Auteur Topic: Dronken automobilist rijdt politiewagens aan  (gelezen 1981 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Dronken automobilist rijdt politiewagens aan
« Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 11:48:34 »
Uit De Standaard

Citaat
Dronken automobilist rijdt politiewagens aan

Een dronken automobilist die aan een politiecontrole wou ontsnappen, heeft vannacht in Aarschot twee politiewagens aangereden. Niemand raakte gewond en de agenten konden de bestuurder inrekenen. Op bevel van het parket werd zijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken, zo laat het Leuvense parket weten.

De politie wou de automobilist omstreeks 4 uur in de Wandeleerstraat controleren, maar toen de agenten naar zijn papieren vroegen, ging de man er met een hoge snelheid vandoor. Aan het kruispunt met de Vuurmolenstraat reed hij tegen een muurtje en tegen een politiecombi.

Toch zette hij zijn vlucht voort en even verderop, in de Waterstraat, botste hij tegen een tweede combi, die ter versterking was opgeroepen. De 41-jarige bestuurder werd door de agenten uit zijn wagen gehaald en moest een ademtest afleggen. Hij bleek een glas te veel op te hebben.

Ik stel me toch altijd vragen bij dergelijke berichtgeving. Deze kerel heeft een reeks zware overtredingen aan zijn been. Hij brengt zelfs de politie in gevaar (aanrijden van een combi). Hij krijgt nu 2 weken rijverbod. Ik weet wel dat de politierechter hier later nog een mooi vervolg aan kan brijen. De gemiddelde lezer gaat er echter van uit dat deze voor zijn wangedrag slechts twee weken rijverbod heeft gekregen. Dat is zowat hetzelfde wat iemand kan overkomen die een zone 30 heeft gemist.

Wat hangt deze man boven het hoofd ? Misschien mocht dit ook wel vermeld worden in het artikel !

Voor mijn part is een intrekking van het rijbewijs voor minstens 1 jaar al een begin. Een serieuze taakstraf zou ook niet misstaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Dronken automobilist rijdt politiewagens aan
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 juni 2007 - 23:54:03 »
Citaat
De gemiddelde lezer gaat er echter van uit dat deze voor zijn wangedrag slechts twee weken rijverbod heeft gekregen. Dat is zowat hetzelfde wat iemand kan overkomen die een zone 30 heeft gemist.
Inderdaad.

Citaat
Voor mijn part is een intrekking van het rijbewijs voor minstens 1 jaar al een begin. Een serieuze taakstraf zou ook niet misstaan.
Jij bent nog mild. In Nederland hebben mensen voor veel minder een heel wat zwaardere straf gekregen.
Ideale straf: taakstraf voor de maximum toegestande duur, 2000 euro boete en 3 jaar geen rijbewijs.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Dronken automobilist rijdt politiewagens aan
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 14:25:13 »
Heel wat werkstraffen worden in België nooit uitgevoerd. Niet omdat de betrokkene er niet bereid zou toe zijn, maar omdat men gewoon nalaat hem een taak toe te wijzen.

In België staan er ook zeer uiteenlopende straffen op eenzelfde overtreding. Zo kan bijvoorbeeld een overtreding van de 4de graad bestraft worden met een boete van 40 tot 500 Euro (220 tot 2.750 Euro met opdeciemen erbij), en met een verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste 8 dagen en ten hoogste 5 jaar. Mits hij zijn beslissing motiveert, hoeft de rechter echter geen verval van het recht tot sturen uit te spreken. Bovendien kan een deel van of de gehele straf voorwaardelijk of met uitstel uitgesproken worden.

Het resultaat is dat de uiteindelijke straf zeer sterk afhankelijk is van de rechter en van de verdediging.

Zo heeft politierechter Peter D'Hondt van Dendermonde al meermaals bevestigd dat hij sneller dan toegestaan rijden sowieso veel gevaarlijker vindt dan rijden onder invloed van alcohol (hij staat zelf bekend als een stevige drinker). De veroordelingen die hij uitspreekt, zijn in overeenstemming met die opvatting van hem. Nochtans kan je in gunstige omstandigheden veilig tegen 150 km/h op een autosnelweg rijden, maar lijkt het mij moeilijk om met 2 promille alcohol in het bloed veilig een drukke voorrangsweg over te steken, ook al doe je dat dan maar tegen 5 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."