Welk studiewerk ? Hoe is die studie uitgevoerd, en waarop zijn die cijfers gebaseerd ?
Ik vraag me af hoe je zoiets kan "berekenen". Het buitenland bewijst overigens dat het niet klopt
Idd, Denemarken en ook recent Nederland op basis van hun cijfers.
Denemarken vooral omdat ze snelheidsmetingen uitvoerden (één jaar lang !) waarin bewezen werd dat de pieksnelheden tot meer dan 50 % van de overtreders afzwakten.
http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432 page 5 en andere stats.
En dat dus door een hogere limiet er algemeen zelfs gemiddeld trager gereden werd.
Daarbij toonde Denemarken het nog eens aan aan met - 9 jaar 2005-2014 - hun aantal verkeersongevallen op hun respectievelijke 110/130 snelwegen, en daar dus degelijk statistieken van te maken:
http://www.statbank.dk/10056 in UHELD3 kun je de 110 en 130 kmh selecteren met de jaren 2005-2014.
Ondertussen heeft DK zelfs ~ 60 % of meer van hun snelwegen waar er tem 130 kmh gereden mag worden, dit sinds 7/2011, er is dus 53 km 130 kmh bijgekomen, die stukken in het rood:
http://www.fdm.dk/nyheder/flere-motorveje-faar-130-km-timen
53 km motorvej får inden længe fjernet fartbegrænsningen på 110 km i timen, så det bliver tilladt at køre med de 130 km/t., der er den generelle fartgrænse på danske motorveje.
53 km snelweg waar nog 110 kmh geldt zal binnenkort een upgrade krijgen, dus het zal daar worden toegestaan om te rijden aan 130 kmh, dat de algemene maximumsnelheid op de Deense snelwegen is.
dit maakt de stats vanaf 2012* nog iets straffer
stukje onderaan ontbreekt

invoering 30 april 2004, die nieuw geplande snelwegstukjes (groen) zijn inmiddels ook 130 kmh.
*
Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 : Totaal
All accidents 110 km.p.h 136 124 144 101 115 63 76 58 53 55 : 925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents 120 km.p.h. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
All accidents 130 km.p.h. 136 152 112 105 85 81 74 63 49 57 : 914 op ~55 % snelwegen met 130 kmh, * ergens na 7/2011 ~60 %
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
Men kan dus bijna stellen dat er 25 % minder verkeersongevallen vallen op de 130 kmh-stukken, de specifieke ernst van de ongevallen 130/110 kennen we niet. Wel de dalende tendens aantal slachtoffers op alle snelwegen,
de laatste 4 jaar maar gemiddeld 12 doden op de inmiddels 1220 km snelweg, ook het verkeer nam enorm toe (56%**). Maar behalve rond Kopenhagen (waar overal 110 kmh is) kent Denemarken nauwelijks files, want ze doen iets aan hun snelwegen in tegensteling tot...
**
http://www.wegenwiki.nl/Denemarken ...]
Er zijn veel bruggen in Denemarken, vooral de grote bekende in de E20, maar ook kleinere bruggen in overige wegen. Het snelwegennet is redelijk bereden, maar buiten København zijn files een uitzondering. Ook in en rond København valt het nog wel mee met de vertragingen. De meeste snelwegen tellen 2x2 rijstroken, maar er zijn delen met 2x3 en een beperkt, maar groeiend aandeel van het Deense snelwegennet met 2x4 rijstroken. Tussen Køge en København liggen op de dubbelnummering van de E20, E47 en E55 zelfs 2x5 rijstroken. Het Deense wegennet is tolvrij, met uitzondering van de Grote Beltbrug tussen Fyn en Sjælland en de Øresundbrug tussen Denemarken en Zweden, beide gelegen in de E20. De tol is voor Nederlandse begrippen zeer fors. Qua reistijd en kosten is de route van Hamburg naar Zweden via de tolbruggen of de veerponten even snel en de kosten zijn vooral afhankelijk van de ticketprijzen van de veerdienst. Meestal is de route via de bruggen goedkoper, zeker in het hoogseizoen en zeker voor last-minute reizen.
Snelwegennet (Zie ook motorvej.)
Er is sprake van een aantal hoofdassen als snelweg met de E20 als oost-westverbinding, de E45 als noord-zuidverbinding in Jylland en de E47 en E55 als noord-zuidverbinding over Lolland, Falster en Sjælland langs København. Dit is de Deense "H". In het noorden van Jylland maken de E39 en E45 samen de Jyllandse "Y". Daarnaast is er nog een aantal regionale snelwegen, met name rondom København, maar ook de Primærrute 9 op Fyn van Odense naar Svendborg en enkele korte snelwegen in centraal Jylland rondom Herning en Aarhus.
Het verkeer op de Deense snelwegen neemt in recente jaren sterk toe, sterker dan in veel andere Europese landen. Tussen 2000 en 2014 nam het aantal afgelegde kilometers op de Deense snelwegen met **56% toe. Tussen 2003 en 2014 steeg het aantal afgelegde kilometers van 11,2 naar 15,7 miljard. De congestie in Denemarken is dankzij enkele verbredingsprojecten na 2010 beperkt gebleven, alhoewel sommige corridors redelijk druk zijn, met name de E20 over Fyn (Funen) en de E45 over het midden van Jylland (Jutland).
type of road casualty
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Motorway Casualties, total 391 356 349 394 306 308 239 220 194 176 175
Motorway Killed 27 31 16 23 31 24 23 12 8 12 15
Motorway Seriously injured 136 133 120 152 112 133 91 108 86 83 89
Motorway Slightly injured 228 192 213 219 163 151 125 100 100 81 71
14-1-2016 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD9
Motorway
All accidents Killed 27 31 16 23 31 24 23 12 8 12 15
Accidents involving persons influenced by alcohol 10 5 2 7 6 6 12 4 1 2 3
En bij ca 1/5 van de snelwegdoden speelde alcohol mee. Vergeet niet dat BE nog altijd een zwak gordeldrachtpercentage heeft, DK zal wel ~10 %-pt beter zijn...
SWOV heeft op dat snelheidsgedrag (zoals de resultaten Deense metingen) ook gewezen, en ook op basis van diverse studies:
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Geloofwaardige_limieten.pdf
SWOV-Factsheet
Naar geloofwaardige snelheidslimieten
Samenvatting
Een snelheidslimiet is geloofwaardig als deze in overeenstemming is met het beeld dat de weg en de wegomgeving oproepen. Geloofwaardige limieten zouden ertoe leiden dat automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet houden. Enkele jaren geleden heeft de SWOV in een reeks studies het concept
‘geloofwaardige snelheidslimiet’ verdere invulling gegeven. Zo zijn op basis van foto’s en animaties de weg- en omgevingskenmerken bepaald die de geloofwaardigheid het sterkst beïnvloeden; in een rijsimulatorexperiment is onderzocht of automobilisten zich daadwerkelijk door die kenmerken in hun
rijgedrag laten beïnvloeden. De resultaten laten zien dat het mogelijk is een snelheidslimiet te bepalen die voor iedereen geloofwaardiger is; een limiet kan geloofwaardiger worden gemaakt door de limiet zelf of het wegbeeld aan te passen. Gebaseerd op deze kennis heeft de SWOV samen met binnenen
buitenlandse partners instrumenten ontwikkeld die beleidsmakers kunnen ondersteunen bij het realiseren van veilige snelheden en geloofwaardige limieten.
Achtergrond en inhoud
Het begrip 'geloofwaardige snelheidslimieten' is in Nederland geïntroduceerd in de strategische verkenning voor snelheidsbeheersing (Van Schagen, Wegman & Roszbach, 2004). Veilige, geloofwaardige limieten zouden ertoe leiden dat automobilisten zich beter aan de snelheidslimiet houden.
Dit kan een aanzienlijke vermindering van het aantal verkeersslachtoffers bewerkstelligen (zie de SWOV-factsheet Maatregelen voor snelheidsbeheersing).
Het idee van geloofwaardige limieten is op zichzelf niet nieuw. In het buitenland worden vergelijkbare begrippen gebruikt, zoals 'realistische limieten' (Fildes & Lee, 1993) en 'acceptabele limieten' (Risser & Lehner, 1998). Ook bestond er al een grote hoeveelheid literatuur over de invloed van omgevingselementen op snelheidsgedrag. Voor zover ons bekend, was er echter nog geen poging ondernomen om de begrippen 'realistische' of 'acceptabele limieten' concreet en voor de praktijk toepasbaar te maken en de beschikbare kennis te bundelen. In een aantal opeenvolgende studies heeft de SWOV het concept van geloofwaardige limieten daarom geprobeerd te concretiseren. In deze factsheet komen de belangrijkste resultaten van deze studies aan de orde. ...] © SWOV, Leidschendam, november 2012
dus ... gewoon ordinaire leugens van hun ambtenaren die vrezen dat er minder geflitst gaat worden, wie weet hebben ze dan ooit minder pensioen.

BIVV heeft namelijk "
gemeten" dat gemiddeld 40 % de limiet overschrijdt bij vlotte snelweg, die zou wel eens gevoelig kunnen afnemen:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/nationale_gedragsmeting_snelheid_op_autosnelwegen_2011.pdf zeer leerrijk wat het snelheidsgedrag betreft,
vooral de -relatief beperkte- methodiek van de BIVV tov de jarenlange -bijna permanente- metingen in Denemarken, waar ze op 34 meetpunten met magnetische lussen maten (zie link page 13)
Vlaamse politiekers staren dikwijls als kiekens op hun Vlaamse Ruit, terwijl BE véél meer snelwegen telt buiten die drukke Vlaamse ruit. De snelheidsmetingen betroffen 15 meetpunten in VL en W, hier een voorproefje van de druktes bij vlotte snelweg, metingen van één week per meetpunt:
2.1. Beschrijving van de steekproef
Tijdens de gedragsmeting is de snelheid van 5.755.757 voertuigen gemeten. De locatie met het meeste verkeer was die van Ternat, op de E40 richting Gent, met 450.400 voertuigen in één week. Die met het minste verkeer was Sankt-Vith, op de E42 richting Verviers, met 25.551 voertuigen. Op autosnelwegen met drie rijstroken werden gemiddeld 311.421 voertuigen per week geteld. Voor autosnelwegen met twee rijstroken is dat aantal 127.666.
Nederland (ook met hun liberalen aan de macht) heeft dus quasi 7 jaar later het vb van Denemarken gevolgd (ook door naar hun statistieken te kijken), ze hebben natuurlijk lichte veiligheidsaanpassingen gedaan waar het nodig kon zijn (ook zoals DK):
http://www.bnr.nl/nieuws/522371-1209/schultz-nog-niet-tevreden-over-invoering-130-kmhEen snelheidslimiet op een snelweg blijft nog steeds een arbitraire limiet die al dan niet kan doorgedrukt kan worden door de machthebbers, niet zelden liberalen of rechts-liberalen. De typische tegenstanders zijn de linkse sossen en de groenen, dikwijls met milieu als hypocriete drogreden.
Sinds de korte oliecrisis van 1973 hebben "diverse landen" in de regel altijd serieuze limietverhogingen gekend, nog enkele uitzonderingen blijven over, en ook daar zijn het meestal centrum-rechtse partijen die een verhoging willen doorzetten. UK (naar off. 80 mph), CH (naar 140 kmh om 130 kmh binnen te halen) en BE (voorzichtig aftasten naar 130/110 kmh zoals F en Lux, of wat DK in andere vorm heeft).