Ach, Ben Zwets pakt het gewoon compleet verkeerd aan.
Hij wil dat vrachtwagens uitgerust worden met een systeem dat gebruik maken van de gsm niet langer mogelijk zal zijn als de vrachtwagen in beweging is. Een ongetwijfeld duur systeem, en het zal nog lange tijd duren eer dergelijke systeem gehomologeerd is, en nog véél langer eer elke vrachtwagen ermee uitgerust is. Hoeveel mensenlevens heeft Ben Zwets daar dan voor over ?
En daarnaast. Zal dergelijk systeem dan ook de ontvangst van pakweg track and trace systemen verhinderen of bemoeilijken ? Dit zijn systemen waarvoor de chauffeur niks hoeft te doen, maar die zijn werkgever in staat stellen om ieder moment zijn wagenpark te controleren. Waar bevinden alle chauffeurs zich met welke lading of leeg ? En maakt dergelijk systeem pakweg mijn boordcomputer TRANSICS ook onmogelijk ? Op basis daarvan, wordt mijn uurloon betaald. Maar er kan ook mee gecommuniceerd worden. En oh ja, beste Ben Zwets. Je mag gsm gebruik onmogelijk maken. Oeps: de chauffeur zet een knoert van een scherm op zijn dashboard en bekijkt een film op dvd. Daarvoor heeft hij namelijk géén gsm-verbinding nodig. Of oeps: de chauffeur vindt het belangrijker om in zijn papieren te snuffelen ipv op de weg te letten.
Oneindig véél sneller, én efficiënter is het dan om gewoon de politie ertoe te verplichten om hun werk te doen. Voorzie daarvoor desnoods extra mensen én middelen. Kijk naar pakweg Duits model. Daar kan pakweg een grote mobilhome of uit de kluiten gewassen bestelwagen de vrachtwagens langzaam voorbijrijden. Achterin zit een politieman met een hoop camera's. Die man kan gerust meekijken in de cabine van de chauffeur. Blijkt dat diens aandacht niet op de weg is, maar op andere zaken .... staat hij snel genoeg aan de kant, en mag hij dokken. En ongeacht of de aandacht nu teveel afgeleid wordt door een gsm, het doorsnuffelen van documenten, een te groot scherm op het dashboard ..... het kan allemaal gecontroleerd én beteugeld worden. De extra investeringen zullen rap genoeg terug verdiend zijn aan uitgeschreven boetes. Not to mention de ongevallen en de files die daar het gevolg van zijn, die ermee voorkomen zullen worden. Of zijn de flikken gewoon weer te tam om te doen waarvoor ze betaald worden, en durft de minister hen geen duimbreed in de weg te leggen ?