Auteur Topic: lesonderwerpen  (gelezen 2257 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Raf

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
lesonderwerpen
« Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 10:44:58 »
Aangezien binnenkort mijn stage begint ben ik mij wat meer aan het verdiepen in de lesonderwerpen voor brevet 2
Graag zou ik deze al eens kunnen bestuderen voor ik met de stage begin zodat ik het niet hoor donderen in Keulen!!
Op deze manier lijkt het mij gemakkelijker om de aanwijzingen die de instructeur geeft aan de kandidaat bestuurder te begrijpen en te volgen!!
Kan ik deze hier ergens vinden of van iemand verkrijgen?

Alvast bedankt.

grts

Raf

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lesonderwerpen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 februari 2016 - 13:52:30 »
Laat je vooral niets wijsmaken door collega's die beweren dat dit een makkie is.  Stellen dat er zo goed als niemand sneuvelt op de modelles, klopt zeker niet.  't Moet allemaal goed zitten, zeg maar.  Maar laat je ook weer niet afschrikken.  Zorg dus, dat je sterk in je schoenen staat. 

Toen ik twee jaar geleden mijn brevet behaalde, zag het er grosso modo zo uit.  Iemand met veel jaren ervaring het geven van rijles, zal de rol van leerling spelen.  Er wordt je meegedeeld hoe de leerling heet.  De gespeelde leerling zal uiteraard ook een aantal typische fouten maken, die een échte leerling ook zou kunnen maken.  Op de achterbank, observeren twee examinatoren jouw manier van lesgeven, of je de fouten opmerkt en de leerling hierin corrigeert (en HOE je dat doet).

1) anderhalf uur tijd om je schriftelijke voorbereiding uit te werken en af te geven.
indien nodig, krijg je op het privaat terrein ook nog de tijd en de kans om bvb bakens uit te zetten.

2) gedeelte rijles op het privaat terrein

Je loot 1 van de volgende onderwerpen:

- rechts parkeren achter een voertuig
- starten op een helling      EDIT: opgelet: de hellingen liggen er niet meer op het examencentrum (!) (ttz: toch niet in Deurne of Kontich
- keren in een smalle straat
- uitleg pedaalbediening (stilstaand)
- uitleg over het schakelen
- het voertuig in beweging brengen en weer stoppen
- zithouding en bediening van het stuurwiel
- te nemen voorzorgen bij het instappen en uitstappen

3) gedeelte rijles op de openbare weg

Hoogstwaarschijnlijk, word je meegedeeld dat je leerling iemand is, die nu voor zijn laatste twee uur rijles komt uit een pakket van twintig uur.  Jij gaat hem die laatste twee uur rijles geven op de openbare weg, en je gaat na of hij van jou een bekwaamheidsattest meekrijgt waarmee hij een voorlopig rijbewijs model 18 maanden kan gaan afhalen in het gemeentehuis.

Jij bepaalt vooraf welke omloop je je leerling voorschotelt.  De moeilijkheidsgraad, bepaal je zelf ... maar moet natuurlijk aangepast zijn aan het niveau van de leerling waaraan je les zal geven.  Je hebt er alle belang bij, dat je de ruime omgeving van het examencentrum zéér goed kent.  Niet in het minst, omdat er 1 soort stress is die je ab-so-luut NIET wil meemaken tijdens je modelels: de weg die jij in gedachten had, kan om 1 of andere reden niet gevolgd worden.  Bijvoorbeeld door wegenwerken, een braderij, een ongeval, .....  En bovendien, zal men je waarschijnlijk géén twee uur zal laten lesgeven.  Op een zeker ogenblik, heeft men genoeg gezien en zal men je les onderbreken.  Vanaf dat punt, moet je uiteraard ook met je gespeelde leerling terug in het examencentrum zien te geraken zonder dat je verloren zou rijden.

4) Je moet je manier van lesgeven verdedigen

Je moet je aanpak verdedigen.  Men legt je het vuur aan de schenen, genre "Waarom heb je dat op die manier gedaan, en niet op die manier ? ".  Aan jou, om uit te leggen welke voordelen jij ziet in jouw aanpak, en welke nadelen je ziet in een andere aanpak.  Men wil hier nagaan hoe sterk je in je schoenen staat.

5) De juryleden gaan beraadslagen over je examen, en delen de punten mee aan de secretaris

6) Na enkele momenten van spanning, komt de secretaris naar jou toe, en deelt mee of je al dan niet geslaagd bent.


EDIT

OPGELET.  Toen ik mijn modelles ging afleggen was dit de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.  Inmiddels, is die bevoegdheid overgeheveld van nationale bevoegdheid naar de Gewesten.  Nu hang je af, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

Het is dus niet uitgesloten dat hier wat aan gesleuteld gaat worden.  Ik weet het niet met zekerheid.  Vraag dit zeker na bij je opleidingsinstituut.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Raf

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: lesonderwerpen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 februari 2016 - 09:57:00 »
onderschatten doe ik dat zeker niet, dit is dan ook de reden waarom ik van nu al info over deze lesonderwerpen en de modelles probeer te verzamelen.

hoe moet dat eruit zien en wat moet daar op staan,.....

Indien alles volgens plan verloopt zal ik mijn praktisch examen in het najaar afleggen en ik wil dit dan ook in 1 keer goed doen, dus alle hulp is welkom...

goede raad en voorbeelden van de lesonderwerpen en modelles zijn zeker welkom 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lesonderwerpen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 maart 2016 - 12:38:18 »
Wat is een goede voorbereiding ? 

Uiteindelijk, is dat jouw persoonlijk werk.  Het geeft chronologisch weer, WAT je aan de leerling gaat aanleren, HOE je dat gaat doen, en HOEVEEL TIJD je per item denkt nodig te hebben.  Dat laatste is vooral bij theorie van belang.  HOEVEEL TIJD, is voor een praktijkles altijd wat riskant.

Voor dat laatste een voorbeeldje, bij mijn brevet V.  Ik heb leerlingen die na een dik anderhalf uur alle rijdende maneuvers beheersen met de combinatie B+E.  En ik heb er andere, waarbij ik na verloop van tijd gewoon een rit openbare weg ga doen, omdat er nog te weinig vorderingen gemaakt worden.  De leerling raakt dan vermoeid, gefrustreerd en 't zou alleen maar van kwaad naar erger gaan.  Dan is het nodig om even te stoppen, en voor afwisseling te zorgen.  Elke leerling is anders, en vraagt om een persoonlijke aanpak.

Ik kan je eigenlijk alleen maar de raad geven, om hier de nodige aandacht aan te besteden.  Wat is de beginsituatie ?  Wat kan mijn leerling al ?  enz.  Juryleden lezen je voorbereidingen na, en houden zich over 't algemeen wel aan datgene wat je noteert.  Ze gaan je les zeker niet opzettelijk saboteren.  Dus als je een goeie voorbereiding maakt, ben je al aardig op weg.  En, die voorbereiding geeft trouwens ook al een eerste indruk.  En die is écht belangrijk, net zoals bij een sollicitatie.  Zit die goed, dan ben je half gewonnen.  Hebben juryleden op 't eerste zicht maar een belabberde indruk, ga je al héél goed moeten doen om dàt nog recht te trekken.  Je moet leerstof voor je gespeelde leerling voorzien voor ongeveer 30 minuten.  Maar men laat je zelden zo lang les geven.  Zodra de juryleden menen dat zij zich een beeld kunnen vormen over je les, wordt de les onderbroken. 

Na de oefening op privaat terrein, moet je een rit op de openbare weg voorzien.  Doorgaans is de opdracht: "Je leerling komt voor zijn laatste twee uren rijles uit een pakket van 20 uur.  U geeft hem rijles, en gaat na of de leerling een bekwaamheidsattest verdient of niet".  Jij moet een rit voorzien, waarin je genoeg variatie stopt.  Variërende snelheidsregimes, bbk, zone 30, verhoogde inrichtingen, maar best ook een stuk waar de leerling aan een hogere snelheid kan/mag rijden (kan hij dat wel aan?), voorzie ook een stopbord, een plaats waar de verkeersborden de leerling een bepaalde richting verplichten, enz.  Zorg ervoor, dat je de examenomgeving goed kent.  En ga zéker de dag van je modelles ook na, of je de omloop die je in gedachten had, ook gaat kunnen rijden.  Je wil het écht niet meemaken, dat je een stuk van je omloop niet kan rijden wegens een manifestatie, wegenwerken etc.  En zorg er ook voor, dat zodra de juryleden je les stopzetten, je ook via de kortste weg terug naar het examencentrum kan geraken.  Hoe beter je dus de wijde omgeving van het examencentrum kent, hoe beter.  Let wel op: als de jury je zegt: "OK, we hebben genoeg gezien om uw les te beoordelen.  We rijden terug naar het examencentrum", vergis je dan niet.  Uitgangspunt blijft: je bent op weg met een leerling.  Je moet dus "wakker" blijven tot de rit volledig afgewerkt is.

En vanaf dan, moet je je manier van lesgeven nog gaan verdedigen bij de jury.

DE manier van lesgeven, bestaat niet.  Zorg ervoor, dat je je cursus vakdidactiek nog eens naleest.  En dat je de principes die daarin uitgelegd worden, ook hanteert.  Maar HOE je daar precies jouw persoonlijke invulling aan geeft, dat bepaal jijzelf uiteindelijk.

Volg daarom sowieso les met méérdere collega's dan alleen maar je mentor.  Steel met je ogen en oren.  Let wel op: vraag dat uiteraard.  Niet elke collega, en ook niet elke leerling vindt het prettig als er ineens iemand op de achterbank mee les volgt.  Al heb ikzelf daar nooit écht problemen mee ondervonden.  Je collega's zijn immers allemaal zélf ooit ook stagiair geweest ....

Gaandeweg, pik je ideeën op, en ontwikkel je je eigen manier van lesgeven.  En is het tijd voor het rollenspel (lesgeven aan een collega die leerling speelt).  Nadien, ga je zelf aan de slag onder toezicht.  Als je mentor meent, dat je in staat bent om gepast onderricht te geven en correct in te grijpen waar nodig, ga je zelfstandig aan de slag.  Tegen die tijd, heb je ongetwijfeld al een eigen manier van lesgeven beginnen te ontwikkelen.  En die manier van lesgeven, nu nog chronologisch op papier zetten, en ruimte voorzien voor persoonlijke evaluaties.  En daarna: minstens even belangrijk.  Zorg ervoor dat je in staat bent om jouw manier van lesgeven te verdedigen.  Als je vragen krijgt: "Waarom doe je dat op die manier ?", zorg er dan voor dat je kort en bondig kan uitleggen welke voordelen je in jouw manier van lesgeven ziet.  Krijg je vragen genre: "Waarom doe je dat niet op die manier ?", zorg er dan voor dat je kan uitleggen welke nadelen je daarin ondervonden hebt.  En krijg je kritiek genre: "Dat vonden we niet relevant genoeg", zou ik je aanraden om braaf de jury gelijk te geven.  Ruimte om erover te discussiëren is er ongetwijfeld achteraf nog wel.  (ik bedoel maar: best niet meteen frontaal in de aanval gaan, als je kritiek zou krijgen).

Je wordt ondermeer ook nog beoordeeld op het feit of je je voorbereiding gevolgd hebt of niet.  Als jouw manier van lesgeven gaat afwijken van datgene wat je op papier hebt staan, val je al snel door de mand.  Daarom : werk niet met kant-en-klaar gemaakte pakketjes van lesvoorbereidingen die je links of rechts te pakken zou krijgen.  Juryleden zijn ook niet van gisteren.  Zij hebben al vaker met dit bijltje gehakt, en kennen de meeste standaard lesvoorbereidingen natuurlijk ook wel langzamerhand uit het hoofd.  Ze waarderen het daarom nogal, als je met een voorbereiding aankomt waar zorg aan besteed is, en waaruit jouw persoonlijke aanpak naar voor komt.  Een persoonlijke toets erin steken, kan dus het sumum zijn.

Tot slot.  Iemand zei me ooit: "Every accomplishment starts with the simple decision to try".  Deze gedacht is voor jou, Raf. 

Succes ermee. 
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2016 - 11:13:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lesonderwerpen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 maart 2016 - 15:07:46 »
Zo zie je maar hoeveel vakmanschap en ervaring een professionele rijschoolinstructeur in een les steekt. Het staat in schril contrast met wat de doorsnee vrije begeleider aan didactiek kan bieden, als hij zelf al grondig de wegcode kent en behoorlijk met een auto kan rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."