In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
*:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Denmark In DK zou 10 % tolerantiemarge gelden.
Op hun 130 kmh-snelwegen gebeuren verhoudingsgewijs-lengte minder letselongevallen als op de 110 kmh-snelwegen,
omgerekend op snelweglengte 20 % minder! En het aantal specifieke doden zal ook niet veel anders zijn, maar die zijn niet te vinden in hun online-databank.Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 : Totaal
All accidents 110 km.p.h 136 124 144 101 115 63 76 58 53 55 : 925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents 120 km.p.h. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
All accidents 130 km.p.h. 136 152 112 105 85 81 74 63 49 57 : 914 op 55 % snelwegen met 130 kmh
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
Ze hebben voor/na de invoering ook 1 jaar lang snelheidsmetingen gedaan (ttz pas #na 4 maand aanpassingsfase) die zal ik hier ook p/c zetten
http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432 tabel p 5
Før/efter, seneste 12 måneder: Før: 2003, # Efter: sept. 2004 til aug. 2005
Ny hastighedsgrænse 130 km/t Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed 0 - 110 km/t 110 - 130 km/t 130 - 140 km/t 140 - 180 km/t
Før 120,1 km/t 26,7 % 47,5 % 15,8 % 10,0 %
Efter 120,3 km/t 22,0 % 42,2 % 27,1 % 8,7 %Ændring 0,2 % -17,8 % -11,0 % 71,9 % -13,4 %
Ny hastighedsgrænse 110 km/t Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed 0 - 110 km/t 110 - 130 km/t 130 - 140 km/t 140 - 180 km/t
Før 117,7 km/t 32,8 % 44,9 % 13,2 % 9,1 %
Efter 113,6 km/t 38,3 % 49,5 % 7,9 % 4,3 %Ændring -3,5 % 16,6 % 10,3 % -40,2 % -52,3 %
Een 20 kmh hogere limiet gaf uiteindelijk maar een 0,2 kmh hogere gemiddelde snelheid (120,3 vs 120,1) door de "doorsnee Deen" (één jaar ervoor en één jaar erna gemeten). Men meette ook een -13,4 % daling van bestuuurders die tussen 140 en 180 kmh reden, zoals je in de snelheidsklassen ziet.
Maar nu komt het: het
positief? effect was ook dat ze de 110-Vmax beter respecteerden wat uiteindelijk nog altijd een gemeten gemiddelde van
113,6 kmh gaf, de snelheidsverschillen liepen ook sterk terug, bvb -52,3 % minder 140-180 kmh bestuurders.
Dus jullie kunnen heel goed zien dat er op de 130 kmh snelwegen toen 120,3 kmh gemiddeld gereden werd en dus 6,7 kmh gemiddeld sneller als op de 110 kmh snelwegen (113,6 kmh)
en ook de snelheidsverschillen op de 130 kmh snelwegen -die 55 % aandeel in lengte uitmaken- liggen veel hoger als op de 110 kmh snelwegen, zie
lijntje Efter per snelheidsklasse, bij 130-snelweg rijden 8,7 % boven 140 kmh-180 km, bij 110-snelweg 4,3 %.Hoe komt het dan dat er op 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd ?(Zeg nu niet dat die snelheden zich in de andere 9 jaren omgekeerd hebben of zo´n zever) 
)
In NL (120 versus 130) kunnen we dezelfde prille beginnende trend vaststellen - en hebben we zelfs verkeerdoden van 2 ganse jaren - maar daar zullen de snelheidsverschillen wel wat kleiner zijn, soit ook daar zal een hogere limiet niet voor meer ongevallen/doden zorgen maar voor minder.
Het aandeel 130 kmh snelweg ligt naargelang dynamische regeling bijna 60 %, 120 km-snelwegen zijn er hooguit 30 % of de helft, de andere zijn redelijk veel 100 kmh snelwegen wegens milieu en doorstroming, ook 1+1-autowegen hebben 100 kmh.
http://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2015/04/aantal-verkeersdoden-2014.pdf tabel 4
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)
Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)
2009 2010 2011 2012 2013 2014
100 km 35 31 14 27 24 21
120 km 48 33 28 39 23 26
130 km - - 1 2 12 10http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.
Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.
In de USA heeft men
hetzelfde vastgesteld (de grote denkfout dat een hogere limiet meer slachtoffers gaat maken) want dat heb ik indertijd (1990) al goed opgevolgd (stond ook in autogids), en ziet men ook duidelijk in hun evolutiestatistieken. Inmiddels heeft de USA gemiddeld 32 kmh hogere limieten als 1987.
In 1990 had de staat Montana die hun snelheidslimiet zelfs quasi enkele jaren volledig vrij gaven het beste resultaat met 8 % minder slachtoffers op hun snelwegen, naargelang de limiet hoger was of dus meer aanleunde bij de V85 waren de staten navenant beter van 6% naar 4% naar 2 % minder slachtoffers, dat kan geen toeval zijn.
Ook D heeft verhoudingsgewijs niet meer doden op hun onbeperkte snelwegen dan op hun beperkte, ook aangetoond door cijfers van 2005-2006.