Auteur Topic: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"  (gelezen 1764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 10:44:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 18:14:14 »
Ik vind het zwaar overdreven. Het is toch maar een vraag, er wordt toch niet geeist dat je ze beantwoordt. En als je ze beantwoordt, mag je liegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 19:08:38 »
Dus door de Salduzwetgeving hoef ik niet meer met de politie te praten? Voor eenders wat?  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 21:54:58 »
Dus door de Salduzwetgeving hoef ik niet meer met de politie te praten? Voor eenders wat?  ;D

Jij mag nog altijd aan een politiebeamte vragen of hij gedronken heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 december 2015 - 23:34:35 »
Mooi juridisch uitgepluisd. Strikt gezien, klopt het wel.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 december 2015 - 23:39:01 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #6 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 13:29:00 »
Citaat
“Zelfs als je verhoor nietig is, betekent dat nog niet automatisch dat de rechter je moet vrijspreken. Bij een alcoholcontrole wordt er immers ook een ademtest en/of een ademanalyse afgenomen. Als dat correct gebeurde, zitten de resultaten van die controle nog altijd in het strafdossier. In dat geval doet je verhoor er zelfs niet meer toe. De rechter kan je gerust veroordelen op basis van die resultaten.”
In hoeverre kan een persoon tijd rekken, (15 min, rechten laten voorlezen, advocaat bellen, wachten, enz.)  alvorens te blazen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: agent mag niet meer vragen: "heeft u gedronken ?"
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 15:06:10 »
In hoeverre kan een persoon tijd rekken, (15 min, rechten laten voorlezen, advocaat bellen, wachten, enz.)  alvorens te blazen?

En als het dan eindelijk zo ver is, zeg je dat je niet wil blazen. Dan moet er eerst nog een dokter ter plaatse komen om een bloedproef te nemen. Maar aan de hand daarvan kan die dokter vrij nauwkeurig bepalen hoeveel alcohol je bijvoorbeeld een uur voordien in je bloed moet gehad hebben.

Een probleem zijn diegenen die vluchtmisdrijf plegen en achteraf beweren dat ze pas na het ongeval beginnen drinken zijn om te bekomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."