Auteur Topic: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten  (gelezen 2370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Gepost op: zaterdag 27 februari 2016 - 10:59:09 »
En niet alleen dat, Peumans geeft aan hoe de Nederlanders het wel kunnen, en onze koterijprutsers van Wegen en Verkeerd keken erna en werden ziek...  ;D

Ben Zwets (partijgenoot) op zijn plaats gezet...

uit het Belang van Limburg via De Morgen:
http://m.hbvl.be/cnt/dmf20160218_02135962/peumans-bekritiseert-partijgenoot-weyts-s-nachts-5-keer-onnodig-moeten-stoppen-op-expresweg

Tijdens een debat in de commissie Mobiliteit heeft Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) zijn partijgenoot Ben Weyts kritisch van antwoord gediend. Aan de hand van twee Limburgse voorbeelden probeerde Peumans de minister van Mobiliteit duidelijk te maken dat verkeerslichten in Vlaanderen slecht op elkaar staan afgesteld en soms zelfs totaal overbodig zijn.

Automobilistenverenigingen Touring en VAB stellen dat tot negen op de tien lichten in de bebouwde kom in Vlaanderen niet nodig zijn. Minister Weyts sprak dat in de commissie Mobiliteit tegen. Hij vindt wel dat de technologie die gebruikt wordt om de verkeerslichten op elkaar af te stellen een update nodig heeft. Volgens Weyts is dat jaarlijks het geval voor 350 kruispunten.

Dat antwoord zinde Peumans niet. “Ik zit nu al 12 jaar in het parlement. Ik zal u twee voorbeelden geven”, trok hij van leer. "U rijdt van Hasselt naar Sint-Truiden via de expresweg. Ik reed daar ooit tijdens een noodgeval om 4 uur ‘s nachts en ben vijf keer moeten stopppen omdat er zó verschrikkelijk veel auto’s van links en rechts kwamen. Er kwam dus voor de duidelijkheid geen enkele auto.”

Vervolgens schudde Peumans nog een tweede lokaal voorbeeld uit de mouw. “U moet ‘s nachts eens over de zeer grote ring van Tongeren rijden. U weet, Tongeren is een stad van 300.000 inwoners”, klonk het sarcastisch. “Maar u moet een keer ‘s nachts gaan kijken hoe die lichten afgesteld zijn. En als u die beide voorbeelden gezien heeft, ga ik met u naar Maastricht, ik nodig u bij deze uit. Een stad van 120.000 inwoners, dus zeer druk verkeer. En daar zal ik u eens laten zien hoe ze in Nederland al meer dan ik weet niet hoeveel jaar aan slimme verkeerslichtenbeïnvloeding doen.”

Ingenieurs

Tot slot nam Peumans ook het Agentschap Wegen en Verkeer op de korrel. “Sorry minister, maar ik ben het moe geworden dat de ingenieurs van Wegen en Verkeer zeggen dat die verkeerslichten voertuigafhankelijk zijn. Dat zijn ze dus niet. En dat wil men niet inzien. Al tijdens de vorige legislatuur is minister Crevits op bezoek geweest in Maastricht met een ingenieur. Die man is daarna drie weken ziek geweest omdat hij niet wist wat hij zag. Het spijt me echt, maar wij zitten nog altijd in dezelfde situatie. En ik snap niet dat men dat niet wil inzien en naar een ander systeem wil gaan.”


En Ben Weyts? Die kon enkel herhalen dat de kruispunten worden aangepakt...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2016 - 11:10:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten uit ervaring
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016 - 11:10:33 »
In goede Belgische traditie zijn alle ministers die te maken krijgen met verkeer (hoe hun bevoegdheid wordt genoemd maakt niet uit) niet bijster intelligent. Ben Weyts past perfect in dit rijtje van incompetentie.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016 - 11:33:53 »
 ;D

En inderdaad, de enige die ik me kan herinneren die nog iets of wat intelligentie had was vader De Croo (helaas kijkt die familie hautain op het volk neer, maar zo zijn er nog bij de blauwe, alsook andere partijen)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016 - 12:44:15 »
Terwijl men in Belziek nog prutst met naoorloogse verkeerslichten aan te passen gaat men in het buitenland al de smartphone/navigatie/gps met een app voorzien dat communiceert met (slimme) verkeerslichten. Wslk downloadbaar.

Begon omsteeks 2011: http://www.t-online.de/handy/navigation/id_49289348/smartphone-app-erkennt-ampel-gruenphasen.html
http://www.welt.de/motor/article109381621/Die-Smartphone-App-die-rote-Ampeln-austrickst.html werkt bij fixe roodlichttijden iets voor BE.  ;D

Nog moderner:
http://www.hna.de/kassel/handy-app-lotst-autofahrer-gruene-welle-kassel-5657604.html
Test op video in Kassel: https://www.youtube.com/watch?v=VRPxpwroK38

Nederland:
Citaat
https://www.droidapp.nl/nieuws/amsterdam-smartphones-communiceren-verkeerslichten/
Amsterdam laat smartphones communiceren met verkeerslichten
 18/12/2015 - 16:49  Stefan
Metropoolregio Amsterdam wil met nieuwe en slimme technologieën het verkeer beter laten doorstromen. Een voorbeeld van een van deze manieren is om het verkeerslicht te laten communiceren met een smartphone. Maar wat is hier nou het voordeel van?

Smartphones en verkeerslichten
Verkeerslichten zullen binnenkort de functie krijgen om te communiceren met smartphones. Automobilisten zouden op deze manier doorkrijgen hoe lang er nog gewacht moet worden op groen licht van het stoplicht. Daarnaast kan op de smartphone ook weergegeven worden welke snelheid aangehouden moet worden om een ‘groene golf’ op maat te krijgen; waardoor je niet of minder voor een rood licht komt te staan.

Binnenkort wordt er gestart met een proef. Voor de totale operatie trekt Metropoolregio Amsterdam 10 miljoen euro uit. Diverse verkeerslichten zullen voor de proef voorzien worden van geavanceerde informatie- en communicatietechnologieën. De informatie kan naast naar de smartphone ook naar applicaties in de auto zelf gestuurd worden. De proef loopt tot eind 2017.

Ook op gewone drukke wegen buiten de stad kan dit ook tijdsverlies en vervuiling verminderen, zelfs op gewone wegen:
Uit Beieren, TU München <> BMW link 2013.
http://www.focus.de/auto/news/intelligente-ampelschaltung-gruene-welle-auf-der-landstrasse_aid_1021021.html
Intelligente Ampelschaltung
Grüne Welle auf der Landstraße    Donnerstag, 20.06.2013


Jeder Ampelstopp kostet Zeit und Kraftstoff. „Grüne Wellen“ können die Verluste minimieren. Nicht nur im Stadtverkehr, wie eine neue Studie belegt.
Die „Grüne Welle“ ist nicht nur in Innenstädten effektiv. Auch auf Landstraßen können richtig geschaltete Ampeln für einen besseren Verkehrsfluss sorgen, wie nun Wissenschaftler der Technischen Universität München in einem Feldversuch ermittelt haben. Gemeinsam mit BMW und dem Landesinnenministerium wurden im Münchner Umland unterschiedliche Ampelschaltungen getestet.

Durch die Schaltung einer „Grünen Welle“ für die Hauptroute konnte die Fahrtzeit auf der fünf Kilometer langen Teststrecke um eine Minute verkürzt werden. Die mittlere Wartezeit pro Autofahrer reduzierte sich von einer Minute auf etwa sieben Sekunden. Die Durchfahrten zwischen der ersten und letzten Ampel ohne Halt erhöhten sich von rund 60 Prozent auf nahezu 100 Prozent.

Die besten Ergebnisse zeigte den Forschern zufolge eine Mischung aus starrer und dynamischer Ampelschaltung. Dabei gibt es einen Kernbereich, in dem die Ampeln die „Grüne Welle“ unabhängig vom Verkehrsfluss und Wetter aktivieren, sowie einen daran anschließenden flexiblen Bereich, der etwa bei hohem Fahrzeugaufkommen aktiviert wird.

Siemens begint eraan (testen 2015):
http://www.ingenieur.de/Branchen/Verkehr-Logistik-Transport/Gruene-Welle-Ampel-Fahrzeug-kommunizieren-miteinander



Siemens und Partner haben zu Testzwecken Signalanlagen und Autos mit Kommunikationseinheiten ausgerüstet.
Der Datenaustausch hat die Vermeidung von Staus und einen sicheren und abgasarmen Verkehr zum Ziel.

Kan in Belziek nooit komen... de flitsambtenaren zullen dat nooit toelaten dat hun flitsgedoe overbodig gaat worden  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2016 - 09:56:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 februari 2016 - 01:09:12 »
de enige die ik me kan herinneren die nog iets of wat intelligentie had was vader De Croo

Ja, maar den Herman, die was dan ook lang naar 't skool geweest hé.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016 - 18:56:44 »
Kruispunt Pierstraat Reetsesteenweg , grens Aartselaar en Rumst.
Verleden week stonden de lichten er 2 dagen op knipperen en verliep alle verkeer vlot, ik dacht nog zouden ze een test doen? Nee de volgende dag weer gemaakt en alle verkeer stond weer vast....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016 - 21:47:38 »
Ik ken het kruispunt maar al te goed. Ik moet er wekelijks voorbij als ik mijn kinderen naar de dansles voer. Eerst die draak van een kruispunt Pierstraat - Reetsesteenweg. Wat later moet ik de A12 oversteken via de Langlaarsteenweg. Ik doe even lang over de laatste 5 km dan over de eerste 20 km.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Vlaams Parlementsvoorzitter geeft vbn van prutsverkeerslichten
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 02 maart 2016 - 02:33:49 »
Ik doe dat kruispunt dagelijks en als je om 4.30 of 5.30u in je eentje minuten voor een leeg kruispunt moet wachten begrijp je echt het nut van die lichten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien