Auteur Topic: Belg wil 130 rijden op snelwegen  (gelezen 31643 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #90 Gepost op: woensdag 13 januari 2016 - 08:42:57 »
Je vergist je mss... Galant of de MR was altijd al voorstander van 130 kmh, ze hebben niet voor niets 130kmh-wetsvoorstellen ingediend in 2004-2007 en 2010...

Ik mag het hopen ...
Ik moet zeggen dat ik alleszins verbaasd was dat het uit de hoek van de MR komt, dat druist in tegen het liberale  ...
En ook de Vlaamse liberalen hebben al gepoogd om de snelheid naar 130 te krijgen, zelfs al in de jaren '80-'90 met De Croo

Maar ...

Mss heeft ze een andere agenda, hoewel ik dergelijke theorieën altijd met een korrel zout neem (de geldtransfers Vl-Wallonie):
In Wallonië is het kalmer, dus daar 130, en in Vl 100 of 90 of zo, zodat hier lustig geflitst kan worden en niet in Wallonië ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Galant stelt 120 km per uur op snelwegen in vraag
« Reactie #91 Gepost op: woensdag 13 januari 2016 - 10:50:41 »
Citaat van: GVA
Galant stelt 120 km per uur op snelwegen in vraag

http://www.gva.be/cnt/dmf20160112_02063596/galant-stelt-120-km-per-uur-op-snelwegen-in-vraag
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #92 Gepost op: woensdag 13 januari 2016 - 12:23:45 »
wanneer ik het nog eens opnieuw lees, krijg ik toch wat hoop, dat er mss een kans op verhoging in zit, situatie-afhankelijk
*fingers crossed*

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #93 Gepost op: woensdag 13 januari 2016 - 13:35:06 »
Laat me eens advocaat van de Duivel spelen:

Galant komt uiteindelijk uit op een hogere snelheid op de snelwegen, zeer waarschijnlijk zal dit 130 km/u zijn. Er worden echter een (groot) aantal snelwegvakken aangeduid waar overdag een lagere snelheid moet gelden. Hiermee denk ik dan aan de meeste snelwegen rond de Vlaamse ruit (Antwerpen - Leuven - Brussel - Gent). Hier zal overdag een snelheid van 100 km/u en misschien zelfs 70 à 80 km/u worden toegelaten. Voor de wegvakken met variabele aanduiding kan dit zonder problemen onmiddellijk worden geregeld. Men zal echter op de stukken waar deze variabele signalisatie niet aanwezig is de snelheid met borden verlagen tot 100 km/u (of minder), in afwachting van de variabele borden.

Gevolg:

- de variabele borden laten lang op zich wachten wat leidt tot een de facto verlaging van de max. snelheid 24/24 op de meeste Vlaamse snelwegen
- de variabele borden worden aangestuurd door het vlaams verkeerdcentrum, gezien het werk dat ze nu doen hoef je daar niet veel van te verwachten, men zal constant de snelheid laag zetten, meestal veel te laag.
- enkele jaren later komt er terug een sos of groene op mobiliteit te zitten en die kan op éénvoudige manier vragen om de variabele borden op absurd lage waardes te zetten (bv. 80 km/u 24/24). Vergeet niet dat het een sos was die indertijd eerst de wetgeving wou veranderen en max. 70 wou toelaten op secundaire wegen. Toen dat niet mogelijk bleek heeft hij heel Vlaanderen volgeplant met max. 70 km/u borden. Die man kwam niet verder dan argumenten die hij aan de toog, die hij zo goed kende, kon uitgelegd krijgen.

De voorbeelden zie je nu ook al. De E313/E34 van de ring rond Antwerpen tot de splitsing in Ranst is nu constant 100 km/u, bij druk verkeer dikwijls 70 km/u of lager (vooral in de richting van Antwerpen). Vroeger gold hier 120 km/u vanaf afrit Wommelgem tot Ranst. Op rustige momenten zou dit perfect kunnen toegelaten worden, maar dat doet men dus niet.
Hetzelfde aan de Creaybeckxtunnel. Deze is altijd 120 km/u geweest. Nu is die gereduceerd tot 90/100 km/u. Het is normaal dat men in de richting van Antwerpen het verkeer wat vertraagt voor de aansluiting. Men kan dus de laatste honderden meters van de tunnel de snelheid naar 100 km/u brengen. Nu doet men dat in de richting van Antwerpen al van voor de laatste afrit voor de tunnel. Het is geen toeval dat 100 km/u geldt van vlak voor de vaste flitscamera die daar staat.
In de richting van Brussel is het nu ook max. 100 km/u waar geen enkel argument voor is. Het enige probleem daar is de linkse oprit voor het verkeer van Antwerpen centrum dat vlak voor de tunnel moet invoegen. Het enige probleem in de Creaybeckxtunnel is dan ook al tientallen jaren het hardnekkig linkskleven van auto's aan lage snelheid. In plaats van deze problematiek aan te pakken verlaagt men daar gewoon de snelheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #94 Gepost op: woensdag 13 januari 2016 - 14:22:48 »
Men zal echter op de stukken waar deze variabele signalisatie niet aanwezig is de snelheid met borden verlagen tot 100 km/u (of minder), in afwachting van de variabele borden.
In Nl doet men dat dmv onderborden "tussen 6u en 19u"

- enkele jaren later komt er terug een sos of groene op mobiliteit te zitten en die kan op éénvoudige manier vragen om de variabele borden op absurd lage waardes te zetten (bv. 80 km/u 24/24). Vergeet niet dat het een sos was die indertijd eerst de wetgeving wou veranderen en max. 70 wou toelaten op secundaire wegen. Toen dat niet mogelijk bleek heeft hij heel Vlaanderen volgeplant met max. 70 km/u borden. Die man kwam niet verder dan argumenten die hij aan de toog, die hij zo goed kende, kon uitgelegd krijgen.
Die man heb ik jarenlang vervloekt.  Mobiliteitsbeleid was al niet vet, maar toen die cafébaas op het toneel verscheen is het helemaal stijl bergaf gegaan.  De gevolgen daarvan zijn nog alle dagen te zien, en spijtiggenoeg heeft hij veel aanhangers gekregen, andere tooghangers ??  :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Weyts ziet verhoging van snelheid op snelwegen niet zitten
« Reactie #95 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 14:21:35 »
Citaat van: GVA
Weyts ziet verhoging van snelheid op snelwegen niet zitten

Weyts wees op eerder studiewerk waaruit blijkt dat een verhoging zou zorgen voor 25 extra verkeersdoden per jaar.

http://www.gva.be/cnt/dmf20160113_02065382/weyts-ziet-verhoging-van-snelheid-op-snelwegen-niet-zitten
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #96 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 14:38:50 »
Welk studiewerk ?  Hoe is die studie uitgevoerd, en waarop zijn die cijfers gebaseerd ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #97 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 16:29:35 »
Welk studiewerk ?  Hoe is die studie uitgevoerd, en waarop zijn die cijfers gebaseerd ?
Ik vraag me af hoe je zoiets kan "berekenen".  Het buitenland bewijst overigens dat het niet klopt

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #98 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 16:43:25 »
Welk studiewerk ?  Hoe is die studie uitgevoerd, en waarop zijn die cijfers gebaseerd ?
Ik vraag me af hoe je zoiets kan "berekenen".  Het buitenland bewijst overigens dat het niet klopt

Idd, Denemarken en ook recent Nederland op basis van hun cijfers.

Denemarken vooral omdat ze snelheidsmetingen uitvoerden (één jaar lang !) waarin bewezen werd dat de pieksnelheden tot meer dan 50 % van de overtreders afzwakten. http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432  page 5 en andere stats.

En dat dus door een hogere limiet er algemeen zelfs gemiddeld trager gereden werd.

Daarbij toonde Denemarken het nog eens aan aan met - 9 jaar 2005-2014 - hun aantal verkeersongevallen op hun respectievelijke 110/130 snelwegen, en daar dus degelijk statistieken van te maken:
http://www.statbank.dk/10056 in UHELD3 kun je de 110 en 130 kmh selecteren met de jaren 2005-2014.
Ondertussen heeft DK zelfs ~ 60 % of meer van hun snelwegen waar er tem 130 kmh gereden mag worden, dit sinds 7/2011, er is dus 53 km 130 kmh bijgekomen, die stukken in het rood:
Citaat
http://www.fdm.dk/nyheder/flere-motorveje-faar-130-km-timen
53 km motorvej får inden længe fjernet fartbegrænsningen på 110 km i timen, så det bliver tilladt at køre med de 130 km/t., der er den generelle fartgrænse på danske motorveje.
53 km snelweg waar nog 110 kmh geldt zal binnenkort een upgrade krijgen, dus het zal daar worden toegestaan om te rijden aan 130 kmh, dat de algemene maximumsnelheid op de Deense snelwegen is.
dit maakt de stats vanaf 2012* nog iets straffer

stukje onderaan ontbreekt

invoering 30 april 2004, die nieuw geplande snelwegstukjes (groen) zijn inmiddels ook 130 kmh.
*
Citaat
Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 :  Totaal
All accidents   110 km.p.h   136   124   144   101   115   63   76   58   53   55 :  925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents   120 km.p.h.   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0
All accidents   130 km.p.h.   136   152   112   105   85   81   74   63   49   57 :  914 op ~55 % snelwegen met 130 kmh, * ergens na 7/2011 ~60 %
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
Men kan dus bijna stellen dat er 25 % minder verkeersongevallen vallen op de 130 kmh-stukken, de specifieke ernst van de ongevallen 130/110 kennen we niet. Wel de dalende tendens aantal slachtoffers op alle snelwegen, de laatste 4 jaar maar gemiddeld 12 doden op de inmiddels 1220 km snelweg, ook het verkeer nam enorm toe (56%**). Maar behalve rond Kopenhagen (waar overal 110 kmh is) kent Denemarken nauwelijks files, want ze doen iets aan hun snelwegen in tegensteling tot...
**
Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Denemarken   ...]
Er zijn veel bruggen in Denemarken, vooral de grote bekende in de E20, maar ook kleinere bruggen in overige wegen. Het snelwegennet is redelijk bereden, maar buiten København zijn files een uitzondering. Ook in en rond København valt het nog wel mee met de vertragingen. De meeste snelwegen tellen 2x2 rijstroken, maar er zijn delen met 2x3 en een beperkt, maar groeiend aandeel van het Deense snelwegennet met 2x4 rijstroken. Tussen Køge en København liggen op de dubbelnummering van de E20, E47 en E55 zelfs 2x5 rijstroken. Het Deense wegennet is tolvrij, met uitzondering van de Grote Beltbrug tussen Fyn en Sjælland en de Øresundbrug tussen Denemarken en Zweden, beide gelegen in de E20. De tol is voor Nederlandse begrippen zeer fors. Qua reistijd en kosten is de route van Hamburg naar Zweden via de tolbruggen of de veerponten even snel en de kosten zijn vooral afhankelijk van de ticketprijzen van de veerdienst. Meestal is de route via de bruggen goedkoper, zeker in het hoogseizoen en zeker voor last-minute reizen.

Snelwegennet  (Zie ook motorvej.)

Er is sprake van een aantal hoofdassen als snelweg met de E20 als oost-westverbinding, de E45 als noord-zuidverbinding in Jylland en de E47 en E55 als noord-zuidverbinding over Lolland, Falster en Sjælland langs København. Dit is de Deense "H". In het noorden van Jylland maken de E39 en E45 samen de Jyllandse "Y". Daarnaast is er nog een aantal regionale snelwegen, met name rondom København, maar ook de Primærrute 9 op Fyn van Odense naar Svendborg en enkele korte snelwegen in centraal Jylland rondom Herning en Aarhus.
Het verkeer op de Deense snelwegen neemt in recente jaren sterk toe, sterker dan in veel andere Europese landen. Tussen 2000 en 2014 nam het aantal afgelegde kilometers op de Deense snelwegen met **56% toe. Tussen 2003 en 2014 steeg het aantal afgelegde kilometers van 11,2 naar 15,7 miljard. De congestie in Denemarken is dankzij enkele verbredingsprojecten na 2010 beperkt gebleven, alhoewel sommige corridors redelijk druk zijn, met name de E20 over Fyn (Funen) en de E45 over het midden van Jylland (Jutland).
Citaat
type of road      casualty
                                       2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014   
Motorway   Casualties, total   391   356   349   394   306   308   239   220   194   176   175
Motorway   Killed                   27      31     16     23     31    24    23    12     8     12    15
Motorway   Seriously injured 136   133   120   152   112   133   91   108   86   83   89
Motorway   Slightly injured   228   192   213   219   163   151   125   100   100   81   71
14-1-2016 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD9
 Motorway                              
All accidents Killed                                   27   31   16   23   31   24   23   12   8   12   15
Accidents involving persons influenced by alcohol   10   5   2   7   6   6   12   4   1   2   3
En bij ca 1/5 van de snelwegdoden speelde alcohol mee.
Vergeet niet dat BE nog altijd een zwak gordeldrachtpercentage heeft, DK zal wel ~10 %-pt beter zijn...

SWOV heeft op dat snelheidsgedrag (zoals de resultaten Deense metingen) ook gewezen, en ook op basis van diverse studies:
Citaat
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Geloofwaardige_limieten.pdf

SWOV-Factsheet
Naar geloofwaardige snelheidslimieten

Samenvatting
Een snelheidslimiet is geloofwaardig als deze in overeenstemming is met het beeld dat de weg en de wegomgeving oproepen. Geloofwaardige limieten zouden ertoe leiden dat automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet houden. Enkele jaren geleden heeft de SWOV in een reeks studies het concept
‘geloofwaardige snelheidslimiet’ verdere invulling gegeven. Zo zijn op basis van foto’s en animaties de weg- en omgevingskenmerken bepaald die de geloofwaardigheid het sterkst beïnvloeden; in een rijsimulatorexperiment is onderzocht of automobilisten zich daadwerkelijk door die kenmerken in hun
rijgedrag laten beïnvloeden. De resultaten laten zien dat het mogelijk is een snelheidslimiet te bepalen die voor iedereen geloofwaardiger is; een limiet kan geloofwaardiger worden gemaakt door de limiet zelf of het wegbeeld aan te passen. Gebaseerd op deze kennis heeft de SWOV samen met binnenen
buitenlandse partners instrumenten ontwikkeld die beleidsmakers kunnen ondersteunen bij het realiseren van veilige snelheden en geloofwaardige limieten.

Achtergrond en inhoud

Het begrip 'geloofwaardige snelheidslimieten' is in Nederland geïntroduceerd in de strategische verkenning voor snelheidsbeheersing (Van Schagen, Wegman & Roszbach, 2004). Veilige, geloofwaardige limieten zouden ertoe leiden dat automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet houden.
Dit kan een aanzienlijke vermindering van het aantal verkeersslachtoffers bewerkstelligen (zie de SWOV-factsheet Maatregelen voor snelheidsbeheersing).
Het idee van geloofwaardige limieten is op zichzelf niet nieuw. In het buitenland worden vergelijkbare begrippen gebruikt, zoals 'realistische limieten' (Fildes & Lee, 1993) en 'acceptabele limieten' (Risser & Lehner, 1998). Ook bestond er al een grote hoeveelheid literatuur over de invloed van omgevingselementen op snelheidsgedrag. Voor zover ons bekend, was er echter nog geen poging ondernomen om de begrippen 'realistische' of 'acceptabele limieten' concreet en voor de praktijk toepasbaar te maken en de beschikbare kennis te bundelen. In een aantal opeenvolgende studies heeft de SWOV het concept van geloofwaardige limieten daarom geprobeerd te concretiseren. In deze factsheet komen de belangrijkste resultaten van deze studies aan de orde.  ...] © SWOV, Leidschendam, november 2012

dus ... gewoon ordinaire leugens van hun ambtenaren die vrezen dat er minder geflitst gaat worden, wie weet hebben ze dan ooit minder pensioen.  ::)

BIVV heeft namelijk "gemeten" dat gemiddeld 40 % de limiet overschrijdt bij vlotte snelweg, die zou wel eens gevoelig kunnen afnemen:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/nationale_gedragsmeting_snelheid_op_autosnelwegen_2011.pdf  zeer leerrijk wat het snelheidsgedrag betreft, vooral de -relatief beperkte- methodiek van de BIVV tov de jarenlange -bijna permanente- metingen in Denemarken, waar ze op 34 meetpunten met magnetische lussen maten (zie link page 13)

Vlaamse politiekers staren dikwijls als kiekens op hun Vlaamse Ruit, terwijl BE véél meer snelwegen telt buiten die drukke Vlaamse ruit. De snelheidsmetingen betroffen 15 meetpunten in VL en W, hier een voorproefje van de druktes bij vlotte snelweg, metingen van één week per meetpunt:
Citaat
2.1. Beschrijving van de steekproef
Tijdens de gedragsmeting is de snelheid van 5.755.757 voertuigen gemeten. De locatie met het meeste verkeer was die van Ternat, op de E40 richting Gent, met 450.400 voertuigen in één week. Die met het minste verkeer was Sankt-Vith, op de E42 richting Verviers, met 25.551 voertuigen. Op autosnelwegen met drie rijstroken werden gemiddeld 311.421 voertuigen per week geteld. Voor autosnelwegen met twee rijstroken is dat aantal 127.666.

Nederland (ook met hun liberalen aan de macht) heeft dus quasi 7 jaar later het vb van Denemarken gevolgd (ook door naar hun statistieken te kijken), ze hebben natuurlijk lichte veiligheidsaanpassingen gedaan waar het nodig kon zijn (ook zoals DK):
http://www.bnr.nl/nieuws/522371-1209/schultz-nog-niet-tevreden-over-invoering-130-kmh

Een snelheidslimiet op een snelweg blijft nog steeds een arbitraire limiet die al dan niet kan doorgedrukt kan worden door de machthebbers, niet zelden liberalen of rechts-liberalen. De typische tegenstanders zijn de linkse sossen en de groenen, dikwijls met milieu als hypocriete drogreden.

Sinds de korte oliecrisis van 1973 hebben "diverse landen" in de regel altijd serieuze limietverhogingen gekend, nog enkele uitzonderingen blijven over, en ook daar zijn het meestal centrum-rechtse partijen die een verhoging willen doorzetten. UK (naar off. 80 mph), CH (naar 140 kmh om 130 kmh binnen te halen) en BE (voorzichtig aftasten naar 130/110 kmh zoals F en Lux, of wat DK in andere vorm heeft).
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 januari 2016 - 19:49:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #99 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 22:56:05 »
en de desinformatie gaat maar door, deze keer in "van gils en gasten"  >:(

Frank Deboosere komt het daar ook nog eens zeggen, de sukkel
Hajo Beeckman trekt zijn bek amper open, en geeft die politierechter (en impliciet Ben Weyts want ze verkondigde zijn leugens) gelijk als hij al eens iets zegt

En dan komt daar nog een Noor (!) zever verkopen, man, man, man

die rode gestuurde media hangen mijn strot uit in dit achterlijk land

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #100 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 00:41:47 »
en de desinformatie gaat maar door, deze keer in "van gils en gasten"  >:(

Frank Deboosere komt het daar ook nog eens zeggen, de sukkel
Hajo Beeckman trekt zijn bek amper open, en geeft die politierechter (en impliciet Ben Weyts want ze verkondigde zijn leugens) gelijk als hij al eens iets zegt

En dan komt daar nog een Noor (!) zever verkopen, man, man, man

die rode gestuurde media hangen mijn strot uit in dit achterlijk land

Een Noor dan nog, Noorwegen heeft geen snelwegen naar Westerse normen hun "snelwegen" zijn eerder 2+2 expresswegen (meestal 90/100 kmh) en pas de nieuwe sinds 2015 worden ontworpen tot 110 kmh-standaard* (dus dikwijls geen beveiligde middenberm, soms geen pechstroken of te smal, en-of te smalle rijstroken, ttz geen minimum 3,5 m, hier enkele foto´s van de betere... : http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?s=8eb50a75e2d261c3227409f780f058a8&p=41373584&postcount=796  die E6 zou 110 kmh moeten hebben, toch waar er vangrails staan op de middenberm... )
** bron:
Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Motorvei

Maximumsnelheid

In Noorwegen is geen aparte maximumsnelheid voor autosnelwegen, hier geldt dus in principe de reguliere maximumsnelheid die buiten de bebouwde kom geldt; 80 km/h. Echter op de bebording kan een afwijkende hogere maximumsnelheid worden aangegeven, vaak 90, 100 of 110 km/h.
Sinds 2015 worden nieuwe motorveier standaard ontworpen op 110 km/h*. De aanlegkosten liggen hierdoor 7% hoger dan bij 100 km/h. Voorlopig wordt niet overwogen om 120 km/h in te voeren, de kosten liggen hierbij 10-11% hoger en het aantal verkeersdoden en gewonden zou dan teveel stijgen.[2]  ::)

Geschiedenis

De eerste weg naar autosnelwegontwerp in Noorwegen was de E6 in Akershus tussen Berger en Hvam, welke in 1964 opengesteld werd voor het verkeer. In de jaren '60 werd een motorveiplan gelanceerd met een doel om 600 kilometer snelweg in gebruik te hebben in 1980. Dit is echter bij lange na niet gehaald, ook 30 jaar later niet. De aanleg van autosnelwegen in Noorwegen verloopt traag, waardoor het decennia heeft geduurd om 396 kilometer snelweg open te stellen. Tussen 1970 en 1995 is slechts 45 kilometer snelweg opengesteld. De meeste snelwegen lopen in relatief gemakkelijk gebied, alhoewel de granieten rotsen problematisch kunnen zijn. Er lopen geen snelwegen in de meer bergachtige gebieden vanwege de hoge kosten en lage verkeersintensiteiten. De drukste snelwegen rond Oslo tellen rond 90.000 voertuigen per etmaal.[4]
90.000 vtg/24 h bvb de Kennedytunnel slikt 140.000 vtg/24 h.

Maar wslk veegt de gemiddelde Noor ook zijn voeten aan die "expressweglimieten" want de toelantiemarge zou 20-25 kmh bedragen in goede omstandigheden, dus ze rijden op die betere "100/110 kmh-snelwegen" quasi ook strafvrij tot 125/135 kmh in goede omstandigheden.
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country
 Norway  Expressways/Motorways : 90–110[34] kmh
Police generally apply a tolerance of 5–10 km/h, but up to 20–25 km/h on motorways when driving conditions are favorable.

Dit is de bron van mei 2014 ! waarvan sprake is 110 kmh-norm-snelwegen te bouwen, en op de beste bestaande "100-snelwegen" ook 110 kmh in de voeren:
Citaat
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Farten-settes-opp-pa-begge-sider-av-Oslofjorden-7575406.html
21.MAI. 2014

De doelstelling van de regering is om de snelheid te verhogen, en voor sommige stukken kunnen 110 limiet voor de zomer worden geïntroduceerd.

We zijn nu op wat we in de regering-platform hebben beloofd en het verhogen van de maximumsnelheid tot 110 km / h op de veiligste wegen.
Routes worden gekozen op basis van het advies van de Public Roads Administration, zei staatssecretaris Bård Hoksrud (FRP).


[Volgende zomer kunt u legaal 110 km/h rijden op de E18 in Vestfold] ...
(Google Translate)

Dus zelfs Noorwegen heeft op hun bepaalde expresswegen een offic. snelheidsverhoging van 10 kmh ingevoerd (heeft die Noor dat wel verteld ?  ;D)
, ze hebben amper een "snelwegennet" van 460 km.

Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Noorwegen

Het Noorse snelwegennet is 460 kilometer lang. De meeste snelwegen zijn (gedeeltelijke) tolwegen. De maximumsnelheid op Noorse snelwegen was geruime tijd 90 km/uur, alhoewel 100 km/uur steeds regelmatiger wordt gebruikt. De maximumsnelheden voor Noorse snelwegen behoren hiermee tot de laagste van Europa. In het zuidoosten van Noorwegen mag op de E6 en E18 deels 110 km/h gereden worden.
Met een tolerantiemarge van mogelijke 25 kmh is dat tot 135 kmh.  ;D


Nee als ze staatspropaganda beginnen te zeveren kies ik gewoon een andere zender.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 januari 2016 - 01:29:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #101 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 06:50:22 »
en de desinformatie gaat maar door, deze keer in "van gils en gasten"  >:(

Frank Deboosere komt het daar ook nog eens zeggen, de sukkel
Hajo Beeckman trekt zijn bek amper open, en geeft die politierechter (en impliciet Ben Weyts want ze verkondigde zijn leugens) gelijk als hij al eens iets zegt

En dan komt daar nog een Noor (!) zever verkopen, man, man, man

die rode gestuurde media hangen mijn strot uit in dit achterlijk land
Frank Deboosere zie je enkel lachen als hij kan verkondigen dat het koud gaat worden.
Laatst was er een klimaatverantwoordelijke die zijn zeg eens heeft gedaan over al die wannabee klimaatgoeroe's, kwam erop neer dat ze het weer kunnen voorspellen maar meer niet, over klimaatsvoorspellingen kunnen ze beter zwijgen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #102 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 16:19:40 »
Laatst was er een klimaatverantwoordelijke die zijn zeg eens heeft gedaan over al die wannabee klimaatgoeroe's, kwam erop neer dat ze het weer kunnen voorspellen maar meer niet, over klimaatsvoorspellingen kunnen ze beter zwijgen.

Ik heb onlangs gelezen dat de weersvoorspelling van een meteoroloog 66 op 100 keren klopt, en die van een boer 50 op 100 keren.

Die amper 16% verschil kosten wel veel geld.

Juist of niet hangt natuurlijk van de nauwkeurigheid van de voorspelling af. Ik ben geen meteoroloog en geen boer, maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat het hier morgen tussen -45° C en +45° C gaat zijn. Alleen heb je daar niet veel aan.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 januari 2016 - 16:22:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Belg wil 130 rijden op snelwegen
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 02 maart 2016 - 12:09:52 »
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1441025/vvn-niet-langer-tegen-maximumsnelheid-van-130.html
Citaat
"Het is gebleken dat de snelheidsverhoging niet tot hogere aantallen slachtoffers heeft geleid", zei een woordvoerster dinsdagochtend tegen RTV Utrecht

Kunnen ze hier nog iets van opsteken, die idioten van BIVV en dergelijke
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 maart 2016 - 12:11:41 door KV »