Je zou ook kunnen zeggen dat de vrachtwagenbestuurder zich aan een gevaarlijk inhalen gewaagd heeft.
Volledig akkoord. Een beetje weldenkend bestuurder, gaat niet op die manier inhalen. Je ziet de bus die ieder moment weer kan vertrekken, je ziet je voorligger die braafjes achter die bus blijft, en je weet dat je zélf toch met een relatief log ding op weg bent. Dan gebruik je een béétje je verstand, en ga je niet inhalen.
Het staat niet vast dat de busbestuurder naar rechts zou uitgeweken zijn als daar een fietser reed.
Ik durf er toch enigszins voor te vrezen. Had hij die bestelwagen niet éérder opgemerkt ? Dat doet mij vrezen dat hij zijn spiegels onvoldoende gebruikt heeft. In dat geval: waarom zou hij die bestelwagen niet, maar een eventuele fietser dan wél gezien hebben ? En verder: hij vertraagt niet of nauwelijks, wat maakt dat hij dan in voorkomend geval voor de keuze zou staan: ofwel crasht die bestelwagen tegen zijn collega, ofwel rijdt hijzelf een fietser plat.
Alleszins heeft hij door dat uitwijken naar rechts een zwaar ongeval vermeden.
Maar heeft hij het elementairste verzuimd om een ongeval te voorkomen, of minstens de gevolgen ervan aanzienlijk te verminderen: hij vertraagt niet of amper .... tot hij uiteindelijk een ferme ruk aan zijn stuur moet geven om een aanrijding te voorkomen. Simpelweg vertragen had hier eveneens -en véél veiliger- een ongeval kunnen voorkomen: zo zou die bestelwagen er toch nog voorbij gekund hebben, zonder dat die buschauffeur deze capriolen moest uithalen.
Kijk maar eens hoe die bus een gang gaat. Hij heeft 'm nog amper onder controle. En dan mag hij nog van geluk spreken, dat dit NU gebeurd is. Een dag of twee later, wordt er vrieskou voorspeld .... een rijmplekje of een aangevroren ondergrond, en de gevolgen waren niet te overzien geweest. En verder: dat ding heeft géén veiligheidsgordels, noppes. Er zijn al voor minder reizigers met een ferme buil geëindigd. Of een paar kleutertjes, die niet eens met hun voetjes de grond kunnen raken, enig idee wat er met hen zoal kan gebeuren als die bus op déze manier aan 't slingeren gaat ?
In de praktijk zijn er in België zo weinig bestuurders die de busbestuurders voorrang verlenen als deze hun halte willen verlaten, dat de busbestuurder wel genoodzaakt is om zijn voorrang af te dwingen als hij niet telkens 5 minuten wil moeten wachten om zijn halte te kunnen verlaten.
Daarin heb je gelijk. Ik kan perfect begrijpen dat hij zijn bus in beweging zet om z'n bedoeling duidelijk te maken. Maar om dan te blij-ven gaan, ook al wil zo'n halve gare hem per sé voorbij .... da's mij persoonlijk toch een brug te ver.
Er staat een bord 70 km/u, vermoedelijk buiten de bebouwde kom. De bus heeft dan geen voorrang.
Er staan er genoeg binnen de bebouwde kom ook.
Zeg dat wel, tenminste als hij eerst even in zijn rechterspiegel heeft gekeken. Daar waar de busbestuurder in het begin een fout maakt, lost hij het even verder miraculeus op.
Hij lost het finaal wel op, maar voor de manier waarop ..... krijgt hij van mij niet meteen een pluim. Hij geeft een ferme snok aan z'n stuur, waarbij duidelijk te zien is dat 't hem véél moeite kost om die bus nog onder controle te houden. En het elementairste verzuimt hij: hij vertraagt niet of nauwelijks.
De Lijn reageert ondertussen opgetogen. "Dit is het bewijs dat het goed zit met de rijopleiding van onze bestuurders", klinkt het.
Ik zou toch wat meer zelfkritisch zijn...
Yup.