Auteur Topic: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?  (gelezen 8437 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 16:11:00 »
Je vergeet ook dat op het dak van een e-wagen een zonnecel kan liggen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 16:16:08 »
Je vergeet ook dat op het dak van een e-wagen een zonnecel kan liggen.

Dat kan inderdaad altijd. Niet alleen op het dak, op de motorkap en eventueel koffer is dit ook mogelijk. Er zijn zelfs zonnecellen die geïntegreerd kunnen worden in de ruiten. Praktisch lijkt ongeveer 4 m² per auto haalbaar. Deze zonnecellen zijn dan niet altijd optimaal gepositioneerd t.o.v. de zon, 400 W piekvermogen lijkt wel mogelijk.
Zo kan je per dag toch een paar km oogsten als je wagen buiten geparkeerd staat. Tja, alle beetjes helpen!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 18:07:30 »
In neem mijn eigen woning als voorbeeld. Ik woon daar nu net geen 15 jaar. Over die periode is mijn elektriciteitsverbruik fel verminderd, ik betaal nu 25% minder voor mijn elektriciteit. Alle halogeenlampen van 50 W werden vervangen door SL-lampen van ongeveer 10 W, dezelfde lichthoevelheid, onlangs heb ik deze SL-lampen vervangen door LED-lampen van 5 W, nog steeds even veel licht maar 10x minder verbruik. De koelkast is ook vervangen, hierbij ging ik van een model categorie B naar een categorie A+++. De meest gebruikte PC had een gemiddeld verbruik van zo'n 125 W, ondertussen is die vervangen door een model dat 29 W maximum verbruikt. Mijn oude TV werd in die periode vervangen naar een efficiënte LED-tv, verbruik ging van 250 W naar ongeveer 100 W. Niet iedereen heeft die stappen al gezet, daar is nog heel wat potentieel naar vermindering van het huishoudelijk verbruik.

Volgens VREG is het huishoudelijk stroomverbruik van een gemiddeld gezin in Vlaanderen ca 10 % gedaald de laatste 5 jaar (vuistregel-3j.) per toegangspunt, zelfs bijna 17% als we het eerste en laatste jaar nemen, de geleverde stroom is na 5 jaar ca. 15 % gedaald:

Citaat
http://www.vreg.be/nl/gemiddeld-energieverbruik-van-een-gezin

Onderstaande Europese categorieën gaan van een alleenstaande in een appartement zonder elektrische verwarming tot een omvangrijk gezin in een grote, elektrisch verwarmde woning : tabel verbruiker . ....]

Dit gaat slechts om indicaties want het werkelijke verbruik kan hoger of lager zijn afhankelijk van comforteisen, gewoontes, aantal aanwezige elektrische apparaten, hoe goed de woning is geïsoleerd, … In realiteit zien we dat het elektriciteitsverbruik in Vlaanderen iets hoger ligt.

Elektriciteit (distributienet)
Jaar|   Geleverd volume (MWh) huishoudelijke toegangspunten | Beleverde huishoudelijke toegangspunten | Gemiddeld geleverd volume per toegangspunt

2009    11.372.169,11   2.651.905     4.288 kWh/jaar
2010    11.569.438,34   2.666.112     4.339 kWh/jaar
2011    10.677.365,10   2.678.142     3.967  kWh/jaar
2012    10.578.422,02   2.690.214     3.932 kWh/jaar
2013    10.521.437,02   2.701.333     3.895 kWh/jaar
2014     9.692.449,31    2.721.502     3.561,43 kWh/jaar
Alleen met deze daling van 1.679.720.000 kWh kan men toch al een heel pak E-voertuigen opladen/doen rijden...
1 Tesla verbruikt ~ 20 kWh/100 km, 1 bescheiden E-auto ~ 17 kWh/100 km....


Het aardgasverbruik, > 65 % hebben aardgas, heeft ook een dalende tendens per toegangspunt.
Citaat
Aardgas (distributienet)
Jaar|   Geleverd volume (GWh) huishoudelijke toegangspunten| Beleverde huishoudelijke toegangspunten| Gemiddeld geleverd volume per toegangspunt
2009    27.834,86     1.567.752     17.755 kWh/jaar
2010    32.809,48     1.606.079     20.428 kWh/jaar
2011    25.003,76     1.646.566     15.185 kWh/jaar
2012    28.214,50     1.682.437     16.770 kWh/jaar
2013    30.575,03     1.719.353     17.783 kWh/jaar
2014    21.563,19     1.770.393     12.179,89 kWh/jaar
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 18:50:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline noroadhog

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
    • Easy Import
Re: Tesla en consorten echt zo milieuvriendelijk?
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 11 maart 2016 - 21:24:54 »
Het lijkt me dat de industrie van diesel- en benzine auto's er baat bij hebben om Tesla voor de oren te slaan met dergelijke artikelen. Bovendien zal niet iedereen het artikel nauwlettend doornemen maar luchtig doorbladeren. Punt is echter wel dat de informatie blijft hangen en op deze manier foutieve aannames als feiten worden aangezien.

Bovendien is nog maar de vraag in hoeverre je de prestaties van dieselauto's op het gebied van het milieu na het VW debacle :)