Auteur Topic: Elke dag zeven botsingen met politie-auto’s  (gelezen 1312 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Elke dag zeven botsingen met politie-auto’s
« Gepost op: vrijdag 08 april 2016 - 09:38:16 »
Uit De Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160408_02225743

Het zou ook in onze lange draad omtrent de politie kunnen staan, maar ik verkies om het hier neer te poten. De politie wordt dus op pad gestuurd met een voertuig waarmee ze prioritair kunnen rijden zonder enige opleiding? Ik voel me plots een pak onveiliger op de baan. De resultaten liegen er dan ook niet om. Deze brokkenpiloten moeten de andere weggebruikers dan wijzen op hun onveilig rijgedrag?

Een ver doorgedreven rijopleiding lijkt hier toch op zijn plaats. Niet alleen defensief rijden zoals in het artikel wordt aangehaald, maar ook een zeer deftige slipcursus, wagenbeheersing (ook bij hoge snelheden), ... Indien aan deze voorwaarden niet voldaan is mogen ze voor mijn part de blauw zwaailichten en sirenes van alle politievoertuigen afvijzen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Elke dag zeven botsingen met politie-auto’s
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 08 april 2016 - 09:54:39 »
Dacht het ook al, als je op het werk met een heftruck, een hoogtewerker of wat ook moet rijden dan heb je een speciale opleiding nodig terwijl dat ook niet veel verschilt met elk ander voertuig, maar zo'n politieauto tegen hoge snelheden door normaal verkeer sturen dat is normaal of wat? Vandaar dat de boetes voor burgers ook benaamd worden als associaal gedrag, voertuig niet onder controle etc.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 08 april 2016 - 19:48:13 »
Een ver doorgedreven rijopleiding lijkt hier toch op zijn plaats. Niet alleen defensief rijden zoals in het artikel wordt aangehaald, maar ook een zeer deftige slipcursus, wagenbeheersing (ook bij hoge snelheden), ... Indien aan deze voorwaarden niet voldaan is mogen ze voor mijn part de blauw zwaailichten en sirenes van alle politievoertuigen afvijzen!

En risicobeheersing, leren keuzes maken.

Ik denk dat als ik aan een stuk of tien flikken zou vragen of het opportuun is om het risico te lopen om zélf een vijfjarig kind morsdood te rijden in een poging een gsm-ende bestuurder te pakken te krijgen ..... dat de helft ervan geen deftig antwoord zou kunnen geven.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 april 2016 - 19:50:14 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 april 2016 - 16:10:05 »
Risicobeheersing is iets dat vele flikken inderdaad niet kennen. Ze brengen zowel zichzelf als andere burgers geregeld nodeloos in gevaar. Het verschil tussen moedig zijn en roekeloos zijn ontgaat velen van deze cowboys.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."