Auteur Topic: Verkeerslichten in Nederland  (gelezen 4156 keer)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Verkeerslichten in Nederland
« Gepost op: donderdag 24 mei 2007 - 22:53:20 »
Ik heb deze week in mijn klas de volgende vraag gekregen over verkeerslichten in Nederland.

@ BBB Ik denk dat jij hier de juiste persoon bent op de juiste plaats  ;) (anderen mogen natuurlijk ook antwoorden)

Hier in België staan er kamera's op de lichten die meten hoeveel wagens er voor het kruispunt staan en aan de hand van het resultaat worden de verkeerslichten sneller of minder snel op groen geplaatst (niet op alle kruispunten maar ze bestaan)

Mijn leerling heeft zich laten vertellen dat er in Nederland toestellen op de lichten staan die reageren als je er 2x met je grootlichten op flikkert (dus dan op groen springen)

Ikzelf kan mij dat moeilijk voorstellen omdat ik me zou afvragen wat er dan gebeurd als er van 2 verschillende kanten op die toestellen "geflikkert" wordt

Ook de leerling weet niet of ze hem iets hebben wijsgemaakt of niet vandaar mijn vraag aan jullie: bestaan er zo een soort toestellen in Nederland of in andere landen??

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Verkeerslichten in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 25 mei 2007 - 01:06:09 »
Niet voor zo ver ik het weet ;D
Wel zijn ze in Nederland al veel verder met 'intelligente' verkeerslichten die enkel op groen springen als er verkeer aankomt op de minder druk bereden wegen zodat de kruisende drukker bereden wegen niet voor niets rood hebben. Ik geloof dat ze dit met lussen op de rijstrook detecteren. Daarnaast zijn er verkeerslichten voor voetgangers en fietsers die enkel op groen gaan als ze op een knopje drukken (ook zo in veel andere landen waaronder Engeland) zodat de automobilisten 's nachts niet voor niets moeten wachten en doen ze in Nederland op bepaalde kruispunten de lichten op knipperend geel/oranje waarbij dan gewoon de normale voorrangsregels en borden gelden.
Verder proberen ze in Nederland meer de verkeerslichten conflictvrij te maken/houden (niet 2 kruisende richtingen tegelijk zoals bijvoorbeeld aflsaande auto's en rechtdoorgaande fietsers op hetzelfde stukje rijstrook itt Vlaanderen) en werken ze aan de zgn. groene golven (de naam zal voor zich spreken ;)).

Als dit alles goed werkt dan hebben mensen minder nodeloos tijdsverlies, minder nodeloze millieuvervuiling en meer draagkracht voor het volgen van rood licht.

Het nadeel van de conflictvrije lichten is natuurlijk dat de groenfase van bepaalde/alle richtingen korter duurt (je moet dus langer wachten). Mogelijk heeft dat ook een impuls gegeven om de verkeerslichten zo slim mogelijk te regelen. :-\

« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 mei 2007 - 01:15:23 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 mei 2007 - 11:40:37 »
Die 'groene golf' bestaat hier ook al jaren in België. Ik heb die voor het eerst gezien op de N31 in Brugge. Er stonden toen zelfs nog borden bij die aanduiden welke snelheid je moest rijden om er gebruik van te maken. In de praktijk lukt het echter heel wat minder bij grote verkeersdrukte om in de golf te blijven. Er zijn altijd wel 'pippo's' die de golfsnelheid te hoog vinden en te traag gaan rijden.
Ik het te traag reageren aan de groene lichten en te traag vertrekken maakt dat je de golf mist.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 25 mei 2007 - 15:29:18 »
In Nederland gebruiken ze voor die groene golf ook matrixborden die aangeven hoe hard je moet rijden om de golf te kunnen benutten. Nu weet ik niet in hoeverre dit in de praktijk werkt.

Waar ik me hier soms aan stoor is dat die lichten 's avonds en 's nachts blijven werken alsof het dag is.
Voorbeeldje: ik ben aan het hardlopen en ik moet oversteken bij de Celestijnenlaan bij die T-splitsiing waar je in de buurt het café/restaurant, het kasteel en de spoorweg (met heet weer wil ik wel eens rond 12 uur nog wat gaan lopen) hebt. Wanneer ik daar aankom staat zo'n automobilist al een minuut te wachten terwijl er helemaal geen overig verkeer is maar ik kan niet voor hem oversteken omdat het elk moment groen kan worden. Als de lichten daar gewoon op de nachtstand zouden staan (die ze dus bljkbaar in België nog niet hebben uitgevonden :-\) dan was 9 op 10 keer die auto al lang weggeweest tegen de tijd dat ik er aankwam.
Dit heb ik nu al meerdere keren meegemaakt enkel op deze plaats (ik steek dan maar achter de auto over ;D), eveneens op andere plaatsen.

Het lijkt mij ook frustrerend voor een automobilist om vaak voor rood te moeten wachten voor niet-bestaande voetgangers en fietsers. Plaats op de rustige punten gewoon een knopje voor de fietsers en ze kunnen over wanneer het nodig is terwijl de automobilisten op de andere momenten niet onnodig staan te wachten (en het milieu verder vervuilien).
Idem met drukke wegen vs. rustige wegen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 26 mei 2007 - 23:44:28 »
@ BBB:

Vaste verkeerslichten die tijdens bepaalde uren oranjegele knipperlichten worden welke met een drukknop door voetgangers en fietsers kunnen bediend worden, bestaan in België uiteraard ook.

De technologie voor een "golf" is in België ook perfect operationeel. Alleen wordt ze hier voor een rode golf gebruikt in plaats van voor een groene. In mijn buurt zijn er zo enkele invalswegen waar je gegarandeerd elke verkeerslicht rood hebt als je je aan de maximum toegestane snelheid van 50 km/h houdt, maar waar je ze gegarandeerd allemaal groen hebt als je er tegen 80 km/h rijdt.

Zo wint de overheid twee keren: diegenen die sneller dan toegestaan rijden, worden geflitst, en de anderen verspillen brandstof bij het wachten en opnieuw vertrekken aan de verkeerslichten (en het grootste gedeelte van de brandstofprijs gaat naar de overheid).

Verkeersveiligheid, vlotheid van het verkeer en milieuvervuiling zal de overheid daarbij een zorg wezen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 08:44:21 »
Die 'groene golf' bestaat hier ook al jaren in België. Ik heb die voor het eerst gezien op de N31 in Brugge. Er stonden toen zelfs nog borden bij die aanduiden welke snelheid je moest rijden om er gebruik van te maken. In de praktijk lukt het echter heel wat minder bij grote verkeersdrukte om in de golf te blijven. Er zijn altijd wel 'pippo's' die de golfsnelheid te hoog vinden en te traag gaan rijden.
Ik het te traag reageren aan de groene lichten en te traag vertrekken maakt dat je de golf mist.

Met die werken die daar nu in uitvoering zijn lukt het helemaal niet meer. De richtsnelheid voor die zogenaamde groene golf is er 70km/u maar mijn ervaring daar is dat je enkel kans hebt op een "groene golf" wanneer je er een snelheid aanhoud van 80 à 85km/u. Kassa kassa voor de vele flitsers (mobiel EN vast) die daar opgesteld staan.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 08:48:45 »
@ BBB:

Vaste verkeerslichten die tijdens bepaalde uren oranjegele knipperlichten worden welke met een drukknop door voetgangers en fietsers kunnen bediend worden, bestaan in België uiteraard ook.

De technologie voor een "golf" is in België ook perfect operationeel. Alleen wordt ze hier voor een rode golf gebruikt in plaats van voor een groene. In mijn buurt zijn er zo enkele invalswegen waar je gegarandeerd elke verkeerslicht rood hebt als je je aan de maximum toegestane snelheid van 50 km/h houdt, maar waar je ze gegarandeerd allemaal groen hebt als je er tegen 80 km/h rijdt.

Zo wint de overheid twee keren: diegenen die sneller dan toegestaan rijden, worden geflitst, en de anderen verspillen brandstof bij het wachten en opnieuw vertrekken aan de verkeerslichten (en het grootste gedeelte van de brandstofprijs gaat naar de overheid).

Verkeersveiligheid, vlotheid van het verkeer en milieuvervuiling zal de overheid daarbij een zorg wezen.

Oeps, heb ik maar gelezen nadat ik m'n vorige post plaatste, sorry :-[

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 08:56:46 »
Mijn leerling heeft zich laten vertellen dat er in Nederland toestellen op de lichten staan die reageren als je er 2x met je grootlichten op flikkert (dus dan op groen springen)

Ik weet niet of dit nu nog bestaat maar toen ik vroeger met de vrachtwagen s'nachts in Frankrijk bij bepaalde verkeerslichten kwam en er geen ander verkeer in de buurd was hielp het om op een afstand van ongeveer 500meter met m'n grootlichten te knipperen. Tegen dat ik aan het kruispunt aankwam had ik 9/10 groen licht. Heel vaak ondervonden en getest en blijkbaar gingen die sensoren effektief (ook) op lichtsignalen af.