Daarenboven bestaan er ondertussen 100%-electrische wagens (accus of brandstofcel), mogen die dan sneller? 
Neen, want naarmate ze sneller rijden, verbruiken ze ook meer per km, en moet er dus meer stroom opgewekt worden, met de bijhorende vervuiling. Ze verplaatsen alleen maar de vervuiling.
Denk je.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe die (laad)stroom opgewekt wordt, hernieuwbare stroom,
uit waterkrachtcentrales bvb - wat in de #Alpenlanden typisch is met hun hoog gelegen stuwmeren - geeft
geen luchtvervuiling bij stroomproductie, andere hernieuwbare energie ook niet.
Dan mogen die E-wagens nog zo snel rijden als ze willen. Als ze bij een (of hun) "groene stroomleverancier" bijladen, rijden ze in de regel emissieloos.
menige hebben thuis groene stroom (leverancier Ecopower, Eneco, andere... ) als ze willen én kunnen/mogen kiezen...
# Österreich had 33,1 % hernieuwbaar stroomverbruik in 2014:
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_31&plugin=1 lijst EU
of uit
https://de.wikipedia.org/wiki/Erneuerbare_Energien
Erneuerbarer Anteil am Bruttoendenergieverbrauch in den EU-28-Staaten in Prozent[42]
- 2004 2014
EU-28 8,5 16,0
Belgien 1,9 8,0
Bulgarien 9,6 18,0
Dänemark 14,5 29,2
Deutschland 5,8 13,8
Estland 18,4 26,5
Finnland 29,2 38,7
Frankreich 9,4 14,3
Griechenland 6,9 15,3
Irland 2,4 8,6
Italien 6,3 17,1
Kroatien 23,5 27,9
Lettland 32,8 38,7
Litauen 17,2 23,9
Luxemburg 0,9 4,5
Malta 0,1 4,7
Niederlande 2,1 5,5
# Österreich 23,3 33,1
Polen 6,9 11,4
Portugal 19,2 27,0
Rumänien 17,0 24,9
Schweden 38,7 52,6
Slowakei 6,4 11,6
Slowenien 16,1 21,9
Spanien 8,3 16,2
Tschechien 5,9 13,4
Ungarn 4,4 9,5
Vereinigtes Königreich 1,2 7,0
Zypern 3,1 9,0
D haalt 2014 al 13,8 % groen stroomverbruik, ook ruim genoeg voor miljoenen E-wagens.
volgens Wiki hebben 1 miljoen E-wagens (streefcijfer 2020) amper 0,5 % nodig:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Stromverbrauch
... Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht. Der gesamte, deutschlandweite elektrobetriebene öffentliche Nah- und Fernverkehr benötigt rund 15 TWh Strom pro Jahr, entsprechend knapp 3 % des Bruttostromverbrauchs.[211 : Löser, R.: Autos der Zukunft (Serie, Teil III): Elektroautos die rollenden Stromspeicher. In: Spektrum der Wissenschaft. 04/09, 2009, S. 96–103. ]
Alle electrisch openbaar vervoer/transport in D kan dus op groene stroom rijden, 3% zou nodig zijn.De Duitse Bundesbahn maakt er tenslotte reklame mee, voor 1 € extra rij je milieu-plus of zéro CO2:
http://www.bahn.de/p/view/service/umwelt/unterwegs_mit_oekostrom.shtml
CO₂-frei unterwegs – Reiseangebote mit Ökostrom
Kunden, die Ökostrom-Angebote nutzen, garantiert die Deutsche Bahn, dass die Strommenge für die zurückgelegten Fahrten aus 100% erneuerbaren Energien beschafft und ins Stromnetz eingespeist wird.
Umwelt-Plus - CO₂-frei auf Wunsch
Auch Kunden, die keine BahnCard oder Zeitkarte des Fernverkehrs besitzen, können auf Wunsch CO₂-frei reisen – für nur 1 Euro mehr pro Person und Richtung. Buchen Sie wie gewohnt Ihre Fahrkarte und wählen Sie am Ende der Buchung optional “Umwelt-Plus” aus, wenn Sie Ihre Reise CO₂-frei durchführen wollen.
Duurzaam stroomproductie/verbruik stijgt elk jaar in de meeste landen zie tabel 2004-> 2014.
bruto duurzame stroom
productie kan dat tot 30 % zijn voor D:
bvb de Tesla´s die aan superchargers bijladen, laden altijd "groene stroom":
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
Tesla baut (Stand Ende 2015) Stromtankstellen in den Vereinigten Staaten und Kanada, Europa sowie drei asiatischen Ländern (China, Japan, Israel). Es ist geplant, alle Supercharger-Stromtankstellen im Laufe der Zeit mit Solaranlagen zu überdachen, um Schatten für die aufladenden Fahrzeuge zu spenden und gleichzeitig Strom zu erzeugen. Laut Tesla Motors wird für den in Deutschland an Supercharger-Stromtankstellen gelieferten Strom Ökostrom eingekauft.
Tesla supercharger D -> MVV:
http://teslamag.de/news/mvv-energie-versorgt-deutsche-supercharger-mit-oekostrom-1973vb Tesla supercharger Gent:
http://eneco.be/nl/tesla-laadt-op-met-enecoHet is dus in de regel eerder geen probleem met een E-auto volledig emissieloos te rijden.
Om nu een vb uit NL te geven, daar zou een equivalent van 9,5 miljoen huishoudens het aandeel van groene stroom uitmaken, dit al in 2011:
(groene stroom kan ingevoerd worden uit landen die er teveel hebben, zoals Noorwegen)
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3125703/2012/01/17/Aandeel-groene-stroom-gelijk-aan-9-5-miljoen-huishoudens.dhtml
Nederlandse consumenten en bedrijven gebruiken steeds meer groene stroom. Het aantal afgeboekte certificaten voor duurzame energie is volgens netbeheerder TenneT het afgelopen jaar met 22 procent toegenomen. ,,Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van meer dan 1,5 miljoen huishoudens'', aldus TenneT. De totale hoeveelheid groene stroom die wordt verbruikt door consumenten en bedrijven samen staat nu gelijk aan 9,5 miljoen huishoudens.
Omdat groene en grijze stroom over het zelfde netwerk worden gedistribueerd is er een systeem met certificaten waarmee te controleren is hoeveel duurzaam geproduceerde stroom er wordt geleverd. Als de stroom daadwerkelijk is geleverd worden de certificaten afgeboekt. Volgens de cijfers van Tennet steeg in 2011 het aantal afgeboekte certificaten naar 33,5 miljoen.
In Nederland werden het afgelopen jaar 11,1 miljoen certificaten aangemaakt, tegen 10,7 miljoen een jaar eerder. ,,Het overgrote deel van de Nederlandse certificaten voor groene elektriciteit komt uit biomassa en wind'', aldus TenneT.
Omdat de vraag naar groene stroom in Nederland de productie overstijgt, wordt veel uit het buitenland geïmporteerd. ,,Werden in 2010 nog 16 miljoen certificaten voor duurzame energie geïmporteerd, in 2011 steeg dit naar ruim 25 miljoen certificaten.'' Het ging voor het overgrote deel om certificaten uit duurzame elektriciteit uit Noorse waterkrachtcentrales.
Groene stroomleveranciers springen natuurlijk op de E-car, bvb NL:
https://www.thenewmotion.com/elektrisch-rijden/uw-auto-100-duurzaam-opladen/