Auteur Topic: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen  (gelezen 1723 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Gepost op: zondag 03 januari 2016 - 17:43:08 »
Sinds de zwakke weggebruiker "altijd in zijn recht is", is hun gedrag er niet op verbeterd, dat weet iedereen onderhand al.  En dat dit tot ongevallen kan leiden staat buiten kijf denk ik.

Maar wat er de voorbije dagen gebeurde is werkelijk om te huilen:

Een man van rond de 70 wil een drukke 4-vaksweg (Vmax 90) oversteken in de buurt van Aalst.  Er komt echter nog verkeer aangereden, maar dat deert hem niet.  Een camionette gaat vol in de remmen en kan een aanrijding vermijden, claxonneert om de man attent te maken op zijn gevaarlijk gedrag en allicht ook om te stoppen met oversteken want die camionnette werd ondertussen door een ander voertuig ingehaald op het 2de vak.  De man steekt zijn middenvinger omhoog en wandelt verongelijkt verder, een fractie later wordt hij aangereden door het inhalende voertuig, waarvan de bestuurster hem niet tijdig had opgemerkt.  Hij werd levensgevaarlijk gewond ...

Maar het zal allicht wel weer de schuld zijn van de stoute automobilisten !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 03 januari 2016 - 18:16:46 »
Zolang we de zwakke weggebruikers blijven wijsmaken dat ze altijd in hun recht zouden zijn, zal het er niet op beteren.  Dan wordt de term "zwakzinnige" weggebruikers al beter geschikt. 

Edit .... schreef ik nu "zwakke" weggebruikers ?  Die term bestaat niet eens in de wegcode, er bestaat enkel zoiets als "kwetsbare" weggebruikers.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 05 januari 2016 - 00:30:05 »
Ik vind het alleen maar om te huilen voor de bestuurder welke die man aangereden heeft en voor de andere bestuurders die hij gehinderd heeft.

Zelfs als die kerel nog zou gedacht hebben dat hij als zwakke weggebruiker voorrang had bij het oversteken van de weg op die plaats, dan nog getuigde hij van een bijzonder roekeloos gedrag, gelet op de aankomende voertuigen en hun snelheid. Als ik voorrang van rechts heb, maar het duidelijk is dat een van links komende vrachtwagenbestuurder niet tijdig voldoende gaat kunnen vertragen, dan verzaak ik aan mijn voorrang zonder de minste twijfel (45 jaar geleden reed ik achter zo een vrachtwagenbestuurder aan om hem in te halen en hem enkele keren mijn stoplichten te tonen, maar dat doe ik al lang niet meer).

Met die 70-er kan ik geen medelijden hebben. Hij heeft, naast zijn roekoos gedrag, ook nog geweigerd om rekening te houden met de verwittiging welke de bestuurder van de camionette hem gaf met de claxon, heeft die bestuurder zelfs nog beledigd met een opgestoken middenvinger, en heeft de weg verder overgestoken zonder er zich van te vergewissen dat er op de linker rijstrook geen voertuig aankwam.

Zijn levensgevaarlijke verwondingen vind ik een rechtvaardige straf voor zijn grenzeloze arrogantie.

Maar wellicht was hij het zoveelste slachtoffer van diegenen die de "zwakke" weggebruikers wijsmaken dat ze altijd voorrang hebben en nooit voorzichtig moeten zijn in het verkeer.

In Duitsland is de "Stinkefinger" (het opsteken van een middenvinger) een "Straftat", met andere woorden een misdrijf vergelijkbaar met een wanbedrijf in België (zoals diefstal) dat tot een correctionele veroordeling leidt. Het staat dus op je "Polizeiliches Führungszeugnis", te vergelijken met het Belgisch bewijs van goed gedrag en zeden. Als er op mijn Fürhrungszeugnis een Straftat staat, kan ik onder meer het bekomen van de Duitse nationaliteit voor vele jaren vergeten. De rechter legt voor een "Stinkefinger" een boete op van 600 tot 4.000 Euro, waarbij het totaal geen rol speelt of je die middenvinger nu opgestoken hebt naar een dakloze, naar een politiebeamte of naar de bondspresident.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 05 januari 2016 - 00:55:39 »
Edit .... schreef ik nu "zwakke" weggebruikers ?  Die term bestaat niet eens in de wegcode, er bestaat enkel zoiets als "kwetsbare" weggebruikers.

Waar? Want in artikel 7 gaat het niet over "kwetsbare" weggebruikers, doch over "kwetsbaardere" verkeersdeelnemers.

Het is jammer dat het begrip "kwetsbaardere" ook niet toegepast wordt voor bijvoorbeeld de bestuurder van een personenwagen tegenover de bestuurder van een zware vrachtwagen, want dan is eerstgenoemde bestuurder toch ook "kwetsbaarder".

Niet dat ik zou willen dat een vrachtwagenbestuurder voorrang zou moeten verlenen aan een personenwagenbestuurder omdat deze laatste kwetsbaarder is dan een vrachtwagenestuurder, integendeel.

Ik heb er geen groot probleem mee als een vrachtwagenbestuurder inrijdt op de achterkant van een vóór hem rijdende vrachtwagen. Wel als hij aan de staart van een file drie personenwagens opplooit waar 2 doden en 5 zwaargekwetsten moeten uitgehaald worden.

Ik vind dat de verhoudingen in de scheepvaart beter geregeld zijn, omdat men er rekening houdt met de mogelijkheden van de zeer uiteenlopende schepen. Daar heeft een zeilboot meestal voorrang op een veel wendbaardere motorboot, en heeft een groot schip meestal voorrang op een klein schip. Wanneer een groot schip een noodstop uitvoert, kan het niet alleen gemakkelijk 2,5 km duren vooraleer het tot stilstand komt, doch is bovendien het risico groot dat het door het wieleffect van de schroef dwars komt te liggen in de vaargeul.

Ook in de scheepvaart zal evenwel de gezagvoerder van een groot schip (in de binnenvaart de schipper, op zee de kapitein) zelden rekening houden met een pleziervaartbootje (misschien tenziij het om een yacht met een lengte van meer dan 100 meter gaat). In de scheepvaart spreekt men niet van een dode hoek, doch vóór de boeg van het schip kan er gemakkelijk een zone met een lengte van enkele honderden meters zijn waarin een plezierbootje niet kan gezien worden vanop de brug van het schip. Een vermoeden dat hij een dergelijk plezierbootje overvaren heeft, bekomt de stuurman van een groot schip meestal pas als hij vanop de brug aan een zijkant van het schip flarden van het plezierbootje op het water ziet drijven.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 januari 2016 - 08:17:14 »
Waar? Want in artikel 7 gaat het niet over "kwetsbare" weggebruikers, doch over "kwetsbaardere" verkeersdeelnemers.

Juist .... "kwetsbaardere" .... de vergrotende trap van het bijvoeglijk naamwoord "kwetsbare".
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 januari 2016 - 08:19:08 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 00:30:26 »
Intussen in Lier ...

Als zelfs de gasten van de Lijn het te gortig vinden ...
http://www.gva.be/cnt/blwen_02056741/moet-er-eerst-iets-ernstig-gebeuren-met-een-fietser
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 14:05:01 »
Niet langer dan een week geleden, in Kontich centrum. 

Voetganger vertikt het om gebruik te maken van de oversteekplaats voor voetgangers, op nog geen tien meter afstand.  Wild gesticulerend omdat we haar géén voorrang verlenen.  Uiteraard m'n leerling wél de raad gegeven om alert te blijven just in case.  Vlak voor ons trouwens nog een rijschoolauto van de concullega's, die er hetzelfde over dachten.  Kwaad kijken naar mij, de duim omhoog.  Miljaar, twee rijschoolauto's die niet weten dat een voetganger altijd en overal voorrang heeft.  Komt da nu tegen.

42.4.1.
(....)
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
(...)


wordt nogal vaak gelezen als: "binnen de dertig meter van een oversteekplaats voor voetgangers, hebben voetgangers altijd voorrang als ze oversteken".  Tenminste, in zoverre er al niet uitgegaan wordt van het eeuwige misverstand dat voetgangers altijd en overal voorrang zouden hebben.
« Laatst bewerkt op: zondag 10 januari 2016 - 14:08:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: arrogantie van de zwakke weggebruiker leidt tot ongevallen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 23:44:37 »

wordt nogal vaak gelezen als: "binnen de dertig meter van een oversteekplaats voor voetgangers, hebben voetgangers altijd voorrang als ze oversteken".  Tenminste, in zoverre er al niet uitgegaan wordt van het eeuwige misverstand dat voetgangers altijd en overal voorrang zouden hebben.

Dat maak ik geregeld mee aan het station in Mechelen. Ik heb zelfs ooit zo'n zwakzinnige gehad die het niet beter vond van op het koetswerk van de wagen te slaan. Zijn excuus was inderdaad "voetgangers hebben altijd voorrrang!".
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519