Auteur Topic: sabotage aan voertuigen  (gelezen 4397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
sabotage aan voertuigen
« Gepost op: maandag 18 april 2016 - 13:21:52 »
Ik heb hier al eens gemeld dat ik regelmatig het slachtoffer ben van sabotage aan fietsen, auto's, … Regelmatig staan de banden van de fietsen plots plat. De banden terug oppompen zorgt ervoor dat ze weer enkele weken hard blijven om dan plots weer volledig plat staan. Soms duurt dit enkele dagen, soms enkele weken en als we geluk hebben enkele maanden. Ik heb het dan niet over het trage leeglopen van elke fietsband, maar van 4 à 5 bar op één nacht naar 0 bar. Er zit dus iemand overduidelijk te prutsen aan de ventielen.
Als de sabotage daar bij zou blijven blijven de gevolgen nog beperkt. Helaas gaat het verder dan dit. De snelsluiter van het voorwiel van de fiets van mijn vrouw is ook al eens losgezet. De fietskar die destijds achter de fiets van mijn vrouw hing deelde in het plotse platte bandensyndroom. De aansluiting met de fiets van mijn vrouw werd ook een aantal keer losgezet. Gelukkig heeft de noodkoppeling de gevolgen toen beperkt gehouden. Aan fietsremmen wordt ook met regelmaat geknoeid. Remmen worden onklaar gemaakt, de laatste keer op de nieuwe fiets van mijn dochter die toen minder dan 1 week oud was.
Aan mijn auto's zie ik een veel te hoge frequentie van lekke banden. Mijn BMW heeft nu al 3 lekke banden gehad op zo'n 120 000 km, wat veel te veel is. Meer nog, het is telkens het zelfde wiel dat hiermee te maken krijgt en telkens zit er hetzelfde type schroef in. Als je weet dat mijn Citroen ook 2 lekke banden had op zo'n 80 000 km, trouwens weer hetzelfde wiel (rechts achter) en ook telkens een schroef dan is dit geen toeval meer.
Deze morgend vertrok ik naar het werk met de moto en het viel mij op dat er iets niet echt ok was. Als beginnend motorijder ben ik nog niet zo gevoelig aan afwijkingen aan de moto zelf, maar dit was duidelijk te voelen. De achterband stond veel te plat! Ik moest nog tanken en heb daar het probleem rechtgezet. De achterband van de moto had nog een druk van nauwelijks meer dan 1 bar. Ondertussen heb ik die terug opgepompt naar 2,5 bar en nu enkele uren later staat die nog steeds hard. Vorige week was ik niet thuis en stond de moto thuis op de parking, blijkbaar heeft de saboteur zijn werkterrein naar de moto verlegd en had hij daarvoor ruim de tijd vorige week.
De veiligheid van mezelf en van mijn gezin wordt hier ernstig aangetast. De sabotage zal zeer waarschijnlijk door één van mijn buren gebeuren. De binnenplaats waar alle voertuigen staan is enkel bereikbaar via een poort die altijd op slot is. Nu is het echter genoeg geweest. Ik ga straks naar de politie en ga klacht neerleggen tegen onbekenden. Verder ga ik nog een aantal snufjes installeren om deze saboteur op korte termijn te betrappen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 april 2016 - 21:25:23 »
Ik heb hier al eens gemeld dat ik regelmatig het slachtoffer ben van sabotage aan fietsen, auto's, … Regelmatig staan de banden van de fietsen plots plat. De banden terug oppompen zorgt ervoor dat ze weer enkele weken hard blijven om dan plots weer volledig plat staan. Soms duurt dit enkele dagen, soms enkele weken en als we geluk hebben enkele maanden. Ik heb het dan niet over het trage leeglopen van elke fietsband, maar van 4 à 5 bar op één nacht naar 0 bar. Er zit dus iemand overduidelijk te prutsen aan de ventielen.
Als de sabotage daar bij zou blijven blijven de gevolgen nog beperkt. Helaas gaat het verder dan dit. De snelsluiter van het voorwiel van de fiets van mijn vrouw is ook al eens losgezet. De fietskar die destijds achter de fiets van mijn vrouw hing deelde in het plotse platte bandensyndroom. De aansluiting met de fiets van mijn vrouw werd ook een aantal keer losgezet. Gelukkig heeft de noodkoppeling de gevolgen toen beperkt gehouden. Aan fietsremmen wordt ook met regelmaat geknoeid. Remmen worden onklaar gemaakt, de laatste keer op de nieuwe fiets van mijn dochter die toen minder dan 1 week oud was.
Aan mijn auto's zie ik een veel te hoge frequentie van lekke banden. Mijn BMW heeft nu al 3 lekke banden gehad op zo'n 120 000 km, wat veel te veel is. Meer nog, het is telkens het zelfde wiel dat hiermee te maken krijgt en telkens zit er hetzelfde type schroef in. Als je weet dat mijn Citroen ook 2 lekke banden had op zo'n 80 000 km, trouwens weer hetzelfde wiel (rechts achter) en ook telkens een schroef dan is dit geen toeval meer.
Deze morgend vertrok ik naar het werk met de moto en het viel mij op dat er iets niet echt ok was. Als beginnend motorijder ben ik nog niet zo gevoelig aan afwijkingen aan de moto zelf, maar dit was duidelijk te voelen. De achterband stond veel te plat! Ik moest nog tanken en heb daar het probleem rechtgezet. De achterband van de moto had nog een druk van nauwelijks meer dan 1 bar. Ondertussen heb ik die terug opgepompt naar 2,5 bar en nu enkele uren later staat die nog steeds hard. Vorige week was ik niet thuis en stond de moto thuis op de parking, blijkbaar heeft de saboteur zijn werkterrein naar de moto verlegd en had hij daarvoor ruim de tijd vorige week.
De veiligheid van mezelf en van mijn gezin wordt hier ernstig aangetast. De sabotage zal zeer waarschijnlijk door één van mijn buren gebeuren. De binnenplaats waar alle voertuigen staan is enkel bereikbaar via een poort die altijd op slot is.

Als ik het allemaal bij elkaar optel.  Remmen onklaar maken, achterband van een moto plat zetten, de snelsluiter van een voorwiel loszetten, proberen de koppeling tussen fietsaanhangwagentje voor de kids los te zetten .....   

Dat zijn al geen kleinigheden meer.


Nu is het echter genoeg geweest. Ik ga straks naar de politie en ga klacht neerleggen tegen onbekenden. Verder ga ik nog een aantal snufjes installeren om deze saboteur op korte termijn te betrappen.

Neem het niet als een verwijt, JC.  Maar iets zegt mij, dat je al deze stap(pen) al véél eerder had moeten zetten.  's Een fietsband die plat staat, vervelend maar tot daar toe.  Maar de dingen die je hierboven opsomt, da's al méér dan 1 brug te ver.

Ik zou zeggen: wacht niet tot het écht 's mis gaat.  Ik hoop dat je de paljas die zich daarmee bezighoudt, snel te stekken hebt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 april 2016 - 21:31:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 april 2016 - 23:15:17 »
Joeri, heb je enig idee wie, uit jouw buurt, jou zou willen viseren? Een buur met wie het niet zo goed klikt?
Denk hierbij ook aan jongeren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 april 2016 - 23:22:52 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 april 2016 - 03:11:28 »
Ach, de dader hoeft niet noodzakelijk iemand te zijn die met Joeri niet overeenkomt, het kan best ook gewoon zinloos vandalisme zijn.

Voor wat ze vandaag nog kosten, kan een camera wellicht tot de ontdekking van de misdadiger of het einde van de baldadigheden leiden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 april 2016 - 09:04:20 »
De kans dat het hier om jongeren gaat is vrijwel nihil. Ik woon in een gebouw met zo'n 12 lofts, wij zijn de enige met kinderen thuis. Mijn jongste buur is een kerel van ergens in de 30, maar niet het type om dit soort vandalisme te plegen. De binnenplaats waar de voertuigen staat is volledig afgesloten, je komt er enkel in via een poort die altijd op slot is. De kans dat het één van de buren is wordt dus wel erg groot.

Ik heb nu een tweetal maatregelen waarmee ik hem denk te betrappen. Details gooi ik niet op het forum, ik weet dat heel zelden wel eens een buur komt lezen. Ik heb inderdaad een sterk vermoeden wie het is en waarom, maar helaas nog geen bewijs.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 april 2016 - 13:29:23 »
Succes ermee, hoe sneller hoe liever!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 april 2016 - 00:14:59 »
Citaat
Ik heb inderdaad een sterk vermoeden wie het is en waarom, maar helaas nog geen bewijs.
Dan ben je (mogelijk) op  het goede spoor. Veel succes!

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 22 april 2016 - 00:42:17 »
Mijn buurman bevestigt mijn verhaal, hij heeft gelijkaardige zaken meegemaakt aan zijn auto en zijn moto!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 juni 2016 - 23:45:06 »
Nog maar eens! Nagel in de - je raadt het al - rechter achterband. 4 lekke banden op minder dan 135000 km en telkens in dezelfde band? Ik ga morgen nog maar eens spreken met de andere buren die hier ook last van hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 juni 2016 - 09:45:14 »
Ik hoop dat je intussen al enkele keren een klacht neergelegd hebt. Wanneer de dader dan gevat wordt, kan hij op de hele reeks misdrijven aangesproken worden.

Dit zijn geen kleinigheiden meer. Het herstellen van die band kost toch weeral tijd en geld (om het even aan wie). Bovendien wordt er gepoogd om jou, je vrouw of je kinderen te doen verongelukken door voertuigen onveilig te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 juni 2016 - 08:59:53 »
Je weet zelfs nog geeneens waarom iemand zoiets doet.  Wat hem dwarszit.  Of is het gewoon zonder reden ?

Hoe dan ook, dit zijn geen grappen meer.  Er is geen enkele reden goed genoeg om zoiets uit te halen.  Hopelijk heb je idd. al meermaals klacht ingediend.  En hopelijk wordt die gangster snel ontmaskerd.  Dit moet stoppen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 28 juni 2016 - 11:33:21 »
Indirect bewijs heb ik genoeg, het wijst allemaal in één richting. We zijn al geruime tijd op zoek naar een andere woonst, wat ruimer en met tuin, zodat ik op die manier ervan af ben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: sabotage aan voertuigen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 05:53:15 »
Hopelijk een zo spoedig mogelijke betrapping op heterdaad...
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.