Auteur Topic: Hardleerse verkeerszondaar ontloopt hogere straf  (gelezen 3580 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Hardleerse verkeerszondaar ontloopt hogere straf
« Gepost op: dinsdag 05 juni 2007 - 10:47:07 »
Uit De Standaard:

Citaat
Het strafregister heeft zo'n achterstand dat politierechters nog moeilijk een herhaling van overtredingen kunnen vaststellen.

Op 4 januari 2006 wordt een man geflitst in Antwerpen met 90 kilometer per uur, waar hij maar 50 mag rijden. De politierechtbank veroordeelt hem op 18 april. Hij krijgt een maand rijverbod en een boete.

Op 9 juni wordt hij in Dendermonde weer geflitst; hij rijdt met 70 km per uur voorbij een school, waar hij maar 30 mag. De politierechter die de man op 10 september voor zich krijgt, zou wettelijk gezien de boete moeten verdubbelen en het rijverbod moeten optrekken. De overtreder is immers een recidivist, want binnen het jaar maakte hij zich schuldig aan dezelfde feiten. Maar omdat het strafregister, waarin de eerste veroordeling zou moeten staan, zo'n achterstand heeft, weet de politierechter nergens van en behandelt hij het als een eerste snelheidsovertreding. En dus komt de overtreder goedkoop weg.

'Dit vergroot de onzekerheid en is nefast voor een behoorlijke rechtsbedeling. Het meest elementaire is toch wel dat we weten wie er veroordeeld is', zegt Peter D'Hondt, politierechter van Dendermonde. Hij klaagt het pijnpunt ook aan in het Jaarboek Verkeersveiligheid 2007. 'Het strafregister is het belangrijkste instrument waarop de politierechter zich baseert voor het strafrechtelijk verleden en de persoonlijkheid van de beschuldigde. Het is tevens onwelvoeglijk voor diegenen die ook echt hun eerste overtreding begaan, want die hebben nu alle schijn tegen. Bovendien staan er fouten in: veroordelingen van de politierechtbank van Wetteren bijvoorbeeld, terwijl die niet eens bestaat.'

Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) wil het aantal doden op de weg doen dalen en kijkt boos naar de magistratuur omdat ze overtreders niet hard genoeg aanpakt. Maar hij schiet op de verkeerde, meent D'Hondt. 'Voor een grotere verkeersveiligheid moeten we vooral de hardleerse bestuurders aanpakken, maar dan moeten we wel weten wie er hardleers is. Voor de overgrote meerderheid van verkeersinbreuken is men maar recidivist als men binnen het jaar dezelfde inbreuk pleegt. Alleen voor rijden onder invloed van alcohol en drugs geldt drie jaar. Omdat de dienst strafregister onderbemand is én voorrang geeft aan correctionele veroordelingen, duurt het zestien tot achttien maanden voor vonnissen worden ingeschreven. Deze week had ik nog vier mensen voor mij die officieel een blanco strafregister hadden, maar van wie ik wist dat ik ze al eerder voor mij had gehad. Ik heb dan aan het parket gevraagd om die vonnissen op te sporen, in één geval was de vorige veroordeling zeven maanden oud.'

Vincent Cambier, verantwoordelijke van de dienst strafregister, bevestigt dat er een achterstand is. 'Maar politierechters kunnen zich baseren op het Inlichtingenbulletin van de gemeenten', zegt Cambier. Volgens D'Hondt doet het politieparket dat niet. 'Ik begrijp ook niet waarom er geen elektronische link is tussen de griffie en het strafregister, waardoor het vonnis meteen kan worden ingeschreven.'

Andere politierechters bevestigen de achterstand, maar sommige beweren dat ze wel met het Inlichtingenbulletin werken. 'Wij gebruiken in Gent beide en ik stel vast dat de inhoud vaak van elkaar verschilt. Vreemdelingen staan trouwens niet op het Inlichtingenbulletin', zegt politierechter Dirk Verstuyft. Politierechter Kathleen Stinckers zegt dat ook het parket van Leuven beide gebruikt, maar 'ook het Inlichtingenbulletin is niet accuraat, al is het beter dan het strafregister'.

Dit is toch wel pure schande. Er is m.i. maar één reden om een superboete op te leggen en dat is net aan de recidivist. De sukkelaar die heel soms eens een bordje mist moet geen arm afgehakt worden. Dit is toch weer eens het bewijs dat het hier helemaal niet om de verkeersveiligheid te doen is. Een andere maatregel om recidivisme aan te pakken is het rijbewijs met strafpunten, het begint me duidelijk te worden waarom men maar niet aan dit uitvoeringsbesluit toekomt.

Mensen denk na op zondag, een aantal knoeiers zou ik liever niet te veel meer op TV hun onzin zien uitkramen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: Hardleerse verkeerszondaar ontloopt hogere straf
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 juni 2007 - 20:08:57 »
Citaat
Mensen denk na op zondag, een aantal knoeiers zou ik liever niet te veel meer op TV hun onzin zien uitkramen !

Spijtig genoeg is het zo dat als we de knoeiers zondag vervangen door andere, we nog altijd zittten met ................................ :'(

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 juni 2007 - 00:38:17 »
Citaat

Spijtig genoeg is het zo dat als we de knoeiers zondag vervangen door andere, we nog altijd zittten met ................................ :'(
De grote vraag is waarom de niet-knoeiers hun verantwoordelijkheid niet nemen en de politiek niet ingaan. ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 06 juni 2007 - 19:57:33 »
Citaat

Laten we dan proberen om de minst slechten te kiezen ...

Als we er al niet toe bijdragen dat Landuyt nog eens minister van verkeer kan worden, hebben we al een goede daad gesteld.

Jammer dat je alleen maar voor een persoon of een partij mag stemmen. Je zou daarnaast ook tegen een persoon of een partij moeten kunnen stemmen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 juni 2007 - 20:29:24 »
Hopelijk kan dat tegen stemmen dan alleen electronisch, de rode potloden zouden te kort zijn !  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 juni 2007 - 23:29:42 »
Aiai, het heeft uiteindelijk toch wel pijn gedaan hun geknoei.  ;D ;D ;D