Dit gaat volgens mij niet specifiek over jongeren.
Ik heb je de links gegeven. Je bedoelt jonge bestuurders ?
Nog eens # 12 links, waarvan
# 4 enkel over jonge bestuurders,
en de voornaamste oorzaken van hun verhoogd ongevalsrisico staan daar:http://bivv.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken/doelgroepen/jonge-bestuurders
Jonge bestuurders
Bestuurders van 18 tot 24 jaar zijn oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Dit verhoogde risico is te wijten aan gebrek aan ervaring, overschatting van de eigen capaciteiten, hun levensstijl en de neiging om meer risico’s te nemen in het verkeer dan oudere chauffeurs.
Rapporten over jonge bestuurders
# 1 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer: Analyse van risicofactoren voor 18- tot 24-jarige bestuurders op basis van een enquête over hun betrokkenheid bij ongevallen. (nvdr 20 blz (13-33) over determinanten !)
# 2 Verlaging van het toegestane alcoholpromille voor onervaren automobilisten en vrachtwagenchauffeurs tot 0,2.
# 3 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer. Statistische analyse van letselongevallen met jonge autobestuurders van 18 tot 31 jaar.
# 4 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer. Literatuur onderzoek.
Rapporten die o.a. gaan over jonge bestuurders
# @Risk - Analyse van het risico op ernstige en dodelijke verwondingen in het verkeer in functie van leeftijd en verplaatsingswijze
# Samenvatting @Risk - Analyse van het risico op ernstige en dodelijke verwondingen in het verkeer in functie van leeftijd en verplaatsingswijze
# Summary @Risk - Analysis of the risk of serious or fatal injuries in traffic according to age and mode of transport
# Evolutie van de frequentie van schadegevallen BA auto’s 2001-2009
# Studie van dodelijke verkeersongevallen op de autosnelwegen in 2008
# Nationale gedragsmeting ‘rijden onder invloed van alcohol’ 2009
# Statistische analyse van verkeersongevallen 2009
# Attitudemeting verkeersveiligheid 2009: Evolutie sinds 2003 en 2006
De verschillen in ongevalsfactoren tussen "de leeftijdsgroep jongeren" en andere leeftijdsgroepen zullen daar netjes in staan.
En de ongevalsoorzaken (gewogen cijfers-volgens registratie) van alle bestuurders (jong tot oud, fiets tot vrachtwagen) heb ik gegeven, blijkbaar vond je die niet.
"Meer" is er niet, blijkbaar.
Maar wat ik wel snel gelezen heb, en de grafieken even bekeken van
# 1, is dat op basis van deze bronnen de Europese Commissie aan die cijfers komt, of dit topic. Ook allerlei buitenlandse studies en refertes worden in die 4 links aangehaald, in het buitenland zijn jonge bestuurders ook niet veel anders in principe, tenzij het (groot) verschil in rijopvoeding en rijopleiding, en mogelijke andere invloeden. Al die determinanten worden besproken.
Ik weet natuurlijk niet wat je héél precies zoekt, en of dat wel realistisch is.
Wat is een ongeval waar een 22 jarige-bestuurder (3 jaar rijbewijs) betrokken geraakt met een voertuigopponent waar de bestuurder 55 jaar is en al 35 jaar rijdt?
Beide hebben 50/50 deelschuld aan het ongeval volgens uitspraak. Hoe/waar klasseer je dat?
Mss zoek je wel zulke grafieken zoals enkel leeftijd (en niet hoeveel jaren men al rijdt) uit Duitsland,
en de geregistreerde voornaamste klassieke ongevaloorzaken:
http://www.focus.de/auto/ratgeber/unfallursachen-nach-alter-junge-raser-und-alte-vorfahrtsignoraten_id_4204140.html
of via de Duits rijschoolverbond:
http://www.fahrlehrerverband-bw.de/05-Infos-FL/FPX/Texte/2001/fpx-01-06-Langwieder-Bilder.htm1. enkelvoudige ongevallen volgens leeftijd:

2. voornaamste ongevaloorzaken volgens leeftijd (rood: 18-20 j/ blauw 21-24j / tov van groen > 25j), of wslk in beperkte mate idem met de grafiek uit focus.de: