Auteur Topic: Knooppunt Machelen - gemiste kansen!  (gelezen 914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Knooppunt Machelen - gemiste kansen!
« Gepost op: maandag 11 januari 2016 - 11:39:13 »
De mensen die de laatste maanden het knooppunt Machelen (E19-R0) zijn gepasseerd zullen al gemerkt hebben dat er hier wordt gewerkt. Meer info vind je op http://www.werkenwoluwelaan.be. Het knooppunt dat nooit afgewerkt werd en zelfs als één van de nutteloze werken in Belziek werd bestempeld zal dan eindelijk afgewerkt worden. Er wordt een aansluiting voorzien met de Woluwelaan.
Het korte afritje op de binnenring (afrit 5) net voorbij het viaduct wordt dan ook buitendienst gesteld omdat er slechts enkele honderden meters verder via het knooppunt ook de Woluwelaan kan bereikt worden.

Als ik de nieuwe situatie op de schets wat bekijk vind ik echter dat men een aantal kansen heeft gemist op de situatie daar wat éénvoudiger te maken.

1. Opheffen van de oprit Vilvoorde op de E19 richting R0. Via de R22 (Woluwelaan) kan het verkeer naar het nieuw oprittencomplex rijden en daar ineens de juiste richting op de ring kiezen, binnenring of buitenring. De oprit in Vilvoorde is behoorlijk druk en veel van het verkeer wil richting binnenring. Dit levert op enkele honderden meters een weefbeweging op van voertuigen die van helemaal rechts naar helemaal links willen.  Een mogelijk alternatief is, door herinrichting van de oprit, enkel verkeer richting buitenring toe te laten.
De vermindering van het aantal weefbewegingen zal het verkeer op de E19 een stuk vlotter maken en de files hier verkorten.

2. Opheffen van afrit Diegem-zuid op de N22 (richting NAVO). Het verkeer op deze afrit houdt het verkeer richting Brussel op, de file reikt dikwijls tot op de ring. De zones rond de N22 kunnen ook bereikt worden via de nieuwe afritten of via afrit Zaventem Hennaulaan op de R0.

Ik begrijp dat voor deze extra aanpassingen er ook aanpassingen aan de secundaire wegen nodig zijn, maar het lijkt me een gemiste kans om dit nu niet door te voeren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519