Onder deze titel verscheen een artikel in Motorwelt (het tijdschrift van de Duitse automobielclub ADAC) van maart 2016.
De rijstrookwisselassistent blijkt snel aankomende achterliggers op de naastgelegen rijstrook niet tijdig erkennen. Daarvoor ontbreekt de Tesla een radar aan de achterzijde, naar achter ziet de Tesla alleen met sensoren voor ultrageluid, waarvan de reikwijdte veel te gering is. Dat maakt het systeem dus bijzonder gevaarlijk, en niet alleen op Duitse autosnelwegen. Ook in andere landen kan er immers een prioritair voertuig met hoge snelheid naderen.
Motorwelt vat pro en contra van de Autopilot van Tesla als volgt samen:
Pro:
- verhoging van het rijcomfort door ontlasting van de bestuurder.
- innovatieve techniek.
- verhoogde veiligheid, daar het systeem geen gebrek aan concentratie kent en sneller dan de mens kan reageren.
- juridisch probleemloos, want de bestuurder blijft ten allen tijde ten volle verantwoordelijk.
Contra:
- eigenlijk geen comfortgewin voor de bestuurder, omdat hij desondanks voortdurend zeer attent moet zijn om tijdig te kunnen ingrijpen.
- gevaar voor de veiligheid wanneer verkeerssituaties niet herkend of geanticipeerd worden.
- verleidt de bestuurder ertoe, zich veilig te wanen en zich bezig te houden met andere activiteiten dan het verkeer.
- niet tegen misbruik beveiligd.