Auteur Topic: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24  (gelezen 3919 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Gepost op: maandag 22 februari 2016 - 17:03:18 »
Citaat van: GVA
Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24

http://www.gva.be/cnt/dmf20160222_02142257/verkeer-doodsoorzaak-nummer-1-bij-jongeren-tussen-20-en-24

Ook uit het artikel:

Citaat
Volgens het BIVV zullen de doelstellingen om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren, niet gehaald worden.

Dat wisten we al lang.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 februari 2016 - 18:59:38 »
Misschien de max snelheden nóg wat lager zetten ?
Of nog wat meer trajectcontroles en flitscontroles op snelwegen ?

Ze gaan het hier nooit leren, elke discussie die je in Vlaanderen voert ivm verkeer draait uit op toogpraat met ongefundeerde, zinloze emo-argumenten.

 ::)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 februari 2016 - 20:53:14 »
nog wat meer trajectcontroles en flitscontroles op snelwegen ?
Gaan ze nog zotter rijden op de binnenbaantjes.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 februari 2016 - 23:05:58 »
Interessant om weten zou zijn hoe die ongelukken gebeuren. Wat is de oorzaak?
Naast droge statistieken is er weinig kwalitatief onderzoek.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016 - 07:33:52 »
Zo abnormaal is dat ook weer niet. Die categorie heeft een laag risico op overlijden. (http://www.medicine.ox.ac.uk/bandolier/booth/Risk/dyingage.html). De grafiek die je in de link vindt is al niet gecorrigeerd naar mensen die bijvoorbeeld niet aan het verkeer deelnemen. Je ziet inderdaad in de gegevens van de UK ook een klein knikje rond die 20 à 24 jaar. Echter, bij zo'n lage mortaliteit gaat elke factor snel de grootste worden.

Uit de gegevens van de UK leidt ik af dat de kans op overlijden in die categorie ongeveeer 1/2000 is. Als 1/3 sterft door het verkeer dan betekent dit voor Belziek. Via de website van het NIS kan je opzoeken dat er in Belziek 700 000 inwoners zijn tussen de 20 à 24. Hiervan zullen er dus gemiddeld 350 overleiden. Volgens het artikel gaan er dan 117 overlijden door het verkeer. Dit is slechts een benadering, maar ik zal wel aardig in de buurt komen.

Misschien heeft iemand een bron om deze cijfers even te challengen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016 - 11:08:30 »
Voor BE is dat niets verassends aangezien bij de jonge bestuurders (grafiek is tussen 15 en 30 jaar) we ook ergens achteraan bengelen:

En natuurlijk ook tussen 18-24 jaar, derdelaatste. De West-EU-doorsnee doet het minstens 50 % beter:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130421_00548797
Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België
21/04/2013

Met dertien jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen inwoners sterven naar verhouding nergens in West-Europa meer jonge mensen in het verkeer dan in België. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring, die voor een betere opleiding pleit.
Touring kon de cijfers voor het jaar 2011 van de Europese Commissie over het aantal jonge verkeersdoden inkijken. België blijkt met 141 jonge verkeersslachtoffers (18-24 jaar) per jaar de derde laatste van alle Europese lidstaten. Dat is 16 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2011 (875).

Zweden scoort het best, met 3 dodelijke slachtoffer per miljoen inwoners, gevolgd door Spanje, Malta en Nederland (telkens vijf slachtoffers).

Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. ‘Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers.'

Betere rijopleiding nodig [...]



Het voortdurend gejank en geklaag in de Belgische media -zowat elk jaar opnieuw- verandert daar ook niet aan.
En meer gazetten verkopen ze daardoor ook niet.

Ons land kent ons.
Het zal dus wachten worden tot we het Griekenland van de Noordzee zijn:
http://www.demorgen.be/economie/-mobiliteit-wordt-factor-om-niet-langer-te-investeren-in-belgie-b768ad1d/
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 februari 2016 - 11:27:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016 - 22:35:53 »
Nergens is er kwalitatief onderzoek te vinden.
Wat is de oorzaak van deze hoge ongevallencijfers?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 februari 2016 - 09:51:36 »
Nergens is er kwalitatief onderzoek te vinden.
Wat is de oorzaak van deze hoge ongevallencijfers?
Nergens?

http://ibsr.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken  ...
http://ibsr.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken/recente-rapporten ....

Citaat
http://ibsr.be/frontend/files/userfiles/files/2014R16NL_Belgie_in_Europees_perspectief.pdf

België in Europees perspectief:
Vergelijkende analyse van de prestaties op het gebied van verkeersveiligheid


Onderzoeksrapport nr. 2014-16-NL
D/2014/0779/57

Auteurs: Emmanuelle Dupont, Michaël Van Cutsem (Institut Jules Destrée)
Verantwoordelijke uitgever: Karin Genoe

Uitgever: Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid - Kenniscentrum Verkeersveiligheid
Publicatiedatum: 31/12/2014
  ;D

Blablabla al tientallen jaren in overvloed (BIVV werd opgericht in 1986), maar op het terrein zakt BE steeds verder weg op de Europese ladder:
 ooit # 12e plaats (1996-1997) ....>  nu 21-e plaats, wslk 22e plaats 2015.

Op de West-Europese ladder staan we al jarenlang rode lantaarn verkeersdoden/inwoners, dit ondanks dichtbevolktheid en dicht openbaar vervoersnetwerk.
Daarnaast een groot verbeteringspotentieel wegens zeer slecht gordeldrachtpercentage, ook groot potentieel bij de verbetering van de weg- en wegrandinfra, en qua rijopleiding natuurlijk ook, vbn zijn de meeste buurlanden...

Ook het kleine voordeel dat we statistisch rond 1999 enkele extra-slechte jaren hadden - **gemiddelde 1998-1999-2000 wordt genomen als startcijfer - heeft ons ook niet echt cijfermatig geholpen:

Grafiek/tekst: http://www.indicators.be/nl/indicator/verkeersongevallen-aantal-doden?detail=
Citaat
Trendevaluatie
Voor deze indicator werden twee elkaar aanvullende evaluaties uitgevoerd. De eerste gaat na of de indicator naar de strategische doelstelling van duurzame ontwikkeling evolueert, de tweede gaat na of de evolutie van de indicator toelaat om het cijferdoel op tijd te halen.

# Positief   
Strategische doelstelling: het aantal verkeersdoden verminderen. # Tussen 1992 en 2010 daalde het aantal verkeersdoden gevoelig (gemiddelde jaarlijkse groeivoet van -3,8%). Dat wijst op een snelle evolutie naar de strategische doelstelling.

Negatief   
Cijferdoel: volgens de Beleidsnota mobiliteit (2008) moet tegen 2010 het aantal verkeersdoden halveren in vergelijking met het **gemiddelde van 1998-2000. Op basis van de gegevens voor 2010 werd dat cijferdoel niet bereikt binnen die termijn. Tussen 1998-2000 en 2010 daalde het aantal verkeersdoden met 42%.

# Tot de jaren 1995-1996- de relatief beste EU-evolutiejaren - toen er nog geen flitspalen waren, en geen snelheidsVmax-titis -...
was de evolutie beter te zien per voertuigkilometer, de donkerrode lijn:


December 1997 werden de eerste flitspalen gehomologeerd...  :-X

Het jarenlang falend beleid gaf uiteindelijk dit:
Citaat
http://www.knack.be/nieuws/wereld/galant-zoekt-tips-om-aantal-verkeersdoden-te-verminderen-ik-ben-een-minister-geen-tovenaar/article-normal-618761.html

Galant zoekt tips om aantal verkeersdoden te verminderen: 'Ik ben een minister, geen tovenaar'
20/10/15

De overheid slaagt er maar niet in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers snel genoeg te laten dalen. Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) onderkent haar machteloosheid en roept burgers nu op om zelf met voorstellen te komen.

De Europese doelstelling van een halvering van het aantal verkeersdoden - dit telkens om de 10 jaar- werd gestart vanaf 2000.
Citaat
http://www.gva.be/cnt/oid380681/archief-halvering-verkeersdoden-tegen-2010-wordt-niet-gehaald

07/02/2006 om 18:23 door Belga

De Europese doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2010 te halveren in vergelijking met 2000, wordt niet gehaald.
Een daling met een kwart is meer waarschijnlijk. Dat is een van de opvallende resultaten van het ASSESS-onderzoek dat het Leuvense onderzoeksinstituut Transport & Mobility uitvoerde in opdracht van de Europese Commissie.

Het Leuvense onderzoeksbureau kreeg van de Commissie de opdracht voor een tussentijdse evaluatie van het Europese Witboek voor Transport. Dat Witboek dateert uit 2001 en bevat een ambitieus programma voor het Europese transportbeleid tot 2010.

Enkele pijnpunten springen in het oog. Zo wordt de doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren volgens het rapport niet gehaald. "Enkele lidstaten zoals Litouwen, Frankrijk en Portugal naderen het doel, maar voor het totaal van de 25 Europese lidstaten wordt een daling van 27% verwacht", luidt het.

Alle EU-landen deden daar dus aan mee...

In 2004 kwam bvb een tussentijdse aanbeveling (voor wat het waard is) van de EU-commissie:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52004XC0417(03)
enz...
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 februari 2016 - 11:31:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 24 februari 2016 - 22:36:28 »
Ik lees nergens wat de meest voorkomende oorzaken zijn van deze verkeersongevallen.
Het beleid kan enkel cijfers vaststellen en zoekt blijkbaar niet naar de oorzaken waar ze hun beleid kunnen op bijsturen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 00:29:59 »
Ik lees nergens wat de meest voorkomende oorzaken zijn van deze verkeersongevallen.
Het beleid kan enkel cijfers vaststellen en zoekt blijkbaar niet naar de oorzaken waar ze hun beleid kunnen op bijsturen.
Blijkbaar zoek je ook niet genoeg.

Hier een vb van dodelijke ongevallen en hun oorzaken specifiek op snelwegen tussen 2009 en 2013, samengevat:
Citaat
http://www.lokalepolitie.be/5417/downloads/file/Persberichten+BIVV/141030_Persbericht+Bivv+onderzocht+dodelijke+ongevallen+op+autosnelwegen.pdf

PERSBERICHT 30 oktober 2014

BIVV onderzocht dodelijke ongevallen op autosnelwegen

Zeven procent van de letselongevallen gebeurt op de autosnelweg, maar we tellen er wel 16% van de verkeersdoden, hetzij bijna 1 verkeersdode op 6. De ernstgraad van deze ongevallen heeft het BIVV aangezet tot een diepgaand onderzoek van alle dodelijke ongevallen op de Belgische wegen tussen 2009 en 2013. Het BIVV deed deze studie in samenwerking met de federale wegpolitie.

582 doden op onze autosnelwegen in 5 jaar

In België leggen alle voertuigen samen meer dan een derde van de afgelegde kilometers (36%) af op een autosnelweg. Het risico op een ongeval is er wel kleiner dan in de rest van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is er des te groter. Zo tellen we 35 doden per 1000 letselongevallen op de snelweg. Dat is vier maal meer dan in de bebouwde kom (9 doden per 1000 ongevallen).
In samenwerking met de federale wegpolitie onderzocht het BIVV de pv’s van 521 dodelijke ongevallen, waaronder 582 doden, op de Belgische snelwegen in de periode van 2009 tot 2013.

De 5 belangrijkste resultaten

 Bij bijna één ongeval op twee (46,5%) is controleverlies, samen met het afwijken van de rijstrook, de oorzaak van het ongeval.

 Het grootste gevaar voor bestuurders die controle over hun voertuig verliezen, is botsen tegen een obstakel. In 10,1% van de dodelijke ongevallen was de middenberm niet voorzien van een vangrail. Bij bijna 4 dodelijke ongevallen op 10 (39,1%), was er geen vangrail aan de rechterzijde van de snelweg.

 Het niet dragen van de gordel is een ernstig probleem bij dodelijke ongevallen op de snelweg. Bijna 1 bestuurder op 2 (45,9%) en meer dan 7 passagiers op 10 achterin (71,7%) droegen de geen gordel op het moment van het ongeval. Alcohol (ten minste 1 ongeval op 8) en snelheid zijn ook belangrijke risicofactoren.

 Wegenwerken verhogen ook de kans op een dodelijk ongeval op de snelwegen, meer dan op andere wegen. 8,7% van de dodelijke ongevallen vonden plaats daar waar er wegenwerken bezig waren. Dertig personen lieten daarbij het leven, waarvan 9 vrachtwagenbestuurders.

 Eén bestuurder op 12 (8,2%) die betrokken was bij een dodelijk ongeval, was niet in orde met de boorddocumenten. Dit wil zeggen: geen verzekering, geen geldig rijbewijs, of geen bewijs van technische controle. Een oorzakelijk verband met het ongeval is er niet, maar de cijfers zijn wel verontrustend.

Ongevalsprofielen
Aan de hand van de kenmerken van het ongeval, werden alle ongevallen ingedeeld in 16 categorieën.
Dit is de top 5 van ongevalsprofielen:
- verliest de controle over het voertuig (29,9%);
- wijkt af van zijn rijstrook (12,3%);
- begaat een fout bij het inhalen (11,5%);
- rijdt in op de staart van een file (9,8%);
- rijdt in op een normaal rijdend voertuig (8,4%);

Bij de meest opvallende resultaten zien we dat: “slechts” 3,1% van de dodelijke ongevallen door een spookrijder wordt veroorzaakt, terwijl deze ongevallen meestal wel uitvoerig aan bod komen in de media; 4,4% van de dodelijke ongevallen zijn zelfmoorden of situaties waar er een sterk vermoeden is van zelfmoord en 6,3% van de weggebruikers die bij een dodelijk ongeval zijn betrokken, zijn voetgangers!

Ongevalsfactoren
Menselijke factoren spelen de grootste rol bij een ongeval. In maar liefst 98,5% van de bestudeerde ongevallen was er sprake van minimum één menselijke factor die bepalend was voor het ongeval. In 24,8% van de ongevallen ging het alleen om menselijke factoren die een rol speelden, terwijl er in 73,3% van de gevallen er een combinatie werd vastgesteld van minstens één menselijke factor met minstens één factor die te maken heeft met het voertuig of de omgeving.

De meest voorkomende menselijke factoren hebben te maken met controleverlies over het voertuig.

Daarna volgen de ‘psychologische’ factoren (afleiding, niet aandachtig zijn), rijden onder invloed van alcohol en gebrek aan ervaring.

De vaakst voorkomende factoren die te maken hebben met het voertuig zijn het niet gebruiken of het niet aanwezig zijn van veiligheidsuitrusting (meestal, de veiligheidsgordel).

Bij de factor voertuig ging het in 1 op 10 gevallen om problemen met de banden.

Bij de factoren die te maken hebben met de omgeving (met inbegrip van de weginfrastructuur) gaat het vooral om obstakels langs de weg die de ernst van een ongeval vergroten, problemen met de aanleg van de wegen (geen vangrails) en problemen met de staat van de weg (natte, gladde of vuile wegen).



Verschillen tussen de snelwegen
Als we naar heel België kijken, is de ring rond Gent (R4) de veiligste snelweg en de A11 (de E34 tussen Antwerpen en Assenede) de gevaarlijkste.
Langs de Franstalige kant, is de A602 (die door het centrum van Luik gaat) de veiligste snelweg, en de A25 (van Luik tot de Nederlandse grens) de gevaarlijkste, gevolgd door de A54 (Nijvel-Charleroi). De Brusselse ring zit ook ruim boven het gemiddelde wat het aantal doden per 100 km betreft.

De studie kan geraadpleegd worden via http://www.ibsr.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken.

... dat persbericht geeft onderaan een algemene link waar je via die volledige studie kunt vinden, en die link gaf ik je al, de allereerste:
Nergens?

>>>>    http://ibsr.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken  ...  <<<<<
http://ibsr.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken/recente-rapporten ....
En vooraleer je het vraagt -of denkt-: **controleverlies over het stuur, of macht over het stuur verliezen, heeft eigenlijk niets te maken met ongevalsoorzaak onaangepaste/overdreven snelheid (want dat is een andere mogelijke ongevalsoorzaak)
Lees **daarvoor dit: http://www.veiligheidskunde-managementsystemen.nl/downloads/files/def.%20afleiding%20beheersen.pdf



En zo zijn er zelfs ongevalsoorzaken -gewogen cijfers, dus (zeer) beperkt geregistreerd - te vinden van fietsers en bromfietsers. Moet ik ze voor jou zoeken?
bvb fietsers jaren 2003-2007:  http://www.bivv.be/frontend/files/userfiles/files/themarapport-fietsers-2000-2007.pdf
page 77-78-79, Hfst 7.3. Ongevalsfactoren, met grafieken en tabellen.
vb
Citaat
tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)

Fietsers                        | Opponenten van fietsers
Alle slachtoffers   Doden | Alle slachtoffers   Doden
Niets ingevuld
27162   230                 | 27340   304

Rijdt door rood licht
280   11                      | 130    4
Verleent geen voorrang
4119   103                  | 9790    61
Overschrijdt een doorlopende witte streep
48     1                       | 73     2
Haalt verkeerd in
204    2                      |  386   8
Uitwijkingsmanoeuvre
927    10                    |  845    17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan
2634    24                  |  1255    13
Controleverlies over het stuur
1754    22                  |  737    19
Houdt geen afstand
523    2                      | 1343    12
Val
5406     40                 |  859    1
Totaal
42531    437              |  42531    437

Hier een interessante studie specifiek vrachtwagens:
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/BART-oost-west-vlaanderen.pdf

Pilootproject multidisciplinair diepteonderzoek van ongevallen met vrachtwagens in Oost- en West-Vlaanderen
Zelfs oorzaak zelfmoord komt aan bod... (profiel 6). Ongevalprofielen vanaf page 53 tot 166 en de rest...
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 februari 2016 - 01:51:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 09:22:11 »
Dit gaat volgens mij niet specifiek over jongeren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 10:36:10 »
Dit gaat volgens mij niet specifiek over jongeren.

Ik heb je de links gegeven. Je bedoelt jonge bestuurders ?

Nog eens # 12 links, waarvan # 4 enkel over jonge bestuurders, en de voornaamste oorzaken van hun verhoogd ongevalsrisico staan daar:

Citaat
http://bivv.be/nl/pers/onderzoek-en-statistieken/doelgroepen/jonge-bestuurders

Jonge bestuurders

Bestuurders van 18 tot 24 jaar zijn oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Dit verhoogde risico is te wijten aan gebrek aan ervaring, overschatting van de eigen capaciteiten, hun levensstijl en de neiging om meer risico’s te nemen in het verkeer dan oudere chauffeurs.

Rapporten over jonge bestuurders

# 1 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer: Analyse van risicofactoren voor 18- tot 24-jarige bestuurders op basis van een enquête over hun betrokkenheid bij ongevallen. (nvdr 20 blz (13-33) over determinanten !)

# 2 Verlaging van het toegestane alcoholpromille voor onervaren automobilisten en vrachtwagenchauffeurs tot 0,2.

# 3 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer. Statistische analyse van letselongevallen met jonge autobestuurders van 18 tot 31 jaar.

# 4 Risico’s voor jonge bestuurders in het verkeer. Literatuur onderzoek.


Rapporten die o.a. gaan over jonge bestuurders

# @Risk - Analyse van het risico op ernstige en dodelijke verwondingen in het verkeer in functie van leeftijd en verplaatsingswijze

# Samenvatting @Risk - Analyse van het risico op ernstige en dodelijke verwondingen in het verkeer in functie van leeftijd en verplaatsingswijze

# Summary @Risk - Analysis of the risk of serious or fatal injuries in traffic according to age and mode of transport

# Evolutie van de frequentie van schadegevallen BA auto’s 2001-2009

# Studie van dodelijke verkeersongevallen op de autosnelwegen in 2008

# Nationale gedragsmeting ‘rijden onder invloed van alcohol’ 2009

# Statistische analyse van verkeersongevallen 2009

# Attitudemeting verkeersveiligheid 2009: Evolutie sinds 2003 en 2006
De verschillen in ongevalsfactoren tussen "de leeftijdsgroep jongeren" en andere leeftijdsgroepen zullen daar netjes in staan.

En de ongevalsoorzaken (gewogen cijfers-volgens registratie) van alle bestuurders (jong tot oud, fiets tot vrachtwagen) heb ik gegeven, blijkbaar vond je die niet.

"Meer" is er niet, blijkbaar.
Maar wat ik wel snel gelezen heb, en de grafieken even bekeken van # 1, is dat op basis van deze bronnen de Europese Commissie aan die cijfers komt, of dit topic. Ook allerlei buitenlandse studies en refertes worden in die 4 links aangehaald, in het buitenland zijn jonge bestuurders ook niet veel anders in principe, tenzij het (groot) verschil in rijopvoeding en rijopleiding, en mogelijke andere invloeden. Al die determinanten worden besproken.

Ik weet natuurlijk niet wat je héél precies zoekt, en of dat wel realistisch is.
Wat is een ongeval waar een 22 jarige-bestuurder (3 jaar rijbewijs) betrokken geraakt met een voertuigopponent waar de bestuurder 55 jaar is en al 35 jaar rijdt?
Beide hebben 50/50 deelschuld aan het ongeval volgens uitspraak. Hoe/waar klasseer je dat?


Mss zoek je wel zulke grafieken zoals enkel leeftijd (en niet hoeveel jaren men al rijdt) uit Duitsland,
en de geregistreerde voornaamste klassieke ongevaloorzaken:

http://www.focus.de/auto/ratgeber/unfallursachen-nach-alter-junge-raser-und-alte-vorfahrtsignoraten_id_4204140.html




of via de Duits rijschoolverbond:
http://www.fahrlehrerverband-bw.de/05-Infos-FL/FPX/Texte/2001/fpx-01-06-Langwieder-Bilder.htm

1. enkelvoudige ongevallen volgens leeftijd:


2. voornaamste ongevaloorzaken volgens leeftijd (rood: 18-20 j/ blauw 21-24j / tov van groen > 25j), of wslk in beperkte mate idem met de grafiek uit focus.de:

« Laatst bewerkt op: donderdag 25 februari 2016 - 12:11:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 13:11:39 »
Ik denk dat Duitse cijfers België niet gaan helpen. Er heerst in Duitsland immers een totaal andere ingesteldheid, ook in het wegverkeer, met specifieke andere sterke en zwakke punten dan in België.

Mij verwondert het grote aantal ongevallen die te wijten zijn aan "controleverlies". Wat zitten die mensen in godsnaam allemaal te doen achter hun stuur?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 13:25:49 »
Mij verwondert het grote aantal ongevallen die te wijten zijn aan "controleverlies". Wat zitten die mensen in godsnaam allemaal te doen achter hun stuur?

Controle....verlies ?  Hoe kan men iets verliezen wat men stomweg niet heeft ?  Sommigen hebben gewoon nooit (genoeg) controle over hun voertuig, ..... tot het een keer stevig mis gaat.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 15:11:06 »
Ik denk dat Duitse cijfers België niet gaan helpen. Er heerst in Duitsland immers een totaal andere ingesteldheid, ook in het wegverkeer, met specifieke andere sterke en zwakke punten dan in België.

Mij verwondert het grote aantal ongevallen die te wijten zijn aan "controleverlies". Wat zitten die mensen in godsnaam allemaal te doen achter hun stuur?

Tja hoe trager men moet rijden hoe meer ze met wat anders bezig zijn zeker?

In elk geval gaat een bepaalde leeftijdscategorie nooit met hun smartphone spelen tijdens het rijden:
Citaat
http://newsmonkey.be/article/63966
...
Voorkomen

Bijna de helft van de rijtijd doen automobilisten dingen die niets te maken hebben met het besturen van een auto, blijkt uit het onderzoek.

“Vier miljoen van de elf miljoen jaarlijkse ernstige ongelukken in de VS hadden voorkomen kunnen worden als de bestuurder zijn aandacht bij de weg had gehad”, stellen ze.

In Europa loopt overigens momenteel een gelijkaardig onderzoek waarbij een groot aantal vrachtwagens, personenauto's en motoren vergelijkbare registratieapparatuur hebben als de auto's in de Verenigde Staten. In de zomer van volgend jaar worden de resultaten van dat onderzoek bekend.

7 op 10 doen het

Een Europees onderzoek uit 2013 stelde al wel dat smartphones in ieder geval tot meer ongevallen leiden dan alcohol of drugs. Wie met z'n smartphone bezig is, verliest onmiddellijk 38% van z'n reactievermogen was toen de conclusie, en da's bijna vier keer meer dan chauffeurs die te veel hebben gedronken.

Een ander onderzoek van vorig jaar, stelde vast dat 70% van de bestuurders zich wel eens bezondigen aan het gebruik van hun toestel terwijl ze aan het rijden zijn.

In Nederland heeft men een app Fietsmodus ontwikkeld die het spelen met een smartphone onmogelijk maakt tijdens het fietsen... enz...
Citaat
http://www.nu.nl/mobiel/4052254/geen-verbod-bellen-smsen-en-whatsappen-fiets.html

Er komt in Nederland geen verbod op bellen, sms'en of Whatsappen op de fiets. Het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen wordt wel ontmoedigd, maar blijft toegestaan.
Dat laat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens de minister heeft een verbod geen zin en zou het lastig te handhaven zijn. Schultz Van Haegen gelooft meer in gedragsbeïnvloeding.

In het internationale verdrag van Wenen staat dat het gebruik van telefoons voor bestuurders van gemotoriseerde voertuigen verboden is als het voertuig in beweging is.

Sommige landen zoals Denemarken en Zuid-Europese landen hebben dit in hun nationale wetten overgenomen zonder de inperking van gemotoriseerd vervoer. Daar is het dus ook verboden een telefoon te gebruiken op de fiets. In Nederland is die inperking, net als in veel andere landen, wel overgenomen in de wet.

Effectiviteit

Schultz stelt dat er geen cijfers bekend zijn over de handhaving of effectiviteit van een verbod van bellen of het versturen van berichten op de fiets.

"Op basis van gegevens uit andere Europese landen zie ik geen aanleiding om onze regelgeving te veranderen. Wij zetten in Nederland serieus in op gedragsverandering op een positieve manier", aldus de minister.

Cijfers

Uit Nederlands onderzoek bleek eind vorig jaar dat smartphonegebruik een rol speelt bij een op de vijf fietsongelukken waarbij een jongere betrokken is. Bovendien zou de kans op een ongeval 25 keer groter zijn als iemand tijdens het rijden bezig is met sms'en, mailen of sociale media.

In totaal is bij 9 procent van de fietsongevallen een smartphone in het spel. Een op de drie jongeren (12 tot en met 24 jaar) gaf destijds aan onderweg zijn of haar smartphone te gebruiken.

Fietsmodus

De Rijksoverheid ontwikkelde vorig jaar de app Fietsmodus (Android, iOS) waarmee fietsers prijzen kunnen winnen als ze de app inschakelen en vervolgens hun telefoon niet gebruiken wanneer ze gaan fietsen. De promotie van deze app wordt dit jaar door de overheid en providers als KPN, T-Mobile, Vodafone en Ziggo verder uitgebreid.


Bovendien rekent de minister op een afschrikeffect vanuit verzekeraars. "Zij kijken per ongeval welk gedrag bijgedragen heeft aan het ontstaan van het ongeval en bepalen zo de aansprakelijkheidsverdeling. Smartphonegebruik wordt ook meegenomen in deze overwegingen."
In NL vallen bij de (brom-snor) fietsen al enkele jaren (sinds 2011) meer verkeersdoden dan bij de autoinzittenden.
Zelfs bij fietsers alleen tellen ze nu (2014) evenveel verkeersdoden dan bij de auto´s, 15 jaar geleden vielen er in auto´s nog 3 maal zoveel verkeersdoden dan op de fiets:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014.htm
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 februari 2016 - 15:25:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I