheid veroorzaakt niet zozeer ongevallen, het is het gebrek aan veiligheidsafstand en dat geld ook bij 120 km/u. Daarna moeten de schoolmeesterkes en de linksplakkers aangepakt worden. Als aan deze twee voorwaarden is voldoen kunnen we misschien denken aan 140 km/u op de meeste snelwegen.

Laat afstand en linksplakken nu quasi nooit gecontroleerd zijn in Belziek ...  :'(
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 20:12:47 »
De meeste ongevallen op de snelweg zijn aan de op/afritten en aan/op wisselaars

Niet moeilijk als je, zoals op heel wat plaatsen in België, eerst de oprit en vlak daarna de afrit ontmoet, zodat er conflicten ontstaan tussen diegenen die de snelweg oprijden en diegene die hem afrijden.

Ook een oprit langs links, zoals op de E17 komende van Gent op Linker Oever, is niet bevorderlijk voor de veiligheid.
Je vergeet de linkse oprit van Borgerhout nog, die in de bocht van de E313 terwijl er links en rechts eentje op minder dan een kilometer vanaf ligt, dicht doen dat onding.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 20:25:18 »
De meeste ongevallen op de snelweg zijn aan de op/afritten en aan/op wisselaars

Niet moeilijk als je, zoals op heel wat plaatsen in België, eerst de oprit en vlak daarna de afrit ontmoet, zodat er conflicten ontstaan tussen diegenen die de snelweg oprijden en diegene die hem afrijden.

Ook een oprit langs links, zoals op de E17 komende van Gent op Linker Oever, is niet bevorderlijk voor de veiligheid.
Je vergeet de linkse oprit van Borgerhout nog, die in de bocht van de E313 terwijl er links en rechts eentje op minder dan een kilometer vanaf ligt, dicht doen dat onding.

Is daar geen extra plaatselijke snelheidsbeperking met dynamische C43-100 kmh? Als men zijn afstand houdt is er toch geen probleem?


Googleview juli 2014

Het gaat toch hier om een algemene limiet ?
bvb in D geldt op 1.926 km autobahn een 100 kmh-limiet, en op 835 km zelfs 80 km-limiet, op 66 km 60 kmh-limiet...
daarvoor op 16.527 km aanbevolen 130 km of geen strikte limiet:
Citaat
http://www.welt.de/motor/article121455433/Freie-Fahrt-Wo-geht-das-noch-in-Deutschland.html
...
Am Ende zählt die Studie 16.527 von damals 25.240 befahrbaren Autobahnkilometern, die frei sind von Tempolimits. Unter den fest eingerichteten, also nicht von Baustellen verursachten Beschränkungen gibt es dauerhafte (6922 Kilometer) und temporäre (bei Nässe oder zu bestimmten Uhrzeiten), die weitere 763 Kilometer ausmachen.

Tempo 120 ist das am meisten verbreitete Limit, es gilt auf 3499 Kilometern. Es folgen Tempo 100 (1926 Kilometer), Tempo 130 (1344), Tempo 80 (835) und Tempo 60 (66). Auf 15 Kilometern gelten sogar Limits unterhalb von 60 km/h.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2015 - 21:19:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 21:24:51 »
100/uur is het daar, langs links invoegen vanop een rijstrook dat als maar smaller wordt en dat in een dichtknijpende rechtse bocht.
Ten andere hebben ze de inrit zo aangelegd dat je met een pak minder snelheid erop komt dan de rest op de snelweg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 21:32:51 »
100/uur is het daar, langs links invoegen vanop een rijstrook dat als maar smaller wordt en dat in een dichtknijpende rechtse bocht.
Ten andere hebben ze de inrit zo aangelegd dat je met een pak minder snelheid erop komt dan de rest op de snelweg.

Tiens dat is toch die foto die ik gaf ? Daar ligt wel een volle lijn hé (maar met 1 rijstrook ritsen geblazen), dus tijd genoeg voor op 90-100 kmh te komen zou ik zeggen,.

Maar nu ik nog eens kijk - die middenberm is breed genoeg - hadden ze die linkse opritstrook toch serieus breder moeten maken... en die betonblokken mochten wat lager zijn (hinderen het zicht).

Als ik daar eens kom, kom ik van de R1...  ik heb daar nooit problemen...  :-X

Maar als ik de plannen zo gelezen heb zouden ze Antwerpen-Oost volledig aanpassen (hopelijk niet als Pasen op Kerstmis valt)
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2015 - 21:46:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 10 december 2015 - 21:48:09 »

Vanaf 1990 is er bijna niets bijgekomen terwijl de verkeerstromen bijna verdubbeld zijn.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 01:07:04 »
De "doorsnee Belg" zal die 160 kmh ook maar heel zelden benutten. Het is een Vmax hé.  ;)

Michel, weet je wanneer de meeste Belgen minder dan 160 km/h zouden doen? Als er geen snelheidsbeperking meer zou zijn op de autosnelweg, want dan valt de nationale sport weg: sneller dan toegestaan rijden zonder geflitst te worden.

Bij een Vmax van 160 km/h zullen de meeste Belgen daarom maar zelden tegen 160 km/h rijden, doch naar goede gewoonte sneller dan toegestaan. Met de 6% tolerantie worden ze dan tot een werkelijke snelheid van 171 km/h niet geflitst.

Maar denk vooral niet dat de Belgische bompa die tegen 100 km/h naar de linker rijstrook uitwijkt om een reeks vrachtwagens in te halen, er gaat rekening mee houden dat jij daar tegen 160 km/h of meer aankomt. En de Belgische dorpsschoolmeester, die op de linker rijstrook tegen 160 km/h op zijn snelheidsmeter (misschien maar 155 km/h in werkelijkheid) 3 dorpen nodig heeft om middenstrookrijders in te halen die tegen 155 km/h op de snelheidsmeter rijden, krijg je daar niet weg.

Citaat
En de "(andere) Belgen" gaan wie weet beter/geconcentreerder rijden of opletten als ze soms wat sneller kunnen rijden/inhalen en meer snelheidsmarge hebben. enz...

En als ik dat sprookje niet geloof, vertel je mij er dan een ander?

Op de Belgische snelwegen zit je in principe met een maximum snelheidsverschil van 30 km/h (vrachtwagens 90 km/h vs Vmax 120 km/h). De meeste Belgen negeren het als ze van rijstrook veranderen, en bij zo een relatief gering verschil kan de voorranghebbende bestuurder meestal nog wel voldoende afremmen om een ongeval te vermijden.

Met een snelheidsverschil van 70 km/h bij een Vmax van 160 km/h wordt het gevaarlijk, want ook daar houden de meeste Belgen geen rekening mee. Ik heb vroeger dikwijls geprobeerd om op de E17 tegen 150 km/h te rijden: hopeloos, je moet constant stevig in de remmen.

Het begon pas beter te gaan toen ik besloot om, waar het veilig kon, op de E17 tegen 180 km/h of meer te rijden. Het snelheidsverschil wordt dan groot genoeg om ze te doen schrikken met enkele grootlichtsignalen.

Citaat
En toen ze die dynamische 160 kmh enkele maanden invoerden op een stuk A10 in Oostenrijk werd ze maar tenvolle (160 kmh of +) door *15 % bestuurders benut, dit enkel tijdens optimale omstandigheden tussen 5h00-22h00

De meeste van die bestuurders waren dan ook geen Belgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 10:47:22 »
En als ik dat sprookje niet geloof, vertel je mij er dan een ander?
Maar jij vertelt hier toch sprookjes over de doorsnee Belgische bestuurder? Ga je me nog andere vertellen als ik die niet geloof ?

Tja de cijfers uit Denemarken tonen het nochtans zwart op wit aan, jij moogt dat sprookje dan niet geloven, het is wel te zien op hun statistieken dat ze zo tot 20 % minder ongevallen hebben. En ook op hun metingen ga je inhoudelijk niet op in, één 20 kmh-hogere limiet betekent helemaal niet "gevaarlijkere snelheden" of navenant 20 kmh hogere snelheidsverschillen, zelfs integendeel, zwart op wit gemeten.
De BIVV heeft nochtans ook jaarlijks V85-metingen gedaan op alle limieten behalve die van 120 kmh op de snelweg, heel raar.

Maar natuurlijk ga je nu zeggen het waren wel Denen, dus geen Belgen, en als ik de cijfers van Nederland geef zeg je dat ook, en als ik de cijfers van Oostenrijk geef zeg je dat ook.

Citaat
Op de Belgische snelwegen zit je in principe met een maximum snelheidsverschil van 30 km/h (vrachtwagens 90 km/h vs Vmax 120 km/h). De meeste Belgen negeren het als ze van rijstrook veranderen, en bij zo een relatief gering verschil kan de voorranghebbende bestuurder meestal nog wel voldoende afremmen om een ongeval te vermijden.
En op andere Europese snelwegen zal dat niet anders zijn.

Citaat
Met een snelheidsverschil van 70 km/h bij een Vmax van 160 km/h wordt het gevaarlijk, want ook daar houden de meeste Belgen geen rekening mee. Ik heb vroeger dikwijls geprobeerd om op de E17 tegen 150 km/h te rijden: hopeloos, je moet constant stevig in de remmen.
Ik heb vroeger ook op de onbeperkte Belgische snelwegen gereden, stevig in de remmen kan wel eens gebeuren maar dat is in het buitenland ook niet anders.

Dus is dat dan een sprookje dat enkel voor de meeste Belgen geldt of geldt dat ook voor andere Europese nationaliteiten?

Citaat
Citaat
En toen ze die dynamische 160 kmh enkele maanden invoerden op een stuk A10 in Oostenrijk werd ze maar tenvolle (160 kmh of +) door *15 % bestuurders benut, dit enkel tijdens optimale omstandigheden tussen 5h00-22h00

De meeste van die bestuurders waren dan ook geen Belgen.
Moet dat ergens een tegenargument voorstellen?

Als uitsmijter nog een paar sprookjescijfers uit 2012, het aantal snelwegdoden per miljard km:
(van de landen die er hebben en doorgeven aan Irtad: http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/risk.pdf   )
Road user fatalities per 1 billion Veh·Km Motorways

Austria :  1.7               (130 kmh)
Belgium:  2.1               (120 kmh)
Czech Republic: 2.8     (130 kmh)
Denmark:  0.7            (130 kmh 55 % /110 Kmh 45 % (ook V-gemiddelde-metingen in andere post, ~ 1/3 veegt zijn voeten aan die limieten)
Finland:  1.9               (120 kmh)
France:  1.7               (130 kmh/110 kmh regen)
Germany: 1.7            (130 aanbevolen op 2/3, rest limieten van 130-120-100-80)
Hungary: 4.8             (130 kmh)
Slovenia: 3.2             (130 kmh)
Switzerland: 2.9        (120 kmh)(die 2.9 wegens Belgisch busongeval Sierre 28 doden, anders doet CH zo goed als D)
USA :  3.4                 (105 à 129 kmh, gemiddeld ~120 kmh)
 
gemiddelde 11 landen : 2.4 (26,9/11);

- BE met 2.1 zou dan ook quasi bij de veiligere snelweglanden behoren met een paar maatregelen (teveel kopstaartdoden, ontbrekende afstandshandhaving..., infrastructuur kan zeker beter)

- Maar met 20 % beter ttz 1,7 hoort men echt bij de veiligere, uitschieter is wel DK die hebben nochtans ook 130 kmh, maar als men over verkeersdoden spreekt gaat het vooral over talrijke andere parameters zoals passieve veiligheid (wat men zelf mee bepaalt) en voertuigmassa die betrokken is, natuurlijk ook de snelwegrandinfra, enz...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 december 2015 - 11:30:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 14:30:30 »
Michel, het heeft geen zin buitenlandse cijfers aan te halen om te voorspellen hoe het er in België zou aan toegaan met een hogere Vmax op de autosnelwegen, want de Belg heeft een heel andere mentaliteit, die zeer ongunstig is voor de verkeersveiligheid.

Kijk hoe de Belgen zich nu gedragen op de autosnelwegen: geen afstand houden, geen voorrang verlenen bij het veranderen van rijstrook, snelheid niet aangepast aan de weerstomstandigheden. En bedenk dan van daaruit wat er gaat gebeuren als de Vmax op de autosnelwegen 160 km/h zou worden. De Belgen gaan zich dan echt niet bekeren hoor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 15:46:44 »
Kijk hoe de Belgen zich nu gedragen op de autosnelwegen: geen afstand houden, geen voorrang verlenen bij het veranderen van rijstrook, snelheid niet aangepast aan de weerstomstandigheden. En bedenk dan van daaruit wat er gaat gebeuren als de Vmax op de autosnelwegen 160 km/h zou worden. De Belgen gaan zich dan echt niet bekeren hoor.

Ze zullen wel moeten
Als de politiek en de media (en het BIVV  :-X) nu al eens zouden meewerken, maar die werken liever tegen, daarmee maken ze zich schijnbaar populairder  :'(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 16:44:30 »
Michel, het heeft geen zin buitenlandse cijfers aan te halen om te voorspellen hoe het er in België zou aan toegaan met een hogere Vmax op de autosnelwegen, want de Belg heeft een heel andere mentaliteit, die zeer ongunstig is voor de verkeersveiligheid.

"De Belg" ? Je weet toch helemaal niet hoe "de Belg" gaat rijden bij een hogere Vmax?

In menig land heeft men zich namelijk serieus vergist hoe hun landgenoten gingen rijden bij een hogere Vmax, en hoorde men de horrorverhalen van tegenstanders met xx % meer verkeersdoden enz... Het waren namelijk enorme denkfouten. USA voorop (+32 kmh) , Denemarken volgde, enz...

Meten is namelijk weten, daarom die gemeten snelheden van DK na een 20 kmh-verhoging.
Er waren 13,4 % minder zware snelheidsovertreders gemeten, op de gebleven 110 kmh-snelwegen zelfs 52,3 % minder.

Negeer het maar Jozef, ik stel gewoon vast dat een geloofwaardigere limiet wel degelijk zeer positieve effecten heeft op het snelheidsgedrag ttz de snelheidsverschillen dalen significant, om niet te zeggen enorm.

NL weet het ook ondertussen er zijn verhoudingsgewijs (tot 60% kms) minder verkeersdoden op hun 130km-snelwegen, voor zoveel het waard is, het is maar 2 jaar:
Citaat
http://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2015/04/aantal-verkeersdoden-2014.pdf tabel 4
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)
Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)
        2009 2010 2011 2012 2013 2014
100 km 35 31 14 27 24 21
120 km 48 33 28 39 23 26
130 km  -    -   1  2  12 10

Citaat
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html

130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.

Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.
Ik kan wel weten hoe de Nederlanders rijden: ik passeer er regelmatig en ik heb er ook 10 maand gewoond/gewerkt in 1997-1998: aan de 120 kmh veegden de meesten hun voeten als het wat rustiger werd. De 130 kmh is al "10 kmh geloofwaardiger"  ;)

Wie weet heeft Vlaanderen nu al minder verkeersdoden op hun snelwegen per km als bepaalde deelstaten van D, rijdt "de Vlaming" dan beter of slechter als "die bepaalde Duitsers" ? Ik weet het niet, maar jij weet het wel?

Citaat
Kijk hoe de Belgen zich nu gedragen op de autosnelwegen: geen afstand houden, geen voorrang verlenen bij het veranderen van rijstrook, snelheid niet aangepast aan de weerstomstandigheden. En bedenk dan van daaruit wat er gaat gebeuren als de Vmax op de autosnelwegen 160 km/h zou worden. De Belgen gaan zich dan echt niet bekeren hoor.
Alweer "de Belgen" en alweer voorspellingen die je niet kunt weten, je weet de snelheden nog niet eens die ze dan gaan rijden.
En hun gedrag qua andere verkeersregels kun je al helemaal niet weten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 december 2015 - 17:53:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 17:41:21 »
Meten is namelijk weten, daarom cijfers. NL weet het ook ondertussen.

Buitenlandse cijfers kan je niet zomaar overdragen naar België.

Inderdaad, meten is weten. Als je met zekerheid wil weten wat er in België gaat gebeuren als je de Vmax op 160 km/h zet, dan moet men dat doen en observeren wat er gebeurt. Maar met een beetje gezond verstand kun je weten wat er gaat gebeuren met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. In een aantal landen waar de Vmax verhoogt werd, reden de meeste bestuurders al relatief veilig, en dat hebben ze verder gezet toen de Vmax gestegen is. In België rijden de meeste bestuurders zeer gevaarlijk, en dat zullen ze doorzetten als de Vmax er stijgt. Want hoe de Belg rijdt als hij meer dan 120 km/h op de snelweg mag doen, kun je elke dag opnieuw hier in Duitsland zien: c'est de la folie furieuse. Of denk jij dat ze het hier komen uithangen, maar in hun eigen land beter zouden doen? Leer de Belgen eerst fatsoenlijk rijden alvorens de Vmax te verhogen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 17:55:17 »
Meten is namelijk weten, daarom cijfers. NL weet het ook ondertussen.

Buitenlandse cijfers kan je niet zomaar overdragen naar België.

Ik doe dat ook niet "zomaar". Maar de gemeten cijfers zijn er wel. En stel voor Belgen zijn ook mensen.  ;)

Wie weet valt het nog positiever uit voor de Belgen als in DK en NL het geval was, daar kun je gelijk hebben Jozef.

Hoe meer potentieel er is om zich veiliger te gedragen in het verkeer hoe hoger de kans dat de verbetering het grootste is.  :D

Uit mijn ervaring zijn Belgen ook geen andere mensen als Duitsers, Denen, of Nederlanders. (Denen ken ik wel niet goed)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 december 2015 - 18:01:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 11 december 2015 - 21:25:18 »
En stel voor Belgen zijn ook mensen.  ;)

Ja, maar wat voor mensen...

Citaat
Hoe meer potentieel er is om zich veiliger te gedragen in het verkeer hoe hoger de kans dat de verbetering het grootste is.  :D

Juist. Als het haast niet slechter meer kan, is het een troost dat het vrijwel alleen nog kan verbeteren (of althans minder slecht worden).

Citaat
Uit mijn ervaring zijn Belgen ook geen andere mensen als Duitsers, Denen, of Nederlanders. (Denen ken ik wel niet goed)

Dan kunnen jij en ik niet dezelfde mensen ontmoet hebben.

Ik zal jou één voorbeeld geven. Toen mijn vrouw en ik onlangs nog eens in België waren, stapte mijn vrouw een bakkerij binnen. Uit gewoonte van hier zegt ze opgewekt "Goeiemorgen!" Man, de winkelierster heeft die begroeting niet met woorden beantwoord, maar met een blik om te zeggen: "Amai, aan dat mens zijn kosten". Het is maar een voorbeeld, maar zo typerend voor Vlaanderen. De mensen kijken je aan alsof ze zure chocolade gegeten hebben, maar zodra je ze begroet, draaien ze hun hoofd naar de andere kant.

Ik kan jou verzekeren, Michel: als je in een Alpendorpje komt, en je komt in België, begrijp je niet dat daar niet meer zelfmoorden gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."