Dag Bert,
bedankt voor het antwoord. Ik ben geen kei in zo wet-teksten uitpluizen (misschien een minpunt als ik eraan denk instructeur te worden)
Hou er rekening mee, dat je voor het onderdeel "wegcode", je in feite niks anders zal moeten doen dan wetteksten grondig kennen. Voornamelijk het verkeersreglement. Maar daarnaast ook nog een aantal wettelijke bepalingen zoals om. de te volgen stappen voor het behalen van een rijbewijs, alcoholintoxicatie en dronkenschap, vluchtmisdrijf, tijdelijk rijverbod, onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen, recidivisme enz. Wil je praktijklessen geven, dan heb je nog een afzonderlijk vak mechanica.
Ik neem aan dat je een opleiding gaat volgen ? Dan word je hier gaandeweg vertrouwd mee gemaakt met deze begrippen. Op zich, is het best te doen, maar vergis je niet: het wordt stevig blokken. Het is maar weinigen gegeven om doorheen de opleiding enkel de lessen te volgen en pas enkele dagen of een week voor het examen de ganse cursus door te ploeteren. Stelselmatig de materie bijhouden, is beslist aan te raden.
Je traject ziet er ongeveer als volgt uit:
Eerst volg je een opleiding bij een erkend opleidingsinstituut. Bij het opleidingsinstituut waar ik les gevolgd heb, was dat 2x wekelijks (woensdagavond en zaterdag), te beginnen vanaf september. Zo konden we inschrijven voor de examensessie januari/februari. Bij mijn huidige werkgever, is dat 1x wekelijks (zaterdag), te beginnen vanaf september. De opleiding is dan uitgestrekt over een iets langere termijn, waardoor kandidaten zich kunnen inschrijven voor de examensessie van maart. Je krijgt les in drie modules: wegcode, automechanica, en praktische didactiek. Wie voor het brevet van theorielesgever gaat, hoeft géén examen automechanica af te leggen. Je praktische vakdidactiek, zal getoetst worden tijdens je laatste examen: de modelles.
Na je opleiding, begin je met een schriftelijk examen over wegcode, en automechanica. Dit gaat gewoonlijk door in Brussel. Bij de examens die ik tot hiertoe afgelegd heb, was dat in een oude kazerne van de toenmalige rijkswacht. Nu de bevoegdheden overgeheveld zijn naar Vlaanderen, weet ik niet met zekerheid waar deze proef zal doorgaan. Wie hierin geslaagd is, wordt uitgenodigd voor een mondeling examen, afgenomen door twee juryleden. Dit wordt meestal lokaal georganiseerd, en gaat heel vaak door in examencentra waar leerlingen ook een rij-examen afleggen. Wie ook hierin geslaagd is, stuurt zijn dossier in (met oa copie van rijbewijs, id kaart, bewijs goed zedelijk gedrag model 2) naar Brussel.
Daarna krijg je een stagetoelating waarmee je in een erkende rijschool je stage kan aanvatten. Met dit document, ga je naar de rijschool die zal instaan voor je verdere opleiding. Zij dient een aanvraag tot erkenning in te dienen. Eenmaal zij die erkenning in haar bezit heeft, kan je je stage aanvatten. Je stage houdt oa een tweetal uur in, waarin je kennis maakt met de rijschool en haar werking. Daarna nog een tweetal uurtjes waarin jij gaat rijden, en een toekomstig collega-lesgever jouw rijstijl gaat beoordelen en bijschaven waar nodig. Vervolgens dien je een aantal uren observatiefase te doorlopen. Nu ga je mee les volgen met een collega
(of meerdere collega's) die les geeft/geven, en observeer jij hoe zij het lesgeven aanpakken. Dan komt de
-naar mijn mening- rotste dag van je ganse opleidingstraject. Je gaat nu samen met je collega-lesgever mentor aan de slag. Je collega-lesgever gaat even de rol van leerling spelen, en hij gaat aan jou vragen om hém les te geven.
"Leer mij nu eens starten, vertrekken en schakelen 1e, 2e, 3e, terugschakelen". En uiteraard zal hij het niet nalaten om ook fouten te maken die beginnende leerlingen ook wel 's zouden durven maken. Zodra hij meent dat je 1 en ander onder de knie begint te krijgen, krijg jij een leerling toegewezen aan wie jij les gaat geven. Je collega-mentor neemt nu plaats op de achterbank, en observeert jouw aanpak. Na elke les, krijg je van hem feedback over wat je volgens hem goed hebt aangepakt, en waar je mss een steekje hebt laten vallen. Zodra je collega-mentor oordeelt dat je op een voldoende veilige manier kan lesgeven, ga je zelfstandig lesgeven aan leerlingen.
Na afloop van je stage, gaat men je dan inschrijven voor de modelles. Ook dit wordt doorgaans lokaal georganiseerd in een rij-examencentrum op zaterdag. Je gaat hier naartoe met een voertuig van de rijschool. Je loot een onderwerp waarover je zal moeten lesgeven op het privaat-terrein. Een ervaren lesgever, speelt nu de rol van leerling. Op de achterbank zitten twee juryleden, die jou observeren. Een tweede onderdeel, is dan een rit op de openbare weg. Jij stippelt voor je leerling een route uit, die je hem voorschotelt. Je schriftelijke voorbereidingen en je ganse manier van lesgeven wordt beoordeeld. Was het wel didactisch verantwoord ? Heb je geen kemels tegen de wegcode verteld enz.
Ben je finaal ook hierin geslaagd, dan krijg je je instructietoelating. Je moet dan een code op je rijbewijs laten aanbrengen, en je opnieuw tot je toekomstige werkgever wenden. Je toekomstige werkgever, moet immers een aanvraag tot erkenning van een personeelslid indienen. Eénmaal zij ook die erkenning in hun bezit hebben, kan je finaal aan de slag.
Het zijn dus niet enkel drie examens en een stage, maar ook een ganse papiermolen. Reken voor dit ganse traject toch maar op nagenoeg een jaartje vooraleer je met alles rond bent. Per brevet, welteverstaan. Per examensessie, kan je immers slechts voor 1 brevet tegelijk inschrijven.
Veel succes.