Ik zal de laatste zijn om alle vrije begeleiders over 1 kam te scheren en te beweren dat ze géén fatsoenlijke rijles zouden kunnen geven. Er zijn zeer zeker vrije begeleiders die dat aankunnen. En ik zal ook de laatste zijn om te beweren dat alle rijschoolinstructeurs even bekwaam en gemotiveerd zijn. Veralgemenen is sowieso uit den boze.
Met cijfers en statistieken kun je alle kanten uit. Waar baseert men zich op? Het voorlopig rijbewijs...?
Misschien baseert men zich op de auto waarmee men examen komt doen ?
Hoewel:
Een leerling die een vrb 36 maanden heeft, en langskomt voor 2u evaluatieles en per sé met de rijschool examen wil doen. Heeft die met de rijschool leren rijden ?
Een leerling die een vrb 18 maanden heeft, en vlak voor z'n examen nog enkele uren rijles neemt om nog wat bij te schaven, en daarna met de eigen wagen en z'n ma naast hem examen doet. Heeft die thuis leren rijden ?
Zwart: iemand met een vrb 36 maanden, die zonder een uur rijles te volgen examen komt doen ==> leerling heeft thuis leren rijden
Wit: iemand met een vrb 18 maanden, al dan niet met enkele uren rijles voorafgaand aan het examen ==> leerling heeft met rijschool leren rijden
Akkoord ?
Maar tussen dit "zwart" en dit "wit" ..... is begot véél grijs ook. En véle euh .....
tinten grijs.
Ik zou dus inderdaad ook wel eens willen weten waarop men zich baseert om uit te maken of een leerling thuis, dan wel met de rijschool heeft leren rijden.
En uiteindelijk, klopt de titel niet helemaal met wat er in het artikel staat:
Veel heeft ermee te maken dat het verschil tussen de vrije en de professionele opleiding aan het vervagen is. ‘Bijna zestig procent van de kandidaat-bestuurders die kiezen voor de vrije begeleiding combineert dat nog met een aantal praktijkuren bij een professional’, aldus professor Kris Brijs (UHasselt).
Blijft dan de simpele vraag: zouden de slaagkansen van diezelfde kandidaat dan nog hetzelfde zijn, als hij die uren bij een professional niet zou volgen ?
‘Het omgekeerde geldt ook: ruim de helft van de kandidaten die kiezen voor de professionele opleiding en na afloop daarvan alleen de baan op mogen, rijdt toch regelmatig met een vrije begeleider, zoals een ouder.’
En dat is ook logisch.
Ik geef ook élke leerling mee, dat als hij een attest meekrijgt waarmee hij zelfstandig kan beginnen oefenen, hij nog
niet examenklaar is. Hij is op dat ogenblik zodanig ver gevorderd dat hij op een voldoende veilige manier kan beginnen oefenen. Examenklaar, is hij pas als hij ook vlot genoeg is, verkeersinzicht genoeg heeft, enz. Daartoe, dient hij een soort verkeersgeheugen op te bouwen, waarop hij kan terugvallen om de juiste beslissingen te nemen en navenant te handelen. En hoe krijg je dat verkeersgeheugen ? Juist: door veelvuldig te oefenen. Op diverse plaatsen, diverse tijdstippen, diverse weersomstandigheden, diverse verkeersdruktes, enz. Die twintig uur rijles zijn daartoe uiteraard lang niet genoeg. Maar dat betekent daarom nog niet dat ze geen meerwaarde waren voor die leerling, en het betekent evenmin dat die 20 uren rijles de slaagkansen van die leerling niet kunnen hebben verhoogd.
(sorry als ik wat pretentieus klink).