Auteur Topic: Dan toch maar aangeschoten rijden?  (gelezen 9384 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Dan toch maar aangeschoten rijden?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 08:25:39 »
Begrijp ik het goed?
Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland > geen (1)
Kan iemand (1) even vertalen?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 09:34:52 »
De kernvraag is: wat heb je liefst? Een fietser met 0,8 of een autobestuurder met 0,8.
Auto thuis laten en de fiets nemen met 0,8 of auto nemen en de fiets thuis laten met 0,8?

Foute kernvraag. 

De kernvraag is: Wat heb je liefst ? 

1) Dat de fietser zichzelf in gevaar brengt door teveel te drinken ?
2) Dat hij nuchter blijft, of een andere, veilige oplossing zoekt om thuis te geraken als hij toch wil drinken ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 18:33:17 »
De kernvraag is: wat heb je liefst? Een fietser met 0,8 of een autobestuurder met 0,8.
Auto thuis laten en de fiets nemen met 0,8 of auto nemen en de fiets thuis laten met 0,8?

Foute kernvraag. 

De kernvraag is: Wat heb je liefst ? 

1) Dat de fietser zichzelf in gevaar brengt door teveel te drinken ?
2) Dat hij nuchter blijft, of een andere, veilige oplossing zoekt om thuis te geraken als hij toch wil drinken ?
Dat de fietser zichzelf en andere in gevaar brengt door teveel te drinken ?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 21:44:58 »
Begrijp ik het goed?
Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland > geen (1)
Kan iemand (1) even vertalen?
Geen bepaald promillecijfer, maar als je door alcohol niet meer veilig kunt fietsen mag je het niet.

Ik interpreteer dat zo: als je iets teveel opvallend zwalpt met je fiets heb je prijs.

Bij een fiets merkt de bevoegde dat wslk snel... en zelfs vanop afstand.

En zelf zou men dat ook moeten merken als men niet fatsoenlijk rechtdoor kunt fietsen... of als zelf een breed fietspad niet genoeg is...
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2015 - 21:53:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 23 december 2015 - 22:51:22 »
Citaat
Geen bepaald promillecijfer, maar als je door alcohol niet meer veilig kunt fietsen mag je het niet.
Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland, staan bovenaan in de lijst van de meest verkeersveilige landen.
Dat is toch iets om over na te denken. Laten ze misschien juist daarom vaker de auto staan en nemen ze de fiets?
Lijkt mij een goed signaal, tenminste als men niet straalbezopen op die fiets kruipt.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 24 december 2015 - 18:22:37 »
Citaat
Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland, staan bovenaan in de lijst van de meest verkeersveilige landen.
Dat is toch iets om over na te denken. Laten ze misschien juist daarom vaker de auto staan en nemen ze de fiets?
Is dat zo? De fiets nemen om naar het café te rijden? Of de fiets in de autokoffer meenemen?  :-\

Citaat
Lijkt mij een goed signaal, tenminste als men niet straalbezopen op die fiets kruipt.
Als men niet zichtbaar dronken fietst bedoel je?

Wie riskeert nu als dronken fietser zulke hoge boetes?
Dan neem ik toch eerder een taxi om naar huis te komen, een fietsafstand zal zo duur ook wel niet zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 december 2015 - 18:32:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 00:19:17 »
Waarom hebben de Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland, uitgerekend de meest verkeersveilige landen van Europa,
 geen promillegrens voor fietsers?
Er moet toch een gerechtvaardigde reden zijn.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 00:47:46 »
Waarom hebben de Scandinavische landen, Groot Brittannië en Ierland, uitgerekend de meest verkeersveilige landen van Europa,
 geen promillegrens voor fietsers?
Er moet toch een gerechtvaardigde reden zijn.

Nog eens een paar vragen meer stellen:

Ik weet het echt niet, waarom hebben die # 14 andere landen (en wslk nog veel meer want die hebben wslk dezelfde limiet als voor autobestuurders) eigenlijk dan wel een limiet?
En wat maakt nu een controlelimiet nu eigenlijk uit bij een fietser als men het zo kan zien?
Geen limiet kan evenzo lager of hoger als 0,5 promille betekenen naargelang persoon.
Men kan de fietser nog altijd laten blazen hé, als hij op een dronken manier fietst heeft hij sowieso prijs.

Mss hebben die 6 landen geen goesting de fietsers ook te laten blazen, als de bevoegden het zo al kunnen zien aan hun fietswijze of die wel of niet dronken fietsen? (ik val in herhaling)

Mss willen die 6 landen aan personeel en controlemateriaal sparen?

Bij die 14 landen is het fietsland bij uitstek namelijk Nederland, ook een statistisch zeer veilig land, helaas zijn bijna 25 % van hun verkeersdoden fietsers omdat er nu eenmaal daar zoveel gefietst wordt.

Wat zegt jouw glazen bol?

# nieuwere bron 2014, met Duitsland: 1,6 promillegrens of dezelfde opmerking als bij die 6 genoemde landen zonder promillegrens  :P

http://www.55plus-magazin.net/php/_alkoholisiertes_radfahren_im_urlaub_kann_teuer_werden,17298,20926.html
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 december 2015 - 01:16:52 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 13:09:52 »
Ik volg eerder de stelling van JC waarbij men nog veilig kan fietsen (0,8) maar de auto beter thuis laat.
Citaat van: JC
Dat is ook mijn punt. Een fietser hoeft niet zwalpend over de weg te rijden. Daar moet die ook een passende straf voor krijgen. Ik stel me alleen de vraag of de norm van 0,5 ppm voor de fietsers ook moet gelden. Misschien kunnen we de marge voor een fietser wat hoger stellen omwille van zijn lagere snelheid (en massa). Misschien is 0.8 ppm een betere marge. Voor mij is de appreciatie van de agent eigenlijk nog het belangrijskte. Heeft die fietser wel gedronken maar gedraagt hij zich nog normaal, staat stevig op zijn benen, normale spraak, helder, ... kan hij misschien de optie krijgen om naar huis verder te wandelen ipv te fietsen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 14:07:32 »
Wat met de andere tweewielers ?
- bromfietsers klasse A en B (incl E-fietsen boven 25 kmh)
- motorfietsen

Blijkbaar allemaal idem autopromille.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 december 2015 - 14:11:17 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 25 december 2015 - 15:04:12 »
Hetgeen ik eerder schreef
Citaat
Tot op zekere hoogte kan ik JC (en auteur van het artikel) wel volgen dat men 'iets' minder streng mag zijn voor fietsers (niet voor bromfietsers).

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:27:23 »
Ophouden met pamperregelingen voor fietsers die lichtere straffen opleggen omdat er "maar" gefietst wordt.

In NL maken ze intussen 1/3 verkeersdoden uit

Voor wie de inbreuk gevaar oplevert, voor de overtreder of anderen, mag geen uitgangspunt zijn.
Wie een eenzijdig ongeval veroorzaakt, zou je dan ook niet moeten straffen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:58:09 »
Voor wie de inbreuk gevaar oplevert, voor de overtreder of anderen, mag geen uitgangspunt zijn.

Inderdaad. Wat als een autobestuurder die een dronken zwalpende bestuurder tracht te ontwijken, daarbij aan het slippen gaat en zich morsdood rijdt tegen een boom? Juist: dan rijdt die fietser gewoon verder en staat er in de krant dat die autobestuurder de controle over het stuur verloren heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 23:47:23 »
Met 0,8 gaat een fietser nog niet zwalpen en raakt, lichtjes in de wind, nog veilig thuis.
Door 'iets' toleranter (bv. 0,8) te zijn t.o.v. de fietser kan een aanmoediging zijn om de auto thuis te laten.

Er zijn ook fietsers die zelfs bloednuchter minder veilig thuis geraken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 00:33:04 »
Met 0,8 gaat een fietser nog niet zwalpen en raakt, lichtjes in de wind, nog veilig thuis.
Door 'iets' toleranter (bv. 0,8) te zijn t.o.v. de fietser kan een aanmoediging zijn om de auto thuis te laten.
Heel rare stelling, en zonder enige staving.
Er zijn nog talrijke andere dingen die een "aangedronken fietser" moet kunnen als "niet te zwalpen".
Daarenboven is fietsen algemeen altijd onveiliger als autorijden.

Citaat
Er zijn ook fietsers die zelfs bloednuchter minder veilig thuis geraken.
Die context lijkt zo´n beetje op het volgende:
Er zullen zeker ook meer ongevallen kunnen gebeuren door bepaalde bestuurders die niet gedronken hebben als door bepaalde bestuurders die wel wat gedronken hebben, gaan we dan best die bloednuchtere bestuurders van de weg halen, hun dan eerst een paar pinten doen drinken en dan weer de weg opsturen, dit om de ongevallen te kunnen doen dalen ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 00:49:03 door Michel »
© Koning Willem I