Auteur Topic: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen  (gelezen 1548 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016 - 08:32:25 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20160826_02441280/trucker-van-de-weg-geduwd-door-kamikazeactie-van-collega

Jongens, toch.  't Is godverdomme proper.  Kan me zelfs geen flikker schelen wie van beiden nu het juiste verhaal vertelt.  Als je nog liever verongelukt dan de ander een cm te willen toegeven, hoor je niet op de bok te zitten.  Zo simpel ligt dat.

Citaat
Ook Marc van Oostenbrugge die het incident filmde en op Facebook zette, raakte betrokken bij de capriolen van de vrachtwagenchauffeurs: hij kon naar eigen zeggen geen kant meer op en botste op de wagen van Rocotrans.

Ja, dat komt er dan van.  Je kan ZO voorspellen dat dergelijk gedrag van je collega's vroeg of laat gruwelijk mis moet gaan.  Had je nu niet wat méér extra afstand kunnen houden en kijken naar een mogelijke vluchtweg ?  Maar neen, je éérste bekommernis is dan blijkbaar of je dashcam wel goed gericht staat.  Kwestie dat 't er allemaal goed op staat en je vanavond met een straf verhaal kan uitpakken op sociale media.  Rond 0:19 sec is goed te zien hoe je nog snel dat ding weggooit moments from impact.  Kom dus niet janken dat je ook in de klappen deelt.  Je straf verhaal héb je nu.  Ik hoop dat je er trots op bent.  Maar tsjaaa, dat ook jouw truck nu mee naar de vaantjes is, ..... dat neem je er dan maar voor lief bij zeker éh ? Boontje komt om z'n loontje.  De verzekeringen zullen er hun vette kluif wel aan hebben.  Het zal nog wel ff duren eer dit allemaal uit de voeten is en je baas centjes ziet.  Meanwhile kunnen jullie alledrie hopelijk 's ff stevig nadenken.

Waarschijnlijk zullen sommigen vinden dat ik weer 's te hard ben.  Maar van mijn part zouden er een paar rijbewijzen door de papierversnipperaar mogen.  En DRINGEND !
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 augustus 2016 - 13:07:49 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016 - 13:15:50 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20160826_02441280/trucker-van-de-weg-geduwd-door-kamikazeactie-van-collega

Jongens, toch.  't Is godverdomme proper.  Kan me zelfs geen flikker schelen wie van beiden nu het juiste verhaal vertelt.  Als je nog liever verongelukt dan de ander een cm te willen toegeven, hoor je niet op de bok te zitten.  Zo simpel ligt dat.

Citaat
Ook Marc van Oostenbrugge die het incident filmde en op Facebook zette, raakte betrokken bij de capriolen van de vrachtwagenchauffeurs: hij kon naar eigen zeggen geen kant meer op en botste op de wagen van Rocotrans.

Ja, dat komt er dan van.  Je kan ZO voorspellen dat dergelijk gedrag van je collega's vroeg of laat gruwelijk mis moet gaan.  Had je nu niet wat méér extra afstand kunnen houden en kijken naar een mogelijke vluchtweg ?  Maar neen, je éérste bekommernis is dan blijkbaar of je dashcam wel goed gericht staat.  Kwestie dat 't er allemaal goed op staat en je vanavond met een straf verhaal kan uitpakken op sociale media.  Rond 0:19 sec is goed te zien hoe je nog snel dat ding weggooit moments from impact.  Kom dus niet janken dat je ook in de klappen deelt.  Je straf verhaal héb je nu.  Ik hoop dat je er trots op bent.  Maar tsjaaa, dat ook jouw truck nu mee naar de vaantjes is, ..... dat neem je er dan maar voor lief bij zeker éh ? Boontje komt om z'n loontje.  De verzekeringen zullen er hun vette kluif wel aan hebben.  Het zal nog wel ff duren eer dit allemaal uit de voeten is en je baas centjes ziet.  Meanwhile kunnen jullie alledrie hopelijk 's ff stevig nadenken.

Waarschijnlijk zullen sommigen vinden dat ik weer 's te hard ben.  Maar van mijn part zouden er een paar rijbewijzen door de papierversnipperaar mogen.  En DRINGEND !

Voor mij ook. De filmende bestuurder reed sowieso al te dicht, komt erbij als je zo'n capriolen ziet dat het niet onverstandig is al op voorhand wat afstand te nemen, het tegendeel leek mij eerder.
Het gebeurt wel vaker dat mensen gelijkaardige zaken posten waarin ze de pijl naar een ander richten, terwijl ze zelf ook stevig in de fout gaan.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016 - 16:29:59 »
Men zegt altijd dat, als je in het verkeer een ezel ontmoet, je verstand voor twee moet hebben. Hier hebben helaas drie ezels elkaar getroffen. Ezels dan wel in de figuurlijke zin, want echte ezels zouden zo dom niet zijn.

Jongens toch, het eerste gebod op de weg, ten allen tijde alles doen wat je kunt om een ongeval te vermijden, en geen van de drie beroepschaufferus die dat doet. Laat staan een beetje met elkaar rekening houden en elkaar tegemoet komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 augustus 2016 - 15:48:47 »
Doktrotters ... in sommige gevallen een ras apart.

Bij mijn eerste job, was ik bediende op een depot waar zeecontainers hersteld werden.  1 Van m'n jobs bestond erin om vrachtwagenchauffeurs verder te helpen bij het opzetten of afzetten van containers.  Ze kwamen aan m'n loket om zich aan te melden met hun referentie en containernummer.  Ik moest dan via walkie-talkie de heftruckchauffeur doorgeven welke chauffeur welke container nodig had.  En daarnaast nog wat administratie.

Velen onder hen waren er als de dood voor dat er toch 's een concullega zou voorkruipen.  Regelmatig gezien dat het kot te klein was.  Vaak om de pietluttigste dingen.  Enkele voorbeeldjes.  We werkten met het systeem first in, first out.  Wie zich dus éérst aanmeldde, werd als eerste verder geholpen.  Maar dat betekende niet noodzakelijk dat wie eerst binnenreed, ook als eerste weer buiten kon rijden.  Als er vijf containers verzet moesten worden om een welbepaalde container te bereiken, dan was het perfect mogelijk dat de tweede heftruckchauffeur inmiddels al twee containers geladen had die meteen als eerste in de stack stonden.  Daarvoor was immers minder werk.  Tsja, en dàt pikte de chauffeur die zich als eerste aangemeld had natuurlijk niet.  Middenvingers genoeg gezien.  Meteen daarna hun dispatcher aan de lijn "Jamaar, als je bij de bakker komt neem je een nummertje en wie eerst komt, eerst bediend wordt".  Juist, meneer.  Maar als de eerste klant een halve patisserie leegkoopt, en vijf broden, drie taarten, en twintig pistolets ... en de tweede koopt welgeteld 1 brood, dan is de tweede klant ongetwijfeld ook sneller buiten dan de eerste klant.  Niet ?  En neen, onze heftruckhauffeurs gaan niet onnodig meer tijd verliezen door mekaar voor de voeten te rijden omdat ze alletwee containers uit dezélfde stack gaan verplaatsen om aan die éne container te kunnen geraken.  En neen, wij hebben ook nog geen glazen bol om te kunnen voorspellen welke container als eerste afgehaald zal worden.

Soms was de frustratie ook wel te begrijpen.  Ons depot ging al open om 6.00 uur 's morgens.  Geregeld gebeurde het, dat er al enkele chauffeurs voor de poort stonden te wachten.  We hadden dan niet gezien wie er éérst stond te wachten.  En rekenen op een klein béétje eerlijkheid onderling, was dan vaak ook ijdele hoop.  Jongens, word een beetje volwassen éh.  En neen, vroegere openingstijden zouden dit probleem zeker niet opgelost hebben.  Want open de deuren om 5.00 uur, en er staan er al om 4u30 een paar heethoofden mekaar te verdringen om verder geholpen te worden.

Maar wat sommigen ook maar niet wilden begrijpen, was dat wanneer er drie chauffeurs zich aanmeldden voor drie op elkaar gestapelde containers, ik uiteraard de heftruckchauffeur géén container liet verplaatsen om vervolgens diezelfde container nogmaals vast te grijpen en op chassis te zetten. Dus: container vastpakken en meteen op chassis zetten.  Sorry dan voor wie zich éérst aangemeld had, maar stomweg de pech had dat hij uitgerekend de onderste container uit die stack nodig had.

Geregeld moeten bemiddelen, genre "Mannekes, ofwel stappen jullie alletwee weer in jullie vrachtwagen en gaan we jullie verderhelpen.  Ofwel halen we de politie erbij".  Een keer heb ik meegemaakt dat onze heftruckchauffeur naar de vrachtwagenchauffeur gebaarde: "Die container daarboven is de uwe.  Ga u ginder alvast keren, dan pak ik intussen uw container uit de stack, en kan ik 'm laden met de deuren naar achteren gericht".  Neenee, dàt vertrouwde die clown niet.  Hij reed slechts enkele meters verder, wantrouwig als hij was dat we eerst iemand anders zouden verderhelpen.  Ik ben toen zélf even naar buiten gegaan om tussenbeide te komen en hem uit te leggen wat hij moest doen.  Als het gewoon een onervaren chauffeur betrof die ff niet goed begreep wat de bedoeling was, dan was dat natuurlijk een ander verhaal.  Maar neen, niet zo in dit geval.  Deze meneer vond dat de heftruckchauffeur maar moest draaien met zijn heftruck.  Dàt verbood ik 'm evenwel.  Want dat zou betekenen dat die container over ons bureautje heen zou bengelen.  En dat geeft écht geen aangenaam gevoel.  Een verkeerde beweging van de heftruckchauffeur, en de container dondert naar beneden en alle bedienden zouden morsdood zijn.  Dus neen, van die boer geen eieren.  Padstelling, dus.  Finaal werd ik het ZO kotsbeu dat ik onze heftruckchauffeur de opdracht gaf die container dan maar gewoon ZO op de chassis te zetten.  Dat de deuren dan naar de trekker gericht stonden, kon me geen barst meer schelen.  Ik had 't écht gehad deze keer.  Zo gezegd, zo gedaan.  Hij kréég zijn container, en ging prompt de twistlocks vastzetten.  Pas toen hij binnenkwam om z'n interchange, had hij door dat hij straks op de fabriek een probleempje zou hebben.  De deuren naar de trekker gericht, da's lastig als je je oplegger voor een laadkade moet parkeren om te gaan laden.  Hij kwam weer naar binnen, met een bedremmeld gezichtje.  "Euhm, .... mag ik iets vragen ..... de container staat er verkeerd op".  Ja jongen, dat komt er nu van.  Als je gewoon gedaan had wat je vroegen, dan was je nu allang weer de baan op, met de deuren keurig naar achteren gericht.  "En nu ?"  Wel, NU gaat onze heftruckchauffeur z'n boterhammetjes opeten.  Kom binnen een half uurtje nog 's terug.  Als je dan gekalmeerd bent, en héél, héél, héééééél braafjes de aanwijzingen van onze heftruckchauffeur opvolgt, gaan we zien wat we voor je kunnen doen.  Prompt een woeste dispatcher aan de lijn.  Ik heb die man héél vriendelijk 1 en ander gekaderd.  Ik kan jullie garanderen dat die kastaar z'n dagje écht niet had, want die heeft me daar een uitbrander van jewelste gekregen.

Op zich betrof het -gelukkig- een minderheid.  Maar we deden daar dagelijks ruim 200 containerbewegingen.  Dus zelfs als het maar 1/200 chauffeurs betrof die het varken moest uithangen, dan weet je het wel.  Dagelijks had je er wel eentje tussenzitten.  Sommigen konden écht het varken uithangen.  Het feit dat m'n baas niet aan de blauwe steen lag, en géén havenarbeiders moest aanwerven was daar wellicht niet vreemd aan.  Een échte havenarbeider zouden ze immers niet voor de voeten gelopen hebben.  Zo slim waren ze gewoonlijk wel.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 augustus 2016 - 00:58:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 september 2016 - 12:54:49 »
Plezant daarentegen waren soms de wat meer ervaren chauffeurs.  Die verstonden soms de kunst om vlàk voor de schaft-tijd van onze heftruckchauffeurs het depot binnen te rijden.  Of om al 's een heetgeblakerde collega voor te laten. 

Ik heb dat 's gevraagd aan een meer ervaren chauffeur, waarom hij die geste stelde naar z'n jongere collega.  Hij antwoordde mij al lachend:  "Kijk, ik heb nu m'n verplichte rijtijdonderbreking genomen.  Ik heb TERMINAL ingegeven in de black-box en ben dus betaald gedurende dat kwartiertje.  Hij rijdt nu eerder buiten dan ik.  Mààr: HIJ moet nu ook nog z'n rijtijdonderbreking opnemen.  HIJ moet nog tijdig een geschikte parkeerplek zien te vinden, wat om dit uur beslist niet simpel zal zijn.  Parkeerboete riskeren, of een stevigere boete omdat 'm te lang is blijven doorrijden op zoek naar een parkeerplek.  En niemand zal hem geloven als hij opnieuw TERMINAL ingeeft ter verantwoording, de baas weet immers dat hij zonet een 40 ft container heeft opgezet.  Laat 'm maar doen, ooit komt hij er vanzelf wel achter".

Toen besefte ik dat ik niet langer vreemd moest opkijken als ze weer vlàk voor schafttijd binnenreden, of hun collega voorlieten.  Neen, het waren geen treuzelaars, maar déze kerels wisten integendeel verdomd goed waar ze mee bezig waren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Waarom beroepschauffeurs een slecht imago krijgen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 september 2016 - 14:19:31 »
Citaat van: Bert Covens
Ook Marc van Oostenbrugge die het incident filmde en op Facebook zette, raakte betrokken bij de capriolen van de vrachtwagenchauffeurs: hij kon naar eigen zeggen geen kant meer op en botste op de wagen van Rocotrans.

Wat de vermijdbaarheid van het ongeval betreft is het zeer duidelijk. Zijn betrokkenheid was duidelijk vermijdbaar door snelheid te minderen en meer afstand te houden op het ogenblik dat de rijstrookveranderingen werden aangevat. Dit noemt men inzicht en doorzicht op het verkeer.

Onbegrijpelijk dat eventuele verdere gevolgen niet werden ingeschat door betrokkene. Voornamelijk bij de vroegere "New Jersey's" waarvan de hellingsgraad van de voet meerdere voertuigen en vrachtwagens deed tollen bij een aanrijdingscontact. Zulk rijgedrag en houding van de drie vrachtwagenbestuurders kon eindigen in het afsluiten van de autosnelweg met de nodige geplaatste tentjes. Wat er eventueel nog overbleef van de dashcamrecorder zou zijn medeaansprakelijkheid in het ongeval zonder meer hebben aangetoond.

Citaat van: Bert Covens
en kijken naar een mogelijke vluchtweg ?

Mijn inziens zijn er op de film weinig of geen vluchtroutes te vinden door enerzijds de betonnen brugpijlers en verderop de vangrails die de rijstroken scheiden van een autosnelweg die verderop samenkomt. We spreken ook niet van een plots opduikende situatie, maar van een verwerpelijke verkeerssituatie die duidelijk was te voorzien en in te schatten.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 september 2016 - 14:32:30 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be