Auteur Topic: Fietser op de autosnelweg.  (gelezen 6812 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 16 augustus 2007 - 13:04:17 »
Nog even wat bronnen aangezien oordelen dan pas mogelijk wordt:
http://www.courttv.com/trials/taser/120605_ctv.html
Citaat
PHOENIX — Rick Smith, the cofounder and CEO of Taser International, told jurors Tuesday that the risk of injury from a Taser stun-gun shock was on par with that of any athletic activity.

"Depending on the individual, certainly people get hurt in all sorts of athletic exertions," Smith testified. "I would characterize [a Taser blast] as similar to an athletic exertion."


Van Wikipedia:
Citaat
Deaths and injury associated with electroshock weapon use

Supporters say that electroshock guns are a safer alternative to devices such as firearms. Taser uses the term "non-lethal" as defined by the US Department of Defence - which does not mean the weapon cannot cause death, but that it is not intended to be fatal. [13] Non-lethal weapons are defined as "weapons that are explicitly designed and primarily employed so as to incapacitate personnel or material, while minimizing fatalities, permanent injury to personnel, and undesired damage to property and the environment." [14]

It is possible that tasers or any other high voltage device could cause cardiac arrhythmia in a susceptible minority of people, possibly leading to heart attack or death in minutes by ventricular fibrillation (which leads to cardiac arrest and if not treated immediately to sudden death).[citation needed] People susceptible to this outcome are sometimes healthy and unaware of their susceptibility.[citation needed]

Between June 2001 and June 2007, there were at least 245 cases of deaths of subjects soon after having been shocked using Tasers [6]. Of these cases:

In 7 cases, medical examiners said Tasers were a cause or a contributing factor or could not be ruled out as a cause of death.
In 16 cases coroners and other officials stated that a taser was a secondary or contributory factor of death.
In most of the cases, the victims had been using drugs including cocaine, methamphetamine or PCP.
In dozens of cases, coroners cited excited delirium as cause of death. Excited delirium has been questioned as a medical diagnosis [7].
Several deaths occurred as a result of injuries sustained in struggles. In a few of these cases head injury due to falling after being shocked contributed to later death. Some police departments, like that of Clearwater, Florida, have tried to eradicate such incidents by prohibiting taser use when the suspect is in danger of falling [8].
These incidents form a very small percentage of many tens of thousands of operational uses of tasers.[15]

Various lawsuits against the manufacturers and users of electroshock weapons are pending,[citation needed] but many court judgements have dismissed lawsuits by finding evidence of preexisting conditions, ranging from excited delirium (caused by a subject's interaction with high levels of drug-use) which may be a factor before cardiac arrest, and preexisting osteoporosis which would make bone fracture more likely when the device is used on the subject.[citation needed]

Police officers in at least five states have filed lawsuits against Taser International claiming they suffered serious injuries after being shocked with the device during training classes. [16]

Critics argue that although the medical conditions or illegal drug-taking of some of these casualties, may have been the proximate cause, the use of the taser may have significantly heightened the risk of death for those suspects in an at-risk category[citation needed]. Therefore, they argue, this suggests that tasers and other electroshock weapons may be too dangerous to use on people with certain medical conditions. Furthermore, since police officers will typically not know about a person's medical conditions or the contents of his/her bloodstream, this entails a risk of death with virtually any suspect.

Supporters say that electroshock weapons and tasers are more effective than any other means including pepper-spray (an eye irritant/breathing irritant), batons (and other conventional ways of inflicting pain), hand-to-hand combat (i.e. wrestling a subject to the ground), or even hand guns, at bringing a subject down to the ground with a minimum physical exertion, and with a minimum of potential for injury.[citation needed] Electroshock weapons have a direct link to reduced injury from use of physical force, and are attributed to saving human lives by use as an alternative to the use of firearms to subdue violent or out-of-control subjects. However, critics charge that police officers who are risk-averse will also resort to tasers in situations where previously they would have used more conventional, less "extreme" techniques, such as trying to reason with a cornered suspect [9]. While tasers do sometimes serve this function, they are often used in situations in which lethal force would be unwarranted.

Taser International has admitted in a training bulletin that repeated blasts of a Taser can "impair breathing and respiration." Also on Taser's website it is stated that, for a subject in a state known as "excited delirium", repeated or prolonged stuns with the Taser can contribute to "significant and potentially fatal health risks." [16]In a state of excited delirium, restraint by the police and exertion by the subject are also considered likely to result in death or other complications.

On a smaller scale, electroshock devices can also burn skin with its electric arc, as well as damage delicate electrical equipment, such as pacemakers. [10]

http://willcocks.blogspot.com/2004/08/taser-danger-demands-immediate-review.html
Citaat
People may die after being zapped by a Taser, but that doesn't mean it killed them, the company argues, pointing to the hundreds of police officers who have gone through the experience themselves.
But in at least three deaths, medical examiners have disagreed. A report by the British government in 2002 found the Tasers could not be classified as safe, although British police forces have begun testing the weapons. And a recent New York Times article said reporters could find no independent studies confirming the safety of the devices.
The company argues that the death rate for people shot with a Taser is no higher than the overall death rate for people taken into custody. People aren't killed by the Taser; they're killed by a high heart rate.
But 90 per cent of the people shot with a Taser are going to have a heart rate that has already gone through the roof. They are on drugs, or mentally ill, agitated, angry or frightened. They're involved in a dangerous confrontation with police, teetering on the edge of violence or suicide.

Een wat gedateerd artikel van de BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1468188.stm

Hier nog een artikel via pubmed waaruit zou blijken dat een standaard taser in ieder geval geen effect zou hebben op een pacemaker. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17491105&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Al met al heb ik de indruk dat er nog te weinig over bekend is. Er zijn tot nu toe in de USA blijkbaar zo'n 3 sterftegevallen bekend waarbij de taser als primaire oorzaak werd aangewezen. Anderzijds sterven verdachten ook wanneer er andere wapens gebruikt worden. Een voordeel van de taser is dat er niet of veel minder snel een close combat gevecht ontstaat, dit verkleint uiteraard het risico op verwondingen; voor de politiemannen maar ook voor de verdachte. Juist tijdens zo'n worstelgevecht is er een serieus risico op vervelende verwondingen.
Bij een taser voel je er normaal gesproken na afloop niets meer van. Bij een pepperspray kan je dagenlang last hebben van het effect, zeker wanneer de ogen niet snel en of grondig genoeg gereinigd worden.
Wel zijn er mogelijk mensen die door een combinatie van slechte gezondheid, invloed van drugs, overstimulatie van het orthosympathisch zenuwstelsel en de taser zijn overleden. Stel nu dat er een minimaal risico is op overlijden onder deze zeer beroerde omstandigheden maar dat voor het overgrote meerendeel van de verdachten de gezondheidsrisico's kleiner zijn, wat weegt dan zwaarder?
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 augustus 2007 - 13:06:33 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 16 augustus 2007 - 14:22:03 »
Citaat van: BBB
Wel zijn er mogelijk mensen die door een combinatie van slechte gezondheid, invloed van drugs, overstimulatie van het orthosympathisch zenuwstelsel en de taser zijn overleden. Stel nu dat er een minimaal risico is op overlijden onder deze zeer beroerde omstandigheden maar dat voor het overgrote meerendeel van de verdachten de gezondheidsrisico's kleiner zijn, wat weegt dan zwaarder?

Ik denk dat onder de personen tegen wie de Politie geweld moet gebruiken, de kans veel groter is dan in de maatschappij in het algemeen dat je met iemand te doen hebt die er geen gezonde levenswijze op nahoudt, en bijgevolg dat het gebruik van een taser voor hem fatale gevolgen heeft.

Anderzijds weet iemand die de Politie ertoe dwingt om geweld te gebruiken, dat dit slecht kan aflopen. Ik meen evenwel dat desondanks de kans om iemand ernstig blijvend letsel toe te brengen of te doden, zo gering mogelijk moet gehouden worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 16 augustus 2007 - 19:14:15 »
Bekijk volgend filmpje eens. Volges mij doet dit wel degelijk pijn of anders heeft die kerel nog een mooie carrière in Hollowood in het vooruitzicht:

http://www.youtube.com/watch?v=ACUjnJBHIZc

Of het ene of het andere nu schadelijker is of niet weet ik niet maar gelukkig lag er een matje waar die persoon op terrecht kwam en zat hij reeds op z'n knieën.
Indien je volledig weerloos bent kan, naar mijn mening, de taser wel degelijk ernstige letsels veroorzaken. Als je ziet hoe die man vol met z'n gezicht op de grond kwakt.
Ik dacht niet dat je van pepperspray op de grond valt.

wooter

  • Gast
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 16 augustus 2007 - 23:18:07 »
Pepperspray vereist dat de gebruiker erg kort bij het doelwit moet geraken, en vervolgens kans loopt om ook in de effecten van pepperspray te lijden.  Bovendien zijn de effecten langer durend dan een taser.  Een goeie taser kan je vanop enkele meters afstand bedienen.

Ik moet je niet vertellen dat als je thuis vrouw en kinderen op je hebt wachten, dat je bij een gewelddadige verdachte liever enkele meters afstand moet houden, ipv op messteek-afstand te naderen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2007 - 00:37:04 »
De afstand waarop een pepperspray kan gebruikt worden is ook enkele meters en er moet eveneens mee gericht worden. Ik heb ooit zo'n ding eens leeggespoten op een zeer agressief gazon.  ;D

De straal ging toch makkelijk een meter of 4 ver, dit lijkt me toch de range van een taser te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2007 - 02:53:20 »
Of het ene of het andere nu schadelijker is of niet weet ik niet maar gelukkig lag er een matje waar die persoon op terrecht kwam en zat hij reeds op z'n knieën.
Indien je volledig weerloos bent kan, naar mijn mening, de taser wel degelijk ernstige letsels veroorzaken. Als je ziet hoe die man vol met z'n gezicht op de grond kwakt.
Ik dacht niet dat je van pepperspray op de grond valt.
Dat vroeg ik me nu ook af. Zolang je voor op jouw gezicht valt zal het vaak nog goed aflopen, als je met de achterkant van jouw hoofd op de grond valt dan kan je uiteraard een hersenschudding krijgen of zelfs overlijden.
De vraag is ofdat je ineens op de grond valt. Je krijgt minder controle over de aansturing van jouw spieren maar de controle verdwijnt niet volledig. Ik heb bij cops en bij Giel een aantal keren het gebruik van de taser gezien, geen van de keren vielen ze hard op de grond, ze gingen steeds geleidelijk naar de grond. Natuurlijk is het beperkte aantal keren dat ik het gezien heb onvoldoende om te weten ofdat het ook niet kan gebeuren. Mogelijk houdt je dan toch nog net voldoende controle dat je je eigen geleidelijk naar de grond kan laten gaan? Deze man zat op zijn knieën, juist dan zit je relatief instabiel in verhouding tot wanneer je op jouw voeten staat. Ik kan me voorstellen dat je daardoor sneller uit balans raakt. Hij viel overigens niet echt op zijn gezicht (hij raakte uiteindelijk wel de mat met zijn gezicht maar tegen die tijd was de snelheid er uit), je kan zien dat hij zich met zijn armen opvangt en dat hij enige vormspanning heeft. Het voordeel lijkt mij dat je wel min of meer gecontroleerd naar de grond gaat, je weet dat je naar voren zal vallen.

Wanneer een neuron een stroompje krijgt dan wordt die geactiveerd waarna een periode volgt waarin de neuron niet geactiveerd kan worden (de refractaire periode). Het is omwille van deze refractaire periode die door de toediening van stroom willekeurig verspreid plaatsvindt over de neuronen dat de controle vermindert. Blijkbaar zijn er nog voldoende neuronen in de niet-refractaire periode dat een aansturing (selectief specifieke neuronen activeren in de hersenen) nog enigzins mogelijk is.


Citaat van: JC
De straal ging toch makkelijk een meter of 4 ver, dit lijkt me toch de range van een taser te zijn.
Hielp de pepperspray? :D 
Een taser die veel gebruikt wordt heeft draden van 10 m. Er zijn overigens ook draadloze tasers; op dit moment 100 voet maar nog niet op de markt. Het Americaanse ministerie van defensie subsidieert het onderzoek hiernaar en verwacht dat een bereik van 300 voet voor dit jaar nog zal gaan lukken.
Een groot nadeel van pepperspray: de wind. ;)
Als een leek deze spray gebruikt met wind tegen dan zal deze burger zelf uitgeschakeld zijn.

Citaat van: Wooter
Ik moet je niet vertellen dat als je thuis vrouw en kinderen op je hebt wachten, dat je bij een gewelddadige verdachte liever enkele meters afstand moet houden, ipv op messteek-afstand te naderen.
Ik vind het een interessant zelfverdedigingswapen tegen inbrekers. Een stuk veiliger en verantwoorder dan een pistool of een knuppel. Mogelijk zullen mensen die nu een pistool of een honkbalknuppel naast hun bed hebben liggen nu eerder een taser overwegen, anderzijds zullen mensen die niets van een pistool moeten hebben (zoals ik) nu wel een wapen gaan gebruiken.
Ik zie wel één probleem. Een doorsnee burger zal niet makkelijk even de inbreker zijn handen kunnen boeien (of je zou toevallig met 2 jongen mannen moeten zijn en een paar handboeien bij de hand moeten hebben ;D). Als de inbreker verzet biedt en je blijft tazen, zou het dan nog steeds een relatief onschuldig wapen zijn? De politie is met minstens 2 man en ze hebben handboeien bij de hand waardoor 1 keer kort tasen genoeg zou moeten zijn. Als burger heb je die luxe niet. In ieder geval kan je zo wel voorkomen dat de inbreker jou kan verwonden zonder buitenproportioneel geweld te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 augustus 2007 - 21:40:40 door BBB »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Fietser op de autosnelweg.
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 17 augustus 2007 - 10:09:37 »
Een groot nadeel van pepperspray: de wind. ;)
Als een leek deze spray gebruikt met wind tegen dan zal deze burger zelf uitgeschakeld zijn.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Een open doel zoals ze zeggen ! Enige jaren geleden waren er fikse rellen in Borgerhout. De allochtonen kwamen massaal op straat. De politie probeerde de boel te beheersen met o.a. pepperspray. Een van de politieagenten begint met dat ding te spuiten en creëert zijn eigen wind op kop, hij loopt namelijk vooruit, recht in de mist van pepper die hijzelf heeft gecreëerd. Natuurlijk doet hij dit vlak voor een camera !
Dit demonstreert duidelijk de professionaliteit van onze politie.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519