Auteur Topic: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?  (gelezen 8444 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 23:32:01 »
Die fout had ik ook direct zien staan maar de elektriciteit die hij opwekt is gewoon een stuk recuperatie van wat er eerst ingestopt is, het is geen Perpetuum mobile, denk dat je zo wel mee bent alleen hoor ik de hybride rijders op mijn werk nogal snel roepen dat ze gratis stroom opwekken...
Heeft idd met een Perpetuum mobile niets te maken, iemand die met een 30 % opgeladen accu de volgende 15 km enkel bergaf rijdt krijgt wel enkele % stroom weer in zijn accu hoor. Die is gratis opgewekt en je bent nog 15 km verder ook.

Citaat
Ik ben het niet eens met het artikel in die zin dat electriciteit opwekken in een centrale nog altijd een properder gebeuren is als die individuele krachtbronnen, diesel-benzine...
En toch is het zo, overigens ook fossiele stroomcentrales hebben rookgaszuivering hoor en wslk zelfs beter als menige oude diesel of benzine. 

edit: de stroomcentrales doen ook aan serieuse CO2-reductie door meer naar gas over te stappen of naar een mix van fossiele brandstoffen die minder CO2 uitstoten dan stookolie, en vooral minder roet, tegelijkertijd worden de emissiezuivering ook steeds strenger VLAREM I > II > III
vb Genk:
Citaat
http://www.eon.be/nl/energie-van-eon/energie-productie/langerlo.html

Historiek

De elektriciteitscentrale in Langerlo werd gebouwd in 1976, aanvankelijk met 2 eenheden die aangedreven werden met stookolie. In 1986 werd de centrale omgebouwd tot een steenkoolcentrale. In 1999 werd de rookgaszuivering uitgebreid en werden 2 gasturbines bijgebouwd. Vandaag heeft de centrale een vermogen van 556 MW, en wordt ze aangedreven met een mix van steenkool, biomassa en gas. Door een ruilovereenkomst met Electrabel werd de centrale in 2009 eigendom van E.ON.

Meer weten over het project Biomassa? Klik hier

Toekomst

Na de overname is E.ON gestart met onderzoek naar mogelijke toekomstscenario’s voor de centrale, voornamelijk met het oog op het verstrijken van de huidige milieuvergunning van de installatie. Uit de studies is gebleken dat de conversie naar biomassa veruit de geprefereerde strategische optie is.

http://www.eon.be/nl/energie-van-eon/energie-productie/langerlo/genkse-biomassacentrale-goedkope-mogelijkheid-voor-forse-co2-reductie.html

Genkse biomassacentrale goedkope mogelijkheid voor forse CO2-reductie

Op 19 september jl. publiceerden een aantal milieugroeperingen een persbericht waarvan de hoofdthema’s luiden dat de voorgenomen biomassacentrale van E.ON in Langerlo niet klimaatneutraal is en dat er geen wezenlijke daling van CO2 uitstoot wordt bewerkstelligd. In onderstaand bericht geeft E.ON graag een toelichting op de aspecten die werden genoemd.

Gecertificeerde biomassa leidt tot ca 80% CO2 reductie en concurreert niet met voedselketens
Het is inmiddels algemeen onderkend dat biomassa, vanwege het productieproces en transport niet tot een 100% CO2-reductie leidt. E.ON heeft voor de conversie van de steenkoolcentrale naar een biomassacentrale een studie laten uitvoeren naar de impact op de uitstoot van CO2. Deze zogenaamde Carbon Footprint analyse is uitgevoerd volgens een internationaal aanvaarde methode (ISO 14067). Deze berekening toont aan dat de biomassa, van de oogst in Noord-Amerika tot en met de verbranding ervan in de centrale, een netto CO2-reductie van circa 80 percent oplevert ten opzichte van de huidige situatie. Met die 80 percent reductie zorgt de conversie van de centrale daarmee voor het terugdringen van ca. 2 miljoen ton CO2 per jaar (gelijk aan 20% van de totale uitstoot in de provincie Limburg).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 23:53:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 23:33:29 »
Een E-wagen doet dat allemaal ca. 7 maal beter als een fossiele wagen, bron BMW.

Goed zo, Michel, dat is al heel wat beter dan beweren dat een fossiele auto dat helemaal niet zou doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 23:37:11 »
de elektriciteit die hij opwekt is gewoon een stuk recuperatie van wat er eerst ingestopt is

Inderdaad. Maar die energie maakt hij herbruikbaar door er de accu mee op te laden in plaats van ze onder vorm van warmte af te voeren via de remmen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 23:48:08 »
Een E-wagen doet dat allemaal ca. 7 maal beter als een fossiele wagen, bron BMW.

Goed zo, Michel, dat is al heel wat beter dan beweren dat een fossiele auto dat helemaal niet zou doen.
Wie dat zou beweert hebben dat geen enkele fossiele auto dat kan doen is uiteraard fout.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 00:03:06 »
Wie dat zou beweert hebben dat geen enkele fossiele auto dat kan doen is uiteraard fout.  ;)

Ik dacht dat het ene met feesten in zijn familienaam was...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 01:22:46 »
Wie dat zou beweert hebben dat geen enkele fossiele auto dat kan doen is uiteraard fout.  ;)

Ik dacht dat het ene met feesten in zijn familienaam was...  ;)
Alweer aan het provoceren, Jozef ?

Je moogt altijd de post citeren waar dat staat, maar dat kun je niet hé.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 01:30:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 09:12:58 »
Jozef, jouw BMW, net zoals de mijne kan inderdaad ook energie recupereren bij het vertragen. Je ziet dit trouwens makkelijk in het dashboard, de verbruiksmeter wordt blauw onder je toerenteller. Stel dat de alternator maximum aan het werk wordt gezet tijdens dit vertragen, dan spreken we over zo'n 1,5 kW aan energie die wordt gerecupereerd. Bij een Model S wordt tot 60 kW aan energie gerecupereerd, dat is 40x meer.
Je zal ongetwijfeld al wel eens geprobeerd hebben om je gaspedaal een klein beetje aan te raken. Het blauwe lijntje in je dashboard gaat weg en de auto rolt gewoon uit. Het verschil is nauwelijks te merken. Als je bij een Model S het gaspedaal loslaat remt hij al vrij goed.
De twee systemen zijn dan ook totaal niet te vergelijken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 09:49:08 »
fossiele centrales worden in de regel steeds afgebouwd en nog meer afgebouwd als men de kernernergie op peil houdt.
ALS men de kernenergie op peil houdt, maar dat is nu net wat men niet wil, en dat is mijn punt

Er bestaan landen met meer dan 50 % groene stroom., zeker Noorwegen bijna 100 %, daarom dat er al > 20 % E-wagens elk jaar ingeschreven worden.
Hoeveel km kustlijn heeft Noorwegen ook alweer ?  En bevolkingsdichtheid ?

Citaat
En de E-auto is nog niet eens echt uit de startblokken ...
Toch maar eens de stats bekijken, in veel landen verkoopt E al beter dan LPG en of CNG...
Landen met meer dan 2 % E-wagens zijn geen uitzonderingen meer, Noorwegen klopt natuurlijk alles (heeft ook geen eigen autoindustrie). Zweden zou dat zeker ook kunnen wat Noorwegen doet.
2 %, sorry maar dat vind ik nog steeds heel pover, en hoeveel % afgelegde kms ?  Waar ik op doel is, hoeveel extra elektriciteit zal nodig zijn om pakweg 20% van de afgelegde kms elektrisch te doen ?  Als je dan nog eens de prijsevolutie van de elektriciteit (in Be) bekijkt, hou ik alleszins mijn hart vast.  Heel leuk trouwens als je, zoals ik, geinvesteerd hebt in een warmtepomp  >:(  Mag je op je verwarming nog eens 21% BTW betalen ook, en ik die dacht dat dat een basisbehoefte was  >:(  Maar de zonnepanelers krijgen geld toe, 't is dat een warmtepomp dan toch niet zo milieuvriendelijk is als ze beweerden, niet ?  Of, oei, strooit het beleid misschien zand in onze ogen ? Zouden ze dat durven ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 11:11:54 »
Citaat
fossiele centrales worden in de regel steeds afgebouwd en nog meer afgebouwd als men de kernernergie op peil houdt.
ALS men de kernenergie op peil houdt, maar dat is nu net wat men niet wil, en dat is mijn punt
Maar toch bouwt men overal fossiele centrales af, en dat is mijn punt.

In bepaalde landen gaat men nieuwe kerncentrales bouwen die veel veiliger en veel minder afval hebben, kerncentrales van de 4e generatie (google maar). Dat bepaalde landen uit de kernenergie stappen is een politieke beslissing. Daardoor zullen ze hun fossiele centrales veel langer aan ´t werk moeten houden, geld regeert, niet het milieu. Dat ziet men aan het goedkope bruinkool in D, en de olieprijzen en gaprijzen zullen eerder verder dalen als stijgen zolang de OPEC zijn productie niet navenant gaat verminderen, wat ze niet doen.

Er bestaan landen met meer dan 50 % groene stroom., zeker Noorwegen bijna 100 %, daarom dat er al > 20 % E-wagens elk jaar ingeschreven worden.
Hoeveel km kustlijn heeft Noorwegen ook alweer ?  En bevolkingsdichtheid ?
Belgie heeft ook een redelijke kustlijn en vooral ondiepe zandbanken en meer zon als Noorwegen  ;D

En zon? Natuurlijk profiteert Noorwegen vooral zijn waterkrachtcentrales en windcentrales maar andere landen hebben dan weer meer zon of andere middelen zoals bio (zie vb Duitsland dat 26,2 % haalt, BE voorlopig amper 8 % maar BE is altijd in alles te traag).
Uiteraard kan men groene stroom invoeren/uitvoeren wat dikwijls nodig is bij stroompieken aan groene stroom. 

Citaat
Citaat
En de E-auto is nog niet eens echt uit de startblokken ...
Toch maar eens de stats bekijken, in veel landen verkoopt E al beter dan LPG en of CNG...
Landen met meer dan 2 % E-wagens zijn geen uitzonderingen meer, Noorwegen klopt natuurlijk alles (heeft ook geen eigen autoindustrie). Zweden zou dat zeker ook kunnen wat Noorwegen doet.
2 %, sorry maar dat vind ik nog steeds heel pover, en hoeveel % afgelegde kms ?   Als je dan nog eens de prijsevolutie van de elektriciteit (in Be) bekijkt, hou ik alleszins mijn hart vast.
Natuurlijk is dat pover maar alle begin is pover, hoelang zijn degelijke E-auto´s al op de markt? Hoelang zijn lpg en CNG auto´s al op de markt ?

Citaat
Waar ik op doel is, hoeveel extra elektriciteit zal nodig zijn om pakweg 20% van de afgelegde kms elektrisch te doen ?
Dat is al netjes uitgerekend in de Duitse wikipedia (en hier al gepost # mijn probleem niet als je het niet gelooft), dat zal dus al helemaal geen probleem zijn, zelfs integendeel men heeft de E-auto´s nodig voor V2G* of als buffer voor groene stroompieken en dus om het net te stabiliseren, het groene stroomaandeel blijft namelijk overal stijgen.
# https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Stromverbrauch
* http://www.economicboardutrecht.nl/nieuws/utrechtse-wereldprimeur-vehicle-grid-groeit-uit-tot-regionaal-energiesysteem

Citaat
Heel leuk trouwens als je, zoals ik, geinvesteerd hebt in een warmtepomp  >:(  Mag je op je verwarming nog eens 21% BTW betalen ook, en ik die dacht dat dat een basisbehoefte was  >:(  Maar de zonnepanelers krijgen geld toe, 't is dat een warmtepomp dan toch niet zo milieuvriendelijk is als ze beweerden, niet ?  Of, oei, strooit het beleid misschien zand in onze ogen ? Zouden ze dat durven ?

De prijzen worden vooral bepaald door taksen, in D bvb is de stroomprijs vóór-distributie zelfs 4 % goedkoper als januari 2000, maar voor de eindverbruiker quasi 60 % of nog duurder als januari 2000. Ik had die grafiek enkele dagen geleden gezien, was van de Duitse overheid.

Politiekers of het energiebeleid doen wat ze willen, de eindverbruiker zal altijd het gelag betalen, hoe meer tussenverdieners er zijn hoe duurder het eindprodukt voor de eindverbruiker wordt. Alle excuustrukken van de foor zijn goed.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 11:29:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 11:14:29 »
Stel dat de alternator maximum aan het werk wordt gezet tijdens dit vertragen, dan spreken we over zo'n 1,5 kW aan energie die wordt gerecupereerd. Bij een Model S wordt tot 60 kW aan energie gerecupereerd, dat is 40x meer.

Sorry, Joeri, maar Michel moet zo nodig weer eens de arrogante toer op gaan:

Citaat van: Michel
Je moogt altijd de post citeren waar dat staat, maar dat kun je niet hé.

Wel, in reactie #11 in deze draad schreef hij:

Citaat
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration".

Een fossiele auto zoals onze BMWs regenereert evengoed kinetische energie door het opladen van een accu, het principe is exact hetzelfde, alleen de hoeveelheid opgewekte stroom verschilt, omdat een fossiele auto natuurlijk lang niet zoveel stroom nodig heeft als een elektrische. Overigens heb jij het ten minste over een alternator, en niet over een dynamo, zoals Michel.

En vooral:

Citaat van: Michel
Alweer aan het provoceren, Jozef ?

Wat? Ik? Provoceren? En dan nog wel "alweer"? En dat moet ik hier dan lezen van uitgerekend jou, Michel, van wie meerderen het hier meer dan kotsbeu zijn dat je al geruime tijd niet ophoudt met provoceren.

Sorry, maar ik ben geen hypocriet, als ik wilde provoceren, zou ik er die wink-smiley niet bijgezet hebben.

Al bijna 10 jaar stel ik hier dit forum tot jullie beschikking, en krijg ik er alleen maar stank voor dank voor. Wel, als het zo zit, jongens, trek dan met het forum jullie plan, ik heb er genoeg van.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 11:44:18 »
Sorry, Joeri, maar Michel moet zo nodig weer eens de arrogante toer op gaan:
Aha Jozef dat had ik wel verwacht van jou.

Citaat
Citaat van: Michel
Je moogt altijd de post citeren waar dat staat, maar dat kun je niet hé.
Wel, in reactie #11 in deze draad schreef hij:

Citaat
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration".
Uiteraard moet je dan alles quoten waar die context van die zin op slaat namelijk op de bron van BMW en het vervolg van de context, maar ik had niets anders verwacht van jou.

Ik zal het voor jou doen, want je kunt het blijkbaar niet en speelt het weer oneerlijk door zinnen uit de context te rukken.
Citaat van: Michel
Citaat van: BMW
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.  Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration". Er komt geen druppel bij in zijn tank.
Door het afschakelen van de dynamo bij het versnellen en het lichtjes bijladen van de accu bij het lossen van de gas kan de fossiele auto tot 3 % meer rijbereik halen, dat is bijna factor 7 minder dan een E-wagen.

Een E-auto recupereert energie terug naar zijn E-tank, een fossiele wagen kan dat onmogelijk doen naar zijn fossiele tank, wel naar de gewone (start)accu. 
Daarbij doet een E-auto dat altijd, en een fossiele wagen niet altijd naar zijn startaccu, wat ook in de tekst van BMW staat.
(een Tesla heeft trouwens ook nog een gewone lood-accu, even terzijde)

Citaat
Een fossiele auto zoals onze BMWs regenereert evengoed kinetische energie door het opladen van een accu, het principe is exact hetzelfde, alleen de hoeveelheid opgewekte stroom verschilt, omdat een fossiele auto natuurlijk lang niet zoveel stroom nodig heeft als een elektrische. Overigens heb jij het ten minste over een alternator, en niet over een dynamo, zoals Michel.

En BMW zelf heeft het over een dynamo -over citaat-BMW had ik het - , blijkbaar heb je een leesprobleem en of lees je niet de ganse context.
Een alternator is een wisselstroomdynamo maar in de volksmond wordt wisselstroom- dikwijls weggelaten, de tekst van BMW is daar een bewijs van. Bij een fiets wordt het ook nog steeds dynamo genoemd. Daarbij om gelijkstroom naar de accu terug te kunnen sturen heeft men nog een gelijkrichter nodig die op de alternator zit. Zie foto van een alternator: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Citaat
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/brake-energy-regeneration.html

Brake Energy Regeneration

Vrijkomende energie benutten: het opladen van de accu met teruggewonnen remenergie ontlast de motor. Daardoor is bij accelereren meer aandrijfkracht beschikbaar. En wordt tot wel drie procent brandstof bespaard.

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel elektrische energie nodig voor comfort- en veiligheidsfuncties.  Deze energie wordt gewoonlijk door de dynamo geproduceerd, die via een V-snaar door de motor wordt aangedreven.
Met behulp van een intelligent laad-management is het mogelijk om de tot nu toe bij draaiende motor permanent aangedreven dynamo bij het accelereren uit te schakelen en daarmee tot wel drie procent brandstof te besparen. Met Brake Energy Regeneration wordt de dynamo alleen dan actief wanneer de bestuurder het gas loslaat of remt. Met andere woorden: wanneer overtollige energie uit de beweging van de auto ter beschikking staat. Deze ‘remenergie’ wordt door de dynamo in stroom omgezet en in de accu opgeslagen.
Het gericht genereren van elektrische energie heeft nog een extra voordeel: bij volle acceleratie is meer vermogen beschikbaar voor acceleratie, dat in conventionele systemen afgetakt wordt voor het opladen van de accu. Zo neemt niet alleen de efficiency, maar ook het rijplezier toe. Bij uitzondering, wanneer de laadtoestand van de accu een ondergrens nadert, laadt het systeem ook bij gas geven en verhindert zo een te ver ontladen van de accu.

Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.  Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.

Citaat
En vooral:
Citaat van: Michel
Alweer aan het provoceren, Jozef ?
Logisch sinds wanneer worden hier delen van achternamen geridiculiseerd ?

Citaat
Wat? Ik? Provoceren? En dan nog wel "alweer"? En dat moet ik hier dan lezen van uitgerekend jou, Michel, van wie meerderen het hier meer dan kotsbeu zijn dat je al geruime tijd niet ophoudt met provoceren.
Het heeft idd geen zin tegen een moderator te blijven discuteren die dingen uit de context trekt en als de argumenten op zijn op de man gaat spelen door te zinspelen op mijn achternaam.

Citaat
Sorry, maar ik ben geen hypocriet, als ik wilde provoceren, zou ik er die wink-smiley niet bijgezet hebben.
Tja die wink-smiley kan iedereen anders interpreteren. Vele kijken nog niet eens naar een smiley.

Citaat
Al bijna 10 jaar stel ik hier dit forum tot jullie beschikking, en krijg ik er alleen maar stank voor dank voor. Wel, als het zo zit, jongens, trek dan met het forum jullie plan, ik heb er genoeg van.
Tja dat is uw eigen volwassen beslissing.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 12:17:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 12:13:03 »
2 %, sorry maar dat vind ik nog steeds heel pover, en hoeveel % afgelegde kms ?  Waar ik op doel is, hoeveel extra elektriciteit zal nodig zijn om pakweg 20% van de afgelegde kms elektrisch te doen ?

Enkele minuten googlen lost deze vraag al op.

Volgens het NIS wordt er in België ongeveer 80 miljard km gereden met personenwagens (NIS 2013). Laat ons uitgaan van 0,2 kWh/km. Als we alle personenwagens elektrisch laten rijden zal dit ons 16 TWh kosten. De totale elektriciteitsconsumptie in België was in 2014 zo'n 80 TWh (https://www.febeg.be/statistiek-elektriciteit) . Het volledig personenwagenpark laten rijden op elektriciteit zou 20% extra elektricteitsverbruik tot gevolg hebben. Het huishoudelijke verbruik is ook zo'n 20%.

Als we ervan uitgaan dat onze 1 GW kerncentrales (doel 3 en 4 en Thiange 2 en 3) zo'n 8 TWh per jaar opleveren dan heb je aan zo 2 centrales voldoende. Op die manier zou de CO2 uitstoot van het wagenpark quasi 0 g CO2/km bedragen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 13:47:54 »
Als we ervan uitgaan dat onze 1 GW kerncentrales (doel 3 en 4 en Thiange 2 en 3) zo'n 8 TWh per jaar opleveren dan heb je aan zo 2 centrales voldoende. Op die manier zou de CO2 uitstoot van het wagenpark quasi 0 g CO2/km bedragen.
Inderdaad, maar als kernenergie taboe wordt ...

ruw geschat hebben we dan zo'n 400 windmolens nodig alleen al om de stroom voor onze e-auto's te voorzien
ervan uitgaande dat het 5MW turbines zijn die ongeveer de helft van de tijd aan maximum vermogen draaien, dus niet met de 1,5 à 3 MW die er nu meestal staan, want dan hebben we er 800 nodig

als je daar dan de andere stroomverbruikers bij telt, dan moet Be echt vol geplant worden met die dingen, wat imho niet wenselijk is.  Qua onderhoudskosten zal dat ook al beginnen tellen als je zoveel, over het hele grondgebied verspreide "centrales" hebt.

Ik wil maar zeggen dat ik de redenering niet goed volg om enerzijds elektrisch te willen gaan rijden en anderzijds kernenergie te willen bannen, tenzij men energie nog maar wat duurder wil maken.


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 14:10:29 »
Die fout had ik ook direct zien staan maar de elektriciteit die hij opwekt is gewoon een stuk recuperatie van wat er eerst ingestopt is, het is geen Perpetuum mobile, denk dat je zo wel mee bent alleen hoor ik de hybride rijders op mijn werk nogal snel roepen dat ze gratis stroom opwekken...
Heeft idd met een Perpetuum mobile niets te maken, iemand die met een 30 % opgeladen accu de volgende 15 km enkel bergaf rijdt krijgt wel enkele % stroom weer in zijn accu hoor. Die is gratis opgewekt en je bent nog 15 km verder ook.

Citaat
Ik ben het niet eens met het artikel in die zin dat electriciteit opwekken in een centrale nog altijd een properder gebeuren is als die individuele krachtbronnen, diesel-benzine...
En toch is het zo,...
Ooit moet die terug die berg op van 15 km, je kunt niet bergaf blijven rijden...
Over die centrales heb je me verkeerd begrepen, of ik was niet duidelijk genoeg, voor mij is het centraal opwekken ook beter.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 15:43:32 »
Akkoord KV, je komt hier inderdaad bij de essentie van heel de milieuproblematiek, nl. we zijn met te veel mensen op deze aardkloot, nog meer zo in België en al allemaal zo in Vlaanderen.
Vlaanderen heeft een bevolkingsdichtheid van meer dan 500 inw./km² en dat is veel te hoog. Willen we iedereen een kwaliteitsvol leven op een duurzame manier aanbieden dan moeten we op wereldschaal dringend aan geboortebeperking gaan doen.
We zitten nu met meer dan 7 miljard mensen. Verschillende bronnen zeggen dat de maximum draagkracht van de planeet 10 miljard mensen is. Een aantal dat de meesten van ons nog zullen meemaken tijdens hun leven.
Het lijkt mij beter om te streven naar een max. van 4 miljard mensen op de wereld, dat is dan wel een toekomstvisie die pas gerealiseerd kan worden op de zeer lange termijn. Alhoewel er doemdenkers zijn die denken dat de aarde dit zelf wel zal oplossen door één of andere kwaal over de mensheid te storten. Dit doemscenario is nog niet eens zo gek gezien vanuit Biologie/Ecologie.

Op korte termijn zie ik in Vlaanderen nog wel wat mogelijk om snel tot een aanzienlijk percentage elektrische voertuigen te geraken. Veel voertuigen staan overdag ergens geparkeerd. Mensen rijden typisch met hun wagen naar het werk en de meeste jobs zijn nog altijd normale dagjobs. Dit levert mogelijkheden om deze wagens daar te laden. De elektriciteit kan dan van verschillende bronnen komen:

- warmtekrachtkoppeling

Kantoorgebouwen hebben in de winter verwarming nodig, industrie heeft dikwijls proceswarmte nodig. Als deze warmte wordt geleverd met een warmtekrachtkoppeling kan de geproduceerde elektriciteit ter plaatse gebruikt worden om de voertuigen te laden

- Photo-voltaïsche cellen

Er zijn nog veel kantoorgebouwen die nog geen PV-cellen op het dak hebben liggen. Parkings kunnen eventueel zelfs overdekt worden met PV-cellen. In typische gevallen gaan deze PV-cellen veel elektriciteit opwekken wanneer de warmtekrachtkoppeling voor verwarming minder nodig is. Weer wordt de stroom lokaal gebruikt.
Een typische parkeerplaats is ongeveeer 15 m² groot. Als je deze vol plaatst met goede PV-cellen, haal je hier zo'n 2,3 kW piekvermogen uit.

Om naar een volledig elektrisch voertuigpark te gaan zal nog wel even duren. Een aanzienlijk percentage lijkt me op korte termijn niet onmogelijk.

Vergeet niet dat er in bestaande woningen nog grote efficiëntiewinsten zijn te bekomen. Hierdoor zal er in het huishoudelijk verbruik een marge gecreëerd worden om elektrische wagens te laden.

In neem mijn eigen woning als voorbeeld. Ik woon daar nu net geen 15 jaar. Over die periode is mijn elektriciteitsverbruik fel verminderd, ik betaal nu 25% minder voor mijn elektriciteit. Alle halogeenlampen van 50 W werden vervangen door SL-lampen van ongeveer 10 W, dezelfde lichthoevelheid, onlangs heb ik deze SL-lampen vervangen door LED-lampen van 5 W, nog steeds even veel licht maar 10x minder verbruik. De koelkast is ook vervangen, hierbij ging ik van een model categorie B naar een categorie A+++. De meest gebruikte PC had een gemiddeld verbruik van zo'n 125 W, ondertussen is die vervangen door een model dat 29 W maximum verbruikt. Mijn oude TV werd in die periode vervangen naar een efficiënte LED-tv, verbruik ging van 250 W naar ongeveer 100 W. Niet iedereen heeft die stappen al gezet, daar is nog heel wat potentieel naar vermindering van het huishoudelijk verbruik.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519