Auteur Topic: Hogere straffen voor vluchtmisdrijf niet nodig, maar pas wet toe  (gelezen 3890 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Hogere straffen voor vluchtmisdrijf niet nodig, maar pas wet toe
« Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 14:23:53 »
Citaat van: GVA
Hogere straffen voor vluchtmisdrijf niet nodig, maar pas wet toe

“Zou het niet zinvoller zijn iemand een korte straf van acht of vijftien dagen op te leggen, die effectief moet worden uitgezeten en een schokeffect kan teweegbrengen, in plaats van theoretische straffen van acht maanden waarvan geen seconde wordt uitgezeten?”

http://www.gva.be/cnt/dmf20160113_02065142/hogere-straffen-voor-vluchtmisdrijf-niet-nodig-maar-pas-wet-toe
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Hogere straffen voor vluchtmisdrijf niet nodig, maar pas wet toe
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 14:37:26 »
Rijbewijs met punten: ja.  Mààr ..... wat baat het om een verval uit te spreken, als de betrokkene toch gaat rijden ?  Controle is er quasi nooit op het rijden zonder rijbewijs.  En verder ..... wat te doen met rijkeluiszoontjes die keer op keer toch blijven rijden spijts verval, omdat ze de (bijkomende) boete(s) toch gemakkelijk genoeg kunnen betalen ? 

En over toepassing wet gesproken, hierzie, een fraaie stoot van het parket:

http://www.gva.be/cnt/dmf20160112_02064676/twee-kinderen-verwond-bij-vluchtmisdrijf-maar-dader-niet-vervolgd

Een kind aanrijden, vluchtmisdrijf plegen, en er nog mee wegkomen ook .... omdat het parket je zaak seponeert als je 't simpelweg vertikt om naar een politieverhoor te gaan.  Geweld land toch, waar dat allemaal kan ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 januari 2016 - 22:49:11 »
Ik lees contradicties.
Citaat
Omdat de verdachte niet inging op zijn uitnodiging tot verhoor door de politie, heeft het parket van Antwerpen het dossier geseponeerd.
Citaat
... een brief van het parket, waarin hen wordt meegedeeld dat hun dossier werd geseponeerd wegens “dader onbekend”.
Hoe kan een verdachte uitgenodigd worden tot verhoor als deze verdachte dader onbekend is ?...  ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 16:14:11 »
Ik lees contradicties.
Citaat
Omdat de verdachte niet inging op zijn uitnodiging tot verhoor door de politie, heeft het parket van Antwerpen het dossier geseponeerd.
Citaat
... een brief van het parket, waarin hen wordt meegedeeld dat hun dossier werd geseponeerd wegens “dader onbekend”.
Hoe kan een verdachte uitgenodigd worden tot verhoor als deze verdachte dader onbekend is ?...  ???

Je haalt de verdachte en de dader door elkaar. Een verdachte is iemand van wie men denkt dat hij een misdrijf begaan heeft, maar waarbij dat nog niet vaststaat. Omdat de verdachte niet kon verhoord worden, kon niet worden vastgesteld dat hij inderdaad het misdrijf begaan heeft en dus de dader was.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 17:20:03 »
Maar als na een uitnodigingsbrief de verdachte niet komt opdagen, gaat de politie dan zelf niet de verdachte opnieuw thuis opzoeken?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 18:31:44 »
Je haalt de verdachte en de dader door elkaar. Een verdachte is iemand van wie men denkt dat hij een misdrijf begaan heeft, maar waarbij dat nog niet vaststaat. Omdat de verdachte niet kon verhoord worden, kon niet worden vastgesteld dat hij inderdaad het misdrijf begaan heeft en dus de dader was.

Dus, wacht.

Iemand die ergens van verdacht wordt, doet er gewoon slim aan, om simpelweg niet in te gaan op de uitnodiging om verhoord te worden.  Door dit handigheidje, gaat men dan (althans bij gebreke aan enig materieel bewijs) sowieso vrijuit.  De schuld is niet onomstotelijk bewezen en dus kan het parket niet anders dan de zaak botweg te seponeren.  Of mis ik ergens wat ?

Geweldig landje, waar dat allemaal kan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 19:12:15 »
Bert, en als je gaat heb je het recht van te zwijgen, hebben ze ook niks.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 19:38:09 »
Bert, en als je gaat heb je het recht van te zwijgen, hebben ze ook niks.

Juist.  En bijkomende onderzoeksdaden, zoals de auto inspecteren op mogelijke schade, die zou kunnen overeenkomen met de aanrijding waarvan iemand verdacht wordt, is dan ook meteen uitgesloten ? 

't Kan zijn dat het aan mij ligt.  Maarreuhm .... als er niet gezocht wordt naar bewijzen, zullen die ook nooit gevonden worden.  Of wel soms ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 januari 2016 - 20:21:30 »
De fout bestaat er inderdaad in dat, louter omdat de verdachte niet komen opdagen is voor een verhoor, de zaak dan maar geseponeerd wordt.

Dat kan als het om een bagatel gaat, maar een kind aanrijden en vluchtmisdrijf plegen is dat bepaald niet.

Met wat voor een gedacht van het gerecht gaat dat kind verder door het leven?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 februari 2016 - 10:43:14 »
Eugeen weer op z'n best :

http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=3466&start=2445

Een poster, ene Dominique vraagt:

Vraagje: Ik heb hier al een aantal keer zien passeren dat de meeste routes bij examencentrum SBAT in St. Denijs Westrem hier op het forum te vinden zijn, is er ergens een topic waar deze verzameld zijn? Of bedoelt men dan eerder in dit topic de verspreide beschrijvingen hier en daar (bvb "Loop - Sterre - R4")? Tot nu toe heb ik namelijk maar 1 link gevonden naar een duidelijke route en verder enkel een paar vage beschrijvingen die ik nu aan het verzamelen ben, aangezien ik deze routes graag eens zou oefenen.
Op voorhand al bedankt voor het antwoord :)

Waarop GRO antwoordt:

Examenroutes vind je in ons praktijkboek
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beginpraktijkboek.htm

Dominique is daar zéér mee in zijn nopjes (en koopt blijkbaar het boek)

Dankjewel!

Maar daarin vindt hij niet wat hem nochtans beloofd werd, en Dominique uit daarover zijn ongenoegen:

Ik heb het Praktijkboek gekocht en gedownload, maar daar staan blijkbaar voor St. Denijs Westrem geen routes/knooppunten in?? Of zie ik dat nu verkeerd? 't Is maar dat ik het wel net daarvoor heb gekocht.

Waarop GRO repliceert:

Ik ging ervan uit dat je de theorie via onze site geleerd had. Dan had je met je allescode het boek gratis kunnen downloaden.
Er staan een aantal examenroutes in het boek, maar die pagina's zijn nu net de allerminst belangrijke. Als je de rest van het boek doorneemt en voldoende oefent, dan heb je trouwens geen routes nodig. Echte routes bestaan trouwens niet, zoals in het boek is uitgelegd. Wel knooppunten.

==> Klare taal van Eugeen. Er staan examenroutes in (....) Als je goed oefent heb je géén examenroutes nodig (....) Echte examenroutes bestaan trouwens niet.  En morgen zal vandaag gisteren zijn, zeker ?

Waarop Dominique van zijn kant dan weer antwoordt:

Ik heb de theorie inderdaad gedaan via de ALLES-code op deze site (een 4-tal keer zelfs zie ik in mijn sms'en), was daar zeer tevreden over, haalde 50/50, maar wist toen van geen praktijkboek en deed dat toen voor de theoretische oefenexamens, en ben nu dus bezig met de praktijk. Mijn vraag was dan ook: kan ik ergens deze mogelijke routes bij SBAT St. Denijs Westrem verzameld vinden of moet ik ze zelf verzamelen? Uw antwoord was: ze staan in het boek. Dus koop ik het boek, op uw aanraden, om die routes eens te zien, aangezien al de rest al onder de knie is maar ik toch eens nieuwsgierig ben naar waar in Gent wordt gereden (want zo klein is Gent nu ook weer niet). En nu staat daar geen enkele route of knooppunt voor deze regio in, en is uw reactie "ahja maar dat is het minste belangrijk en je hebt ze niet nodig"? :s Vind ik eerlijk gezegd niet bepaald correct hoor. Dan is het antwoord "ze staan in ons praktijkboek" geen juist antwoord op mijn specifieke vraag "kan ik ergens de verzamelde routes of knooppunten vinden voor St. Denijs of zoek ik ze hier zelf uit". Ik voel me een beetje bedrogen eerlijk gezegd.

En GRO repliceert uiteindelijk:

@ Dominique
Als je echt alles al wist wat in het praktijkboek staat en je het louter gekocht hebt voor de route van jouw examencenter, dat er helaas niet instaat, stuur dan een mailtje naar mij met je gsm nummer en je code waarmee je het boek hebt gekocht en je rekeningnummer. Ik zal zorgen dat je de 2,5 euro krijgt teruggestort.

Ik snap het allemaal eventjes niet meer, hoor.

Hoe simpel het had kunnen zijn ?  Antwoord gewoon op de initiële post van Dominique dat er enkel en alleen verplichte doorgangspunten zijn.  Maar het staat de examinator vrij, om te kiezen langs welke richting hij die verplichte doorgangspunten passeert.  Ook is de examinator vrij in zijn keuze mbt de volgorde waarin hij die verplichte doorgangspunten opneemt in de route die hij de kandidaat tijdens zijn examen voorschotelt.  Vaste examenroutes zijn er niet.  Reken voor een examenrit iets van een drie kwartier tijd.  Je moet ook nog terug aan het examencentrum geraken.  Wil je dus per sé de specifieke omgeving gaan verkennen, lees dan de verplichte doorgangspunten even door en neem pakweg een straal van zo'n twintig minuten rond het examencentrum.

Wil Eugeen dan nog wat reclame maken voor zijn praktijkboek ?  Geen probleem, maar de kandidaat zal het boek tenminste toch niet met verkeerde verwachtingen aanschaffen.

Maar neen.  Eugeen prijst zijn boek aan, en schrijft erbij dat de kandidaat daarin de examenroutes vindt.  En dàt Eugeen, was de reden dat Dominique dat boek aangeschaft heeft.  Je laatste repliek, is dus irrelevant.  Dominique beweert nérgens dat hij alles al wist wat in het boek staat.  Hij heeft het boek gekocht, omdat JIJ hem beloofd hebt dat hij daar examenroutes in staan.  (Wat uiteraard onmogelijk is, want die bestaan stomweg niet).

En nog 's wat.  Blijkbaar kan men dus met de ALLES-code het boek GRATIS downloaden.  Kennelijk is dat dus onvoldoende duidelijk.  Anders hàd Dominique destijds met die ALLES-code die hij aangekocht heeft, het praktijkboek al gedownload.  Twee keer bedrogen uitgekomen dus.  Een eerste keer omdat hij dat praktijkboek GRATIS had kunnen downloaden met de aangeschafte ALLES-code.  En dan nog 's een tweede keer, omdat hij het praktijkboek aangekocht heeft op basis van valse beloftes.

Je belooft hem dan, dat hij die 2,5 euro teruggestort kan krijgen.  Waarom ?  Omdat je stiekem hoopt dat Dominique zich niet zal laten kennen voor die 2,5 euro ?

Werkelijk klasse, Eugeen.

(sorry als het hele gedoe over GRO mss hier niet thuishoort, maar eerder afgesplitst zou moeten worden naar een afzonderlijke draad).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2016 - 14:38:02 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 februari 2016 - 16:09:16 »
Eugeen weer op z'n best :

Inderdaad, eens te meer bewijst hij dat hij niets minder dan een oplichter en een bedrieger is. Die vent had al lang achter de tralies moeten zitten. Ooit zal hij misschien nog wel eens bouwgronden op de maan verkopen.

Citaat
(sorry als het hele gedoe over GRO mss hier niet thuishoort, maar eerder afgesplitst zou moeten worden naar een afzonderlijke draad).

Geen probleem, bedankt dat je ons nog eens op het niveau van Eugeen en GRO Forum gewezen hebt.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: zondag 14 februari 2016 - 12:07:22 »
Aie, brute pech voor Eugeen.  Déze leerling heeft ballen aan zijn lijf, en houdt voet bij stuk :

@GRO:
Ik vond uw e-mailadres niet dus heb u een privé-bericht gestuurd hier op het forum.

Pech dus voor Eugeen (althans toch déze keer):

OK komt in orde