Auteur Topic: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen  (gelezen 4182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 06 april 2016 - 15:38:37 »
Een Cw van 0,2 of kleiner zie ik niet direct gebeuren.
Dan praat je over aerodynamica stijl Mercedes Bionic of iets dat richting Prius gaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Bionic

De verlaging van de luchtweerstand is ondermeer door de NEDC testcyclus gestopt.
Hoe lager men komt, hoe lastiger het wordt om er nog wat af te krijgen binnen de wettelijke vereisten (bvb spiegels, overbouw, ...) en de verwachtingen van de marketingboys.

Jouw voorspelling zal wel uitkomen.

De premiere van Tesla Model 3 is er ondertussen, sinds 31 maart 2016.

Volgens eerste voorlopige specs zou het Tesla model 3 CW 0,21* kunnen halen (nieuw streefcijfer) , dus niet de eerste gestreefde geruchten van 0,2 of minder, of quasi bijna de EV1 (CW 0.195?), ook geruchten dat model 3 zonder buitenspiegels kan komen is voorlopig geen sprake.
# geruchten november 2015: http://teslamag.de/news/tesla-model3-erste-design-details-5601 (besproken in vorige posten)

*Bron:
Citaat
http://www.mobilegeeks.de/test/tesla-model-3/  5. April 2016
Tesla Model 3: neue Infos, Preis, Daten und Fotos *Update*

...
halfweg ergens...
...
Während der Fahrt soll eine dynamische Luftfederung die Höhe des Fahrzeugs während der Fahrt regulieren, vermutlich (auch) abhängig von der Fahrgeschwindigkeit. Nicht zuletzt durch diesen Umstand strebt Tesla für das Modell 3 einen Luftwiderstands-Koeffizienten von 0,21* an. Die Konturen, das Design und insbesondere die Frontpartie könnten sich optisch noch verändern, Tesla plant hier noch eine Überarbeitung.

Zoals men op de foto´s in de link kan zien is dit met 2 normale buitenspiegels, en mét een extra luchtinlaat onderaan in het front, en een open wielkast achteraan.

Dit laatste omdat de GM EV1 ook 2 buitenpiegels heeft maar wel een ~ 100 % gesloten neus en gesloten achterste wielkast.


Het Model 3 benut daarvoor wel een dynamische hoogteregeling (luchtvering). Model S heeft CW 0.24 in zijn basisversie.
De neus van het Model 3 kan optisch nog wat bijgeschaafd worden (zegt de link) tot serieproductie/verkoop is het nog bijna 1,5 jaar.

Ook CW 0,21-0,22 basisversie zou een nieuw record kunnen betekenen bij auto´s in massaproductie.

Natuurlijk moet het nog in detail getest worden zoals bij Tesla Model S tegen de concurrentie:
http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test

alle -ook dynamische 113/161 kmh- resultaten: http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7
VEHICLE  2014 Chevrolet Volt   2014 Mercedes-Benz CLA250   2012 Nissan Leaf SL   2012 Tesla Model S P85   2014 Toyota Prius
C/D WIND TUNNEL TEST RESULTS               

DRAG COEFFICIENT   0.28              0.30                              0.32                            0.24                        0.26

FRONTAL AREA     23.7 square feet   23.2 square feet    24.5 square feet            25.2 square feet   23.9 square feet

DRAG AREA
(CD X FRONTAL AREA)    6.7 square feet    7.0 square feet      7.8 square feet    6.2 square feet               6.2 square feet

DRAG FORCE
@ 70 MPH                             84 pounds   88 pounds             97 pounds        77 pounds              78 pounds

AERO POWER
@ 70 MPH                             16 hp          16 hp               18 hp                  14 hp                         14 hp

AERO POWER
@ 100 MPH                    45 hp             48 hp             53 hp                 42 hp                         42 hp

FRONT-AXLE LIFT
@ 70 MPH                          -15 pounds        46 pounds       -12 pounds        23 pounds          -4 pounds

REAR-AXLE LIFT
@ 70 MPH                           26 pounds          44 pounds             11 pounds   17 pounds             17 pounds

REFERENCE AERO STARS
DRAG COEFFICIENT   FRONT AREA, FT2   DRAG AREA, FT2
1996 GM EV1   0.21*   19.8                      4.2
2001 HONDA INSIGHT   0.30   20.1                      6.0
VOLKSWAGEN XL1   0.19†   16.1†      3.1
*GM figure  †VW figure

EV1 had toen 0,21 volgens specs GM.
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 april 2016 - 16:40:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla wil eventueel een batterijfabriek in Duitsland laten bouwen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 08 april 2016 - 14:31:19 »
325.000 voorbestellingen in 1 week. Die extra accufabriek(en) zal wslk in Europa moeten komen:

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2669008/2016/04/07/Tesla-ontving-al-325-000-orders-voor-Model-3-in-eerste-week.dhtml

De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla heeft tijdens de eerste week al 325.000 bestellingen ontvangen voor zijn nieuwe Model 3. Dat heeft Tesla donderdag bekendgemaakt. Dat is volgens Tesla veel meer dan de autobouwer gedacht had.

Ook de Tesla powerwall is blijkbaar een succes, eerste jaarproductie was al uitverkocht na lancering, ook daarvoor die extra accufabriek:
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/5357/tesla-powerwall-al-uitverkocht-tot-half-2016

Blijkbaar gaat het tussen Duitsland of Frankrijk, of beide ? en-of een derde hond...:
Citaat
http://de.engadget.com/2016/04/06/tesla-batterie-fabrik-deutschland-und-frankreich-buhlen-um-musk/
 06.04.2016

Tesla-Batterie-Fabrik: Deutschland und Frankreich buhlen um Musk

Tesla-Chef und Über-Unternehmer Elon Musk wird derzeit von der französischen und der deutschen Regierung umgarnt, denn Tesla will in einem der Länder eine neue Batteriefabrik bauen, womit Investitionen und Arbeitsplätze winken. Womit Musk sich in der bequemen Position befindet, abzuwarten welches Land ihm bessere Konditionen - sprich mehr direkte und indirekte Subventionen - bietet. Und während die Verhandlungen bislang eher hinter verschlossenen Türen stattfanden, hat die französische Umweltministerin Ségolène Royal die Angelegenheit nun in die Öffentlichkeit getragen, indem sie das Gelände des Atomkraftwerks bei Fessenheim (das AKW soll bis 2018 geschlossen werden) als potentiellen Standort anpreist.

BE en NL hebben zich natuurlijk ook al kandidaat gesteld...
BE: (Antwerpen (ex-Opel-site) en Genk (ex-Ford-site)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 april 2016 - 14:43:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I