Auteur Topic: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen  (gelezen 4552 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 11:54:37 »
Uit De Standaard:

Citaat
Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Wat denken de forumdeelnemers, is verlichting langs de snelwegen aangewezen of niet ?
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 04:45:03 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 13:11:47 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 14:08:44 »
Ik vind dan weer juist de afwisseling van verlichte en onverlichte gedeelten vervelend. Ik behoor al tot de senioren, en mijn ogen passen zich minder snel aan bij veranderingen in lichtintensiteit.

In onze Heimat zijn de wegen 's nachts niet verlicht. Toch kan je er bijvoorbeeld op de nochtans bochtige gewone weg met één rijstrook in elke richting van Berchtesgaden naar Königssee gemakkelijk veilig tegen 100 km/h rijden. Maar de wegmarkeringen en de paaltjes langsheen de weg zijn dan ook wel heel goed zichtbaar. En als er al eens een inhaler zich wat misrekend heeft, dan gaan de anderen gewoon wat meer rechts rijden, zodat de inhaler er tussendoor kan (het is een vrij brede weg), in plaats van een klank- en lichtspel te geven en elkaar te pletter te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 22:12:11 »
Wat denken de forumdeelnemers, is verlichting langs de snelwegen aangewezen of niet ?
Overdreven. Wat verlichting is nodig maar zo veel als het nu is is zonde van het geld, de spaarzame energiebronnen en het milieu.

Buiten de snelwegen
In de stad zouden ze al helemaal de verlichting kunnen verminderen met minstens 2/3de, zonder overdrijven.


Citaat
Ik weet niet meer waarom net, maar een tijd geleden was er een avond waarin alle verlichting uit was
Wellicht was dat de nacht van de duisternis. Zie hier: http://www.bondbeterleefmilieu.be/campaign.php/4
Één keer per jaar doen een aantal landen zo veel mogelijk lichten uit. Wat de exacte reden hiervan is is mij niet duidelijk omdat ze het over zowel het milieu als over de (amateur)astronomie hebben.
Zelf vind ik dit een fantastisch initiatief. Als je in de stad woont dan kan je bijna de sterren niet meer zien :(

Een aantal maanden geleden was er een volledige maansverduistering, de astronomen hadden in Leuven aan de burgemeester verzocht om hiervoor in de omgeving van het Ladeuzeplein de lichten zo veel mogelijk uit te doen. Helaas weigerde de burgemeester dat.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 juni 2007 - 22:20:31 door BBB »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 juni 2007 - 23:41:31 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2007 - 01:16:46 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 juni 2007 - 00:58:44 »
Citaat van: BBB
In de stad zouden ze al helemaal de verlichting kunnen verminderen met minstens 2/3de, zonder overdrijven.

Misschien in sommige stadsgedeelten. Maar een stad heeft ook andere functies dan wonen. Niemand vindt het gezellig of veilig om uit te gaan in slecht verlichte stadsbuurten, en dat uitgangsleven begint nu veel later dan in mijn jongere jaren. Laat staan dat er iemand bijvoorbeeld vóór Kerstmis zou gaan winkelen in een stad waar, naast de royale verlichting van de winkels, de straten niet feestelijk verlicht zijn.

Niet dat ik persoonlijk daarom van de stad zou houden, integendeel. Ik woon op 8 km van het centrum van Antwerpen, maar ga er al vele jaren niet meer winkelen. Dat doe ik 25 km verder in het Wijnegem shopping center. Daar ben ik sneller dan in het stadscentrum, vind ik gratis parkeerplaats, en alle winkels onder één dak. Langs de gewestwegen in de Antwerpse Kempen liggen zeer vele winkels die ook op zondag geopend zijn. Gaan we naar de bioscoop, dan is het ook al jaren niet meer in de stad, maar in het even buiten de stad gelegen Metropolis. Ook weer omdat we er sneller geraken, gratis parking vinden, en in één gebouw een hele reeks comfortabele bioscoopzalen aantreffen.

Uitgaan in onze Heimat in de Alpen heeft dan weer een heel andere dimensie. Je gaat er naar een Gaststätte, waar om 19:00 of 20:00 u. een orkest een gezellige Heimatabend inleidt. Na een lekkere en goedkope maaltijd kun je er dansen. Het orkest stop stipt om 22:00 of 23:00 u. Dan rijd je naar huis langs onverlichte bergwegen, waar de rotsen en in de winter de sneeuw juist zo mooi zijn in het licht van de auto. Als je thuiskomt, is het overal stil. De bewoners die niet uitgegaan zijn, liggen al lang in hun bed (de ouderen al van 20:15 u., na het Duitse televisiejournaal, de jongeren tussen 21:00 en 22:00 u.). Maar de volgende ochtend zijn ze om 5:00 u. alweer op, en als het geen zon- of feestdag is, rijden de landbouwtractoren om 6:00 u. al rond.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juni 2007 - 01:19:27 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 juni 2007 - 23:33:58 »
Wat denken de forumdeelnemers, is verlichting langs de snelwegen aangewezen of niet ?

Ik vind dit verspilling van ons veel te hoge belastinggeld buiten de bewoonde gebieden, zeker op een autosnelweg. Vier lampen aan 1 paal zijn er op z'n minst 2 tot 3 teveel.
Binnen de bewoonde gebieden vind ik hier en daar strategisch geplaatste verlichting geen overbodige luxe.
Wanneer de wegen in degelijke staat zijn, en er voldoende en goedgeplaatste signalisatie en reflectoren aanwezig is, is verlichting mijn inziens een overbodige luxe. In vele gevallen zelfs storend. Rij maar eens in een tunnel waar dezelfde verlichting van overdag opstaat terwijl er voor en na de tunnel kilometers ver geen verlichting geplaatst is. Tijdens het inrijden word je verblind en wanneer je eruitkomt heb je al enkele honderden meters blind gereden tegen dat je ogen zich weer hebben aangepast aan de duisternis, waardoor je dan ook weer sneller vermoeid aan het stuur zit.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verlichting speelt kleine rol in veiligheid snelwegen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 juni 2007 - 08:01:40 »
Ik rijd persoonlijk het liefste over onverlichte snelwegen. Mijn vakantietrips per auto doe ik wanneer het kan 's nachts en dan meestal in Duitsland of Frankrijk. Ik heb niet de minste problemen met het gebrek aan verlichting en ik heb ook niet de indruk dat het mij sneller uitput. Ik zou het zelfs veiliger durven noemen omdat je in die landen nooit iemand ziet rijden zonder lichten. Dat valt de chauffeur namelijk onmiddellijk op, hier valt het wel eens voor dat er mensen zonder verlichting rondrijden. Ook het rondrijden met parkeerlichten en de voorste mistlichten aan zal niet snel gebeuren, je ziet daar gewoon te weinig mee.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519