Auteur Topic: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?  (gelezen 8456 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Gepost op: maandag 14 december 2015 - 22:20:54 »
Bericht vanop Facebook uit de groep Oldtimer meeting Coolsingel https://www.facebook.com/events/474621752742401/permalink/480863385451571/

Citaat
Overgenomen uit ,,The Washington Post,,
Autofabrikanten, waaronder Tesla, verkopen hun elektrische auto’s met de stellige verklaring dat ze 0 gram CO2 uitstoten. Klopt, want er komen er geen uitlaatgassen uit. Maar voor de elektriciteit waarop ze rijden, worden wel fossiele brandstoffen verbrandt. En als we naar Nederland kijken, komt dat neer op een hele hoop verbrande fossiele brandstoffen per elektrisch afgelegde kilometer. Sterker nog, in Nederland maakt het qua uitstoot bijna geen fuck uit of je elektrisch of diesel rijdt.
Vorige maand werd er in een artikel in The Washington Post flink uitgehaald naar ons landje, wat op een of andere manier vrijwel geruisloos aan de Nederlandse media voorbijging. Michael Birnbaum, auteur van het artikel, zet ons samen met India en China in een rijtje van “regio’s met een vieze stroomvoorziening.” Hij merkt op dat Rotterdam van plan is om auto’s van voor 1992 te verbieden de stad in te rijden, maar dat er ondertussen wel rustig twee nieuwe kolencentrales zijn gebouwd. Alsof de uitstoot van die centrales er niet toe doet.
Die nieuwe centrales hebben we nodig omdat de vraag naar elektriciteit snel toeneemt, onder andere door de opkomst van de elektrische auto. Dankzij royale belastingvoordelen is het aantal elektrische auto’s in Nederland de afgelopen 5 jaar met bijna 400 procent gestegen.
Maar zijn elektrische auto’s nou daadwerkelijk zo veel beter voor het milieu? Stoten ze echt zo veel minder uit? Laten we gaan berekenen hoeveel CO2-uitstoot elektrische auto’s per kilometer veroorzaken.
Laten we beginnen met het beste wat er de afgelopen eeuw voor het imago van de bankier is gebeurd: de Tesla. Volgens de website van Tesla verbruikt hun Model S 20,3 kilowattuur per 100 kilometer. Dat komt dus neer 0,2 kWh per kilometer.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekent regelmatig wat de CO2-uitstoot is van de elektriciteitsproductie in Nederland. Als zij alle energiecentrales, dus ook bijvoorbeeld kerncentrales en windmolens, meerekenen dan zorgt 1 kWh aan elektriciteit voor een uitstoot van 0,48 kilogram CO2. Even ter illustratie: met twee 40-gradenwasjes verbruikt de gemiddelde wasmachine ongeveer 1 kWh. En daarmee gaat er dus ook weer een halve kilo CO2 de lucht in.
Terug naar de Tesla. Met een simpel rekensommetje (0,48 X 0,2) komen we erachter dat een Tesla 96 gram CO2 uitstoot per kilometer. Hoe verhoudt dat zich tot een doodsimpele diesel?
De zuinigste diesel die ik zo snel kon vinden was een Volkswagen Polo, maar die cijfers vertrouw ik niet meer. Een alternatief is de Citroën C3 Blue hDi Business 1.6 HDI 55 kW; de kenner weet dan vast wat ik bedoel. Deze auto stoot 79 gram CO2 per kilometer uit, ongeveer 20 procent minder dan de Tesla.
Elektrische auto’s produceren minstens zo veel fijnstof als dieselauto’s
Maar iemand die een ton voor een auto betaalt, gaat natuurlijk niet opeens in een of andere kleine kutauto rijden. Dus, ik moet ‘m ook vergelijken met een auto van ongeveer hetzelfde kaliber. Ik vind de Volvo S60 wel een goed alternatief voor Tesla-rijdende bankiers, want de auto straalt een ingetogen degelijkheid uit. Met een uitstoot van 96 gram CO2 per kilometer kom je dan op exact evenveel CO2-uitstoot als een Tesla.
Deze berekening is uiteraard niet helemaal compleet. Benzine en diesel moeten helemaal uit het Midden-Oosten komen en bij de raffinage komt ook veel CO2 vrij. Maar daar staat tegenover dat de grondstof van accu’s uit extreem vervuilende lithiummijnen komen. En dat kolen voor de kolencentrales geïmporteerd moeten worden. Daar doen we dan ook even ook niet moeilijk over.
“MAAR MIJN EAUTO STOOT GEEN FIJNSTOF UIT,” zou een Tesla-rijder nu kunnen schreeuwen. In dat geval roep ik even hard terug: FOUT. Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat elektrische auto’s minstens zo veel fijnstof produceren als dieselauto’s. Zij stellen dat roetfilters zijn in de afgelopen jaren heel erg efficiënt zijn geworden en dat het meeste fijnstof dat een auto produceert door het remmen en wrijving met het wegdek komt. Elektrische auto’s zijn zwaarder dan normale auto’s, en dus er is ook veel meer van deze wrijving.
In het kort kunnen we maar één ding concluderen: een Tesla is goed voor een groen imago, maar als je er een hebt, ben je in Nederland net vervuilend als de rest. Dat komt niet zozeer omdat de Tesla zelf vervuilend is, maar meer doordat we in Nederland veel te veel afhankelijk zijn van vervuilende elektriciteitscentrales. Het is dan wel gek dat de – toch al rijke – Teslarijder flinke belastingvoordelen krijgt, maar de Volvoman niet. Het is natuurlijk geen gek idee om elektrische auto’s aan te moedigen, maar als onze stoom zo vies blijf als hij is, dan maakt het voor het milieu geen fuck uit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 22:40:39 »
Bedankt, jo! Wat drinkt ge?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 23:35:22 »
De gegevens in het rapport zijn niet correct! De CO2-uitstoot per kWh in België is bijvoorbeeld 260 g per kWh in 2014. Meer info vindt je op http://www.milieurapport.be/upload/main/0_onderzoeksrapporten/2014/rapport_structurele_verklaringen_hoge_voetafdruk_tw.pdf.

Voor een Tesla geeft dat dus 0,2 kWh/km = 52 g CO2/km.

In Nederland is de CO2-uitstoot per kWh inderdaad hoger, maar niet zo hoog als men hierboven beweert. Trouwens in Frankrijk is het door de grote hoeveelheid nucleaire stroom veel lager (90 g/kWh). Bij de vergroening van de elektriciteitsproductie mag men verwachten dat de CO2-uitstoot per kWh nog gaat dalen. In 2011 was het nog 275 g per kWh.

Wat betreft het fijnstof, zoek even de posts van Michel hieromtrent. Het is niet de hoeveelheid fijnstof, het is de aard van het fijnstof en de grootte van de partikels. Het zijn net de uiterst fijne partikels uit een dieselmotor die het schadelijkst zijn. Dit is niet te vergelijken met het fijnstof van de remmen.

Verder is de vergelijking van een Tesla Model S met een Volvo S60 niet eerlijk. De S60 is een veel kleinere wagen. Ze hadden berter vergelijken met Mercedes E, Audi A6 of A7, BMW 7, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 23:51:51 »
Bedankt, jo! Wat drinkt ge?  :D
Geloof jij dat ?  ::)

Of dit:
Citaat
http://www.ucsusa.org/sites/default/files/attach/2015/11/Cleaner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdf

Cleaner Cars from Cradle to Grave
How Electric Cars Beat Gasoline Cars on Lifetime Global Warming Emissions

Rachael Nealer
David Reichmuth
Don Anair

November 2015
via: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.Vm9HTfnhCCh
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 23:53:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 23:59:41 »
De gegevens in het rapport zijn niet correct! De CO2-uitstoot per kWh in België is bijvoorbeeld 260 g per kWh in 2014. Meer info vindt je op http://www.milieurapport.be/upload/main/0_onderzoeksrapporten/2014/rapport_structurele_verklaringen_hoge_voetafdruk_tw.pdf.

Voor een Tesla geeft dat dus 0,2 kWh/km = 52 g CO2/km.

In Nederland is de CO2-uitstoot per kWh inderdaad hoger, maar niet zo hoog als men hierboven beweert. Trouwens in Frankrijk is het door de grote hoeveelheid nucleaire stroom veel lager (90 g/kWh). Bij de vergroening van de elektriciteitsproductie mag men verwachten dat de CO2-uitstoot per kWh nog gaat dalen. In 2011 was het nog 275 g per kWh.

Wat betreft het fijnstof, zoek even de posts van Michel hieromtrent. Het is niet de hoeveelheid fijnstof, het is de aard van het fijnstof en de grootte van de partikels. Het zijn net de uiterst fijne partikels uit een dieselmotor die het schadelijkst zijn. Dit is niet te vergelijken met het fijnstof van de remmen.

Verder is de vergelijking van een Tesla Model S met een Volvo S60 niet eerlijk. De S60 is een veel kleinere wagen. Ze hadden berter vergelijken met Mercedes E, Audi A6 of A7, BMW 7, ...


Citaat
http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner

Ignore the haters: electric cars really are greener
8)




We had our carpets cleaned the other day, and when the cleaner guy found out what I did, the very first thing he said was, "I was going to get an electric car." Then he looked at me almost apologetically. "But I heard they're actually worse for the environment."

It's not the first time I've heard it. The media loves these stories. They're counterintuitive, surprising, and best of all, show that those silly greens, with their idealistic yadda yadda, don't know how to do math.

They're also wrong, as a new report from the Union of Concerned Scientists conclusively demonstrates. The two-year study digs into the life-cycle greenhouse gas emissions of battery electric vehicles and gasoline cars, from materials to manufacturing to operation to disposal.

The four cars used in the comparison were a midsize and a full-size gasoline car, a midsize battery electric vehicle (based on the Nissan Leaf), and a full-size BEV (based on the Tesla S).

Long story short: Electric cars really are cleaner.

Electric cars do have a slightly higher carbon footprint in the manufacturing stage, and each BEV also requires manufacturing a battery. But it turns out the vast bulk of auto-related carbon emissions come not from manufacturing but from operation — driving — and the savings BEVs represent on that score make up the difference by many multiples. (Disposal emissions are similar for both types of cars, and a small percentage of the total.)

....]

En het fijnste is, hoe meer hernieuwbare stroom hoe lager de CO2 bij E-auto´s, dus E-auto´s worden elk jaar groener.

En betreft Tesla Superchargers die nemen gegarandeerd enkel stroom van 100 % groene leveranciers.
Ik heb thuis ook Ecopower... of quasi iedereen kan zijn groene leverancier kiezen.

bvb Duitsland heeft zijn hernieuwbaar stroomaandeel van 6,6 % in 2000 naar 26,2 % gebracht in 2014:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stromerzeugung#Bruttostromerzeugung_nach_Energietr.C3.A4gern_in_Deutschland



Belgie hinkt natuurlijk achteraan qua #eigen groene stroom ca 8 % ( er wordt wel extra groene stroom ingevoerd)
EU-gemiddelde is > 15 %
# http://www.indicators.be/nl/indicator/hernieuwbare-energie-verbruik-van-energie-uit-hernieuwbare-bronnen?detail=
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 00:28:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 18:11:33 »
In het artikel uit de 'Washington Post' in het begin van deze draad staat nog een belangrijke denkfout. Men stelt dat een Tesla Model S een zware auto is en daardoor harder moet remmen, wat meer fijn stof zou veroorzaken door het remmen. Dit klopt natuurlijk, een Model S is een wagen van meer dan 2 ton. Wat men wel vergeet te vermelden is dat deze wagen fel op zijn motoren remt en daarbij elektriciteit genereert.
Tijdens de testrit viel me dit regeneratief remmen het meeste op. Telkens je de voet van het gaspedaal haalt begint de auto behoorlijk te remmen op de motor. Ik ben automaat rijden gewoon en die remmen ook op de motor. De automatische versnellingsbak van mijn BMW 5 schakelt zelfs terug. Toch is het effect van de Tesla veel groter. Het went echter snel, even de voet op het gaspedaal houden en de Tesla rolt ook verder uit. Als je dit onder de knie hebt ga je heel veel op de motor remmen en ga je dus veel op de motor remmen en weinig op de remmen. Dit is natuurlijk schitterend voor de range.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 19:38:23 »
het "vergroenen" van de stroom.   Hoe zien jullie dat dan, als er nog nieuw kolencentrales bijgebouwd worden ?  En de E-auto is nog niet eens echt uit de startblokken ...
En de prodcuctie, en plaatsing van windmolens en zonnepanelen moet ook meegeteld worden.  En wat is de levensverwachting van de windmolens op zee ?  Ergens heb ik al opgevangen dat er al tekenen van corrosie zijn bij de eerste generatie ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 20:03:17 »
@ JC:

Ik weet niet of jouw BMW 5 dat ook al heeft, maar mijn BMW X3 genereert ook elektrische stroom tijdens het remmen, wat samen met de motorrem ook tot een geringere inzet van de remmen leidt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 20:18:03 »
het "vergroenen" van de stroom.   Hoe zien jullie dat dan, als er nog nieuw kolencentrales bijgebouwd worden ?
Dat klopt helemaal niet, fossiele centrales worden in de regel steeds afgebouwd en nog meer afgebouwd als men de kernernergie op peil houdt.

Duitsland is op dat laatste een van de weinige uitzonderingen en ze proberen hun kernenergie ook langzaam te laten uitdoven, wat toch politiek beslist is tegen 2022. Vervuilende kolencentrales worden in D dus afgebouwd maar bruinkolencentrales voorlopig niet, aardgas blijft ook nog (beide dezelfde stand na 14 jaar). Kernenergie stabiliseert rond 15,8 %. Een basis aan zekere stroom heeft men altijd nodig. Maar toch gaan ze de laatste kerncentrale tegen 2022 sluiten. Er waren tijden met groot overschot aan stroom (tijden van veel wind en zon) en konden niet snel genoeg het net stabiliseren dan moesten ze gewoon stroom uitvoeren voor een appel en ei in 2013 (ook in BE gebeurde dat):
http://www.zeit.de/wirtschaft/2013-09/stromproduktion-deutschland-ueberschuss-energiewende
ofwel moet men dan groene stroom opslaan of de overtollige bijna gratis kwijtgeraken, voor het opslaan in de toekomst is het E-auto-wagenpark ideaal, principe V2G met slim stroomnet, maar dat behoeft nog tijd en zal zich parallel met het E-wagenpark ontwikkelen.

Nog eens de evolutiecijfers van D:
Energieträger            2000       2009       2010       2011       2012       2013      2014
Braunkohle          25,7 %   24,5 %   23,0 %   24,5 %   25,5 %   25,4 %   25,4 %
Kernenergie           29,5 %   22,6 %   22,2 %   17,6 %   15,8 %   15,4 %   15,8 %
Steinkohle            24,8 %   18,1 %   18,5 %   18,3 %   18,5 %   19,2 %   17,8 %
Erdgas                   8,5 %   13,6 %   14,1 %   14,0 %   12,1 %   10,7 %   9,5 %
Mineralölprodukte      1,0 %    1,7 %    1,4 %    1,2 %    1,2 %    1,1 %    1,0 %

Windenergie          1,6 %   6,5 %   6,0 %   8,0 %   8,1 %   8,1 %   9,1 %
Wasserkraft           4,3 %   3,2 %   3,3 %   2,9 %   3,5 %   3,6 %   3,3 %
Biomasse             0,3 %   4,4 %   4,7 %   5,3 %   6,3 %   6,5 %   7,0 %
Photovoltaik           0,0 %   1,1 %   1,8 %   3,2 %   4,2 %   4,9 %   5,7 %
Hausmüll(2)           0,3 %   0,7 %   0,7 %   0,8 %   0,8 %   0,9 %   1,0 %

Übrige Energieträger       3,9 %    3,6 %    4,2 %    4,2 %    4,1 %    4,1 %    4,3 %
Summe   100 %   100,0 %   100,0 %   100,0 %   100,0 %   100,0 %   100 %
regenerativer Anteil   6,6 %   15,9 %   16,6 %   20,2 %   22,8 %   24,1 %   26,2 %

Grafisch:


Er bestaan landen met meer dan 50 % groene stroom., zeker Noorwegen bijna 100 %, daarom dat er al > 20 % E-wagens elk jaar ingeschreven worden.

Citaat
En de E-auto is nog niet eens echt uit de startblokken ...
Toch maar eens de stats bekijken, in veel landen verkoopt E al beter dan LPG en of CNG...
Landen met meer dan 2 % E-wagens zijn geen uitzonderingen meer, Noorwegen klopt natuurlijk alles (heeft ook geen eigen autoindustrie). Zweden zou dat zeker ook kunnen wat Noorwegen doet.

Citaat
En de prodcuctie, en plaatsing van windmolens en zonnepanelen moet ook meegeteld worden.  En wat is de levensverwachting van de windmolens op zee ?  Ergens heb ik al opgevangen dat er al tekenen van corrosie zijn bij de eerste generatie ...
Die techniek verbeterd met de dag, alle begin is moeilijk, maar naast wind en zon zijn er ook andere hernieuwbare technieken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 20:35:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 20:19:49 »
@ JC:

Ik weet niet of jouw BMW 5 dat ook al heeft, maar mijn BMW X3 genereert ook elektrische stroom tijdens het remmen, wat samen met de motorrem ook tot een geringere inzet van de remmen leidt.
Ben je zeker dat dat de uitleg is ? En werkt dat ook als de accu onder een bepaald peil staat (bvb bij koude temperaturen, rijden met verbruikers (winter), en-of weinig rijden, en-of oudere batterij...)

Toch maar eens lezen Jozef:
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/brake-energy-regeneration.html

Brake Energy Regeneration

Vrijkomende energie benutten: het opladen van de accu met teruggewonnen remenergie ontlast de motor. Daardoor is bij accelereren meer aandrijfkracht beschikbaar. En wordt tot wel drie procent brandstof bespaard.

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel elektrische energie nodig voor comfort- en veiligheidsfuncties.  Deze energie wordt gewoonlijk door de dynamo geproduceerd, die via een V-snaar door de motor wordt aangedreven.
Met behulp van een intelligent laad-management is het mogelijk om de tot nu toe bij draaiende motor permanent aangedreven dynamo bij het accelereren uit te schakelen en daarmee tot wel drie procent brandstof te besparen. Met Brake Energy Regeneration wordt de dynamo alleen dan actief wanneer de bestuurder het gas loslaat of remt. Met andere woorden: wanneer overtollige energie uit de beweging van de auto ter beschikking staat. Deze ‘remenergie’ wordt door de dynamo in stroom omgezet en in de accu opgeslagen.
Het gericht genereren van elektrische energie heeft nog een extra voordeel: bij volle acceleratie is meer vermogen beschikbaar voor acceleratie, dat in conventionele systemen afgetakt wordt voor het opladen van de accu. Zo neemt niet alleen de efficiency, maar ook het rijplezier toe. Bij uitzondering, wanneer de laadtoestand van de accu een ondergrens nadert, laadt het systeem ook bij gas geven en verhindert zo een te ver ontladen van de accu.

Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.  Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.

Helemaal niet te vergelijken met een E-auto waar men de directe regeneratie (toch bij de Tesla) zelfs via software kan instellen, zie ook BMW I3 of Active-E of bepaalde Plug-in-Hybrideversies.

Volgens mij hoeft een Tesla zelfs niet eens te remmen om normaal te vertragen voor een rood licht ofzo, en bij de dualmotors (voor- en achterwielen) zal de auto nog meer vertragen. De remlichten zullen dus bij de Tesla aangaan vanaf een bepaalde vertraging en niet enkel door op het rempedaal te tikken:
Citaat
https://my.teslamotors.com/forum/forums/safety-and-regenerative-braking

BYT | APRIL 30, 2012
I found this article on the subject, and a quote: "Also, for those who wonder, the brake lights are computer controlled and based on measured deceleration rather than the standard switch on the brake pedal."

http://www.teslamotors.com/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 20:56:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:26:33 »
@ JC:

Ik weet niet of jouw BMW 5 dat ook al heeft, maar mijn BMW X3 genereert ook elektrische stroom tijdens het remmen, wat samen met de motorrem ook tot een geringere inzet van de remmen leidt.
Ben je zeker dat dat de uitleg is ? En werkt dat ook als de accu onder een bepaald peil staat (bvb bij koude temperaturen, rijden met verbruikers (winter), en-of weinig rijden, en-of oudere batterij...)

Toch maar eens lezen Jozef:
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/brake-energy-regeneration.html

Ik zie niet wat in mijn citaat niet zou kloppen met dat artikel. Het kan ook heel wat beknopter:

Citaat van: BMW
Jeder Bremsvorgang setzt kinetische Energie frei, die in Fahrzeugen lange Zeit ungenutzt geblieben ist. Die Brake Energy Regeneration nutzt dieses bislang nicht in Anspruch genommene Potenzial und produziert Strom aus der frei werdenden Schubenergie, die entsteht, wenn der Fahrer vom Gas geht oder bremst. Damit wird die Batterie aufgeladen. Dank dieses intelligenten Energiemanagementsystems muss die Lichtmaschine nicht mehr permanent laufen, und der Generator wird entlastet. Ergebnis: Der Kraftstoffverbrauch sinkt, und die Leistung steigt - ganz im Sinne von BMW EfficientDynamics.

Als mijn BMW X3 geparkeerd staat, en de ladingstoestand van de batterij daalt onder 10%, stuurt hij mij daarover een SMS.

Citaat
Volgens mij hoeft een Tesla zelfs niet eens te remmen om normaal te vertragen voor een rood licht ofzo

Naargelang de omstandigheden kan ik dat met mijn BMW X3 ook hé Michel. Als ik tegen 50 km/h rijdt en 500 meter vóór een rood verkeerslicht het gaspedaal loslaat, staat hij ook zo goed als stil tegen dat ik aan dat verkeerslicht kom. Maar dat hoeft niet, want tegen dan is dat verkeerslicht al lang groen.

Citaat
De remlichten zullen dus bij de Tesla aangaan vanaf een bepaalde vertraging en niet enkel door op het rempedaal te tikken

Dat is hoegenaamd geen unicum van Tesla. Als ik met cruise control rijdt en in een afdaling volstaat de motorrem niet, activeert de wagen zelf de bedrijfsrem, waarbij hij uiteraard de remlichten ontsteekt.

Zelfs als ik stil sta met de automatische parkeerrem, en dus het rempedaal niet ingedrukt hoef te houden, blijven de remlichten branden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:31:53 »
Dat is hoegenaamd geen unicum van Tesla. Als ik met cruise control rijdt en in een afdaling volstaat de motorrem niet, activeert de wagen zelf de bedrijfsrem, waarbij hij uiteraard de remlichten ontsteekt.

Zelfs als ik stil sta met de automatische parkeerrem, en dus het rempedaal niet ingedrukt hoef te houden, blijven de remlichten branden.

Om het heel kort te maken een Tesla of E-wagen vult spreekwoordelijk zijn accu(tank) weer bij tijdens het regeneratief vertragen.
Het hoog rendement van een E-wagen, wat sowieso onklopbaar is, verhoogt daarmee nog maar eens.
BMW legt dat heel duidelijk uit, zelfs tot 20 % meer rijbereik wat ik niet gedacht heb.

Citaat
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.  Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.

Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration". Er komt geen druppel bij in zijn tank.
Door het afschakelen van de dynamo bij het versnellen en het lichtjes bijladen van de accu bij het lossen van de gas kan de fossiele auto tot 3 % meer rijbereik halen, dat is bijna factor 7 minder dan een E-wagen.   
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 21:41:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:41:50 »
Om het heel kort te maken een Tesla of E-wagen vult spreekwoordelijk zijn accu(tank) weer bij tijdens het regeneratief vertragen.

Mijn BMW vult ook zijn accu bij tijdens het regeneratief vertragen.

Citaat
Het hoog rendement van een E-wagen, wat al onklopbaar is, verhoogt daarmee nog eens.

Het rendement van mijn BMW verhoogt daardoor ook.

Citaat
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration". Er komt geen druppel bij in zijn tank. (Punt)   

Er komt inderdaad geen druppel bij in de tank, hij zorgt ervoor dat er vervolgens veel minder druppels uit de tank stromen omdat de alternator minder moet aangesproken worden om de batterij bij te laden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:43:37 »
Om het heel kort te maken een Tesla of E-wagen vult spreekwoordelijk zijn accu(tank) weer bij tijdens het regeneratief vertragen.

Mijn BMW vult ook zijn accu bij tijdens het regeneratief vertragen.

Citaat
Het hoog rendement van een E-wagen, wat al onklopbaar is, verhoogt daarmee nog eens.

Het rendement van mijn BMW verhoogt daardoor ook.

Citaat
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration". Er komt geen druppel bij in zijn tank. (Punt)   

Er komt inderdaad geen druppel bij in de tank, hij zorgt ervoor dat er vervolgens veel minder druppels uit de tank stromen omdat de alternator minder moet aangesproken worden om de batterij bij te laden.

Een E-wagen doet dat allemaal ca. 7 maal beter als een fossiele wagen, bron BMW.

Door het afschakelen van de dynamo bij het versnellen en het lichtjes bijladen van de accu bij het lossen van de gas kan de fossiele auto tot 3 % meer rijbereik halen, dat is bijna factor 7 minder dan een E-wagen die tot 20 % meer rijbereik met die techniek haalt, bron BMW. 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 21:45:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 22:54:13 »
Wat men wel vergeet te vermelden is dat deze wagen fel op zijn motoren remt en daarbij elektriciteit genereert.

Die fout had ik ook direct zien staan maar de elektriciteit die hij opwekt is gewoon een stuk recuperatie van wat er eerst ingestopt is, het is geen Perpetuum mobile, denk dat je zo wel mee bent alleen hoor ik de hybride rijders op mijn werk nogal snel roepen dat ze gratis stroom opwekken...

Ik ben het niet eens met het artikel in die zin dat electriciteit opwekken in een centrale nog altijd een properder gebeuren is als die individuele krachtbronnen, diesel-benzine...


Stond nog naar mijn Avantime te kijken, zou geweldig zijn om daar de diesel te vervangen door een e-motor met accu's, die wagen is daar extreem geschikt voor met zijn gigantische motorruimte en de verhoogde vloer achterin.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien