Auteur Topic: goede gewoontes redden levens!  (gelezen 1210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
goede gewoontes redden levens!
« Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 11:20:30 »
Het aankweken van goede gewoontes in het verkeer kan je leven redden! Dat heb ik in ieder geval gisteren kunnen merken want net door één van mijn gewoontes op de moto ben ik aan een (vermoedelijk) dodelijk ongeval ontsnapt!
Ik was op de terugweg van Halle naar Mechelen in volle spits. Daar hoort elke dag ook minimum 20 km file-filteren bij. Ter hoogte van de aansluiting met de 12 reed het verkeer vlot en kon ik rustig links meerijden tegen zo'n 120 km/u. Ik zie dat het verkeer enkele honderden meters verder serieus begint te vertragen. De gaskraan gaat in zo'n geval dicht en ik begin rustig te remmen tot aan de staart van de file. Mijn, in dit geval levensreddende, gewoonte is om aan de staart van een file wanneer ik nog zo'n 60 km/u rijd mij alvast tussen de twee rijstroken te zetten. Dan schat ik de situatie in en begin ik zeer bewust met het file-filteren (vooral opletten met de nervositeit van de bestuurders in de staart van de file, men verandert daar dikwijls nog snel van rijstrook). Net op dat moment komt er via de linker rijstrook een auto voorbij geschoven. Ik hoorde hem al van achter mij aankomen door het gepiep van de banden. Hij is mij met 4 geblokkeerde wielen voorbij geschoven en heeft zijn voorligger net niet geraakt, het scheelde enkele tientallen cm. Had ik nog op de linker rijstrook gereden dan had ik tussen die twee auto's gezeten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: goede gewoontes redden levens!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 16:29:07 »
Blij dat het goed afgelopen is voor jou!

Mijn, in dit geval levensreddende, gewoonte is om aan de staart van een file wanneer ik nog zo'n 60 km/u rijd mij alvast tussen de twee rijstroken te zetten. Dan schat ik de situatie in en begin ik zeer bewust met het file-filteren (vooral opletten met de nervositeit van de bestuurders in de staart van de file, men verandert daar dikwijls nog snel van rijstrook).

60 km/u is nog net iets te snel voor de wegcode:

Citaat
AR 16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Citaat van: JC
Net op dat moment komt er via de linker rijstrook een auto voorbij geschoven. Ik hoorde hem al van achter mij aankomen door het gepiep van de banden. Hij is mij met 4 geblokkeerde wielen voorbij geschoven en heeft zijn voorligger net niet geraakt, het scheelde enkele tientallen cm.

Was dat dan zo een oude auto, dat hij nog geen ABS had?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: goede gewoontes redden levens!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 16:42:15 »
Dat art 16.2bis is weer zo'n typisch Belgisch artikel. De laatste jaren zijn er van dat soort helaas te veel geschreven. Het probleem met dit artikel is dat het moeilijk controleerbaar is. Dan zeker die 20 km/u snelheidsverschil is moeilijk te controleren. Bovendien kan je van een motorrijder niet verlangen dat hij de snelheid van de auto's links en rechts van hem perfect kan inschatten en dan nog eens constant zijn snelheid zo aan te passen dat deze max. 20 km/u sneller is.
Ook als ik in de staart van een file beland, dan ga ik niet op mijn snelheidsmeter letten. Ik vertraag natuurlijk mee met de file en zal op een bepaald moment kiezen om tussen de file te rijden. Dit doe ik volledig op het gevoel en ik blijf constant het verkeer rondom mij inschatten. Vanaf het moment dat het filefilteren begint zet ik ook nog eens de 4 knipperlichten aan. Ik weet dat dit niet is toegestaan! Ik merk echter duidelijk het verschil, als de knipperlichten aanstaan zien de bestuurders mij merkelijk beter. Voor mijn veiligheid gebruik ik ze dus wel. Bovendien behoort het aansteken van de 4 knipperlichten tot een vaste gewoonte. Het is voor mij de mentale knop, vanaf nu ga ik tussen de file. Als het verkeer vlot genoeg rijdt om terug mee te rijden gaan die knipperlichten ook direct terug uit.

Een artikel maken om het file-filteren te legaliseren is op zich zeer goed. Het spaart levens van motorrijders, er is onderzoek in de VS waaruit dat duidelijk blijkt. Het artikel had echter anders moeten opgesteld zijn. Die snelheidslimieten zijn onzin! Het is niet de snelheid die het filefilteren gevaarlijk maakt, het is roekeloos rijgedrag en daar bestaan andere artikels voor.
Samen met dit artikel zou men ook een artikel moeten invoeren (zoals bv. in Oostenrijk) waardoor de meest linkse file uiterst links moet rijden en de op één na meest linkse file uiterst rechts. Dit creëert een doorgang voor de hulpdiensten en voor de motorijders!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: goede gewoontes redden levens!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 22:53:33 »
Vanaf het moment dat het filefilteren begint zet ik ook nog eens de 4 knipperlichten aan. Ik weet dat dit niet is toegestaan! Ik merk echter duidelijk het verschil, als de knipperlichten aanstaan zien de bestuurders mij merkelijk beter. Voor mijn veiligheid gebruik ik ze dus wel.

Er zijn inderdaad heel wat gevallen waarbij het voor de veiligheid noodzakelijk is om de wegcode te overtreden.

Overigens gaan die 4 knipperlichten bij vele auto's ook één of enkele keren knipperen bij het gebruik van de centrale vergrendeling. Hun knipperen is in dat geval ook niet toegestaan door de wegcode, maar toch hebben al die auto's een proces verbaal van goedkeuring gekregen.

Citaat
Samen met dit artikel zou men ook een artikel moeten invoeren (zoals bv. in Oostenrijk) waardoor de meest linkse file uiterst links moet rijden en de op één na meest linkse file uiterst rechts. Dit creëert een doorgang voor de hulpdiensten en voor de motorijders!

De Oostenrijkse verkeerswetgeving ken ik niet zo goed, maar in Duitsland is het voor motorrijders ten strengste verboden om de "Rettende Gasse" te gebruiken!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: goede gewoontes redden levens!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 juni 2016 - 23:15:03 »
De Oostenrijkse verkeerswetgeving ken ik niet zo goed, maar in Duitsland is het voor motorrijders ten strengste verboden om de "Rettende Gasse" te gebruiken!

Bij mijn weten mag je in Duitsland niet file-filteren met de moto. Nochtans is er genoeg onderzoek naar gedaan. De resultaten van die studies wijzen meestal naar verhoogde veiligheid voor de motorrijder wanner file-filteren is toegestaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519