Of het ene of het andere nu schadelijker is of niet weet ik niet maar gelukkig lag er een matje waar die persoon op terrecht kwam en zat hij reeds op z'n knieën.
Indien je volledig weerloos bent kan, naar mijn mening, de taser wel degelijk ernstige letsels veroorzaken. Als je ziet hoe die man vol met z'n gezicht op de grond kwakt.
Ik dacht niet dat je van pepperspray op de grond valt.
Dat vroeg ik me nu ook af. Zolang je voor op jouw gezicht valt zal het vaak nog goed aflopen, als je met de achterkant van jouw hoofd op de grond valt dan kan je uiteraard een hersenschudding krijgen of zelfs overlijden.
De vraag is ofdat je ineens op de grond valt. Je krijgt minder controle over de aansturing van jouw spieren maar de controle verdwijnt niet volledig. Ik heb bij cops en bij Giel een aantal keren het gebruik van de taser gezien, geen van de keren vielen ze hard op de grond, ze gingen steeds geleidelijk naar de grond. Natuurlijk is het beperkte aantal keren dat ik het gezien heb onvoldoende om te weten ofdat het ook niet kan gebeuren. Mogelijk houdt je dan toch nog net voldoende controle dat je je eigen geleidelijk naar de grond kan laten gaan? Deze man zat op zijn knieën, juist dan zit je relatief instabiel in verhouding tot wanneer je op jouw voeten staat. Ik kan me voorstellen dat je daardoor sneller uit balans raakt. Hij viel overigens niet echt op zijn gezicht (hij raakte uiteindelijk wel de mat met zijn gezicht maar tegen die tijd was de snelheid er uit), je kan zien dat hij zich met zijn armen opvangt en dat hij enige vormspanning heeft. Het voordeel lijkt mij dat je wel min of meer gecontroleerd naar de grond gaat, je weet dat je naar voren zal vallen.
Wanneer een neuron een stroompje krijgt dan wordt die geactiveerd waarna een periode volgt waarin de neuron niet geactiveerd kan worden (de refractaire periode). Het is omwille van deze refractaire periode die door de toediening van stroom willekeurig verspreid plaatsvindt over de neuronen dat de controle vermindert. Blijkbaar zijn er nog voldoende neuronen in de niet-refractaire periode dat een aansturing (selectief specifieke neuronen activeren in de hersenen) nog enigzins mogelijk is.
De straal ging toch makkelijk een meter of 4 ver, dit lijkt me toch de range van een taser te zijn.
Hielp de pepperspray?
Een taser die veel gebruikt wordt heeft draden van 10 m. Er zijn overigens ook draadloze tasers; op dit moment 100 voet maar nog niet op de markt. Het Americaanse ministerie van defensie subsidieert het onderzoek hiernaar en verwacht dat een bereik van 300 voet voor dit jaar nog zal gaan lukken.
Een groot nadeel van pepperspray: de wind.

Als een leek deze spray gebruikt met wind tegen dan zal deze burger zelf uitgeschakeld zijn.
Ik moet je niet vertellen dat als je thuis vrouw en kinderen op je hebt wachten, dat je bij een gewelddadige verdachte liever enkele meters afstand moet houden, ipv op messteek-afstand te naderen.
Ik vind het een interessant zelfverdedigingswapen tegen inbrekers. Een stuk veiliger en verantwoorder dan een pistool of een knuppel. Mogelijk zullen mensen die nu een pistool of een honkbalknuppel naast hun bed hebben liggen nu eerder een taser overwegen, anderzijds zullen mensen die niets van een pistool moeten hebben (zoals ik) nu wel een wapen gaan gebruiken.
Ik zie wel één probleem. Een doorsnee burger zal niet makkelijk even de inbreker zijn handen kunnen boeien (of je zou toevallig met 2 jongen mannen moeten zijn en een paar handboeien bij de hand moeten hebben

). Als de inbreker verzet biedt en je blijft tazen, zou het dan nog steeds een relatief onschuldig wapen zijn? De politie is met minstens 2 man en ze hebben handboeien bij de hand waardoor 1 keer kort tasen genoeg zou moeten zijn. Als burger heb je die luxe niet. In ieder geval kan je zo wel voorkomen dat de inbreker jou kan verwonden zonder buitenproportioneel geweld te gebruiken.